Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-09-09, 17:03   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3627
Standard

V75-statistik 10/9 Jens Sjöden


Omsättningen var positiv i helgen. Plus 3,8 procent på lördagen och upp 4,3 procent på söndagen. Fortfarande ser man, att de omgångar som behållit den gamla starttiden 14:30 ökar lite mer.

I tisdagens Travronden (sidorna 6-7) fanns ett intressant reportage där ATG med siffror gjort allt för att ställa 16:20 i god dager. Då man jämfört med den tidigare omsättningen, hade man ”jackpotkompenserat” eftersom det varit fler jackpots ifjol än i år. Nio stycken fler närmare bestämt, vilket man kompenserade med elva miljoner styck. En period under våren ifjol var det jackpot mest hela tiden och till slut hade den ingen effekt längre.

Omsättningen till och med sjönk från en vecka till nästa – trots att jackpot genererats.
Nåja, detta kompenserade man i alla fall för i sina beräkningar, med totalt 99 miljoner. Denna kompensation utgör lejonparten av de 172 miljoner som anges som pluspost efter 16:20-flytten.

Sedan hade man räknat in samtliga omgångar, alltså även de som behållit den gamla starttiden. Dessa omgångar visar upp avsevärt bättre plus, och hjälper alltså totalsiffrorna att se bra ut.

Den uttalade målsättningen vid flytt av starttid var blygsam; blott ett uppsving om två procent. Detta uppnådde man i samma veva med hjälp av ett annat knep: Man återinförde voltstart i de ordinarie V75-klasserna. Med ett sådant lopp som V75-1 blev det i regel omstart, och vips var de där två procenten i hamn.

Det råder ingen tvekan om att V75 (och V86!) går bra nu. Det har dock hänt mycket annat än bara flytt av starttid det senaste året. Förra sommarens populära Stjärnkusken har säkert hjälpt intresset för trav en aning, de framgångsrika reklamfilmerna med Vinnie likaså. Boost verkar inte ha kannibaliserat på omsättningen som några befarat, utan snarare verkar det ha ökat intresset för V75-spelet. Om inte annat, så satsade man ju mycket på marknadsföring i den vevan.

Sedan, utan att ha några siffror på det, tror jag att satsningen på ombudsbolag och Tillsammans betytt mycket för omsättningen – särskilt den svenska, som betonas i artikeln. Kan inte Tillsammans ensamt stå för det där målet om två procent…? Mer, skulle jag gissa.

Alla opinionsundersökningar säger att en stor majoritet, runt 8/10, är negativa till tidsflytten. Jag tror omsättningen idag varit högre om man behållit 14:30, och bara gjort alla de positiva förändringarna, men det får vi aldrig veta.

Kort upplopp ger många spetssegrar sägs det, inte minst när Hagmyren kommer på tal. Banan har ju det kortaste upploppet av alla som arrangerar V75. Men hur ser det ut i verkligheten? Svaret får man i den banspecifika statistiken på sidan 301.

Tidigare har man mestadels haft sin årliga V75-omgång i juli eller i oktober. I juli har 41 procent av loppen vunnits från ledningen. Oktober uppvisar 31 procent spetsvinnare – och 29 procent bakifrån.
I år är första gången man arrangerar i september. Varken 31 eller 41 procent är någon exceptionellt hög andel spetsvinnare – tvärtom ligger båda under snittet.

Alla sidhänvisningar i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Brons, autostart, kort distans
”Något annat som överskattas, är unghästars chanser då de möter äldre. Här finns två fyraåriga med. Trots att dessa dragit två av de sämsta lägena, blir de favorit respektive andrahandare! Spelarna måste vara tokiga.”
Så dissade jag 7 Sugarmakesmecrazy inför starten senast. I loppet fick kusken till en drömstyrning, och över linjen höll hästen nosen först av fem (!) hästar som kom i mål på samma tid.
Den här gången är motståndet tuffare och läget fortsatt dåligt. Det är inte sannolikt att det löser sig lika perfekt igen. Och faktum kvarstår: Fyraåringar överspelas i brons, och det gör sjundespåret också (sidan 127). Visst kan hästen vinna igen (maxad balans denna gång), men chansen är inte så god som spelprocenten säger.

