Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-11-18, 18:13   #1

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 1
Standard

V75-statistik 19/11 Jens Sjöden

Top 7
Tyvärr fortsätter omsättningen att sjunka. Senast var det för första gången jackpot, ändå sattes nytt bottenrekord. Spelet är egentligen inte så dåligt, men man måste förstås låta spelarna komponera sina system själv. Sedan tror jag att många inte insett, hur fantastiskt många vinstrader man får vid vinst. 20 kronor på två rätt blir egentligen väldigt mycket mer.
Apropå att byta upplägg, till 7-6-5-rättsutdelning på samma sätt som på V75, så gjorde jag en omröstning på Twitter (@StatistikJens). 20 procent tyckte att det var ett dåligt förslag. Det har sina sidor naturligtvis, men spelet blir i alla fall mer lättbegripligt på det viset.

Chansen för favoriten Knows Nothing var enligt…
V75-spelarna 32,44 procent
Top 7-spelarna 25,77 procent
V5-spelarna 22,76 procent
Vinnarspelarna 20,23 procent
Oddset 3,95 var fantastiskt bra för omgångens bästa segerchans, en bra bit bättre än 50/50. Det var ju klassblandning i det loppet och påkörning emot. Den där tio-i-topp-listan över årets bästa överodds är snart full. Ofta den här årstiden är det favoriter som är de bästa spelen!

V75-1: Guld, autostart, medeldistans. Struken: 8
Ett lättläst lopp. 4 Thai Broadway spetsar och efter ett tag ansluter 9 Ivar Sånna på utsidan. Ivar såg vi i Sverige nyligen då han vann SM överlägset trots en utvändig resa. Det var en av årets mest imponerande prestationer alla kategorier på svensk mark. Sätt in Thai Broadway i samma lopp: Visst hade det varit skillnad?

Det skiljer nog ett tillägg mellan hästarna, men det måste det göra också om Ivar ska vinna loppet, givet de förväntade löpningsförloppen. En bra favorit som ser ut att bli underspelad – speciellt i Sverige. Här har han 38 procent, i Norge 44. Båda ser ut som underskattning då det bör vara mer sannolikt att han vinner än förlorar loppet. Ändå ska man givetvis aldrig dissa en formtoppad spetshäst, och streckar man båda sitter man säkert.

V75-2: Klass II, autostart, medeldistans
1 Calizza Boko kommer från stall vars hästar presterat lite svagare än jag förväntat mig den senaste tiden. Vad gäller V75 redovisar ST bara lopp tillbaka till 10 september. Sedan dess lyder stallets resultat 30: 1-1-3. Vinnaren en viss Volstead, som storfavorit, med läpp.
Spåret är negativt för favoriten, då hon inte är startsnabb. Hon missgynnas av avsaknad av körspö. Att vara (med ett undantag) ensamt sto mot hingstar och valacker är heller inget plus. Nä, det här är inte en favorit som jag går på.

Andrahandaren 3 Ragazzo da Sopra är ensam treåring mot äldre. Det är inget som diskvalificerar honom från vinstchans så här i november i lägsta klassen, men det garanterar att han blir överspelad. Spelare bara älskar unghästar!
Tredjehandaren 9 Sambuco har ett fantastiskt överskattat och chanshämmande startspår, och tränaren baissar för att hästen är speciellt missgynnad av spöförbudet.

Det här är ett av omgångens öppnaste lopp, och jag tror vinnaren återfinns utanför favorittrion.

V75-3: Fyraåringslopp, autostart, kort distans
2 Treasure Kronos som omgångens största favorit? Nja, hon är ojämn. Hon vinner vart tredje lopp och är svår att se med chans över 50/50 någon gång. 72 procent i skrivande stund…
Hon är barfotaberoende. Det senaste året har hon gått med skor tre gånger och slutat 4, 0, 6. Banförhållande är för hennes del, mer än för andra, chansavgörande.

Favoriten är obesegrad över distansen och rätt favorit då hon bör ha bäst chans i loppet. Men jag tycker hon är given att gardera. Det skräller sällan i fyraåringslopp, särskilt med få startande och särskilt den här årstiden: Man bör klara sig på AB-hästarna. Och tredje-fjärdehandarna rensar fantastiskt. De ligger nu på två respektive tre procent…!

