Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-07-29, 20:03   #1

Moonfalas avatar

Reg.datum: jul 2015
Sharp$: 4924
Standard

Jens Sjödén Statistikbloggen V75 Bollnäs 30/7

Blogg
Jens Sjödén
Statistikbloggen V75
PREMIUM Publicerad idag 17:29 av Jens Sjödén statistik, V75, Bollnäs
I år arrangerar Bollnäs för första gången två V75:or. Man hade en redan 20 februari. Tidigare har man haft en per år. Banspecifik statistik finns på sidan 298. Där ser man bland annat att medianutdelningen är hög, andelen spetsvinnare genomsnittlig samt att spårstatistiken skiljer sig en aning från rikssnittet – i alla fall i vardagstravet.
Alla sidhänvisningar i analysen gäller Statistikbibeln V75.

V75-1: Stolopp, tillägg, lång distans
I sådana här sällsynta lopp kan man ha särskilt god nytta av statistiken. Kollektivet har i alla fall inte koll på den! Intressanta siffror finner man på sidan 220. Man ser att hästarna på startvolten har det svårt och att det förefaller vara mer gynnsamt ju längre bak man startar. Den långa distansen tar ut sin rätt och de bästa vinner trots tilläggen.
Man ser också att det skräller avsevärt mer sällan än i motsvarande medeldistanslopp.

8 Backorder blir storfavorit. Spelarna räknar med att hon tidigt sitter i ledningen och då bör det bli svårt även för en kanon som 14 Jetset, om hon hamnar bland de sista. Den senare har dock en fin uppgift framför sig ifall favoriten galopperar, kommer bort eller underpresterar. Två streck är starkt.

V75-2: Klass II, voltstart, medeldistans
En översyn av hur spelet ligger avslöjar detta som omgångens nyckellopp. Medan flera andra lopp är ojämna och går att lösa på ett fåtal, hårt betrodda segerbud är det här mer av en-eller-alla-karaktär. Favoritseger innebär då tydlig risk för låg utdelning.

Statistiken finns på uppslaget 184-185. Spårstatistiken överraskar ingen: 1, 3, 6, 7 är bäst, i den ordningen. 12 är riktigt hopplöst, det sticker ut som sämst. Som spelare får man ”hoppas” att det fäller favoriten 12 Palermo Broline, för motståndet ser inte så tufft ut. 5 Digital Yankee med bara 57’ på kontot och svårt spår är en konstig andrahandare (som sannolikt missgynnas av omstarter).
Jag massgarderar och håller tummarna!

V75-3: Silver, autostart, medeldistans
Statistik på sidan 109 visar hur kolossalt svårt det är att ha spår 8 i sådana här lopp. På sidan 110 finns en specialstudie som visar hur olika resultatprofilerna ser ut beroende på om favoriten haft spår 6-8 eller andra spår. Ytterspåren bakom vingen närapå halverar chansen.
Om det strular för 8 Fire to the Rain bör andrahandaren 4 Hero Sjöhammar leda hela vägen. Tredjehandaren 1 Rocket Zet har också kapacitet för seger. Liksom flera lopp i omgången är detta ojämnt med få segerbud.

V75-4: Kallblod, tillägg, lång distans
Bara åtta sådana här lopp har avgjorts tidigare. Sex gånger har en tilläggshäst segrat. Vinnarna har rankats 1, 1, 1, 4, 4, 4, 5, 6.
Mer utförlig statistik finns på sidan 277. Det förefaller som att favoritchansen blir lägre ju fler tilläggsvolter det finns. Stora favoriter, som här, har tidigare infriat fyra gånger av nio.

14 Tomeldo ÖK (passande initialer) är en svårbedömd storfavorit, men han kan nog vara överspelad. Det är svårbedömt även bakom, men man bör nog i första hand leta motbud på tilläggsvolten.

V75-5: Klass I, autostart, medeldistans
I juni ifjol vann en elfterankad och i november en åttonderankad. Sedan dess har sju sådana här lopp avgjorts utan någon sådan jätteskräll. Hoppas det är dags nu när jag helgarderar!
Tyvärr delar spelarna min uppfattning om att detta är omgångens öppnaste lopp; det reducerar utdelningspotentialen men går inte att göra mycket åt.

Statistiken finns på sidorna 155-156. Där ser man just en påfallande hög andel vinnare rankade 8-11 i sådana här Klass I-försök.

