Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-03-17, 17:02   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3614
Standard

V75-statistik 18/3 Jens Sjöden


Jackpoteffekten lyste med sin frånvaro förra helgen. Det fanns två jackpots, den första på Top 7 i lördags. Trots (dubbel) rollerpot, SJÖNK omsättningen! Från 4,3 till 3,9 miljoner.
Vid söndagens Grand Slam 75 kunde man förvänta sig en tydlig jackpoteffekt, men den blev blygsam: En ökning från 19,3 till 19,5 miljoner.

Omsättningen gick faktiskt upp, om än med en blygsam procent. Det är bara den andra omgången i år, av tolv, som visat plus. Att loppen försenades med tre och en halv timme kan ha spelat in. Vid 16:20 var omsättningen inte särskilt hög… Då stängdes också möjligheten att spela på Tillsammans. Om inte, hade många extra miljoner flutit in!

Det är uppenbart att Tillsammans är det som räddar ansiktet hos 16:20-förespråkarna. Det går relativt knackigt för V75, och utan Tillsammans hade V75 varit tillbaka vid 14:30 för länge sedan.

Momarken har arrangerat V75 denna vecka i nio år, och så här har det gått:

2008 1 favorit 3 skrällar 696 000 kr (3) Oms: 108
2009 2 favoriter 2 skrällar 121 000 kr (2) Oms: 114
2010* 3 favoriter 3 skrällar 520 000 kr (3) Oms: 130
2011 (n) 4 favoriter 2 skrällar 37 000 kr (2) Oms: 108
2012 1 favorit 3 skrällar 6,3 milj kr (3) Oms: 105
2013 2 favoriter 2 skrällar 96 000 kr (5) Oms: 97
2014 2 favoriter 4 skrällar JACKPOT (3) Oms: 97
2015* 3 favoriter 1 skräll 10 000 kr (4) Oms: 109
2016* 1 favorit 1 skräll 1,0 milj kr (1) Oms: 107

*) Jackpotförstärkt omgång
Siffran inom parentes anger antal spetssegrar och omsättningen anges i miljoner kronor.
Medianutdelningen är hög: 520 000 kronor.

Andelen spetsvinnare ligger på 41,3 procent, vilket är genomsnittligt [jämför med tabeller på sidan 292]. Det talas mycket om att det långa upploppet skulle reducera ledarhästarnas möjligheter, men det sambandet är svagt. Avsevärt större inverkan på andelen spetssegrare har innerspårets beskaffenhet. Vid dålig bana vinner fler bakifrån. Min uppfattning är att Momarken är en spetsbana i klass med Jägersro de dagar banan är fin. 28: 13-7-3 lyder facit för de senaste fyra årens spetshästar!

Mer ingående fakta om Momarken-omgångarna finns på sidan 303. Alla sidhänvisningar i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Brons, autostart, lång distans
Som 10 Frankie Brodde presterat i år är det uppenbart att han är för bra för Brons i alla fall. Här är han helt enkelt en klass bättre än motståndarna. Dessutom kom ytterligare en växel fram senast då han tävlade barfota – och det blir samma igen! Därtill gynnas han nu av längre distans. Omgångens bästa segerchans.
Vinner inte bästa hästen så vinner spetshästen. 6 Västerbo Exact har vunnit sex gånger av sju från ledningen (att jämföra med 2/20 i andra positioner). Skulle Frankie galoppera blir uppgiften inte speciellt svår.
I så här pass hög klass bör det bli svårt för de norska hästarna.

V75-2: Stolopp, ett tillägg, medeldistans
13 Jumble Ås var senast ute mot 8 Jetset och 15 Indoor Voices. Ingen tvekan om vem som var bäst! Nu ska Jumble Ås lättas till barfotabalans vilket gör henne en halvklass vassare. Och så har hon ett i norsk voltstart mer gynnsamt spår än sina antagonister! Klar tipsetta, men bara fyra procent – hur kan spelarna ha bommat denna?
Stallkamraten 8 Jetset är förstås normalt den bättre och streckas direkt. Norska 11 Nelson Nora och 12 Gematria är lite svåra att sätta in, streckas delvis därför. 15 Indoor Voices var favorit senast men bland de sista i mål. Den här gången kan det bli barfota, räknas på det – samt på att en gång är ingen gång, och hon var ju duktig gången innan.