På sidan 128 finns intressant specialstatistik. Den visar, att då favoriten har ”dåligt spår” som här, så är det också dålig chans. Andrahandaren är ett mycket bättre spel och bland spåren sticker framför allt 2 och 5 ut som positiva.
2 Serious Try tippas utan tvekan: Bästa hästen, toppform, spårgynnad samt spetschans. 5 Victor AU är nog också i sitt livs bästa form och är mest lägesgynnad av alla. Nätbookies ger runt 12 gånger! 4 Ajlexes Cubano har den kanske bästa spetschansen. Den här trion sticker ut chansmässigt.

V75-2: Sto, autostart, spårtrappa
Propositionen betyder mycket i sådana här lopp (tror jag i alla fall – det statistiska underlaget är ännu för litet för att dra slutsatser från). Den här gången är intervallet snävt. 75’-240’ står det i ”proppen”, 91’-235’ blev det i praktiken.

De med framspåren 6-8 har tjänat 164’-200’. De med 13-15 har 219’-235’. Det är väldigt små skillnader. Om de förra kommer iväg någotsånär från start, kan de ha både 20 och 40 meters försprång efter ett halvvarv. Denna fördel överstiger med råge nackdelen av att vara några kronor mindre meriterad. Sedan finns också en chans för de med 6-8 att bli nedstrukna och få en orimligt stor fördel.

De fyra senaste vinnarna av sådana här lopp har varit rankade 13, 3, 5, 11 av V75-spelarna och spelats till en procent, 14 procent, två procent, en procent.
Jag tycker loppet ser vidöppet ut även denna gång, omgångens jämnaste. Favoritduon 1-2 drar på sig 61 procent av spelet och det är svårt att tro att deras chanser ska vara så höga.
De tre jag bedömer mest lägesgynnade, 6-7-8, äger tillsammans sju procent av spelet. Jag tror möjligheterna är bättre än så och tippar den sistnämnda på (faktiskt) fin spetschans.

V75-3: Guld, autostart, kort distans. Struken: 10
2 BBS Sugarlight har tävlat mot världseliten mest hela året. Vid dessa starter har det gått sådär; 7: 0-1-1. Men två gånger har han haft straffsparkar i enkla gäng och dessa har han satt säkert. Nu är det ett sådant lopp igen, och han är en säker spik.
4 Coldtown är en stark första reserv.

V75-4: Kallblod, två tillägg, medeldistans
De här loppen avhandlas på uppslaget 274-275. Resultatprofilen under rådande omständigheter är speciell: Det är jämna chanser mellan alla rankade 1-8, och det finns en femprocentig risk att vinnaren är ännu lägre rankad.
Man finner också att de på dubbla tillägg missgynnas chansmässigt samt att de överspelas. Överoddsen hittar man bland hästarna på start.

9 Hongslo Gutten har gjort 23 starter 2015-16. Tre av dem i Sverige – dessa har slutat i två segrar till fina odds, 7 gånger respektive 20 gånger. Tjugo starter hemma i Norge har resulterat i en seger (till bottenodds).
Det här mönstret ser man hela tiden: Norgetävlande kallblod har det mycket lättare när de kommer hit och möter det enklare motståndet i loppen här. Samtidigt blir de bortglömda på spelet, eftersom spelare är patrioter.
Man kan vara övertygad om att Guttens chanser här är avsevärt bättre än vad spelprocent (sex) och odds (tio gånger på nätet) berättar.

V75-5: Klass II, autostart, kort distans
Startspår betyder mindre i Klass II än i andra klasser, förmodligen för att lägsta klassen ofta kan vara lite ojämn. Ju jämnare hästar, desto mer betydelsefull blir spårlottningen.
Ifjol avgjordes sju sådana här lopp, varav två vanns från det idealiska femtespåret. I år har sex lopp avgjorts, varav ett vunnits från spår 5.

