Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-01-25, 13:46   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

V86-statistik 25/1 Jens Sjöden


Rekordjackpot! 18 715 771 kronor gick vidare från förra veckan. Det innebär, att så länge omsättningen stannar under 53 473 631 kronor så kommer spelarna att få mer än hundra procent av sina insatser tillbaks. Förutsatt att det blir utdelning i alla vinstgrupper, något som inte inträffat sedan 7 december…

I onsdags slogs rekord i omsättning för V86 X-press. En kombination av jackpot och Tillsammans orsakade detta. Nu hotas det absoluta rekordet från V86-spelets andra omgång, och första jackpot, 2011. Jag tror att det slås. Sju av tio delar den uppfattningen enligt en omröstning på Twitter (@StatistikJens). Så här ser topplistan ut [alla omgångar som omsatt mer än 30 miljoner]:

1) 7 dec 2011 37 016 485 kr
2) 30 nov 2011 34 416 743 kr
3) 18 jan 2017 31 667 035 kr
4) 4 jan 2017 31 149 064 kr
5) 26 feb 2014 30 090 326 kr

■ De två översta placeringarna stammar från spelformens två första omgångar.
■ Femteplatsen kommer från premiären av konceptet V86 X-press.
■ Tredje- och fjärdeplatserna är från i år och en tydlig effekt av succén för Tillsammans.
Samtliga omgångar på listan, utom premiären 111130, har varit jackpotförstärkta.

”Om du en vanlig V86-omgång skulle få 20 000 kr för full pott får du nu på onsdag omkring 100 000 kr. Med andra ord: Spelvärdet är magiskt”. Så skrev ATG i reklamutskick i sms och mail inför förra omgången.
Verklighetsfrånvänt igen. Sant är, att en rad som normalt gett 20 000 i onsdags skulle gett 45 462 kronor, på grund av alla jackpotpengar. Alltså ungefär 2,27 gånger högre. Fem?

Jag har varit inne på det tidigare: Det märks att ATG behöver en spelare, eller före detta spelare, i organisationen. Någon som tänker som en spelare, förstår sig på spelen. Då hade ett misstag som detta inte begåtts. Då hade inte Top 7 lanserats som det gjordes, och V75 hade fortfarande startat 14:30 – för att ta några uppenbara exempel.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V86.

V86-1: Två tillägg, medeldistans
I lopp med dubbla tilläggsvolter, är mellanvolten mycket missgynnad. Den här gången har man helt sonika tagit bort den! Det borde vara lite extra gynnsamt för tilläggshästarna, då färre ”är i vägen”. Det bör gälla i särskilt hög grad på Åby, där ”bästa hästen” vinner oftare än på andra banor.

De två sista dagarna innan barfotaförbudet trädde ikraft 1 december tog stall Heiskanen tre segrar. Sedan dess har man tagit fyra på nästan två månader(58 starter).

Robert Bergh har vunnit med 30 procent av sina favoriter på V86. Genomsnittlig spelprocent har varit 43. Man kan också se det som, att man i schablonfallet ska multiplicera spelprocenten med 0,71 för att få fram segerchansen. Utförlig kuskstatistik finns på sidorna 169-173.

Rådande stallform, och loppstatistiken, talar för favoriten 9 Annabelle Dimanche snarare än andrahandaren 5 Smevikens Cruiser. Den senare är dock den troliga spetshästen och gör första starten i ny regi – favoriten brukar starta i stolopp, men är nu ensamt sto mot hingstar och valacker.

De här två sticker ut, men ingen av dem är att lita på. Jag streckar alla fyra som kan vinna.

V86-2: Autostart, lång distans, ston i låg klass
När 9 Kenzi vann senast var det som en av de största V75-skrällarna någonsin. Men hon såg inte ut som en ”nästagångare” direkt och är nog överspelad den här gången.
Loppspecifik statistik finns på sidan 122. Den berättar att man nio gånger av tio klarar sig på rank 1-5 och det köper jag. Det här loppet ser ojämnt ut.

V86-3: Autostart, 3 640 m, niohästarslopp
Generellt blir travlopp mer lättippade ju längre distansen är. Favoriterna segrar oftare i autostartade lopp än i tilläggslopp eller ”vanliga” voltlopp.
Det finns ingen statistik över 3 640-meterslopp, men man kan på goda grunder anta att favoritens segerchans här är god och skrällrisken väldigt liten.

9 Global Respons blir omgångens största favorit, och statistiken talar också för att den bästa favoritchansen ska finnas i det här loppet.
4 Conny Sisu har 5/5 från ledningen och 2/36 från andra positioner. Veijo borde alltså inte släppa, fastän det finns open stretch.
Spetshästen och bästa hästen utmärker sig som vanligt. 6 Chosen One har form och vettig statistik över längre distanser. Han har rimlig chans att hitta ned till sargen. Tredjevalet!

