Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 Bergsåker 30/1 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/25655-v75-bergsaker-30-1-a/)

SO 2016-01-24 18:46

V75 Bergsåker 30/1

Spännande värre- Det blir ju vinterns höjdpunkt (för mig och bolaget mitt).

Har skummat listorna och de två som sticker ut är väl ED YOU och TEKNO ODIN till att börja med..... Hoppas på bra bana så att det blir justa tävlingar. Det har ju inte varit så på slutet om man så säger

AndyMart 2016-01-24 18:48

Ed You från bakspår med flera fullt dugliga där framme.

Tekno Odin långt från storformen över korta häcken med massor av hästar att runda.

Windy Ways med Linderoth istället för Örjan och från ett vanskligt åttondespår vilket gör att hon riskerar att bli fast.

Tror vi kan få några tunga favoritfall och bra utdelning på Lördag.

putte64 2016-01-24 19:58

Nu tar vi betalt på So Gå Idefix.

hugotheboss 2016-01-24 20:38

2 Linslusen A.U 1640A och U Ohlsson på Bergsåker känns taget...

tvablaa 2016-01-24 21:37

Extremt tidiga tankar:
1: Nu borde det väl vara dags för Usain Swing?
2: Solklar gardering av Tekno Odin som väl inte är i form. Ser att Kringelandtellus dyker upp igen, den är given liksom Valle Jerven.
3: Rätt kul lopp om än få startande. Ed You grym senast men knappast spik från bakspår. Kanske dags för On Hold nu?
4: Som vanligt svårt i fjärde loppet. Men Storm Cloud ploppade upp, varit bra länge. Catch the Cash är väl bästa hästen om de bara kör i tid. Vet dock inte hur den var senast. Sedan är Whitma given, mkt sparat senast och bästa kusken. Lär väl dock bli skrik på den.
5: Svårt lopp där väl 3 blir favorit. Håller dock med Putte om att 2 är intressant. Östman var rätt het på Umeå idag.
6: Många roliga. 2 var hon lyrisk på inför igår men fick inget med sig. 7 från springspår men vet inte om den kan öppna. 11 ruggig senast men Jansson är ingen favorit.
7: Linslusen blir väl favorit nu när det är rätt distans. Men absolut ingen spik för mig. 6 och 7 måste med liksom 1. Kanske 12 kan skrälla (trots Jansson) nu när den fick sparat senast. 5 är en favorit som dock sällan räcker hela vägen.

mackpeter 2016-01-25 00:54

Vädret intressant. Varmare under veckan. Ser fram emot lördag. Gillar era positiva inlägg.

Men Guld är uselt. Endast nio hästar anmälda. 4 kommer knappt med i ett P21 lopp. Amatörkörda 6 är en skam för högsta divisionen.
Loppet ser vikt ut för 9 Ed You. Eller låses med 7 och 9. Övriga göre sig icke besvär.

tvablaa 2016-01-25 07:27

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 475129)
Vädret intressant. Varmare under veckan. Ser fram emot lördag. Gillar era positiva inlägg.

Men Guld är uselt. Endast nio hästar anmälda. 4 kommer knappt med i ett P21 lopp. Amatörkörda 6 är en skam för högsta divisionen.
Loppet ser vikt ut för 9 Ed You. Eller låses med 7 och 9. Övriga göre sig icke besvär.

Tycker kanske du är lite väl hård mot Guld även om jag håller med om att det är dåligt med bara ni oanmälda. Men 1 och 2 är ju inte oävna i Guld och jag kommer att överväga streck på dem tillsammans med 7 och 9.

Dodo 2016-01-25 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av putte64 (Inlägg 475103)
Nu tar vi betalt på So Gå Idefix.

Vad får dig att jaga denna häst?
Var ju fullständigt slagen senast redan 300 meter från mål, trots ett perfekt lopp.
Finns det någon orsak till denna svaga insats som du känner till ?