V75-6: Guld, autostart, medeldistans
8 Västerbo Highflyer bör ha omgångens bästa segerchans. Han är så pass överlägsen motståndet. I statistiken på sidorna 83-84 finner man att favoriten bara 13 gånger tidigare haft spår 8. Åtta av dessa har lyckats infria. Att man favoritspelat ”åttan” bara 13 gånger av 421 visar vilken respekt spelarna har för utgångsläget, det är bara ”klara” som fått förtroendet.
Bakom är 1 Chelsea Boko lika klar tvåa. Chansen blir lite lättare att bedöma efter att ha sett favoriterna i de två första avdelningarna (och kan spela V5). Då kan man avgöra stallformen.

V75-7: Brons, autostart, kort distans. Struken: 7
6 Ceasar Sisu kommer direkt från Klass II och är fältets fattigaste. 1 Natalie de Vie är sto. Båda har missgynnsamma utgångslägen. Hur kan dessa två höra till loppets favoriter?
Det finns ett enkelt svar: Båda är bara fyra år och det är loppets enda fyraåringar. Och spelarna ÄLSKAR unghästar! Det kan vara värt att påminna om följande minnesregel om fyraåringars segerfrekvens inom V75:
Guld: En seger per två decennier
Silver: En seger per två år
Brons: En seger per två månader

De där raderna är minnesunderlättande, men inte exakta och kan behöva modifieras. Ifjol vann fyra fyraåringar i Brons, det blir en var tredje månad i snitt. Och de där segrarna kommer ju inte slumpvis utplacerade under året, utan koncentreras av lätt insedda skäl gärna till november-december.
Gräver man sedan djupare in i statistiken finner man ett häpnadsväckande överspel. Fyraåringarnas verkliga chanser ligger i schablonfallet kring 1/3 av spelprocenten. Kanske ännu mindre tidigt på året och lite mer i slutet.
Med en sammanlagd spelprocent om cirka 40 innebär även 1/3 att deras chanser är icke-försumbara. Men som spelobjekt? Nej tack. Om de åtminstone haft lägena, som är så extremt betydelsefulla i sådana här lopp…!

Loppspecifik statistik finner man på sidorna 127-128. Favoriter med bra spår infriar varannan gång, andra bara 22 procent. Spåren 5 och 2 sticker ut som överlägsna. 2 Max Bob har redan vunnit över 1640a i Brons, och det för så länge sedan som i februari ifjol. I och för sig kan man invända att han vunnit loppet redan då programmet trycktes (han startade från 5/1640a), men förutsättningarna är snudd på lika fina denna gång. Motståndet är enklare. Tydlig tipsetta!

5 MT Insider har det allra bästa läget (notera underspelet på sidan 127…!) och är klar spetsfavorit. Givet streck för en statistikspelare.

11 Research var svag senast och jag tror det är inledningen på en formsvacka. Han hade en jättefin och för honom relativt lång formtopp innan, det är rimligt att vara på retur nu. Tävlar han i nivå med kapaciteten utgör varken läge eller motstånd hinder, då räcker det att slippa otur för att segra. Nu tror jag inte han kommer att prestera på topp, men… åtta procent? Större risk än så är det nog att jag har fel – spelvärde i honom alltså.

För triospelaren: Missa inte den fina chansen att 10 Faith Hill åter hinner fram till ett tredjepris. Det finns potential till riktigt högt trioodds, då de hetaste segerbuden inte heller är så hårt betrodda.

Mitt spel
8, 14
12, 1, 6, 2, 5, 4, 8, 9, 11, 3
8, 4, 1
14, 1, 12, 13, 15, 10
Alla
8, 1
2, 5, 11, 4

Det där skulle kosta 17 280 kronor på en kupong, men jag reducerar kostnaden med följande krav:
- Minst tre favoriter ska vinna
- Min två av ”mina” hästar (fetmarkerade) ska vinna
Nu blir kostnaden mer rimliga 2 656,50 kronor. Lycka till med spelbesluten!

Det fungerade tyvärr inte att posta på rätt ställe.. forumet bara tjatade om att jag skulle ge sharpdollars istället :P
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Torstens (+10), Migge (+5), hassem (+5), KalleKlut (+10), hammering (+5), tjenamannen (+10), Desideen (+5), CVic (+10), Finn-Gunner (+5), claes- (+5), holsso10 (+20)
Moonfala är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td