V75-4: Klass I, autostart, kort distans
Spelexperter är överlag mycket duktigare än travtränare på att bedöma chanser. Men Frode Hamre är duktig och då han säger att 9 Chief Orlando är hans bästa chans hajar man till. Alltså bättre än Ivar Sånna i V75-1? Om det ligger någonting i detta, är 9 Chief Orlando förstås omgångens bästa spelobjekt. I Sverige är hästen spelad till 16 procent, medan han i Norge är favorit till 28 procent.

Givetvis är chansen exakt densamma oavsett om jag lämnar in V75:an här eller i Norge. Det där med patriotiskt spelande är nog det sjukaste fenomenet inom travspel. Men bra att det finns, så himla lätt att tjäna pengar på det. Hursomhelst, om Frode är rätt ute så är chansen att han vinner detta lopp större än risken att förlora det.
I alla fall i Sverige är spår 9 sämsta tänkbara över kort distans (tabell sidan 31). Som statistikspelare kan jag inte gå enbart på tränaruttalanden utan det får bli gardering!

V75-5: Silver, autostart, kort distans. Struken: 11
För tredje veckan i rad, har man placerat hästen med omgångens bästa segerchans som Top 7-lopp. Man vill nog att många ska tycka det är lätt att vinna så här i början. Intressant är, att favoriter genomgående blir underspelade på Top 7-spelet (se ingressen och förra lördagens blogg).

2 Tripolini VP sitter tidigt i ledningen, och då krävs det en häst ur högre klass än Silver för att plocka ned honom. Spik!

V75-6: Fyraåringslopp, autostart, kort distans. Strukna: 3, 4, 8
I skrivande stund är 3,1 miljoner spelat på de tre strukna hästarna (bara i Sverige). Av erfarenhet vet vi, att folk kommer att fortsätta spela på dem, det är långt ifrån alla som bryr sig om ifall en häst startar eller inte. Säkert har de minst sju miljoner på sig till slut – pengar som till stor del hamnar på turordningstvåan, den sistarankade 7 Ultimate Photo (0,40 procent). ”Alla” har ju redan streck för favoriten. Detta innebär att 7 Ultimate Photo aspirerar på att vara omgångens sämsta spelobjekt inom V75-spelet.

När nu bara sex motståndare återstår har det kraftigt påverkat chansen för 9 Cruzado dela Noche positivt. Jag tycker ändå inte individen är speciellt pålitlig och jag är inte hundra på stallform heller (se under V75-2). Hästen lär landa i intervallet 70-80 procent till slut och så hög kan chansen inte vara.

2 Dragster är loppets spetsfavorit. Tänk om favoriten underpresterar – då står han plötsligt inför en jätteenkel uppgift. Tre procent i Sverige och en procent i Norge…! Det är i alla sammanhang för lite för en spetshäst.

V75-7: Brons, autostart, medeldistans. Struken: 11
3 Say That Again vann som favorit ett enklare V86-lopp senast efter världens tur. Nu står han hårt inne i Brons och är en konstig favorit – i Sverige. Jag tror norrmännen är mer rätt ute: I Norge är han fjärdehandsfavorit, spelad till 8,7 procent.
4 Valokaja Hindö är favorit i Norge. I Sverige rankas han sexa och spelas till 7,6 procent… Patriotspelarna måste vara galna 2. Den riktiga chansen ligger rimligen mellan den svenska och den norska bedömningen.

Mitt spel
Förra veckan fick jag sex rätt och 1 042 kronor tillbaka på systemet här i analysen. På Tillsammans, där systemet var lite större, satt sjuan. Det gick jättebra för analys och spel i onsdags på V86 också. Hoppas att formen är bibehållen:

9, 4
5, 7, 2, 3, 10, 1, 9, 12, 4, 8
2, 7, 10, 9
9, 1, 12, 5, 4, 2
2 Tripolini VP (3)
9, 2, 10
1, 4, 9, 5, 6, 3, 10
5 040 kronor

För att få ned inlämningskostnaden kan man mata in hästarna i Jokersystemet och ställa följande krav:
- Minst tre favoriter (spiken inkluderad) ska vinna
Nu kostar det bara 2 358 kronor.

