Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-02-01, 14:21   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3615
Standard

V86-statistik 1/2 Jens Sjöden


107,02 procent. Det är ett svårslaget rekord som kommer att stå sig i många år. Det var så mycket som spelarna vann tillbaka av sina insatser!

44 541 430 kronor. Det är ett svårslaget rekord som kommer att stå sig i många år. Det var så mycket som omsattes på V86 i onsdags! Det tidigare rekordet, från 2011, löd på 37 miljoner.

997 217 system. Det är på intet sätt något rekord. Innan ATG införde begränsningar, lämnades 3,5 miljoner system in under en omgång. Snittstorleken på systemen var då 26 rader. I onsdags var den 179 rader. Detta är superrekord! Här spelar succén för Tillsammans in: Där måste man lämna in ”stora enkupongare”. Dessa är i regel på 10 000 – 20 000 rader eller mer och höjer snittet rejält från det som proffsspelarnas alla jokersystem [många kuponger med få rader på varje] genererar.

Favoriten vann sista avdelningen. Annars hade det blivit dunderjackpot och ovanstående rekord hade varit historia redan idag! ”Alla” som överlevt så långt satt med den som spik. Nio av elva motståndare var ostreckade i avslutningen, däribland de som slutade tvåa, trea och fyra.

749 079 kr. Så mycket hade åttan gett utan jackpotpengar. Nu gav den 2,6 gånger högre – särklassigt och ytterst svårslaget rekord! Ändå långt ifrån de fem gånger ATG skrev om i sin reklam redan veckan innan, då jackpotten var betydligt mindre. Jag häpnar fortfarande (fastän samma fenomen observerats även i andra sammanhang) över att man inte reagerar för vad som är rimligt och orimligt.

Nu fokus på dagens omgång, som har förutsättningar att bli lättare än de två senaste, hypersvåra. Så här ser medianutdelningarna ut, beroende på vilken bana som är X-presspartner:

Åby 150 482 kronor
Jägersro 48 575 kronor
Bergsåker 23 076 kronor

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V86.

V86-1: Ett tillägg, lång distans, hög klass
6 Rapide du Pommeau bör bli omgångens största favorit då de bäst pålästa spelarna klivit in i matchen. Han har i alla fall med marginal den bästa segerchansen: Litet fält, rätt distans, toppform, klent och ihåligt motstånd. Tilläggshästarna gynnas vid den här propositionen [sidan 161].

Alla hästar kan ha en dålig dag eller bli strukna. Bakom är det ihåligt, bara två har rimliga chanser. 8 Tinamo Jet är bättre än resten. 3 Gambino Degato kommer från stall i tokform och har toppstatistik över distansen. Dessutom lär han nå spets om han klarar starten.

V86-2: Autostart, lång distans, låg klass. Struken: 8
Spetshästen eller bästa hästen? Statistikspelare vet att det är fördel den förstnämnde, och därför tippas 4 Picasso Tilly. Vem bästa hästen är råder det lite delade meningar om, men kollektivet tror på 6 Tayson Bi och gör den till favorit. Andravalet!

Bakom är det ojämnt. Ytterligare tre kan vinna men resten inte. På ett stort system får det bli fem streck.

V86-3: Autostart, kort distans, stolopp
1640a – då har ”bara” 35 procent av loppen vunnits från ledningen på Sveriges spetsbana nummer ett, Jägersro. Tvärtemot vad somliga tror, är ”spets-och-slut” ett ovanligare scenario ju kortare distansen är. Ju färre kurvor, desto mindre arbetsamt är det att trava i andraspår.
Samtidigt har 45 procent av loppen vunnits av favoriten.

Spetshästen eller bästa hästen? 1 Stella Newmen kan vara både och, given tipsetta och spikidé.
4 Fayette Mall är mest orutinerad i fältet och blir bättre för varje start. Hon är obesegrad hos PU efter två starter och många tror hon är så bra att hon kan slå favoriten utvändigt. Varför inte, det är ju kort distans.