5 Wally West tippas, mycket på grund av läget. Man kan vara säker på att den som lottats till bricka fem alltid har bättre chans än spelprocenten säger. Särskilt spelvärda är de som blir B-hästar (rank 2-4). Som rankad fyra och spelad till åtta procent är han omgångens bästa fynd.
Läget är inte det enda. Hästen kommer från stall i konstant toppform och visade jättefin form själv i senaste starten. ”Tur” att det blev galopp då, annars hade han inte fått starta i det här enklare loppet! Man såg att han var bättre än mer spelade 3 Etosha Boko, och 2 Bloody Valentine är heller inte en bättre häst. 1 Önas Igor är favorit på spetschansen, men bättre tror jag inte han är. Nä, (för dagen) bästa hästen från bästa läget får tipset.

Då spår betyder mindre i klassen, ser jag bra hästar från bakspår som de främsta hoten. Särskilt 11 Oceanic Clearance. Hon har bara gjort fem starter och risken finns att hon helt enkelt är klassen bättre. Det är svårt att veta, men då ”Tarzan” tar ut henne direkt i V75 och glömmer att kommentera hästen i sin spalt i Expressen…
9 Blytung Am (3,8 procent!) har hemskt läge, men är bra nog att rankas trea. Loppet verkar ihåligt.

V75-6: Silver, voltstart, lång distans
6 Seedorf OMF visade klass för tre starter sedan då han enkelt spurtade ned Nadal Broline. Den hästen är för bra för silver, och kanske för bra för guld också. I alla fall segrade han i sin gulddebut i lördags. Seedorf visade bibehållen form vid silversegern för två veckor sedan.
Här är favoriten kraftigt överkvalificerad och tävlar bara mot sig själv. Han har höjt sig en klass efter kastrationen. En av årets säkraste V75-spikar!

V75-7: Klass I, autostart, medeldistans. Strukna: 5, 7
Halva fältet är fyra år och halva fältet är äldre. De fyra mest spelade är fyraåriga. Fyraåringarna hävdar sig väl i klassen, men visst är det intressant att observera det här återkommande spelarbeteendet. Man får sällan överodds på fältets yngsta hästar.

5 Erik Sting hade 1,6 miljoner av spelet på sig då han ströks under torsdagseftermiddagen. Just nu är det 2,2 miljoner och det lär bli ytterligare lite mer. Lejonparten av dessa pengar (samt några kronor från den andra strukna) hamnar på 12 Only Eyes Broline som därmed blir mer än dubbelt så hårt spelad än vad som syns.
För övrigt beklagar jag strykningen. Erik var ju en ”chanslös storfavorit”, en skattebetalare. Dock är det förstås tacksamt att folk fortsätter lassa in på honom långt efter att han strukits. Det är sådana spelare man vill möta!

6 Ottens Casher är bästa hästen, kommer i toppslag och har efter strykningen också fått bästa spåret (sidan 135). Given att tippa, tyvärr blir han nu också favorit.
Kenneth Haugstad har satt dit tre av 14 V75-favoriter och har ett spelvärdesindex (se sidorna 321-322) om 0,52.

Mitt spel
1 693 kronor tillbaka i söndags var fin återbetalning på systemet, men förstås väldigt lite för sju rätt på V75. Bara två gånger tidigare i år har V75:an betalat mindre. Även den här gången finns två solklara favoritspikar, men jag tror ändå på bättre betalt. I V75-2 kan det hända vadsomhelst och i övriga finns rejält underspelade drag. De senare tar jag fasta på i min enkupongare!

Chanssystemet:
2, 5, 4
Alla (8, 7)
2 BBS Sugarlight (4)
9 Hongslo Gutten (6)
5 Walle West (11)
6 Seedorf OMF (1)
6, 11, 8, 9, 12, 3, 2, 4
180 kronor
Med spikar på sex respektive åtta procent kan det ge riktigt bra om det skräller i garderingsloppen. V75-spelet tål två favoritsegrar!

Jokersystemet:
2, 5, 4
Alla (8, 7)
2 BBS Sugarlight (4)
9, 6, 5, 8, 4, 13, 1
5, 11, 9, 1, 3
6 Seedorf OMF (1)
6, 11, 8, 9, 12, 3, 2, 4
1 980 kronor kostar det där efter kravet att minst en av ”mina” hästar (fetmarkerade) måste vinna.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-40
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5), Ganondorf (+5), Akke (+10), Torstens (+10), KalleKlut (+10), hassem (+10), CVic (+10)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td