Dodo 2016-01-25 09:59

Tror att Redens häst i Silver bara leker hem det här. Så bra är hon! Spår 8 är bara oddshöjande :thumbup:

Dodo 2016-01-25 11:41

Citat:

Ursprungligen postat av tvablaa (Inlägg 475122)
Extremt tidiga tankar:
1: Nu borde det väl vara dags för Usain Swing?
2: Solklar gardering av Tekno Odin som väl inte är i form. Ser att Kringelandtellus dyker upp igen, den är given liksom Valle Jerven.
3: Rätt kul lopp om än få startande. Ed You grym senast men knappast spik från bakspår. Kanske dags för On Hold nu?
4: Som vanligt svårt i fjärde loppet. Men Storm Cloud ploppade upp, varit bra länge. Catch the Cash är väl bästa hästen om de bara kör i tid. Vet dock inte hur den var senast. Sedan är Whitma given, mkt sparat senast och bästa kusken. Lär väl dock bli skrik på den.
5: Svårt lopp där väl 3 blir favorit. Håller dock med Putte om att 2 är intressant. Östman var rätt het på Umeå idag.
6: Många roliga. 2 var hon lyrisk på inför igår men fick inget med sig. 7 från springspår men vet inte om den kan öppna. 11 ruggig senast men Jansson är ingen favorit.
7: Linslusen blir väl favorit nu när det är rätt distans. Men absolut ingen spik för mig. 6 och 7 måste med liksom 1. Kanske 12 kan skrälla (trots Jansson) nu när den fick sparat senast. 5 är en favorit som dock sällan räcker hela vägen.

Gillar också Storm Cloud. Men glöm inte Global Millionaire i sista. Han är på gång nu.

Dodo 2016-01-25 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av tvablaa (Inlägg 475131)
Tycker kanske du är lite väl hård mot Guld även om jag håller med om att det är dåligt med bara ni oanmälda. Men 1 och 2 är ju inte oävna i Guld och jag kommer att överväga streck på dem tillsammans med 7 och 9.

Traveling Man med skor nejnej
Narold Vox på 2140 var länge sedan, för kort ?? Ingen toppform heller, får svårt.
Nä det är nog bara On Hold emot här. Men man kan gott gå på spik Ed You.

Shooter 2016-01-25 12:23

On Hold känns ju klart intressant i Guld. Det ser ut att kunna bli bra pengar på lördag.

Dodo 2016-01-25 12:43

Love Line har haft en downperiod ett tag men visade senast från kön att han är på rätt väg. Från detta läge och mot detta motstånd måste det vara god chans. Kan man hoppas att han blir lite bortglömd, under 15% ?

biddybye 2016-01-25 15:08

Avd1 Silverdivision 2140 volt

2 hästar höjer sig över övriga.

Nr 8 Windy Ways, ett fint sto som som nu ska ut i mot hingstar o valacker. Denne gjorde så i förra starten, som var det första loppet efter vila, såg fin ut.
Nu har hon fått spår 8 volt, och startsnabb är hon inte. Kommer troligen hamna långt ner.

Nr4 Raz Mackenzie är en annan tung pjäs som man undrar var denne hamnar, risken att bli hängandes finns, och då tror jag denne backas. Hästen var smällfin i comebacken senast, och måste räknas tidigt trots detta.

Ja 9år icke favorit och valack med 800 000 på kontot står inte högt i kurs i Jens Sjödéns statistikbibel.
Wariner kommer troligen spetsa. Hästen har gått bra, kanske saknar lite snabbhet men näst senast stack hann undan fint i ett lättare sällskap, om än att loppet gick i relativt lågt tempo. Kanske kan faktumet att hästen har gjort näst minst starter i fältet, lura statistiken.

Västerbo paymyday har fart, är entaktad, skulle kanske hinna fram och ställa en fråga till Djuse.

Givemeheaven sisu är svårbedömd för mig. Han kan nog öppna rätt bra, och kanske kan 6 års säsongen bli bättre än den tidigare, kördes lugnt i förra starten, rysare.

