Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-06-27, 19:02   #16

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 11975
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det tror jag inte alls. Det viktiga är ett det finns tävlingsbanor i hela landet så att man kan bedriva träning och tävling oavsett var man håller till. Antalet tävlingsbanor behöver däremot inte vara 32 längre eftersom nästan alla numera tittar och spelar på travet utan att besöka travbanan och det kommer inte ändras inom överskådligt tid.

Hade travets ekonomi sett bättre ut hade det såklart varit annorlunda. Kom också ihåg att alla travbanorna skulle behöva rustas upp för astronomiska belopp för att kunna kallas tidsenliga arenor.
Där har du en poäng, men att börja stänga ner banor anser inte jag vara lösningen, totalt sett...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 19:12   #17

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61666
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Senaste tävlingsdagen på Jägersro utan riksspel (dock Live-sänd) omsatte 2,1 miljoner. Prispengar 556 000. Publik 800 pers. Ekonomin i det?
Utan riksspel och intresse i HELA landet är travet dömt att dö!
Ja. Alla banor omsätter väldigt lite numera när det inte är riksspel. Det som genererar överskott är lunchtravet och huvudbanan på kvällar och helger. Banorna i storstäderna där hästarna, människorna och kapitalet finns borde alltid vara huvudbanor för med den enorma urbaniseringen vi har och kommer fortsätta ha är det där framtidens spelare, hästar och hästägare finns.

Det är ju rätt komiskt som det är nu att man kan köra lunchtrav på landets nationalarena och sen köra V86 på relativt sett betydelselösa banor som Åmål, Lindesberg och Solänget. Med en modern travarena i huvudstaden hade det funnits stor potential för Stockholm har inte bara mest människor som bor där fast. Det är också landets mest besökta turistmål på sommaren, men hur ska man locka turister till Solvalla med breddlopp och en helt otidsenlig arena ?
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 19:16   #18

Standard

...vakna, Olle...det är folkfest på v86 på de banor du nämner, men inte på Solvalla oavsett årstid
Gammal 2015-06-27, 19:30   #19

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
...vakna, Olle...det är folkfest på v86 på de banor du nämner, men inte på Solvalla oavsett årstid
Nä, med en arena som håller 80 talsnivå samtidigt som den ena efter andra moderna arenan invigs för andra sporter i huvudstaden så går det inte att locka dit folk. Samma i Malmö. En oerhört omodern travanläggning samtidigt som det invigts nya hypermoderna arenor för både sport och andra nöjen på löpande band.

När bidragen ska fördelas för att hålla 32 travanläggningar möjliga att tävla på så kommer det aldrig finnas pengar till ordentliga upprustningar av någon av dom.
Gammal 2015-06-27, 19:38   #20

Sharp$: 6406
Standard

Citat:
Ja. Alla banor omsätter väldigt lite numera när det inte är riksspel. Det som genererar överskott är lunchtravet och huvudbanan på kvällar och helger. Banorna i storstäderna där hästarna, människorna och kapitalet finns borde alltid vara huvudbanor för med den enorma urbaniseringen vi har och kommer fortsätta ha är det där framtidens spelare, hästar och hästägare finns.

Det är ju rätt komiskt som det är nu att man kan köra lunchtrav på landets nationalarena och sen köra V86 på relativt sett betydelselösa banor som Åmål, Lindesberg och Solänget. Med en modern travarena i huvudstaden hade det funnits stor potential för Stockholm har inte bara mest människor som bor där fast. Det är också landets mest besökta turistmål på sommaren, men hur ska man locka turister till Solvalla med breddlopp och en helt otidsenlig arena ?
Du har så grundligt fel i ditt resonemang. Men att resonera med någon som har sina skygglappar så fast monterade som vad du har är fullständigt meningslöst. Lyckligtvis har du inte det minsta att säga till om inom svenskt trav, och kommer förhoppningsvis aldrig att få det heller. Om den olyckan vore framme, skulle svensk travsport vara död inom 5 år.
Hur stor tror du omsättningen på riksspelen skulle bli på ett lyxrenoverat Solvalla om man la ned alla de banor som du vill likvidera?
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 19:45   #21

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Du har så grundligt fel i ditt resonemang. Men att resonera med någon som har sina skygglappar så fast monterade som vad du har är fullständigt meningslöst. Lyckligtvis har du inte det minsta att säga till om inom svenskt trav, och kommer förhoppningsvis aldrig att få det heller. Om den olyckan vore framme, skulle svensk travsport vara död inom 5 år.
Hur stor tror du omsättningen på riksspelen skulle bli på ett lyxrenoverat Solvalla om man la ned alla de banor som du vill likvidera?
Omsättningen är generellt högre när det tävlas på Solvalla jämfört med ute på landsorten. Färre tävlingsbanor skulle givetvis till största delen vara positivt sett till dagens situation.

