Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-03-26, 19:29   #1

Reg.datum: maj 2013
Sharp$: 15853
Standard

Jens statistikanalys v75 romme 27mars

Omsättningen ökade hela nio procent i fredags, från en redan hög nivå nåddes årets bästa resultat. Det är tydligt att spelarna uppskattar 14:30-omgångarna!
2014 omsatte Rommes påsk-75:a 82 miljoner men ifjol bara 74. Det går bra för V75 just nu, idag kan man förvänta sig en återhämtning till tidigare nivåer.

I ingressen i fredags tog jag upp att man kunde spela ett system med fyra hästar i varje lopp för 8000 kronor per omgång (5000 med Joker efter några grundläggande krav). Jag förutspådde, att 14 omgångars spel av ett sådant favoritdominerat system skulle komma att ge nettovinst. Det började inte så bra: Bara fem rätt och 1400 tillbaks i fredags. Dagens omgång har högre potential för detta upplägg, då den ser ut att bli mer lättlöst.
”Spår sex är 55 centimeter, spår sju 110 centimeter och spår åtta 165 centimeter längre fram än spår 1-5 när starten går”. Så står det i Travronden inför omgångar som denna, med vinklad vinge. Denna uppfinning kom till 2005 och avsikten är uppenbar: Ger man ytterspåren 1-2 meter kortare att springa, ska de kunna vinna oftare.
Efter elva år vet vi att effekten blivit den motsatta. De yttersta spåren vinner mer sällan, segrar från spår 8 har nästan helt upphört. Istället är det de innersta, 1-2, som mest tydligt ökat sin segerandel. En detaljerad genomgång av detta märkliga fenomen finner man på sidorna 31-41 i Statistikbibeln V75. En överskådlig sammanställning avslutar på sidan 41.

Statistik berättar hur saker ligger till, men säger ingenting om varför. Det får man spekulera i. Hur kan det ha blivit så tvärtemot vad man önskat? Jag gissar:
• Försprånget från ytterspåren har lockat kuskarna att ladda hårdare från start, något som i slutändan missgynnat ekipaget.
• Det syns tydligt hur spåren 4-5 kommer iväg sämre. Dessa är normalt de bästa spåren. När de inte får samma fart, gynnas de innersta 1-2 som oftare kan nå ledningen.
Idag är det bara tre banor (de övriga är Rättvik och Jägersro) som håller kvar vid den vinklade vingen.

V75-1: Kallblod, två tillägg, medeldistans
På sidorna 274-275 finns statistiken över de här intressanta loppen. Man finner en speciell resultatprofil. I normalfallet är loppen hyperjämna, och hästar rankade 1-8 vinner inbördes lika ofta, tillsammans över 90 procent av loppen. Det senaste loppet, för tre veckor sedan, minns alla. Då blev Krusse en av V75:s största skrällar genom alla tider.
Men det finns undantag också. Särskilt bland kallblod segrar de största favoriterna påfallande ofta, oftare än i varmblodsloppen. Detta avspeglas i den vänstraste tabellen på sidan 275. Ifjol hände det vid två tillfällen att ”dagens största” fanns i ett sådant här lopp. Båda infriade. Den senare var 15 Tekno Odin själv den 31:a oktober. Han var då spelad till 73 procent och även denna gång har han en chans väl i nivå med spelprocenten. Spik!

V75-2: Silver, autostart, lång distans
8 Scellino Luis är bästa hästen, men har att handskas med spår 8 på en vinklad vinge-bana. Faktiskt är det bara en enda som lyckats vinna därifrån över 2.640. Den här tävlingsdagen för två år sedan löste det sig för Corleone Boko i ett Klass I-försök. Att en nedstrykning skulle gynna hästen är ett understatement.
2 Bar Plombier blir favorit för att han förväntas få överta ledningen. Därifrån har han vunnit 15 gånger av 17. Det är svårt att invända mot spelarnas favoritval.
1 Wariner är den som förväntas släppa ledningen. Om han körs där vinner han nog, men det kan gå vägen från rygg ledaren också. Det viktiga över 2640 är just att trava på innerspår. Chansen till lucka är god; om dödenshästen är någon annan än 8 borde den bli trött.
3 For Pleasure As var grym näst senast, då han trots en position långt bak utvändigt kom tvåa i ett V75-lopp över 2640. Det lutar åt en utvändig resa igen och då går det normalt inte, men å andra sidan är det ett ojämnt lopp som blir ganska enkelt om de tidigare nämnda kommer bort. Befogad fjärdehandare.
Avslutningsvis nämns 4 Västerbo Paymyday. Han vann senast han testade 2.640 och han segrade i Silver redan i december. Då närmast före Jonatan Palema i ett lopp där Usain Henna var favorit före Mr Vox. Ett lopp fullt i klass med detta alltså. Hästen vinner inte ofta, men har i alla fall en segerprocent om 25 över lång distans, att jämföra med 8 över kortare distanser. Här blir han bara femtevalet, men sådana vinner ju oftare än de 1,6 procent som spelarna säger i alla fall.

V75-3: Guld, autostart, lång distans
De senaste veckorna har två av Norges storstjärnor årsdebuterat. Såväl BBS Sugarlight som Papagayo E agerade långt under sin toppkapacitet. Nu ska vi få se den tredje. 11 Support Justice årsdebuterar visserligen inte, men återkommer efter vila och en misslyckad frankrikesejour. Han har kapacitet att utmana en elithäst som 1 On Track Piraten, men det är inte hundra att han skulle vinna under rådande förutsättningar ens i full form. Som det nu ser ut, är såklart favoriten en utmärkt spik!

