Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-12-11, 21:17   #1
 
Moonfalas avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 265
Sharp$: 5143
Standard

Jens Sjödén statistikbloggen V75 Åby 12/12


Jag vet att det här är fel ställe men när jag försökte posta det på rätt ställe (3 försök) så fick jag bara bulletin-meddelande om att jag skulle ge sharp-dollar istället för att försöka skriva tack...

Blogg
Jens Sjödén
StatistikbloggenV75
PREMIUM Publicerad idag 16:12 av Jens Sjödén statistik, V75, Åby

”En fyraåring har segrat i Brons i år: Buzz Mearas. Den här är sannolikt inte lika bra (och når knappast ledningen, som Buzz gjorde)”
Så dissade jag favoriten Al’s Winnermede i lördags. Men jodå: Han nådde ledningen och vann lätt, som Buzz Mearas gjorde. I statistiken på sidan 36 i Statistikbibeln V75 kan man utläsa att bakspårshästar når spets i fyra procent av loppen under aktuella förutsättningar.
I övrigt gick tipsen bra – för alla i hela Sverige. Jättejackpot!
Åby arrangerar igen! Det är bra för utdelningen, eller? Så här ser siffrorna ut för de tre storbanorna 2014-2015:
Åby 107 446 kr (33%)
Solvalla 114 031 kr (29%)
Jägersro 12 721 kr (50%)
Beloppet som anges är medianutdelningen. Inom parentes står andelen omgångar med femrättsjackpot.

Övriga omgångar har jag delat upp i norr om Solvalla, söder om Solvalla och utländska:
Nord 30 274 kr (38%)
Syd 45 755 kr (30%)
Utländska 39 506 kr (22%)
Här är siffrorna mindre överraskande. Loppen norröver är ju generellt lite mer ojämna.

Det finns en teoretisk möjlighet, att V75-spelet betalar ut mer pengar än vad som satsas den här veckan. Omsättningen måste i så fall stanna under 90 752 865 kronor, men det tror jag inte den gör. Det blir säkert över hundra millar! Bara inte sajten kraschar så…

V75-1: Stolopp hög klass, autostart, medeldistans. Struken: 3

I det senaste V86-loppet fanns en klar favorit. Det var ett sådant där sällsynt lopp med klassblandning, där en häst presterar på en annan nivå än de andra, men ändå står lika start. Dessutom, i detta fall, med toppspår och spetsläge. Spelprocenten stannade vid 42. Även favoriter underspelas ibland, men så tydliga exempel är sällsynta.
Nu är det redan dags igen. Om det var klassblandning i onsdags, så får man väl använda ett semantiskt felaktigt begrepp som ”rasblandning” för att på ett rättvisande sätt beskriva skillnaderna i det här loppet.
Gå tillbaka och titta på Åbys V86-lopp 18 november! Då tävlade både 9 Dernier Viking och 5 Salina DK. Nu är de favorit och andrahandare. Från lika start i samma lopp…!
Den tidigare tränaren lär ha sagt, att favoriten är 50 meter sämre med skor. Okej, då vinner hon bara med hundra meter då, eller vad nu kusken känner för. Som tur är, behöver man inte tippa segermarginaler.

V75-2: Klass II, voltstart, medeldistans

Nu blir det genast svårare! 1 Thaitec blir omgångens största favorit efter en övertygande seger i ett 15 000-kronorslopp för amatörer. Hästen har gått bra för sin nye tränare, men faktiskt inte tjänat mer än 15 000 kronor i något lopp (åtta starter). Han har aldrig i hela karriären tagit två raka. Däremot galopperar han nästan varannan gång: 3/8 i nya regin, 8/18 tidigare.
Som förutspått (sidan 322) har favoritens kusk fått spelarnas ögon på sig, efter något av ett genombrottsår ifjol. I år har han överspelats, och man har behövt multiplicera spelprocenten med 0,76 för att få fram den verkliga segerfrekvensen för hans favoriter.
Spåret är det bästa (sidan 184, och det gäller även på Åby), men voltstart i sig är sannolikt ett minus för en osäker häst. Därtill finns risken för omstarter, vilket halverar favoritchansen (sidan 94) och särskilt missgynnar favoriter med ”bra spår”. Genomsnittlig omstartsrisk i voltstart är 4/10.
Trots flera minus bedömer jag att hästen har störst segerchans i loppet – men samtidigt att det inte är en bra spik.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans

