Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-12-25, 22:23   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3635
Standard

V75-statistik 26/12 Jens Sjöden


Så här trodde spelarna på gårdagens Top 7-vinnare So Gå Imponera:
V5-spelarna 15,38 procent
Vinarspelarna 14,94 procent
Top 7-spelarna 11,97 procent
V75-spelarna 10,72 procent
För sällsynthetens skull hade Top 7-spelarna lagt mer pengar på vinnande häst än vad V75-spelarna gjort. Precis som jag förutsåg i analysen blev det rollerpot, och omsättningen blev mycket riktigt låg: Tre miljoner var mindre än hälften av vad som omsattes två dagar tidigare.
547 003 kronor gick vidare till dagens Top 7, som är mer spelbar då det är läge att spika favoriten på den spelformen.

Finaler på Solvalla annandag jul är en V75-tradition sedan 2005, med uppehåll 2006. Så här har det gått:

2005 2 favoriter 1 skräll 655 000 kr (86 miljoner)
2007 1 favorit 2 skrällar 2,4 milj kr (67 miljoner)
2008 3 favoriter 1 skräll 3 000 kr (83 miljoner)
2009 3 favoriter 1 skräll 31 000 kr (82 miljoner)
2010* 3 favoriter 2 skrällar 49 000 kr (92 miljoner)
2011 4 favoriter 2 skrällar 7 000 kr (74 miljoner)
2012* 2 favoriter 2 skrällar 115 000 kr (102 miljoner)
2013 4 favoriter 2 skrällar 31 000 kr (54 miljoner)
2014 2 favoriter 3 skrällar 621 000 kr (63 miljoner)
2015 5 favoriter 0 skrällar 2 000 kr (89 miljoner)
*) Jackpotförstärkt omgång

• Favoritandel: 41 procent (29/70)
• Skrällandel: 23 procent (16/70)
• Medianutdelning: 40 000 kronor

Siffran längst till höger är omsättningen. Utförlig statistik över just den här omgången finns på sidan 312 i Statistikbibeln V75. På sidan 304 hittar man den solvallaspecifika spårstatistiken!

V75-1: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 5
När jag tittade igenom programmet första gången, tänkte jag att jag hittat omgångens största favorit direkt: 4 Fossens Bonus.
När detta skrivs är han knappt ens favorit i loppet. Fyraåriga hästar segrar i Silver ungefär vartannat år, det var dags nyligen när 3 Isor Håleryd lyckades. Om en fyraåring lyckats vinna en silverfinal tidigare vet jag inte.

Om Isor lyckas blir det den tredje mest meriterande prestationen av en fyraåring inom rikstoton. Tidigare har ju två sådana lyckats segra i gulddivisionen: Scarlet Knight och Amaru Boko.
Så här några dagar innan femårsdagen är det givetvis ingen omöjlighet. Det intressanta är i vanlig ordning spelet: Den yngre överspelas, så är det hela tiden. Det finns också en tydlig skillnad mellan spåren 3 och 4: Titta på sidan 109!

Det här är ett tvåhästarslopp. Det kommer vara en bit ned till trean i mål. I skrivande stund har favoriterna bara 6/10 av spelet på sig, det är för lite. Spelvärdet ligger solklart i 4 Fossens Bonus.

V75-2: Jippolopp, fyra tillägg, stayerdistans
Det här loppet har avgjorts två gånger tidigare. Båda gångerna har 14 Candor Hall vunnit. 2014 stod han med tre tillägg, och ifjol med fyra som nu. Lopp med fyra tillägg är annars sällsynta, det här är bara det fjärde någonsin. De kommer nog att bli vanligare, då det visat sig vara väl enkelt för de bästa att plocka 40 och 60 meter över 3 140.

I lopp med en tilläggsvolt ligger skrällandelen på 33 procent. Med två tilläggsvolter, så segrar skrällar i 30 procent av loppen. Med tre tillägg skräller det i 27 procent. Möjligen kan man ana en trend åt att det blir lättare för spelarna med fler tillägg. Det dröjer länge än innan man kan uttala sig om lopp med fyra tillägg.

”Garantispets” råder för 1 Unit Brodde. Att han håller undan för 14 Candor Hall och 15 Udos Oiler tror jag inte, det ska mycket till. Men en procent på en spetshäst är i princip alltid för lite. Chansen är säkert uppåt tre gånger så stor.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Här kan man fatta sig kort. Alla vet att 5 On Track Piraten flyger till spets och vinner. Anna Mix var nära senast, men inte ens hon kunde besegra honom. Mycket lättare nu, och bättre distans dessutom.