1. Har ganska fin form, har avslutat fint, rygg ledaren, väl hårt emot? står hårt inne, rysare.
2. God form, får stå åt sidan
3. jämn häst, gör alltid sitt, omsprungen på upploppet?
4. Räknas
5. Svårräknad häst
6. Öppnar fint, spets o släpp i bästa fall, peng som bäst
7. Sitter i spets, testas säkert där, därifrån ska han slås.
8. Riskerar fastna, P Linderoth upp , bra ersättare.
9. Nja
10. Visar fin form, rundar inte här.
11. Går bra hela tiden, hamnar långt bak, om överpace
12. Startsnabb, kan han överraska om han hittar igenom, och om han träffar i starten? lång sökt.

4-7-8-1-5-3-11-12-10-9-2-6

Kanske ska tydliggöra att jag är en hobbyspelare som tycker det är roligt med trav, sätter inte mig själv på en pedestal. Det är inte värre än att jag kan lyssna på andra och ta in.

Kul och leka med scenarion.

Lycka till

Rickart 2016-01-26 16:26

Om start springer 24, hur fort måste Tekno springa då för att hinna förbi?

muumiin 2016-01-26 16:33

Jag brukar räkna 0.8 per volt.

KonsultTT 2016-01-26 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av Rickart (Inlägg 475237)
Om start springer 24, hur fort måste Tekno springa då för att hinna förbi?

1.24 = 84 sek per 1000 m
Tid 1640 m = 84*1.640 = 137,76 sek
Km tid för 1680 m = 137.76 / 1.680 = 82 sek = 1.22
Dvs Tekno Odin måste springa på minst 21.9 för att hinna förbi.

/ TT

oggeb 2016-01-26 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av KonsultTT (Inlägg 475241)
1.24 = 84 sek per 1000 m
Tid 1640 m = 84*1.640 = 137,76 sek
Km tid för 1680 m = 137.76 / 1.680 = 82 sek = 1.22
Dvs Tekno Odin måste springa på minst 21.9 för att hinna förbi.

/ TT

Då har du inte tagit hänsyn till om man går i andra spår eller värre. Eller om man inte hela tiden tar bästa vägen när det går. Så troligtvis måste han gå fortare än så för att hinna ikapp..

SO 2016-01-26 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av oggeb (Inlägg 475243)
Då har du inte tagit hänsyn till om man går i andra spår eller värre. Eller om man inte hela tiden tar bästa vägen när det går. Så troligtvis måste han gå fortare än så för att hinna ikapp..

Jag avskyr det där med att man räknar på tider. Det är ganska ointressant. Under vilka förhållanden har tex rekorden satts? Plus många andra faktorer. Speciellt när det gäller kallblod är tiderna ganska ointressanta. Kallblod tar sig ofta en galopp när det går för fort, inte på samma sätt som många varmblod. Där kommer mjölksyra mera in i bilden. Jag har varit med flera ggr i kallblodslopp, av mellanklassen om man så säger, att upp till 50% av fältet rekordsänker 2-3 sekunder, dvs hästar som har 27-28 i rekord går ner på 25 tider PLÖTSLIGT. Finns andra faktorer som är väsentligare än hästens rekord.

biddybye 2016-01-27 02:01

Är det någon som e intresserad av att starta ett tillsammans bolag.
7 st, alla tar en varsin avdelning.

Den som tog avd 1 , första spelrundan tar avd2 nästa vecka osv.

Man ger en rank, och ett förslag för hur många streck som behövs,
en utvald spelledare, fogar samman systemet.

KonsultTT 2016-01-27 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av oggeb (Inlägg 475243)

Om man räknar andra spår hela vägen så får man plussa på 12 m (4 m per kurva) på distansen. Då måste TO gå på 21,4.
Tredje spår blir ytterliggare ca 15 m, då blir tiden för TO 20,7 för att vinna.

Men detta är ju bara teoritiska beräkningar. Hästarna springer aldrig i full fart hela loppet, precis som löpare i längre lopp, så är rekordtider är helt intetsägande. Dessutom kan man aldrig jämföra tider mellan olika banor.

Hade en poolare som länge tog ut sina V75-system efter hästarnas rekordtider då han ansåg detta vara bästa måttet på en hästs kapacitet. Hans system gick aldrig in...

