Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-02-17, 16:34   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 18/2 Jens Sjöden


Det är fortfarande klassblandning och han vinner igen om han slipper otur igen.
Så skrev jag om MT King of Cash (V75-1) i lördags. Tyvärr hade han all världens otur och slutade bara trea i mål. Min V75:a dog direkt.

On Track Piratens favoritskap kom att bli det 32:a att nå över 80 procent. En favorit har spelats till mer än 90 procent.
Av de 32 dunderfavoriterna har 25 infriat: 78 procent.
Lite i skymundan, dök ett av årets bästa överodds upp. Fem gånger på tvillingen On Track Piraten – Obi Wan…!

Brons är en jämn klass och han är inte lika säker som förra veckans Top 7-vinnare, Obi Wan.
Så skrev jag om Master Crowe i Top 7-loppet. Tyvärr (jag spikade ju ändå…) blev jag sannspådd. Han fick en tung, utvändig resa, och då är det inte lätt att besegra en som travat invändigt i den jämna klass som Brons är. Veckan innan var det Guld och där skiljer det mycket mer mellan bäst och sämst.

Det är tur, att V75-mästaren bara körs en gång om året. Då hinner spelarna glömma bort hur chanslösa tilläggshästarna är, och så får vi se sådana i favoritpositioner nästa gång också! Så här har jag skrivit inför loppet de senaste åren:
Det är hopplöst för Silver/Guld-hästar redan att ta tillägg på de i Brons. Sedan ytterligare 20 meter… detta är den värsta propositionen genom tiderna för tilläggshästarna.

Jag hoppas verkligen man inte ändrar den propositionen! Ifjol blev On Track Piraten favorit (dagens största!) från TVÅ tillägg, och tidigare har Commander Crowe, en av tidernas bästa hästar på toppen av sin karriär, missat att ta ETT tillägg i V75-mästaren. Men spelarna trodde på honom, 89 procent…

I år blev Indoor Voices favorit. Det är ett jätteduktigt sto, men var det verkligen rimligt att tro att hon skulle lyckas med det Piraten och Commandern gått bet på? I loppet styrdes hon perfekt av Örjan och svarade själv för en grym prestation, slagen endast med fem längder – på loppets bästa tid. Vi tar med oss henne till nästa gång! Inget fel på hästen, det var uppgiften som var omöjlig. Spelarna hade tilläggshästar rankade även som tvåa och trea, dessa har inte kommit i mål än…
”I normalfallet håller spetshästen på start undan. Formtoppade 1 Erica är självskriven tipsetta och en av omgångens mest spelvärda hästar”. Jojo: 10,21!

Minus 2,5 procent i lördags. Alla V75:or i år har visat minusomsättning, till och med den som började 14:30. Samtidigt har V86 slagit omsättningsrekord efter omsättningsrekord – kanske har några helt enkelt bytt favoritspel.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75. Notera att boken innehåller intressant specialstatistik om Axevalla på sidorna 295-296! Det är skillnad i resultaten beroende på om man arrangerar på sommaren eller på vintern.

V75-1: Klass I, autostart, lång distans. Strukna: 3, 9
Ett jämnt och öppet lopp inleder. Sådana brukar sluta med att spetshästen håller undan. Positioner blir ju mer viktiga om hästarna är jämna, och det gäller i allra högsta grad över lång distans. Tipset går därför till 5 Picasso Tilly (18 procent). Men loppet är ett av omgångens öppnaste och garderas rikligt.

V75-2: Stolopp, tillägg, lång distans
Lång distans är sällsynt i stoloppen. Spelarna har dålig koll. Därför är statistiken på sidorna 219-220 extra värdefull!
Skrällrisken är mindre än i motsvarande medeldistanslopp. 86 procent av vinnarna rankas 1-5. Hästarna på tillägg är tydligt gynnade över de på start.

Så bra som 10 Annabelle Dimanche (nio procent) gick sist, är det långsökt att tro att hon ska förlora i sin nästa start, nu. Längre distans måste vara gynnsamt. Hon har haft svårt att vinna i karriären, och jag har satt två trios till fina odds genom att spika henne som trea. Men nu är det en ny häst, så här bra har hon inte varit tidigare. Absolut en spelvärd spikidé för de mindre systemen och hämtgurka för platsspelaren.

