Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-09-23, 13:55   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

V75-statistik 24/9 Jens Sjöden


Boost omsätter i snitt 4,8 miljoner per omgång. Över tid ska spelet ge hälften av omsättningen tillbaks i vinster. Speciellt jämnt fördelade kommer vinsterna dock inte. De flesta veckor betalas mycket mindre än hälften tillbaks, men någon gång kommer det att hända att någon vinner ett gigantiskt belopp på 10 X en välbetald sjua och 100 X massa sexor och femmor (ATG har dock försäkrat sig mot katastrof genom att sätta 100 miljoner som maxvinst).
Att detta ännu inte inträffat vet vi; i så fall hade Hans G med garanti fått bege sig ut på vinnarturné.

Om man ändå räknar med att halva omsättningen betalats tillbaks till vinster, så har nettovinsten för ATG från premiären 16 februari och fram till och med 6 augusti blivit 62,4 miljoner.
Detta apropå de siffror som presenterades i Travronden 6 september. ATG ville försvara V75:s nya starttid 16:20 med att den i alla fall ökat deras vinst rejält. 110 nettomiljoner extra vinst – men då hade man räknat in Boost. Som alltså sannolikt står för större delen av nettot!

I övrigt hade man ”jackpotkorrigerat” med totalt 99 omsättningsmiljoner; det är alltså pengar som inte faktiskt kommit in, men som man räknar med skulle kommit in ifall det blivit fler jackpots.
Dessutom hade man räknat in även de omgångar som sluppit byta starttid, och som ökat sin omsättning mer. Allt det här får den nya starttiden att framstå i bättre dager.

Övriga faktorer som Tillsammans (måste omsätta miljonbelopp varje vecka!?), ökad marknadsföring, Stjärnkusken, ny TV-studio, positioneringssystem, SHL-sponsring och andra investeringar har över huvud taget inte räknats in. Inte heller det där med att det rinner in extra miljoner varje gång det blir omstart i V75-1 (under flera år tidigare var det alltid autostart där). All omsättningsökning härleddes till bytet av starttid.

Förra veckan fanns en chans att V75:an skulle betala mer än 100 procent av omsättningen tillbaka till spelarna. Så blev det inte: 57,6 procent gick till sju rätt, 13 procent till sex rätt och femmorna blev utan. Totalt 70,6 procent tillbaks var ändå mer än vid en normal omgång (då delas 65 procent ut, fördelat 26-13-26 procent till 7-6-5 rätt).

Även den här veckan finns en teoretisk chans att spelarna får tillbaks mer än insatserna, men i så fall måste omsättningen stanna under 86 189 517 kronor och det vore ju fiasko. Jag tror man omsätter 102 millar på lördag! ATG räknar i marknadsföringen med 95,5.

Från och med i lördags fonderar ATG tio procent av alla jackpotpengar för att dela ut i en supermegajackpot på nyårsafton. Mantorp är det som får äran att arrangera (bra bana!). Efter helgen ligger det redan 3 401 814 kronor i den potten. Om de pengarna legat i veckans jackpot, hade spelarna nått break-even vid en omsättning om 95,8 miljoner.

Med hjälp av jackpotpengarna kan man räkna ut att Sverige omsatte 22 607 858 kronor till den norska V75:an i söndags. Det är 79 procent av den totala omsättningen, norrmännen själva omsatte alltså bara sex miljoner!

V75-finaler under kriteriehelgen är en tradition sedan 2003. Så här har det gått:
2003 4 favoriter 1 skräll 3 000 kr
2004 2 favoriter 2 skrällar 252 000 kr
2005* 0 favoriter 1 skräll 1,2 milj kr
2006 3 favoriter 3 skrällar 120 000 kr
2007* 2 favoriter 2 skrällar 199 000 kr
2008 3 favoriter 3 skrällar 256 000 kr
2009 4 favoriter 1 skräll 3 000 kr
2010 3 favoriter 0 skrällar 2 000 kr
2011 3 favoriter 0 skrällar 800 kr
2012 6 favoriter 0 skrällar 200 kr
2013 2 favoriter 2 skrällar 120 000 kr
2014* 1 favorit 2 skrällar 510 000 kr
2015* 1 favorit 3 skrällar 432 000 kr
*) Jackpotförstärkt omgång

Favoritandel: 34/91 = 37 procent
Skrällandel: 20/91 = 22 procent
Medianutdelning: 120 296 kronor

Av de 91 loppen har 39 vunnits från ledningen och 27 från annan position där framme (dödens, rygg ledaren, andra ytter). Det innebär att ungefär vart fjärde lopp vinns av någon längre bak.