/ TT

KonsultTT 2016-01-27 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av biddybye (Inlägg 475275)
Är det någon som e intresserad av att starta ett tillsammans bolag.
7 st, alla tar en varsin avdelning.

Den som tog avd 1 , första spelrundan tar avd2 nästa vecka osv.

Man ger en rank, och ett förslag för hur många streck som behövs,
en utvald spelledare, fogar samman systemet.

Kommer inte att funka, upplagt för bråk när spelledaren tvingas pruta ner antalet hästar i loppen mot resp "avdelningschefs" vilja. :whistling:
Vem ska bestämma vilka hästar som ska spikas, t ex ?

/ TT

biddybye 2016-01-27 23:12

Först o främst är det väldigt sorgligt att behöva ha regler för ALLT, det genomsyrar väldigt mycket i samhället i stort, men jag vet precis som du säger, att det lätt blir bråk.

Man utser en lagledare, han bestämmer punkt - det är min åsikt

Man kan ju oxå ha röstningsvarianter om man vill vara mer demokratisk.

Insatsen ska inte vara större än att du kan leva med förlusten, det ska vara kul,
det är nog A O för att delta.

För mig är det en extremt kittlande tanke att kunna sitta en hel vecka och fokusera på EN avdelning och lita blint i övrigt. Det borde skapa enorma fördelar.

Stankarn 2016-01-28 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av KonsultTT (Inlägg 475299)
Om man räknar andra spår hela vägen så får man plussa på 12 m (4 m per kurva) på distansen. Då måste TO gå på 21,4.
Tredje spår blir ytterliggare ca 15 m, då blir tiden för TO 20,7 för att vinna.

Men detta är ju bara teoritiska beräkningar. Hästarna springer aldrig i full fart hela loppet, precis som löpare i längre lopp, så är rekordtider är helt intetsägande. Dessutom kan man aldrig jämföra tider mellan olika banor.

Hade en poolare som länge tog ut sina V75-system efter hästarnas rekordtider då han ansåg detta vara bästa måttet på en hästs kapacitet. Hans system gick aldrig in...

/ TT

Kilometertiden tar väl ingen hänsyn till om en viss häst gått i tredje, fjärde eller femtespår? Kilometertiden tar väl bara hänsyn till avstånd mellan start och mål, på innerspår?

Om ledaren på start går 1.24 så vinner den på 40-fållan om hen går 1.21,9. Typ.

putte64 2016-01-28 15:47

Men hästen tar väldigt stor hänsyn till det :D

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 475455)
Kilometertiden tar väl ingen hänsyn till om en viss häst gått i tredje, fjärde eller femtespår? Kilometertiden tar väl bara hänsyn till avstånd mellan start och mål, på innerspår?

Shooter 2016-01-28 17:47

Jag är lite försiktig med att räkna på tider, men just när det gäller kallblod så är det värt att räkna.

Emeffeff 2016-01-28 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Stankarn (Inlägg 475455)

De noterade kilometertiderna tar ingen hänsyn till hur långt varje enskild häst springer, men den faktiska kilometertiden påverkas såklart av det. Distansen som kilometertiden räknas på är ju mätt från innerspår från start till mål. Om man tar Nuncio i Elitloppet till exempel så noterades han på runt 1,10, men om distansen hade justerats till hur långt han faktiskt sprang (tredjespår hela loppet) så hade kilometertiden nog snarare stannat på 1,09. Men det blir omöjligt att hålla på att göra såna beräkningar i längden och är väl inte önskvärt heller för den delen.

moogie 2016-01-28 18:13

Tidiga tankar!

1) 8.Windy Ways var grym i comebacken, ännu bättre nu!? Spikbud
Det som kan häxa är om 3. V-bo Paymyday får spets och stjäl loppet därifrån.

2) Smålurigt där Tjomslands trio (1,2,15) får sällskap av 5. Trygfaks som är en bra norsk sprinter som nu får spöhjälp + startsnabba 11. Cali Maks med fint läge och Jorma!
5 streck räcker långt!