Det här loppet har vi redan sett. På Jägersro för två veckor sedan tog 2 Arazi Boko ledningen och höll den med lätthet in i mål. Överraskande lätt, med tanke på att det var medeldistans och det blev lite strul med spetsskörningen i början. ”Man kan inte rimligen tippa någon annan” hade jag skrivit inför loppet den gången. Att utgången blir densamma när reprisen går är det givna utgångstipset.
Det finns faktorer som talar mot en upprepning. Till och med tränaren baissar för att hästen inte är ”lika effektiv” (tisdagsronden) med skor. Sådant tonar man som bekant gärna ner annars. Och det är skillnad mellan Jägersro, där hälften av loppen vinns från ledningen, och Åby med landets lägsta spetsvinnarfrekvens (tack, open stretch!): 35 procent.
3 Kadett CD var prestationsmässigt minst likvärdig med favoriten, men gick i en sämre position (tredje ytter). Han är också missgynnad av skor. Med sådana på har han torskat fem gånger i rad, två av dessa spelad till 1,40. Senaste segern kom för fyra år och fyra månader sedan, i ett fyraåringslopp…
För nästan på veckan ett år sedan, spetsvanns ett sprinterlopp i Silverdivisionen av 8 Royal Fighter. Det är den hästens med marginal främsta merit – med skor på hovarna. Ingen kunde ana, att han ett halvår senare skulle vinna försök till Elitloppet. Från dödens. På Mosaique Face. Barfotabalansen gav en Gidde Palema/Solvato-effekt. Silverdivisionaren var plötsligt en häst i yppersta eliten.
Nu har han gått med skor fyra gånger, och prestationerna är tillbaka på silvernivå. Från dåligt spår är segerchansen försumbar.

V75-4: Stolopp, tillägg, lång distans

Spelintressant lopp! Fördjupning finns på sidan 220. Man finner att tilläggshästarna är ganska tydligt gynnade, inte minst spelmässigt. De som lyckas segra på start, gör det till riktigt låga odds.
Längst ned finner man resultat från det enda lopp som avgjorts på Åby (med open stretch). Även då vann en tilläggshäst. Statistik från V64-tävlingarna på banan visar annars en mycket jämnare profil mellan volterna. Dock: Ända sedan juni har alla lopp vunnits från tilläggsvolten – senast i torsdags av jätteskrällen Tennis.
Både i statistiken för V75 och från Åbys V64, finner man att ”alla” vinnare rankas 1-5 (okej, inte i torsdags). I första hand letar man hästar rankade 1-5 som står på tillägg.
För ett år sedan spikade jag 7 Jetset mot en så bra häst som Zelda Zonk på V86. Jag blev inte så glad då kusken frivilligt satte sig fast bakom denna. Hursomhelst hade Jetset varit fantastiskt bra i starterna innan. Nu är hon tillbaka i ny regi, och Untersteiner visade senast att han hittat nyckeln. Hästen har börjat vinna igen! Att starta på innerspår är utmärkt över lång distans, speciellt på Åby. Streckas omedelbart! Till 5,9 procent är hon loppets spelfynd.
Tipset ändå till favoriten 1 Bula Bula Am. Hon bör ha bäst segerchans i loppet – och näst bäst i hela omgången. Senast fick hon knappt stryk av miljonären Pantarei Ans (V75-7), nu möter hon bara ston av betydligt lägre klass. Dessutom är hon säkert ännu bättre nu samt gynnas av att tävla på Åby.

V75-5: Klass I, autostart, kort distans

1 Usain Colt är en motiverad favorit. Formen är fantastisk hos såväl individ som stall, och kolla in åbystatistiken på sidan 306…! Notera även den speciella rankingprofilen.
I normalfallet bildar favoriten tvilling med 3 Lumberjack Joe. Det gäller att den senare tar sig förbi från start, eller hittar ned i rygg ledaren. Normalt håller han väl inte undan för favoriten, men andrahäst i alla fall.