V75-3: Lärlingslopp, spårtrappa, medeldistans
Sådana här lopp är förstås tänkta att generera skrällar. Hur har det då gått med det? 13 lopp har avgjorts. Fem av dem har vunnits av favoriten. Övriga vinnare har rankats 3, 3, 4, 6, 6, 8, 8, 8. Sex av vinnarna har spelats inom 2-7 procent.
Vilka spår funkar i spårtrappan? Dessa är de man hittills lyckats segra från: 1, 1, 2, 4, 4, 5, 6, 6, 6, 7, 12, 13, 14. En majoritet från mellanspåren 4-7 alltså. På grund av strykningar, står ibland de som till slut startar med spåren 4-7 orättvist bra inne i loppet! Detta faktum har redan genererat ett flertal skrällsegrar.

10 Pokemon Ås är omgångens nyckelhäst. Tränaren sade under fredagen att spelprocenten, då 51, speglade chansen väl, och han brukar ha koll. Man kan räkna med att Nuncio vinner, och om TVÅ jättefavoriter segrar samtidigt blir det tufft för utdelningen. Man kan definitivt räkna med att femmorna blir utan.

På sidorna 63-64 finns intressant statistik om sådant här, samt tips om hur man kan lägga upp spelet! I 65 procent av fallen stannar utdelningen inom 0-9 tusenlappar ifall två storfavoriter vinner. I 17 procent av fallen överstiger utdelningen 50 000 kronor, fastän två storfavoriter segrat.
Den här veckan är resterande lopp öppna, så jag tror chansen till hög utdelning är bättre än de genomsnittliga 17 procenten i alla fall. Men jag tänker försöka jobba bort Pokemon, då kan det bli riktigt bra! Och det är ju 50/50 om spelarna och tränaren är rätt ute.

V75-4: Guld, autostart, medeldistans
89,07 procent. 7 Nuncio har V75-rekordet för varmblod, satt vid förlust (!) 25 oktober 2015. Owen Face slog honom regelrätt den gången, men sedan dess har deras karriärer gått olika vägar. Nuncio har vunnit alla 13 lopp han ställt upp i, inklusive Elitloppet. Owen Face noll av sina 23 starter i skralare konkurrens…

ATG har gått ut med nyheten att man tänker ta bort turordningen. Istället ska reserver gå in efter spelar-ranken. Men ännu finns en turordning, och om Nuncio stryks (inte alls omöjligt!) riskerar 8 Al’s Winnermede att bli tidernas största V75-favorit. Tänk på det, och markera egna reserver!

På fredagmorgonen inkom ett udda spel: 40 000 kronor plats på Nuncio.

V75-5: Klass II, autostart, kort distans
Axevalla ville ha Nuncios lopp så sent som möjligt. Inom DD var inte aktuellt, då spelet då skulle bli för lätt. Och tydligen vill ATG ha rollerpot på Top 7. Annars hade man placerat en säkerligen omsättningsboostande – men utdelningssänkande - Nuncio här.

”Det som hänt hittills är att vi har haft en riktigt bra leverans när det gäller nya spelare och turspelare, men det har gått sämre för oss att locka våra skickliga spelare.”

Orden kommer från ATG:s vd, handlar om Top 7, och är hämtade ur tisdagsnumret av Travronden. Ja, det är klart, man stänger ju avsiktligt ute skicklighetsspelarna genom systemet med förutbestämda systemmallar.
Alla som vill spela på något annat sätt kan helt enkelt inte lämna in. Där tappar man säkert halva potentiella omsättningen, och detta alldeles avsiktligt. Varför har ingen frågat varför? Det framstår som obegripligt.

En vild gissning: Innan lansering var man rädd att Top 7 skulle bli FÖR populärt, och ta fokus från V75-spelet. När det istället blev fiasko, kan man nu av prestigeskäl inte ”släppa spelet fritt”, trots att omsättningen skulle öka. Fast det är förstås långsökt att ett spelbolag skulle oroa sig över att lansera alltför populära spel, så det är nog något annat.

Generellt är det inte de som är bäst på att ranka travlopp som är bäst på att träna hästar, och vice versa. Men det finns i alla fall ett undantag: Marcus Lindgren. Han är bra på båda, och när han säger att hans 3 Brosa Am (20 procent) är god nog att vinna från dödens så tar jag fasta på det.