På sidan 311 finns specialstatistik kring just denna omgång! Där ser man utfallet i de respektive klasserna. Det är lite speciell resultatprofil i finaler.
Alla sidhänvisningar i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Stoeliten, autostart, kort distans
Förra veckan vann omgångens största favorit både på lördagen och på söndagen. Shadow Woodland spelades till 63 procent och gav 1,72 i vinnarodds. Det senare innebär att bara 46 procent av vinnarspelarna trodde på honom. Han skulle alltså haft större chans att förlora än att vinna.
Nästa dag spelades Nuncio till 85 procent och tog sig in på en niondeplats på listan över V75:s största favoriter (sidan 89).

Visst är Nuncio en bättre häst än Shadow Woodland, men då man jämför vilka uppgifter hästarna hade kan man inte säga att han hade den bättre vinstchansen. Snarare tvärtom. Nuncio mötte trots allt europaeliten, medan Shadow mest mötte hästar som inte ens hade räckt i Brons – samtidigt som det stod spets i programmet. SW var mera överlägsen i sitt lopp.
Han hamnar högt på listan över årets mest spelvärda favoriter. 63 procent och 1,72: Han var fantastiskt underskattad! Nuncios 1,18 hade bättre speglat chansen.

1 Delicious US har en chans på nästan samma nivå som dessa. Hon lär också hamna på den där topplistan, då hon är väldigt uppmärksammad. Redéns hästar gillas överlag av spelarna.
Innerspår bakom bil är aldrig optimalt för favoriter. De måste laddas, vilket ökar galopprisken och det finns också en liten risk att bli fast. Favoriter med spår som 4-5 är mycket säkrare (se sidan 31).
Hon kunde inte spetsa den enda gång hon tidigare haft spår 1, i ett fyraåringslopp för drygt två år sedan. Någon speciellt osäker individ är det dock inte, hon har gått felfritt tolv gånger i rad och bara galopperat vid två av 25 sverigestarter.

Man litar på att Örjan löser det där på något vis. Hur märkligt det än låter (han vinner ju med ”allt”), så lyckas spelarna att överspela honom. I år är hans infriandefaktor (det tal man får multiplicera spelprocenten med för att få fram segerchansen) 0,72.
Sammanfattningsvis bör man bedöma chansen som hög, men ändå flera procentenheter lägre än spelet visar.

Värt att tänka på: Delicious är en ömtålig madame. Hon har anmälts till start blott nio gånger det senaste året – och bara startat sex. Hon är känslig för till exempel resor och banunderlag. Det finns en icke-försumbar risk för sen strykning, och i ett sådant läge kommer turordningsettan 7 Windy Ways, i en hundramiljonerplus-omgång, ha sådär 90 procent av spelet på sig… Det speglar inte precis chansen, så den vill man inte ha som förstareserv!

V75-2: Klass II, autostart, medeldistans
Det tråkigaste med det här loppet är att alla har rätt. Man har identifierat det som omgångens öppnaste. De dominerande internetbookiesarna har satt favoritodds vid 5 respektive 5,25. Det innebär att man inte ser någon ha mer än 15-16 procent segerchans. Båda är för övrigt överens om att det är 2 och 5 som delar på favoritskapet och har samma chans. Men alla hästarna 2-8 startar enligt dem med i princip likvärdiga chanser.