3) 1.Traveling Man tar spets och ska köras där. 7.On Hold kommer tidigt fram för att få överta. Lite smågnabb om spetsen gör att vi spikar 9.Ed You som susar förbi på upploppet!

4) Svårt och jag är inte påläst ännu - Kan 1. Xpecttheunxpected leda runt om?

5) Fint 3-hästarslås! 3.Scarlet Ribb eller 5.Fonce de Leon tar spets. 6.Benji Dana är en tuffing i form som kan ta ner dessa två till slut om de kör för länge mot varandra .
Streck för 3-5-6 räcker!

6) Spik på 7.Digital Archive som får på sig ett helstängt nu och kommer att köras till spets!

7) Smålurigt! Oskar J tänker försöka hålla ut 2.Linslusen A.U med sin 1.Vison Fromento och kan lyckas med det. 7.Premier Kronos kan vinna denna gång istället (lite bortglömd nu?) och 5.Love Lini kan spurta ner allt till slut. Fyra streck räcker långt -> 1-2-5-7

.

AndyMart 2016-01-28 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av moogie (Inlägg 475466)
Tidiga tankar!

1) 8.Windy Ways var grym i comebacken, ännu bättre nu!? Spikbud
Det som kan häxa är om 3. V-bo Paymyday får spets och stjäl loppet därifrån.

2) Smålurigt där Tjomslands trio (1,2,15) får sällskap av 5. Trygfaks som är en bra norsk sprinter som nu får spöhjälp + startsnabba 11. Cali Maks med fint läge och Jorma!
5 streck räcker långt!

3) 1.Traveling Man tar spets och ska köras där. 7.On Hold kommer tidigt fram för att få överta. Lite smågnabb om spetsen gör att vi spikar 9.Ed You som susar förbi på upploppet!

4) Svårt och jag är inte påläst ännu - Kan 1. Xpecttheunxpected leda runt om?

5) Fint 3-hästarslås! 3.Scarlet Ribb eller 5.Fonce de Leon tar spets. 6.Benji Dana är en tuffing i form som kan ta ner dessa två till slut om de kör för länge mot varandra .
Streck för 3-5-6 räcker!

6) Spik på 7.Digital Archive som får på sig ett helstängt nu och kommer att köras till spets!

7) Smålurigt! Oskar J tänker försöka hålla ut 2.Linslusen A.U med sin 1.Vison Fromento och kan lyckas med det. 7.Premier Kronos kan vinna denna gång istället (lite bortglömd nu?) och 5.Love Lini kan spurta ner allt till slut. Fyra streck räcker långt -> 1-2-5-7

.

1 Andover Tommy
tappar inte spets i femte.

Kan på detta vara en bra chansspik, men jag har stor respekt för 6 Benji Dana som är bäst i gänget.

Groknak 2016-01-28 19:37

Spikar Catch the Cash, skrik i starten senast när den gick på V75 (loppet Masai Southwind vann), Blek & svek senast när Kaj avancerade och körde fram i dödens som favorit på lunchomgång (oddshöjande)

Wäjersten (bra ekipage) + bike ffg håller jag denna som prisvärd chansspik (15-16% i skrivande stund)

SO 2016-01-28 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 475463)
Jag är lite försiktig med att räkna på tider, men just när det gäller kallblod så är det värt att räkna.

nej.,., inte alls!

Shooter 2016-01-28 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av SO (Inlägg 475501)
nej.,., inte alls!

Jo!

mackpeter 2016-01-28 23:43

SO - du som till skillnad från mig kan kallblod - vem når mållinjen först i V75-2?

mackpeter 2016-01-29 00:07

V75-1

Dunderfavoriten 8 har hoppat bort tre av sina fem senaste starter senaste halvåret och vunnit två. Nu spår åtta. Måste garderas.
2 vinner ofta i enklare sällskap. Vad säger ni som känner den?
3 måstestreck.
11 familjehäst, som kunde vunnit senast, loppet före, loppet före.......om kusken fokuserat på att vinna. Stenhårt härdad i V75. Måste streckas om ni ska få sju rätt denna gång.

oggeb 2016-01-29 08:04

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 475510)
V75-1

Dunderfavoriten 8 har hoppat bort tre av sina fem senaste starter senaste halvåret och vunnit två. Nu spår åtta. Måste garderas.
2 vinner ofta i enklare sällskap. Vad säger ni som känner den?
3 måstestreck.
11 familjehäst, som kunde vunnit senast, loppet före, loppet före.......om kusken fokuserat på att vinna. Stenhårt härdad i V75. Måste streckas om ni ska få sju rätt denna gång.

