Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-09-16, 16:53   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3623
Standard

V75-statistik 17/9 Jens Sjöden


Plus 16 procent. Den största omsättningsökningen för en enskild omgång på evigheter. Som jag misstänkt: Då 16:20-omgångar nu börjar ”möta” andra 16:20-omgångar, så syns tydligt vilken effekt andra förändringar utom själva tidsbytet haft för omsättningen! Den har haft svårt att lyfta så länge den mött gamla, populära 14:30-omgångar, men så är det ju inte längre sedan några veckor tillbaka. Märkligt nog har man hållit fast vid 16:20 i mer än ett år nu.

Jackpoteffekten är mycket mindre idag än för några år sedan. Jämfört med veckan innan, utan jackpot, ökade omsättningen bara med 3,8 miljoner. Det var mindre än ATG räknat med; av jackpotberäkningen att döma (och man brukar av tradition lägga sig i underkant) hade man räknat med minst 90 miljoner i omsättning i lördags. Det hade jag också trott, men jackpot lockar inte som förr. Men det var förstås bara en minijackpot som genererats från en extrainsatt söndagsomgång, och dessutom marknadsfördes den ovanligt lite.

Den här veckan är det en jättejackpot och det är rimligt att tro på mer än 100 miljoner i omsättning!
58 miljoner för sju rätt säger ATG i reklamen; det innebär att man räknat med 94 miljoner i omsättning. Man är i vanlig ordning lite försiktig i de här sammanhangen!
Jag tror det kommer ligga minst 60 miljoner i sjurättspotten, och därmed närmar sig vinstrekordet 67,3 miljoner (sidan 22!) farozonen. Den eventuellt ensamme vinnaren lär ju ha en del sexor och femmor också.

Jag tänkte inte ta upp det igen… men i dagens Expressen, apropå en undersökning som visat att noll (!) röstat för 16:20 som starttid för V75, så blir svaret att den nya tiden i alla fall ökar omsättningen.
Visst, det råder inga tvivel om att om att det går jättebra för travspel nu (V86 ökar ännu mer!), men analyserar man siffrorna mer ingående förefaller det tydligt att spelet ökar trots, och inte på grund av, den nya starttiden. Utan att offra alltför mycket utrymme på det en gång till, här helt kort -

Tre tydliga indikationer:
• När 16:20 infördes blev det en chockeffekt. Fram till 15 augusti ifjol låg omsättningen plus fem procent – efter fem omgångar med den nya tiden hade kurvan brutits och istället såg man minus tolv procent. Ett delta på 17 procent.
• De omgångar som sluppit byta tid ökar mycket mer än de som bytt till 16:20.
• Nu när 16:20-omgångar möter andra 16:20-omgångar (och inte populära 14:30) ser man en högre omsättningsökning än tidigare.

I Expressen upprepar man att V75 ökat 157 miljoner på ett år med ny tid. Dock är största delen, 99 miljoner, så kallad ”jackpotkompensation”. Inte riktiga pengar som kommit in alltså, utan pengar man räknar med skulle kommit in ifall det blivit fler jackpottar.
Resten är jag övertygad om går att förklara med alla andra, positiva, åtgärder som gjorts senaste året. Säkert hade omsättningen idag varit högre om man hela tiden legat kvar vid 14:30.

Teoretiskt finns en chans, att spelarna får mer än hundra procent av sina insatser tillbaks den här veckan! Omsättningen måste i så fall stanna under 95 920 337 kronor och så måste det bli utdelning i alla vinstgrupper. Hursomhelst så är det här en av årets mer spelvärda V75:or!

Så här har det gått på Solängets riksspel de senaste åren:
2011 2 favoriter 2 skrällar 979 000 kr
2012* 1 favorit 4 skrällar JACKPOT
2013 6 favoriter 1 skräll 200 kr
2014 4 favoriter 2 skrällar 39 000 kr
2015* 2 favoriter 2 skrällar 195 000 kr
*) Spelformen var V86

41 procent favoriter och 30 procent skrällar innebär liten plats åt B-hästar (vinnare rankade 2-4).
På sidan 292 kan man utläsa att Solänget har ett spetsvinnarindex om 0,96. Det innebär att andelen spetsvinster på banan ligger försumbart under genomsnittet.