Det är ett gap ned till tredje häst och man klarar sig mest sannolikt på två streck. Tyvärr håller spelarkollektivet med mig. Man får väldigt bra betalt redan för tredje-fjärdehandare, vilket kan motivera den med stor plånbok att gardera vidare.

V86-4: Autostart, kort distans, låg klass. Struken: 4
I morse publicerade jag intressant spårstatistik på Twitter (@StatistikJens). Spårfaktorn är särskilt betydelsefull i sådana här lopp. Bäst är i vanlig ordning 5 följt av 4, det hade vana statistikspelare förväntat sig. Båda lönar sig att följa på vinnarspelet. Mindre väntat är kanske att 11 hamnar på klar tredje plats och att 2, som är så bra på andra banor än Solvalla, är ett minusläge att lottas till.
Underlaget är mer än 200 likadana lopp. Man hittar denna och ytterligare statistik på sidan 64.

Gör han om insatsen senast går det nog att spika honom, men det är långt ifrån att jag kan lova det.
Så sade kusken/tränaren bakom 6 Marteau de Thor i tisdagens Travronden. I en statistikblogg blir han naturligtvis tipsettan: Inte bara var det ”en ny häst” senast, bättre än någonsin – efter strykning har han nu också den viktiga vinstlotten! Till 13 procent är hästen ett av omgångens bästa fynd.

3 All Knight har minusspår och är yngst i fältet – men är också spetsfavorit, och streckas därför direkt. 38 procent av sådana här lopp vinns från ledningen.

V86-5: Autostart, medeldistans, tiohästarslopp
2140a och bara tio hästar. Av åtta tidigare lopp, har sex vunnits från ledningen. Bara två av vinnarna har varit favoriter. Redan har vinnare rankade 6, 9 och 10 hunnit dyka upp. Nu ligger spetshästarna ofta högt rankade – men det måste de inte göra, de har goda chanser oavsett.

9 Valentin är i skrivande stund omgångens största favorit. Med tanke på förutsättningarna tycker jag inte han borde vara det, fastän han bör vara favorit i loppet.
5 Albir har urusla meriter och är yngst i fältet. Han blir oplacerad gång efter gång även mot bara treåriga. Ändå är han andrahandare? Nog för att stallet har tokform, och hästen gör första starten som valack. Hos många märker man ingen större skillnad, men för andra märker man en stor effekt.

V86-6: Autostart, kort distans, hög klass. Struken: 8
Den som sett någon av 11 British Steel’s två senaste starter är nog inne på att spika. Hästen har varit otroligt bra och nu är motståndet några klasser enklare. Spåret funkar på Valla [sidan 59], är till och med bäst efter 4-5. Det går inte att gå emot hästen som tipsetta. Att han inte är klar favorit är märkligt, det är nog tacksamt att det sitter en mindre påpassad kusk i sulkyn! Samtidigt lär hästen bli kvällens raket bland de senare spelarna. Just nu är han bara spelad till 18 procent.

Kanske är det så, att tipsettan höjer sig mot bättre motstånd och i höga tempon? I så fall är han missgynnad nu. Och han har 14 andra-tredjeplatser, men bara fem segrar? Dessa frågetecken kan motivera gardering.

Toppspåren är jätteviktiga, och 4 Fuzz kommer i sitt livs bästa form. Hela stallet visar enorm form för dagen! Hur kan han vara borttappad till 6,8 procent!? Spelarna verkar redan ha glömt förra veckans raketspurt. Hästar presterar i regel bättre i andra starten då de går ut vecka-vecka…! Viss spetschans har han också. Ett av omgångens bästa spelfynd!