Spelarna håller med. I det här läget vill man gärna gå mot strömmen, kanske hitta någon spelad till 15-16 procent men som har chans som en vanlig favorit, 1/3, och chansspika den. Trots risken om 2/3 att förlora är det en i längden lönsam strategi.
Här hittar jag ingen sådan. Favoriten 5 Celebrus Nova ligger närmast till hands och tippas. Favoriter med spår 5 bakom bilen har grym infriandefrekvens i V75-finaler. Den här underspelas, dels på grund av underskattat spår och dels på grund av att ”alla” massgarderar här då man hittat samma spikar i övriga lopp. 5,25 är ett överodds då chansen bör ligga strax över spelprocenten, men den är inte tillräckligt hög för mig att spika. Det blir tyvärr att följa John och gardera.

Statistik för loppen finns på sidorna 175-176. Klass II sticker ut som den enda klass, där spelarna har svårare att tippa finalerna än försöken.
Jag skrev om infriandefaktor under föregående lopp. Conrad Lugauers är snarlik: 0,74.

V75-3: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 6
1 Seedorf OMF kom ut som kanon för fyra starter sedan. Efter kastration var han en ny häst och besegrade regelrätt Nadal Broline – trots en utvändig löpning. Det är en otrolig prestation. Nadal har inte förlorat mot någon annan häst det senaste året. Tvärtom har han i de senaste starterna inte bara visat sig för bra för Silver, utan för bra för Guld också. Därför är han nu favorit i guldfinalen (V75-6).

1 Seedorf OMF galopperade i starten efter, men har sedan defilerat hem två enklare silverlopp. Formen finns där, och han har blivit mer travsäker efter kastrationen. Dessutom trivs han hemma på Solvalla, här har han gått felfritt sju gånger i rad. Det är ändå just galopprisken som utgör förlustfaran då han är totalt överkvalificerad för sällskapet. Vinstchansen skiljer sig inte speciellt från den Delicious US har i V75-1. Naturligtvis hade spår 4-5 varit optimalt; jämför favoritinfriandeindex från olika spår på sidan 34. Spelvärdet är ändå högt till förhållandevis låg spelprocent.

V75-4: Klass I, autostart, medeldistans
10 Ottens Casher är bästa hästen. 4 Donato E och 5 Imperator är de spårgynnade och 1 Ymer Brick spetsfavoriten. Statistik på sidan 155 visar att spelarna brukar ha ganska klart för sig i Klass I-finalerna och här hamnar alla plus hos de mest betrodda. Sparlopp.

V75-5: Brons, autostart, medeldistans
En fyraårig häst har lyckats ta sig till bronsdivisionens final! Då blir den givetvis storfavorit, spelarna älskar unghästar.
Hur unikt är då detta? Två har klarat det tidigare i år, och ifjol lyckades nio fyraåringar kvalificera sig till bronsfinaler. Ingen av dessa elva vann dock. 2014 lyckades sex kvalificera sig, varav en faktiskt segrade: Riff Kronos, just den här tävlingsdagen.

”Helt perfekt. Jag sa innan spårlottningen att jag trodde på seger från spåren två till sju och nu fick vi tre, vilket är det bästa.”
Så säger tränaren till 3 Spitcam Jubb i en intervju som går att läsa på bland annat ATG:s hemsida. Det är intressant att se vad ”alla tror” angående spår; det skiljer sig ofta mycket åt från vad statistiken säger.
Sedan den här tävlingsdagen instiftades 2003 har 50 sådana här finallopp över 2140a avgjorts. Bara två har vunnits från spår 3. Toppspåren 4-5 dominerar med totalt 15 segrar. I procent blir det 4 respektive 30. Resultaten redovisas i detalj på sidan 311!

13: 10-2-1. Det är resultatprofilen för en undantagshäst. Jag kan inte gå emot 5 Le Miracle då han dessutom haft maxtur i spårlottningen. Dock blir det gardering; jag bedömer inte chansen vara högre än den mycket höga spelprocenten.

Kusken gav bort en V75-seger senast, det kan man dra nytta av den här gången. Tänk om 9 Eder Bob behållit ledningen och brisat ifrån med halva upploppet? Då hade spelprocenten nu varit två, tre, fyra gånger högre. Näst senast besegrade han favoriten 5 Le Miracle, men det har alla redan glömt. Och han är bättre nu!