Alla sidhänvisningar i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Brons, voltstart, lång distans
3 Danne Edel fick många tuffa lopp ifjol och i år har det inte gått lika bra. Två segrar har det blivit, i lägre doterade vardagslopp. Då har han stått på tillägg mot enklare hästar (max 280’ respektive 300’). Även den senaste rikstotosegern, i september ifjol, togs då han fick ta tillägg mot enklare hästar.
Senast överraskade han positivt med att hålla ledningen från innerspår bakom bil. Men när han väl spetsat borde han också vunnit, motståndet var inte så hårt.
Favoriten är sist i turordningen, har alltså minst startpoäng. Hur ofta sådana vinner kan man se i statistik på sidorna 66 och 188.

2 Above All Ås är den ende utöver favoriten som står bra inne i loppet. Dessutom är han spetsfavorit. Från ledningen har han vunnit hundra procent, från andra positioner tio procent. Gjuten tipsetta med fint spelvärde. Sju procent…!

I statistiken på sidan 40 ser man att spår 2 är allra mest vinstrikt i sådana här lopp. Indextalet är överlägset och dessutom är det lönsamt på vinnarspelet. Det är inget annat spår. Näst bäst är spår 6, men det spelas mycket hårdare.

Ulf Ohlsson är omgångens nyckelkusk. Han blir favoritspelad i fem eller sex avdelningar. Hittills i år har han satt dit nio av 33 favoriter, 27 procent. Genomsnittlig spelprocent har varit 36.
En gång i tiden blev han först att ta hem en hel V5:a. Bättre chans än så här att vinna en hel V75:a har nog ingen tidigare haft. Rekordet ligger på fyra segrar i en omgång.

V75-2: Stolopp, ett tillägg, medeldistans
I statistik på sidan 214 ser man att det är jämna chanser mellan start- och tilläggshästar, med bara en marginell fördel för de på start. Den här gången är tilläggsgränsen högt satt, och erfarenheter från V64 och V86 (där sådana här lopp varit vanligare) visar att fördelen för starthästarna blir tydligare. Dessutom står alla tilläggshästar ganska hårt inne, ingen är nära maxgränsen om 975’.

En tilläggshäst kan jag dock inte låta bli: 13 Rondine d’Asolo är så tydligt bästa hästen. Intuitivt känns hon som en spik, men förutsättningarna talar mot henne och hennes individuella statistik har ingen vinnarprofil. Kanske blir det som vanligt, att den starka spurten inte räcker ända fram. Dock är det här den enklaste uppgift hon haft på bra länge och hon är i sitt livs bästa form.

Intressant statistik finns också på sidan 191. Favoriterna vinner sällan under rådande förutsättningar – och det gör andra-tredjehandare också. En klar majoritet av vinnarna rankas fyra eller lägre. Jämför med det andra tilläggsloppet, V75-4 (sidan 272): Där är det tydligt att det är andrahandaren som tar över när favoriten är svag, och det är ju normalt för de flesta lopptyper. Stolopp med tillägg genererar dock en hög andel skrällar.


V75-3: Guld, autostart, medeldistans
7 Shadow Woodland vinner.

V75-4: Kallblod, ett tillägg, medeldistans. Struken: 15
Förra veckan fanns bara ett norgetävlande kallblod. Han presterade inte, men den här gången finns FYRA och någon av dem ska väl ha vaknat på rätt sida?
6 Art Nattfari har startat i Sverige två gånger i år – vinst båda gångerna. I Norge har det blivit 16 starter utan seger.
1 Pave Faks har provat Sverige en gång. Enkel seger till 52,69 och 100 000 kronor in! På 15 starter hemma i Norge har han tjänat totalt 40 000…

Körspö lyfts fram som en förklaring till att det går så mycket bättre för de norska kallbloden i Sverige. Jag tror inte det har så stor betydelse; i så fall skulle man se samma effekt bland varmbloden också.
I Norge har man större kallblodskullar och överlag lite bättre hästar. Samtidigt är prispengarna lägre, så när de kommer hit och tävlar står de fint inne i loppen. Det tror jag förklarar varför de ”alltid” vinner. Och den fantastiska oddsnivån beror på att spelare är patrioter (sidorna 20, 187)!

