![]() |
Citat:
Jag vet att Boden har haft över 20000 nått år, det motsvarar ca 10% av hela länets befolkning. Om 10% av Skånes befolkning skulle gå på Jägersro samtidigt skulle det behövas kravallpoliser och sjukvagnar. :lol: |
Citat:
Bollnäs lockar 3000 personer. Jägersro lockar 3001 personer. Vad är bäst? |
Citat:
Men hoppa upp från bollhavet nu, snälla. När Olle är på semester i Asien, så tar du över skriveriet :P |
Förstår och uppskattar diskussionerna kring tävlandet på stora och små banor, tänk på att travet finns i HELA landet, låt alla kunna vara med och tävla i eliten, även fast hästar i storstäderna kanske är bättre, utan bredden så dör travsporten!
|
Bollnäs är en mycket trevlig bana. Jägersro är det inte. Folket i närområdet Bollnäs är bra. Inte runt Jägers haha. Skicka skiten i Östersjön så kan vi bygga en bro Till Tyskland. Fyll på med skåningar och flyktingar och gör hyfsade brofundament så har vi snart en skaplig bro.
|
Citat:
Jag tillhör dom som vill se v75 i hela landet, skulle tycka att det blev jävligt tråkigt om det begränsades till en viss geografisk yta. Varje bana har sina unika egenheter som bidrar till hela upplevelsen. Men att använda publikargumentet till varför man inte ska köra v75 i Norrland håller inte. |
9 häst å spricker! men de kommer nya lopp!
|
Citat:
Ge oss V75 någon vecka tidigare, nu krockade den med älgjakten. |
Citat:
Mer och mer lik "olle" i ditt sätt att hata norrland. Det var väl fina tävlingar i Bollnäs, bra sport, fina race och hyfsat med publik (80% var väl tillresta skulle jag gissa)....... |
Publiksiffrorna nu, är ju inte så mycket att orda om...nu kommer vi ju in i en del av året där lika gärna Solvalla, Åby o Jägersro kan köra V75...men från April och fram till utgången av Augusti, då ska publikfesterna fram igen...
|
Citat:
|
Varför yrar ni så mycket om publiksiffror? Huvudfaktorn för att bestämma för V75 ska köras måste väl ändå vara vilken klass det är på hästarna som ställer upp. De två senaste veckorna har det varit riktigt bra (iofs givet förra helgen med storlopp). Så länge det kommer några tusen när V75 körs, så banorna överlever, så tycker jag man kan vara nöjd. Lägger man tävlingarna utifrån varifrån publiken - och inte hästarna - finns så tror jag man hamnar snett på det.
Nimbus C.D. alltså, vilken fantastisk häst! Det blir riktigt roligt att se honom framöver hos Hultman. Hoppas på Elitloppet 2016. |
Citat:
|
Citat:
|
Sorry gubbs var väl lite hård i min bedömning.
Tycker bara att dryga tre laxar i publiksiffra är dåligt när man arrangerar V75 en gång om året, och det står jag fast vid. Tycker inte Bollnäs bör stå som värd för V7 nästa år om varken spelarna eller publiken är intresserad av deras omgång. Sen såklart, arrangerar man den i Juli är det kanon då det kommer att dra folk, det har jag inget emot. Men inte fler septemberomgångar på Bollnäs tack. Om ni tycker dagens omgång höll bra klass så fine, jag tycker det absolut inte. Vidare, jag har inget emot Norrland, men jag har något emot dåliga omgångar som varken genererar omsättning eller skapar intresse. SOT fullständigt kanon, NSP kanon, flera andra norrlandstävlingar kanon men en sådan här omgång som idag på Bollnäs hade mått mkt bättre av att gå på Solvalla. Sen har jag varken druckit eller spelat idag, vilket ändå inte skulle påverka min syn på det hela. |
Vänta tills mörkret kommer vid 16-tiden på em, då kommer det inte vara 2000 pers på nån av banorna, omsättningen kommer då vara under 70 millar! Vi stannar där.
|
Citat:
Det är snart 14.30 ska ni se. |
Citat:
Solvalla är ju just nu asfalterat och man körde STCC där igår. Jägersro körde trippeltrav förra helgen, och för ett par veckor sedan var det Åby Stora Pris. Solvalla kör om två veckor, Åby har SM-dagen om fyra veckor och om sex veckor kör Jägers Müllers memorial. I princip är det varannan vecka storbana, varannan vecka ute i landet i tävlingsprogrammet framöver. Framöver infaller skymningen under V75, och så småningom kommer det vara mörkt redan när V75 startar med den nya tiden och sommartidens upphörande. Det tror jag kommer påverka publiken mycket negativt. Att stå ute i mörker och kyla för att titta på trav är inte så kul. Man kommer kanske fylla restaurangen och läktare, men all stämning blir ju som bortblåst. Jag tror vi kan få se V75 med färre än 2000 åskådare. |
Citat:
|
Helge svårt att hylla Nimbus C.D vinst hade det varit Daniel hade rubrikerna blivit många :)
|
Citat:
Men postade en bild på två fina fuxar iaf ;) |
När man snackar publik hur mycket folk det skall komma så är det väl tur att Jägersro inte körde en omgång som nu då Norrlandskuskarna tar allt där nere i söder.
|
Jag tycker publiksiffran är usel. Här har man pluggat i alla kanaler den store Bollnässonens hemkonst. Världsrekord man för bara nån vecka sedan. Goda V75 chanser. Långt reportage i Lördagsmorgon(högas tittarsiffror) om Örjan, hans morsa och syrra. Intressant(mest intressant är ju hans dialekt - han har bott i Stockholm i 51 år av sina 53, men talar fortfarande med en hiskelig dialek - tvååringar som kommer till storstaden brukar släppa på hemmålet - om han nu pratade överhuvudtaget).
Ändå kom det inte fler som ville se affischnamnet. Alla kan ju inte vara på älgjakt och det är inte mer än 2,5 timmes bilväg från Stockholm. Så varför? En allmän nergång av besökare på travet? Visst. En senarelagt tid som skaver och inte riktigt passar folks göranden en eftermiddag? Visst, men ändå? Är det större att han en affischhäst än ett affischnamn på en av världens bästa körsvenner? Vet inte. Kanske. Men nog borde Bollnäs kunnat mobiliserat fler besökare när man bara har en V75 omgång om året. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du verkar underskatta älgjaktens betydelse, majoriteten av de lite äldre besökarna är ute på älgjakten. Det är heligare än någon religös högtid vi har. |
Citat:
|
Citat:
Norrlandskuskars vinster på Jägersro 2015 – 4 av 50 – 8,0 % Jägersrokuskars vinster på Norrlandsbanor 2015 – 12 av 87 – 13,8 % Norrlandstränares vinster på Jägersro 2015 – 7 av 65 – 10,8 % Jägersrotränares vinster på Norrlandsbanor 2015 – 7 av 42 – 16,7 % Statistiken talar för sig själv, även om underlaget inte är alltför stort. Kollade därför också de andra åren som finns på STs hemsida, då är skillnaden ännu större: Norrlandskuskars vinster på Jägersro 2008-2015 – 28 av 355 – 7,9 % Jägersrokuskars vinster på Norrlandsbanor 2008-2015 – 126 av 888 – 14,2 % Norrlandstränares vinster på Jägersro 2008-2015 – 56 av 485 – 11,5 % Jägersrotränares vinster på Norrlandsbanor 2008-2015 – 46 av 275 – 16,7 % Tyvärr kommer konkurrensen i Norrland sänkas ytterligare framöver när Robert Bergh lämnar Bergsåker för Åby. |
Citat:
:cheers: |