Dessutom ett sto i silverdebut som möter rikare hingstar.. Given gardering.. Detta är ingen garantispets som Uffe hade härom veckan där han dessutom fick bluffa bort hela loppet med coco de vie.. Det troliga är att hon aldrig kommer sitta i spets med det spåret hon har. Men vem vet, hon kanske kör ut och sen får per överta 1000 kvar.. märkligare saker har ju skett..

Nu är Windy Ways kapacitetsmässigt bäst i fältet ändå. Men det är trots allt fruktansvärt sällan ston segrar i silverdebuter och det sammantaget med riktigt dåligt spår och hög galopprocent gör valet enkelt att gardera.

SO 2016-01-29 08:08

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 475503)
Jo!

Förklara gärna. Jag har min bestämda uppfattning om detta eftersom jag sett tusentals kallblodslopp genom åren och vet hur det fungerar. Är det något jag har missat?

Shooter 2016-01-29 09:57

Citat:

Ursprungligen postat av SO (Inlägg 475512)
Förklara gärna. Jag har min bestämda uppfattning om detta eftersom jag sett tusentals kallblodslopp genom åren och vet hur det fungerar. Är det något jag har missat?

Jag har inte räknat alla kallbllodslopp jag har sett sedan jag började med trav 1981 och jag förstår inte varför det skulle vara avgörande för "vem som vet bäst", men just när det gäller kallblod så skiljer det ofta rätt mycket mellan vilka tider de går och jag vet inte hur många gånger jag hittat spikar i kallblodsloppen genom att jämföra. De springer inte lika fort som varmbloden, där loppen ofta avgörs av taktik på ett annat sätt; om någon tillåts maska i ledningen, om det blir tokkörning etc. Så är det inte i samma utsträckning bland kallbloden. Står de på benen så är det ofta som man kan urskilja vinnaren när tidsskillnaden är tillräckligt stor. Eller se vilka man ska gardera med. Min inställning bygger på mina egna erfarenheter. Om du har en annan uppfattning så är det helt okej för min del, men det är bara just en annan uppfattning.

hugotheboss 2016-01-29 12:24

Intressant diskussion om kallblod för mej som har noll koll. Jag väljer att spika mej ur dilemmat och tror och hoppas att 15 Tekno Odin vinner. Tittar jag bara på tider så är annars både 3 Gärdsjö Viking och 7 Torpa Glad kul, fin streckprocent på båda.

Kusken1 2016-01-29 12:39

Gärdsjö Viking

Citat:

Ursprungligen postat av hugotheboss (Inlägg 475523)
Intressant diskussion om kallblod för mej som har noll koll. Jag väljer att spika mej ur dilemmat och tror och hoppas att 15 Tekno Odin vinner. Tittar jag bara på tider så är annars både 3 Gärdsjö Viking och 7 Torpa Glad kul, fin streckprocent på båda.

Kolla senaste loppet han gjorde. Inte lätt att vara anatörkusk ibland men nu kan Lisell bara gasa hela vägen och han har inför en nylig start sagt att hästen efter många år nu är tillbaka i det skick som när han vann Dubbelcupslopp för många år sedan. Viking är draget i morgon!

mijo14 2016-01-29 15:43

Lyssnade på Bergh i V65- sändningen, angående hans chanser på lördag. Låter som om han är måttligt intresserad av att tävla i guld med Ed You..."inte det viktigaste loppet i år" osv...man blir mörkrädd! I ett trehästaslopp och som 55%are. Tycker han är en otäck fan....