10 Sjeikens Gull har provat Sverige en gång. Det var senast, och då blev det galopp – men ändå en tredjeplats. Här står han stentufft inne och borde inte ha samma chans som de tidigare nämnda landsmännen – ändå ett skrällbud. 9 Snonsöy Elda provar Sverige för andra gången, förra gången kom hon sist. Det är tufft för stona i kallblodsloppen (sidan 269).

7: 0-2-0. Det är resultaten för 3 Fender då han gått barfota. Med skor på har det blivit 20: 4-5-5. Det uppmärksammade skorycket kanske inte kommer få så stor effekt.

Intressant statistik finns på sidorna 271-272. Hästarna på start vinner marginellt oftare, men de på tillägg är de som spelas hårdast. Det är ganska stora skillnader. Och om det skräller, så är det från startvolten: Tio av de tolv största skrällarna har stått där!

Travsport.se visar tyvärr bara de 300 senaste starterna (varför?). För Ulf Eriksson innebär det tillbaks till 4 juni. 296 av starterna har varit totalisatorlopp, av dessa har 28 vunnits. Sammanlagt vinnarodds har varit 194,30 vilket innebär en återbäring om 0,66. Inom rikstoton har det gått bättre. Segerprocenten är högre, och man har fått 55 insatser tillbaka efter 36 starter.

V75-5: Klass II, autostart, lång distans
Statistik finns på sidan 179. Såväl distans som startmetod hämmar den annars ganska höga skrällrisken i klassen. 11 Blytung Am och 1 Linus Boy sticker ut som lite bättre än de andra, och har man tunn plånbok kan man nöja sig med dem. Men en är opålitlig och den andre har bakspår…

Då jag ser att 3 Kicking Viking rankas sist måste han få en rad. Han spetsar och får en resa på innerspår, så avgörande över lång distans. Sedan ska det en del tur till, den ledande favoriten han släppt till kan galoppera på upploppet till exempel. Tursegrar efter invändiga löpningar är vanligare än spelarna tror. Chansen är bättre än 0,35 procent i alla fall. På mina system får han det åttonde och sista strecket.

V75-6: Klass I, voltstart, medeldistans
Elva sådana här lopp har avgjorts 2015-16. Fyra av dem har vunnits från spår 1 och tre från spår 2.
På sidan 163 finns pålitlig statistik. Där ser man att innerspåret visar överlägsna resultat – men också, mer förvånande, att spår 12 är näst bäst. Det sticker också ut genom att vara det enda spår som är lönsamt att spela på.
Spår 12 är inte alls lika dåligt i volt som i autostart. Mer än en gång har man till och med sett hästar spetsa därifrån. Och så blir det ju ofta omstarter som gynnar bakspårshästarna överlag.
12 Hot Pride är högt rankad trots att spelarna anser läget jättedåligt. Han bör vara loppets bästa spelobjekt!

V75-7: Silver, autostart, kort distans. Struken: 11
5 Leo on Line har jag unnat en V75-seger länge. Redan för flera år sedan var han tvåa i Silver. På TV såg det ut som att raketspurten räckte till seger, men målfotot sa något annat. Innan det hade han blivit trea i en bronsfinal, vilket prestationsmässigt ungefär är att jämställa med att vinna ett lågklassigt silverlopp som detta.