V75-6: Brons, autostart, kort distans

1 Scellino Luis trodde jag på senast det var V75 på Åby – trots att han hade bakspår och mötte Usain Henna. Han var dock seg hela vägen och sågs aldrig med chans. Trots att han inte riktigt räckte i klassen blev han favorit i nästkommande start, mot tuffare hästar. Han slutade sexa, helt i nivå med rimliga förväntningar. Efter provades hästen i enklare gäng, där han slutade tvåa spelad till 1,10. Spelarna har tagit honom till sina hjärtan, och förväntar sig orimliga prestationer!
Det här loppet kan han vinna. Titta i åbystatistiken på sidan 306 hur fantastiskt gynnsamt innerspåret blivit över 1640a! Till skillnad från längre distanser hinner det inte bli så många positionsväxlingar, utan ”ettan” får spets eller rygg ledaren, i värsta fall tredje inner. Alla gynnsamma positioner på Åby (sidan 293!) Men att han ska vara favorit, igen, mot så här hårda hästar – det är inte rättvist.
7 Only One Winner var omgångens största favorit senast – och slutade fyra från ledningen. Det låter värre än det är, då det var en sådan dag då ”alla dog” från spets. Ibland är det relevant att skylla på banan. Men han har inte varit bra sen i september, faktiskt inte visat att han räcker i Brons, och jag sätter stort frågetecken för stallformen: En seger på 46 starter sedan 3 november. I det här loppet köper jag varken favoriten eller andrahandaren.
Tipset istället till 9 Owen Face. Näst innerspåret, är en nia den bästa lottning man kan få i sådana här lopp (sidan 293 igen!). Samma här: Det blir ofta rygg ledaren eller tredje inner, vilket är gynnsamt på Åby. Och hästen duger ju. Sist var det fel förutsättningar, men han blev ändå favorit. Nu blir han lite bortglömd, trots rätt förutsättningar. Det var bara tre starter sedan han spurtade ned Nuncio. En sådan prestation räcker till seger i Brons också.

V75-7: Silver, autostart, lång distans. Struken: 7

Ett lättläst lopp! 3 Ni Talar Bra Latin är startsnabb nog att ta ledningen. Eftersom han är känd för att vara speedig, kommer ledningen att släppas till 5 Bar Plombier, som är betydligt mer beroende av den positionen. Från spets har han vunnit 15 gånger av 17. Det är ett säkert kort att släppa, då kusken vet att BP i sin tur inte kommer att släppa. Positionerna blir låsta och tempot lågt. Sedan duellerar favoriterna över upploppet!
På Åby halverar man sin vinstchans då man släpper ledningen, från 35 till 18 procent i snitt. Det är med andra ord inte alls lika galet dumt som på andra banor, där chansen reduceras till en sjättedel (42-7). I något tidningstips läste jag att rygg ledaren på Åby var ”minst lika bra” som spets, men det stämmer ju inte riktigt.
Som kuriosa noteras att en femsiffrig insats på vinnarspelet redan under torsdagen belastade favoriten.

Veckans system:
9 Dernier Viking (11)
1, 3, 9, 2, 11, 5, 6, 7
2, 4, 3, 1, 10
1, 7, 10, 6, 2, 4, 14, 12, 15, 9, 3, 5
1, 3, 2, 7, 9, 5, 4, 6
9, 6, 2, 4, 8
3, 5, 1, 8

Det där blir 38 400 kronor. Möjligt att det visar sig vara ett lönsamt spel, men för att reducera inlämningskostnaden matar jag in siffrorna i Jokersystemet och ställer följande krav under fliken ”Utgångar”:
Minst tre av dessa plushästar, som jag tror mest på:
V75-2: 1
V75-4: 1
V75-5: 1
V75-6: 9
V75-7: 3, 5

Max en av dessa minushästar, som jag tror mindre på:
V75-2: 5, 6, 7
V75-3: 10
V75-4: 3, 5, 9, 12, 14, 15
V75-5: 4, 5, 6
V75-6: 4, 8
V75-7: 8
Nu är kostnaden nere i mer hanterbara 1 254 kronor. Lycka till med spelbesluten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), oggeb (+5), Fefaifb (+5), CVic (+20)
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td