V75-4: Lärlingslopp, autostart, medeldistans
”De har en av landets absolut sämsta banunderlag, och det är inte bara vintertid utan även på sommaren. Den är dålig året runt… Så har det varit länge och jag tycker inte att Romme ska arrangera en V75-omgång nu på våren.”
Så skrev Timo Nurmos i ett uppmärksammat inlägg på sin hemsida inför den här påskomgången för tre år sedan. Stallets hästar brukar inte trivas på banan (de går bäst på Solvalla) och 7 Victory Pilot kanske är svårkörd för en lärling, den har i alla fall galopperat två gånger av tre. Hårt betrodd men ingen spik trots på pappret så fina förutsättningar. Det blir någon form av barfotabalans också, och det såg vi under fredagen ledde till massvis av galopper.
Jag brukar skriva att ytterspåren 7-8 får jättefina uppgifter i spårtrappalopp. Här har de tjänat ungefär dubbelt så mycket som de som har 1-2. Och övriga i samma klass får bakspår. Fördelen kompenseras här av att Romme tävlar med vinklad vinge. Tidigare har bara fem sådana här lopp avgjorts med sådan. De spår man vunnit från då är 1, 2, 2, 3 och 11.
Jag kan ändå inte frigöra mig från att både 7 och 8 ser ut att ha fått fina uppgifter. Speciellt vid nedstrykning/ar ska de med mycket tidigt.
Niclas Benzon vann sitt första V75-lopp i fredags och nu är det dags för det andra. Kanske är jag lite färgad av att jag spikade 6 Sudbury både på V64 och DD senast (räddade min torsdag!), men det var en fin prestation och jag tror han höjt sig en nivå från förra året. Lite svår att sätta in, men jag provar med chansspik i ett annars öppet lopp. Åtminstone är spelvärdet fint.

V75-5: Klass II, autostart, medeldistans
Statistik för loppet finns på sidan 172 i Statistikbibeln V75. Den vinklade vingen ökar i vanlig ordning favoritchansen en aning, men loppet håller en tydlig favorit-eller-skräll-profil, precis som motsvarande lopp med vanlig vinge (jämför sidan 170). Påfallande många vinnare rankas åtta eller lägre.
När man identifierat omgångens skrällopp nummer ett behöver man inte grubbla så mycket mer. Helgardera och håll tummarna! Det var så några vann miljoner på Bergsåker för tre veckor sedan, och det var så en del fick med den sistarankade vinnaren av lärlingsloppet i fredags. Det går liksom inte att hitta sådana vinnare genom traditionell analys, men man kan ha valt ut rätt garderingslopp!

V75-6: Klass I, voltstart, lång distans
Det finns en enda fyraåring i fältet. 9 Bottnas Commandeur blir favorit, men säkert mer på grund av att han kommer från V75-seger. Då kunde han vinna efter en vaken kuskinsats: Trots bakspår kördes han till ledningen i ett Klass II-försök. Nu är det bakspår igen men i en högre klass och han har knappast sådan tur att han når ledningen igen. En svag favorit.
6 Coktail Bar har tjänat minst av alla men har å andra sidan den bästa spetschansen. Det är så avgörande över lång distans att han får tipset. Det är voltstart dessutom; då brukar tempot bli lägre och det blir ännu enklare för spetshästen att hålla undan.
Det kan bli omstarter också. Det missgynnar de som laddas. Fortfarande är det viktigt att trava på innerspår, och där startar 8 Montana Crown. Han vann V75 över aktuell distans för fyra starter sedan, men sedan dess har det blivit tre raka galopper så nu är hästen bortglömd.
Ett tvåhästarslås täcker två troliga loppscenarier!

V75-7: Brons, autostart, medeldistans
För de här loppen hittar man statistiken på uppslaget 136-137. Man finner en tydlig kontrast mot V75-5, profilen ser helt annorlunda ut. Både vad gäller ranking och startspår så är det 1-5 som gäller. Skrällar och bakspårshästar har små möjligheter.
4 Hero Sjöhammar tar ledningen och lär vinna om han körs där. Dock brukar kusken släppa, medan Robert Bergh brukar gasa. Han startar utvändigt med 5 Picasso Sama, så u-tipset blir att han får överta ledningen och vinner loppet. Hästarna är ungefär jämnspelade och ligger rätt i ranken som tredje-fjärdehandare. Och spåren duger.
Peter G Norman har varit V75-favorit fyra gånger tidigare utan att infria, och det syns lite orättvist att göra 3 Valeur till klar favorit. Visst har hästen varit bra, men nu går han upp en klass och är fattigast i loppet. Därtill lär det bli en utvändig resa. Bara tredjevalet.

Mitt jokersystem i fredags blev ingen hit. 988 kr insats gav bara 602 kronor tillbaks. Nu ser det avsevärt lättare ut och jag provar då att köra en vanlig enkupongare:
15 Tekno Odin
2, 1, 8, 3, 4
1 On Track Piraten
6 Sudbury
Alla
6, 8
5, 4, 3
180 kronor kostar det där.
Till sist vill jag önska alla läsare en fortsatt glad påsk – och lycka till med spelbesluten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), mr_stylez (+5), hammering (+5), Torstens (+10), Akke (+5), Jao (+10), Fefaifb (+10), mijo14 (+10)
elwiz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td