Förra veckan hade jag ett statistikspel under den här rubriken, med rank 1-5 i alla lopp. Med hjälp av några triviala krav fick jag ned inlämningskostnaden till 2 909 kronor. Nu sprack upplägget, då en åttonderankad vann i omgångens öppnaste lopp, V75-2. Den här tiden på året är den ständiga frågan om upplägget ger sex eller sju rätt. Statistikspelet gav nu bara 5 sexor och 104 femmor, totalt 2 269 kr. Det fungerar ungefär så, att man får tillbaka pengarna vid sex rätt och vinner stort på sju.

De fyra senaste lördagarna har gett 7-7-7-6 rätt. Vid sjuan för två veckor sedan vann man 106 021 kronor.
Blir det sex eller sju den här gången?

Rank 1-2
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1-5
Rank 1
Rank 1-5
Rank 1-5

Jag ställer ett enkelt krav som kommer att gå in:
- Minst två av vinnarna ska vara favoriter
Den här gången blir inlämningskostnaden marginellt lägre, 2 613 kronor.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-53
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5), enstahill (+7), Ganondorf (+5), Torstens (+10), Difsteve (+3), Akke (+10)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 18:25   #2

Sharp$: 23
Standard

Han glömde att treåringar på V7 brukar ha svårt mot äldre, statistik handlar om konsekvens, om man tror på det förstås.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Cyran (+2)

Senast redigerad av Björnland den 2016-11-18 klockan 18:38.
Björnland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 18:33   #3

Reg.datum: aug 2016
Sharp$: 1715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Björnland Visa inlägg
............
Varför tog du bort ditt inlägg?
Cyran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-18, 18:36   #4

Standard

Han garderade ju den såg jag sen men han har ju nian som etta så jag kan väl sätta in det igen.
Gammal 2016-11-18, 21:06   #5

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 5134
Standard

Citat:
Han glömde att treåringar på V7 brukar ha svårt mot äldre, statistik handlar om konsekvens, om man tror på det förstås.
Du kan i alla fall inte beskylla Jens för att vara konsekvent, det är väl inte hans signum. Han avviker ju gång på gång från sina egna regler för den statistiska spelmodellen, lite när han själv känner för det. Det roliga är att modellen gått bättre än hans egna (från modellen avvikande) spel - om han bara vågat lita på sina egna observationer hade han spelat bättre!
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 00:35   #6

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 38
Standard

hur hittar jag Sjödén på tillsammans?

Senast redigerad av Knottan den 2016-11-19 klockan 00:40.
Knottan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 06:38   #7

Reg.datum: sep 2014
Sharp$: 2539
Standard

Hans system ligger under "Hedlunds Vällingby" under ombudslagen.
Groknak är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 10:36   #8

Grants avatar

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Du kan i alla fall inte beskylla Jens för att vara konsekvent, det är väl inte hans signum. Han avviker ju gång på gång från sina egna regler för den statistiska spelmodellen, lite när han själv känner för det. Det roliga är att modellen gått bättre än hans egna (från modellen avvikande) spel - om han bara vågat lita på sina egna observationer hade han spelat bättre!
Detta gäller inte bara Jens, i den fällan trillar alla spelare.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-11-19, 10:36   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Det kan vara en styrka också & avvika från ett mönster, om man nu gör det vid rätt tillfälle, ibland håller inte statistiken, men man måste ju alltid skriva varför man frångår en gyllene regel.
Gammal 2016-11-19, 19:10   #10

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 5134
Standard

Citat:
Det kan vara en styrka också & avvika från ett mönster, om man nu gör det vid rätt tillfälle, ibland håller inte statistiken, men man måste ju alltid skriva varför man frångår en gyllene regel.
Även idag har den stackarn 7 rätt igen i sin modell. Men sen ändrar han den av någon odokumenterad anledning och bommar. Är det månne tredje gången i rad detta händer?
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td