V75-4: Stoeliten, autostart, medeldistans
6 Anna Mix är märkligt nog bara omgångens näst största favorit. Hon är egentligen bättre än On Track Piraten, det såg vi senast då det blev målfoto trots att hon fått den mycket tyngre löpningen. Här är motståndet galet mycket enklare. Finfint spelvärde till 70 procent!

V75-5: Klass II, autostart, medeldistans
Då de bästa hästarna haft maxosis i spårlottningen och dragit 8, 10 samt 12, väljer spelarna att göra en spårlottvinnare till favorit. Positiva stallrapporter, god spetschans samt första jänkarvagn gör att 4 Bullseye Pellini till och med blir riktigt stor favorit. Det är inte det mönster man brukar se; spelarna har tidigare haft en tendens att gå på ”bästa hästen” och förbise den formtoppade spetshästen.

Att 8 Alorac Mathbell, efter uppvisningen på Åby, skulle bli spelad till fem procent bara en vecka senare, kunde väl ingen tro? Visst är han lägesmissgynnad gentemot favoriten [sidan 175], men spelet borde ligga jämnare än det gör. Och den andra spårlottvinnaren har spelarna glömt helt: 5 Pikachu Face kan få loppet då topphästarna krigar mot varandra. Jag rankar honom femma och ser till två procent ett högt spelvärde i honom.

V75-6: Klass I, autostart, medeldistans
Jag tror inte värdet är så högt efter fyra avdelningar, men det kan ordna upp sig. I föregående lopp finns flera topphästar som rensar jättebra. Och det här är hur öppet som helst: Jag kan se alla utom 9 Sapajou vinna. Hur kan 3 New Steel vara spelad till tre procent efter uppvisningen senast? Och 6 Flo Rida Sea 2,6 procent? Det är ju galet.
Favoritskapet blir svagt och man kan utläsa på sidorna 155-156 att det är motiverat att strecka i alla fall nio, tio hästar. Jag tar elva.

V75-7: Brons, autostart, medeldistans
I år har sju bronsfinaler avgjorts. Favoriten har bara vunnit en. Övriga vinnare har rankats 3, 3, 5, 6, 6, 9. Bronsfinaler har tidigare inte varit så skrällfrekventa (sidan 135). Känslan, som bekräftas av resultaten, säger att det varit ovanligt jämna bronsmeetings i år. Också den här finalen ser svårlöst ut. Det tycker nog även ATG, som placerat den inom DD-spelet.

Favoriter från spår 6 har vi sett 48 gånger tidigare i sådana här lopp. 12 av dem har infriat, precis var fjärde alltså. Genomsnittet från övriga spår ligger på 34 procent. Man kan också se i specialjämförelsen på sidan 135 att ytterspåren bakom bilen (6-8) är värsta tänkbara för favoriter.
6 Bryssel är en favorit ”jag inte vill ha”. Det här är ett hyperjämnt lopp där nästan alla kan vinna, och där favoriten mer sannolikt än inte hamnar på vingel. En nedstrykning ökar chanserna väldigt mycket, snudd på fördubblar, så det hoppas jag inte på.

Mitt spel
Igår tippade jag bra, men spelade dåligt. I analysen spikade jag Myr Faksen, som vann i kallblodsloppet, och skrev så här under V75-7: 14 Narold Vox är fältets överlägset bästa häst, det är klassblandning. Dessutom i toppslag: Senast plockade han in meter på världsstjärnorna On Track Piraten och Anna Mix över upploppet. Det kan röra sig om omgångens bästa segerchans.

Men på det system jag lämnade in på Tillsammans? Två andra spikar… som förlorade, och stor gardering av de ”klara” vinnarna. Naturligtvis hade sjuan suttit med omvänd taktik. Gissa om jag är revanschsugen!
Idag vinner i alla fall spikarna, det törs man vara säker på. Det blir spännande mot slutet, med i princip alla gånger alla i de avslutande DD-loppen:

4, 3
14, 15, 7, 4, 1
5 On Track Piraten (4)
6 Anna Mix (8)
4, 10, 12, 8, 5
5, 3, 6, 8, 10, 11, 7, 12, 4, 1, 2
7, 6, 10, 4, 9, 2, 3, 11, 1, 5
2 750 kronor

Det där är ganska lagom för ett Tillsammans-system, med sällsynt god vinstchans då spikarna är så klara. Utdelningen styrs av de tre sista avdelningarna. V75-spelet tål utan vidare två storfavoriter, bara det kommer skrällar också. Det är dessa som styr utdelningen, inte favoriterna. Risken att femmorna blir utan (som för tre veckor sedan, då sju rätt ändå gav 233 000 kronor efter att FYRA favoriter segrat) är dock överhängande.
Nu tar jag ledigt en dag, och återkommer på onsdag. Då är det Halmstad som arrangerar, nästan hemmaplan. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-61
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td