Det här kan vara hans sista chans. Dels går han ur klassen om han kommer på plats, dels börjar han ju bli gammal. Och avseende distans, läge och motstånd kan det knappast bli lämpligare än så här! Lägg därtill att han visade toppform senast. Till 0,64 procent får han plats på min kupong i alla fall. ”Femmor” har alltid bättre chanser än sin spelprocent (och ger överodds, statistik för sådana här lopp finns på sidorna 100-101). Här ”står det i programmet” att han spetsar och släpper. Sju procent av loppen vinns från rygg ledaren (sidan 292) och det är ju skyhögt högre än hans spelprocent.

10 Special Promise är bästa hästen. Totalt är han näst rikast, men han är den som sprungit in mest pengar i år. Även då man tittar på vad sällskapet sprang in under fjolåret ligger han bra till. Några andra har ungefär samma startprissumma, men deras meriter ligger längre tillbaka i tiden. I det här tunna sällskapet är det svårt att ge tipset till någon annan. Spåret reducerar förstås chansen, men det är också ett läge som underspelas (sidan 100 igen).

1 Emmett Brown har galopperat tre gånger av fem på slutet. 1/1640a är inte precis drömförutsättningar för en osäker häst. Om det inte blir galopp blir det nog tredje inner eller värre, efter att 5 spetsat och släppt. Väl hög spelprocent!

3 Mellby Apollo tog en speciell V75-seger näst sist. Från spår 8 kunde han givetvis inte ta ledningen, men han släpptes fram och fick spets gratis av generösa konkurrenter. De som kunnat plocka ned honom utvändigt valde sedan att inte göra det, utan satt istället kvar i kön och attackerade halvhjärtat när det var för sent.
Senast tog hästen åter ledningen, men det var mer normal silverkonkurrens och han räckte inte. Nu är det lättare och han kan naturligtvis ramla undan från ledningen om konkurrenterna är snälla igen.

Mitt spel
Årets lättaste omgång blev det i lördags. För första gången i år blev det ingen utdelning på sex rätt. Detta inträffar i fyra procent av omgångarna (se jackpotstatistik på sidan 230).
Man fick två vinnare gratis, men att det skulle bli tre favoritsegrar i övriga fem lopp hade jag inte förutsett, dessa såg ju öppna ut. Nåja, skönt att ha felbedömningarna redan avklarade!
På kuriosaavdelningen noteras av Erik Sting hade 1,6 miljoner på sig då han ströks, och stannade vid 3,2. Han spelades alltså lika mycket före som efter att han ströks!

Enkupongaren:
2 Above All Ås (6)
13, 1, 4, 8, 6, 5, 7, 3, 2
7 Shadow Woodland (8)
1, 6
1, 11, 5, 6, 4, 8, 9, 3
12 Hot Pride (7)
10, 3
144 kronor

Jokersystemet:
2, 7, 6, 1, 10, 3, 12, 8
13, 1, 4, 8, 6, 5, 7, 3, 2
7 Shadow Woodland (8)
1, 6, 12, 10, 3
1, 11, 5, 6, 4, 8, 9, 3
12, 7, 11, 1, 3, 6, 4, 8, 10
10, 3, 5, 12, 1
64 800 kronor

Den där höga inlämningskostnaden reducerar jag genom ett effektivt samarbete mellan mig själv och spelarna.
SPELARNAS JOBB:

• Minst två favoriter (inkluderat spiken) måste vinna
• Minst två skrällar (rank 5 och nedåt) måste vinna – detta säkrar att jag spelar på höga utdelningar!
MITT JOBB:
• Minst två av ”mina” hästar (fetmarkerade) måste vinna
• Max en av de jag tror minst på (kursiva) får vinna
Nu kostar systemet 3 067 kronor och har utmärkta möjligheter att bli lönsamt! Det mest spelvärda på länge faktiskt.

Då mina insikter i norsk travstatistik är begränsade blir det ingen analys till söndagens Bjerke-omgång. Återkommer närmast på onsdag om V86.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-41
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Difsteve (+3), hugotheboss (+5), Akke (+10), Ganondorf (+5), hammering (+4)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td