När folk slutade gå till bankerna därför att man gjorde sina bankärenden hemifrån så minskade antalet bankkontor. Nu när folk i allt större omfattning slutar använda kontanter så minskar antalet uttagsautomater. Men vad har travet gjort ? Förändringarna ännu större där. De senaste 10-20 åren har situationen vad gäller travbanebesök och var man spelar förändrats på ett ytterst dramatiskt sätt men förändringarna när det gäller antalet tävlingsanläggningar och var man tävlar och vilken typ av tävlingar ser i stort sett ut precis som det gjorde för 20 år sedan. Enda skillnaden är att en del tävlingar förlagts utomlands och att man erbjuder mer utlandsspel.
Gammal 2015-06-27, 19:51   #22

Sharp$: 6406
Standard

Citat:
Omsättningen är generellt högre när det tävlas på Solvalla jämfört med ute på landsorten. Färre tävlingsbanor skulle givetvis till största delen vara positivt sett till dagens situation.

När folk slutade gå till bankerna därför att man gjorde sina bankärenden hemifrån så minskade antalet bankkontor. Nu när folk i allt större omfattning slutar använda kontanter så minskar antalet uttagsautomater. Men vad har travet gjort ? Förändringarna ännu större där. De senaste 10-20 åren har situationen vad gäller travbanebesök och var man spelar förändrats på ett ytterst dramatiskt sätt men förändringarna när det gäller antalet tävlingsanläggningar och var man tävlar och vilken typ av tävlingar ser i stort sett ut precis som det gjorde för 20 år sedan. Enda skillnaden är att en del tävlingar förlagts utomlands och att man erbjuder mer utlandsspel.
Du jämför alltså travintresset med bankomater? Ytterligare ett kvitto på det jag skrev i mitt föregående inlägg.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 19:51   #23

Standard

Olle, du påminner om min son faktiskt...och din tanke är välmenad, men du stöter dig med många och för mig är dina ideer inte hållbara på sikt, dock är jag bara 99% säker
Gammal 2015-06-27, 19:56   #24

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
...och din tanke är välmenad, men du stöter dig med många och för mig är dina ideer inte hållbara på sikt
Olle har ideer och har fel men vad har vi andra?

En ide om att Olle har fel?

Mvh Ulf-Eddie

Senast redigerad av Grant den 2015-06-27 klockan 19:59.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 20:00   #25

Standard

Citat:
Olle, du påminner om min son faktiskt...och din tanke är välmenad, men du stöter dig med många och för mig är dina ideer inte hålla bara på sikt, dock är jag bara 99% säker
Jag önskar att situationen var bättre än den är. Tyvärr tror jag att förändringarna kan bli betydligt mer dramatiska på längre sikt om man bara kör på som man gör nu. Då kanske det blir stora tomma fläckar på travkartan istället för om man nu gjort en anpassning efter hur verkligheten och den ekonomiska situationen ser ut.

Ingen kan väl påstå att travkartan inte ser lite konstig ut om man jämför var tävlingsbanorna finns med var hästarna (främst unghästarna), tränarna, publikunderlaget och kapitalet finns.

Tänk om man skulle kolla kartan över ICA Maxis butiker och upptäcka att merparten fanns i glesbygden i Norrland, eller att lokalbussarna mellan Årjäng och Torsby hade högre turtäthet än tunnelbanan i Stockholm. Då skulle sannolikt ICAs ledningsgrupp få sparken och ansvariga för lokaltrafiken i Värmland det samma.
Gammal 2015-06-27, 20:18   #26

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Olle har ideer och har fel men vad har vi andra?

En ide om att Olle har fel?

Mvh Ulf-Eddie
Bra tanke, ska fundera på den...
Svara

td