V86-4: Autostart, medeldistans, 4-åriga ston i låg klass. Strukna: 7, 11, 12
Det här är det kanske allra mest lågklassiga lopp som någon gång avgjorts under Solvallas onsdagstävlingar. Man kan följa resultaten från de tidigare mest lågklassiga på sidan 83.

Statistiken talar inte för någon jättestor skrällrisk. Åtta av de 13 mest lågklassiga loppen har vunnits av favoriter. Nio av dem, 69 procent, har vunnits av spetshästen. Spår 5 visar bäst resultat (sidan 84). Det här loppet ser mycket ojämnt ut och jag bedömer skrällrisken som liten.

V86-5: Spårtrappa, medeldistans, ston i låg klass. Struken: 3
Två spårtrappalopp för ston har avgjorts på Åby, båda har vunnits av favoriten. Här har 8 Kash Brodda en av omgångens bästa segerchanser; man ”vet” att hon vinner om felfri. Men hon kommer från två galopper. Utgångshäst. Nedstrykningar är extra gynnsamma vid rådande proposition.

Liksom omgångens övriga lopp är detta ojämnt. Om favoriten gör bort sig igen finns ett fåtal segerbud. Toppspåren 4-5 är extra gynnsamma vid spårtrappa och ännu lite extra när det är så små skillnader i intjänade pengar som det är här. Då blir det tuffare från bakspåren.
5 Estelle Autriche är fjärdehandare och den bästa rensaren i loppet. Bara fem procent ändå! Hon kommer från stall i extremform: 12 segrar på 43 starter i år gör 28 procent!

V86-6: Autostart, medeldistans, låg klass
Ytterligare ett otroligt lågklassigt lopp, det är svårt att hitta jämförbara. Man finner resultaten från snarlikt lågklassiga på sidan 87. Bland de åtta som är någotsånär jämförbara, har favoriter och andrahandare segrat sex gånger.
Fastän några är ”chanslösa” även här, är detta ändå omgångens öppnaste lopp. Jag streckar sju.

Kenneth Haugstad har satt dit 28 procent av sina V86-favoriter. Genomsnittlig spelprocent har varit 37.

V86-7: Autostart, kort distans, mellanklass
Här hittar jag omgångens bästa speldrag i 5 Canappealformore. Femtespåret visar överlägsna resultat, även på Åby, och är särskilt gynnsamt i den här jämna mellanklassen. Hästen är startsnabb och har optimala möjligheter att få en vinstgivande löpning. Vid segern i raden hade 3 El Salvador ingen chans att utmana, trots en perfekt resa i rygg på ledaren och lucka på open stretch. Nu är den senare favorit…!
På systemet lägger jag upp det så, att PU måste vinna antingen detta eller föregående lopp (V86-5).

V86-8: Autostart, kort distans, hög mellanklass
1 Ratu Royale är ensam (nybliven) fyraåring mot äldre. Hon är sto mot hingstar och valacker. Hon blir överspelad.
Här skulle jag gärna se att 6 Duffman (en procent!) blir nedstruken. Vinstchansen höjs då dramatiskt. Men till sin låga spelprocent är han streckvärd oavsett: Så dålig är chansen inte, att han skulle vinna loppet bara en gång på hundra.
Den intressanta loppstatistiken finns på sidan 68. Favoriten har bakspår, vilket inte är så vanligt i sådana här lopp. På sidan 59 kan man dock se, att det tidigare inte handikappat infriandechansen.

Mitt spel
9, 5, 6, 10
6, 4, 1, 9, 5, 2
9, 4, 6
5, 6, 9, 1
8, 12, 11, 5, 9, 7
1, 3, 11, 5, 6, 9, 12
5, 7, 3, 1, 8, 4
11, 2, 6, 4, 10, 3, 1

På en kupong skulle det där kosta 127 008 kronor, det är för dyrt. Jag provar det sedvanligt framgångsrika och radbesparande samarbetet mellan mig själv och spelarkollektivet:

• Minst tre av spelarnas favoriter ska vinna.
• Minst en av ”mina” hästar (fetmarkerade) ska vinna.
• Max en av de jag tror minst på (kursiva) får vinna.

Efter att ha matat in de där kraven i Jokersystemet blir insatsen bara 3 526,75 kronor! 97 procent av inlämningskostnaden har försvunnit, men inte tillnärmelsevis lika mycket av vinstchansen. Bara jag fått med vinnarna på ramen så ska det här nog gå bra.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v86-50
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td