20: 1-0-2. Det är facit sedan juli för stall Svante Båth inom rikstoton. Segern togs av just Le Miracle.

V75-6: Guld, autostart, medeldistans
Hur bra är 9 DD’s Hitman? Sett till plånboken bara en vanlig silverdivisionare, han borde inte ens starta här. Att han senast förlorade till Nuncio och On Track Piraten ska man inte fästa så stor vikt vid; alla kan ta stryk av bra hästar. Men titta på vilka han spurtade ned: Oasis Bi, Volstead och Anna Mix bland annat – hästar i europaeliten. Mycket lättare nu!

Hur bra är 7 Nadal Broline? Inte lika bra som Seedorf OMF (V75-3), men för bra för de hästar han hittills mött i Guld i alla fall. Han är bättre än stallkamraten 5 Shadow Woodland, men den senare vann spårlotten och är loppets troliga spetshäst. Samtidigt riskerar Nadal att hamna på vingel, kanske bland de sista. Spårlotten jämnade ut de inbördes chanserna rejält!

V75-7: Jippolopp, autostart, spårtrappa
Stig H-akademiens lopp avgjordes för första gången ifjol. Då vann en fyraprocentare från spår 14. Den här typen av lärlingslopp, 15-bakom-bilen, har det avgjorts tio av inom V75. De tre första vanns av favoriten, sedan har vinnarna rankats 8-8-6-4-6-1-8. Loppen är designade för att generera skrällar och det verkar som att man lyckats.

Propositionen är bra tycker jag, det skiljer en del mellan bäst och sämst. Ibland är skillnaderna för små, så att de spårmissgynnade blir chanslösa. Här borde bronshästarna 12-15 ha fina möjligheter att hämta in sina meter på Klass II-hästarna 1-2.

Det är lätt att tycka om favoriten 7 Wingait CH. Om loppet näst sist blivit någotsånär normalt kört hade han fått starta i Derbyt. Senast blev det ”revansch”, men han fick bara 25’ betalt för en topprestation. Han är värd att få vinna det här… ändå tänker jag att hålla tummarna för att det häxar, eftersom jag kommer att leva på V75 med många streck kvar.

Loppet innehåller fyra fyraåringar, resten är äldre. Spelarna rankar dem etta, tvåa, trea, sexa. Bland dessa finns loppets enda sto. Alla kan vinna i ett vidöppet lopp, men de här är överspelade.

Mitt spel
Jag har goda minnen från den här travhelgen. 2004 satte jag en sjua som gav 252’. Med sexor och femmor blev det totalt 303’. Och jag hade lämnat in systemet två gånger. Det var första gången jag fick föra över mer än en halv miljon från ATG till lönekontot! Hoppas historien upprepar sig, den har en tendens att göra det inom travspel tycker jag.

Förra veckan skötte jag mitt jobb: Två av mina plushästar vann, och bara en av minushästarna. Sedan hade jag krävt att det skulle vinna minst två skrällar (spelarnas rank 5 och nedåt) – men spelarranken var för bra. Det vann ingen skräll alls och då sprack mitt jokersystem. På Tillsammans, där man spelar enkupongare, satte jag dock sjuan.

Den här gången provar jag att lösa det med bara ”egna” hästar:
1 Delicious US (3)
5, 7, 3, 2, 8, 6, 4, 10, 12, 1, 11, 9
1 Seedorf OMF (8)
10, 5, 1, 4
5, 9, 3, 6, 11, 2, 12
7, 5, 9
7, 8, 12, 4, 15, 11, 9, 10, 14

Med kraven att minst en av de fetmarkerade och max en av de kursiva vinner hamnar inlämningskostnaden på 2 376 kronor istället för 4 536. Om man kräver att fetmarkerade (de jag tror mest på) ska vinna i alla tre lopp de finns stannar inlämningskostnaden vid 54 kronor.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-42
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Difsteve (+3), Fefaifb (+10), muspfc (+5), Ganondorf (+5), brba (+7), hugotheboss (+3), Torstens (+10), Ardberg (+3), CVic (+11)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td