V86-7: Autostart, kort distans, låg klass. Struken: 4
5 Uncle Tupelo har gått i ledningen i en av de fem senaste starterna. Då vann han. I övriga har han slutat fyra som bäst. Hästens tre senaste segrar är tagna från ledningen. Här är han klar spetsfavorit, och når han ledningen räcker det inte för motståndarna att vara lite bättre än honom, de måste vara en klass bättre. Jag hittar ingen bronsdivisionare i fältet och ser farbror som en sund spik. Nuvarande 45 procent är inte för mycket!

V86-8: Autostart, medeldistans, låg mellanklass
3 Gigant Proud avslutade V86:an för två veckor sedan med en spetsseger. Märkligt nog hade inget av 30 kvarvarande system streckat honom, vilket ledde fram till den historiska jackpotten i onsdags. Det där fenomenet ser man ofta, precis som i onsdags sitter ”alla” med bara favoriten kvar i sista avdelningen.
Förra veckan levde 18 system inför sista. 15 av dem hade favoriten, som tyvärr vann. Båda veckorna var det jackpot på hästar rankade under topp-tre…!

Till låga fyra procent är 1 Make It Quick en av omgångens mest spelvärda hästar… Jag går på 1 som utgångshäst och tar med de som kan vinna.
Så skrev jag inför loppet för två veckor sedan. Då hamnade 1 Make It Quick i dödens och förlorade med minimal marginal. Jag tror på god revanschchans, men det krävs förstås en del flyt då han riskerar att bli instängd. 3 Gigant Proud är spetsfavorit och bör därför vara favorit att vinna igen. 38 procent av de här loppen vinns från ledningen [sidan 93]. Om kusken släpper ledningen, vilket han verkar inne på, sänker han sin vinstchans till fyra procent. Samtidigt riskerar då 1 Make It Quick att hamna i tredje inner, varifrån en procent av loppen vinns [sidan 93 igen].
Toppduon garderas med tanke på nämnd strulrisk.

Mitt spel
Förra veckan hade jag två alternativspikar på systemet. Det var ett jokersystem utan spik, men upplagt så att en-av-två måste vinna.
■ Båda galopperade.
■ Båda gick grymt bra efter galopperna.
■ En av dem vann ändå!
Men inte den jag valt som spik på Tillsammans…

De två senaste veckorna har det varit spektakulärt mycket stolpe-ut:
Av tre spikar har två galopperat och en varit knappt slagen tvåa.
I övrigt har jag haft fel i fem lopp – rekord. I samtliga har en reserv segrat! I fyra fall förstareserven. Båda de senaste veckorna har omgångarna inletts med, att reserver vunnit i de två första avdelningarna… kul!
Små marginaler gör stor skillnad i resultaten (läs ”plånboken”). Alla som varit med ett tag vet att det vänder. Nu borde oflytskontot vara tömt för ett tag, och marginalerna hamna rätt igen. Tycker jag :-)

Enkupongaren:
6 Rapide du Pommeau
4, 6, 11, 7, 10
1, 4
6, 3, 5, 2, 10
9, 10, 3, 5, 1
11, 4
5 Uncle Tupelo
3, 1, 7, 4, 6, 9, 11
875 kronor

Jokersystemet:
6, 8, 3
4, 6, 11, 7, 10
1, 4, 3, 2, 5, 9, 12, 11, 8
6, 3, 5, 2, 10
9, 10, 3, 5, 1
11, 4, 6, 2
5 Uncle Tupelo (11)
3, 1, 7, 4, 6, 9, 11

Det där kostar 23 625 kronor på en kupong, så mycket vill jag inte betala. Jag får ned kostnaden med hjälp av följande krav:
• Minst fyra av ”mina” hästar (fetmarkerade) ska vinna.
• Max en av de jag tror minst på (kursiva)ska vinna.
• Minst en favorit (utöver spiken) ska vinna.
Nu betalar jag bara 2 404 kronor. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v86-51

Senast redigerad av Migge den 2017-02-01 klockan 14:23.
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td