Själv vet jag, att dödens är den näst bästa position som finns [sidan 292] och att det inte är så bekymmersamt att trava i andraspår över kort distans.
Specialstatistik på sidan 296, och som jag publicerade på Twitter i morse (@StatistikJens), visar att spår 3 går bättre på Axevalla än på andra banor.
Innerspåret är det som gynnas allra mest på Axevalla och favoriten 1 Persimmon Face är förstås ett tidigt garderingsbud. Men det är en osäker häst, som inte är så startsnabb… jag spelar helt enkelt på galopp under rådande förutsättningar.

V75-6: Jippolopp, ett tillägg, lång distans
18 lördagslopp har avgjorts inom ramen för V75. Mönstret är tydligt: Sex gånger har spetshästen på start hållit undan (som hårt betrodd), alla andra gånger har tilläggshästar vunnit. Dessa har rankats 2, 2, 2, 2, 4, 4, 5, 6, 6, 7, 8, 11. Trots dominans av tilläggsvinnare, har ingen av dem varit favorit.

Den här gången är starthästarna sannolikt för svaga för att stå emot armadan av kanonhästar från tillägg. Mönstret lär hålla i sig: En ickefavorit på tillägg segrar igen.
Favorit blir 15 Magic Happens. Förra gången var han fältets klart bästa häst och ”alla” spikade kändes det som, ändå blev han bara tredjehandare (19 procent) och på vinnarspelet betalade han ut storfina 4,17! Otroligt märkligt. Han blir MER betrodd nu trots en mycket sämre uppgift med bakspår på tillägg samt tuffare motstånd. Spelarna är obegripliga ibland.

11 Great King Wine (sju procent) fick äntligen vinna senast efter mängder av kanonspurter och otur. Trots bra emot (dock tuffare senast!), tror jag han är bäst. Dessutom ligger det för, att han kan nå ledningen. I så fall oslagbar! Annars toppchans. Spikas på mindre system.

V75-7: Silver, autostart, kort distans. Strukna: 4, 11
Hertig Shim är en underskattad häst… Den som spelade honom ifjol fick 36 insatser tillbaka på 24 lopp. 2013-16 gav han 87 insatser tillbaks på 63 starter. Spår 5 i volt är inte bra, men han kommer i toppslag och har säkert bättre chans än de två procent spelarna värderar honom till.
Så skrev jag inför hästens senaste start, som inte alldeles oväntat slutade med startgalopp. I volt är 5 inte ett bra spår. Det är inte spår 11 över 1640a heller, men bättre i alla fall, och nu lär han gå felfritt. När spelarna tappat bort honom till 0,37 procent ges han en ny chans. Jag är övertygad om att han vinner loppet oftare än en gång på 270, som spelarna tror! Så små vinstchanser har i princip aldrig någon, och den här är bra.

5 Orizzonte Trio flyger till ledningen och sitter sedan i främre träffen loppet igenom. Han kommer från stall i toppslag. Visst, hästen vill ogärna vinna, men han är spelad till 0,78 procent. Bättre chans än så är det att han tar en ”turseger”!
Nedstrykningen ökade dramatiskt chansen för 6 Diggers Elias. 5/1640a är toppspårens toppspår. Kolla till exempel min Twitter eller sidan 31 för att avgöra skillnaden mellan 6 och 5. Han är favorit att överta ledningen från 5 Orizzonte Trio.

Om 9 Beppe Am presterar lika starkt som då han slutade tvåa-tvåa-etta i starterna kring årsskiftet rår ingen på honom. Men han har torskspårens torskspår, vågar man hoppas på strulresa eller formtapp? Jag vill ha in något av mina galet utdelningshöjande skrällbud i sista loppet så jag äntligen blir ensam på V75.

Mitt spel
5, 1, 6, 4, 11, 2, 7, 10, 8
10 Annabelle Dimanche (7)
10, 4, 5, 15, 14, 12, 3, 11, 2, 6, 13, 9
7 Nuncio (6)
3 Brosa Am (1)
11 Great King Wine (9)
9, 6, 3, 1, 12, 5, 8
378 kronor

Mina spikar (Nuncio räknas inte) är spelade till 7, 9 och 20 procent. Jag får inse att risken finns att inte alla tre segrar. (Om spelarna är rätt ute så är den chansen bara 1/800. Som tur är, så är de ute och cyklar :-). På större Jokersystem fungerar spikarna utmärkt som utgångshästar! Där kan man sätta sjuan även om bara en eller två av dem skulle segra. Garderingsloppen lär ju inte missa vinnarna i alla fall.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-71
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+5), Torstens (+10), mijo14 (+10), sjukstuga (+5), Ganondorf (+5), hammering (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td