V75-3: Silver, autostart, medeldistans. Strukna: 3, 11
Hur har 5 Thai Navigator reagerat på ofrivilligt regibyte? Med tanke på hur bra han presterat tidigare så är det inte sannolikt att han blivit ännu bättre i alla fall. På spetschans och visad kapacitet en motiverad favorit, men jag garderar.
3 British Steel är nog bäst av alla! Han har fått gå för tidigt i de två senaste starterna. Med en mer gynnsam löpning nu så… Han tävlar alltid utan körspö, och är gynnad relativt konkurrenterna av att dessa nu tvingas tävla utan. Streckas direkt!
8 Zenit Brick är efter tre starter fortfarande obesegrad felfri i Silver. Nurmos har fin stallform, seger i fem av de tio senaste.
De här tre sticker ut.

V75-4: Kallblod, två tillägg, medeldistans
Efter uppvisningen senast är det kanske inte så konstigt att de svenska spelarna gör 2 Myhreng Jerker till omgångens största favorit. Men, liksom jag litar mer på norska kallblod i möten med svenska, litar jag också mer på norska spelaras bedömning av kallblod. De kan det här!
I Norge (strecklistan hittas på rikstoto.no) är 2 Myhreng Jerker och 13 Smedheim Solan lika hårt spelade, båda ligger kring 27 procent. På tredje plats, med 16 procent, kommer 12 Teddy Gutten Stöen, som i Sverige bara har åtta. Jag tror de norska spelarnas bedömningar ligger närmare verkligheten. Och man får bra betalt för dem, då de i slutändan bara kommer stå för en bråkdel av omsättningen! I skrivande stund ganska exakt 1/7.
På sidorna 274-275 hittar man statistik för lopptypen. Man finner bland annat att favoriter på startvolten varit missgynnade.

V75-5: Klass II, autostart, medeldistans
Lägsta klassen. Inte bara är det hästar som inte tidigare mötts, det är hästar från olika länder nu också… Generellt är det fördel Sverige i varmblodsloppen, men ska norrmännen vinna något är det förstås bäst chans i den lägsta klassen.
2 Ulisse Kronos är stor favorit i Sverige, och 6 Ferrari BR ännu större favorit i Norge. Tipset till den svenska favoriten, men det är ju inte alls någon säker häst och gardering är given. Utöver favoriterna ska spetshästen 5 Don Vince streckas direkt. Kanske borde han tippas också? Det är ju fördel spetshästen gentemot bästa hästen, vem det nu är.
Heiskanen är pålitlig, och påfallande positiv kring 4 Trot Kronos, som dessutom är spårgynnad. Också ett givet streck.

V75-6: Guld, autostart, kort distans
Jag tappade hakan över hur bra 4 Bruno di Quattro var näst senast. Att han från dödens inte kunde stå emot Nuncio var inte så konstigt, men så stark tvåa han var! Mot hästar han inte ”borde” kunnat slå. Att han följde upp med seger i enklare gäng var inte så konstigt. Form slår klass, och här talar dessutom lägena för att han kan nå ledningen. Givet tips och även spikidé.

9 Mosaique Face och 10 BBS Sugarlight är överlägset bäst meriterade. Men det är årsdebut för båda, och bakspår är speciellt missgynnsamt i sådana här lopp [sidan 73]. Det är naturligtvis ingen chock om någon av dem segrar på ren klass, men den här gången får de stå tillbaka i tipset.

Sedan 2016, har Adrian Kolgjini satt dit en av tolv V75-favoriter. Genomsnittlig spelprocent harvarit 35. Mönstret är samma på V86, där ett av nio favoritskap, till 42 i genomsnittlig spelprocent, infriats.

V75-7: Klass I, autostart, medeldistans
Enligt spelarna är det här omgångens öppnaste lopp, och jag är benägen att hålla med. Tipsettan är given i 1 Frascati BR. U-tipset är att han leder runtom, och spelprocenten i skrivande stund (15 i Sverige, 19 i Norge) är i lägsta laget. Men det är ju ingen segerstaplare precis och det är öppet bakom. Många streck!

Mitt spel
Förra veckan hade jag med omgångens enda skräll, men missade direkt i första loppet – på tredjehandaren Ajlexes Cubano! Där ser man hur viktigt det är att läsa spetsstrider rätt. Dessutom anade jag, felaktigt, att barfotabalans inte skulle fungera så bra på banan. En del streck offrades på bakspårshästar för den händelse det skulle bli omstart.
Fem sexor på Tillsammans-systemet och sex sexor här i bloggen.

I onsdags blev det åtta rätt både på det mindre systemet i bloggen och på det större Tillsammans-systemet. Då vann alla tre spikarna, och båda vann i lördags också. Fem raka spikar, skönt att dessa börjat vinna igen!

Enkupongaren:
10, 6
13, 8, 12, 11
5, 4, 8
2, 13
2, 6, 5, 4
4 Bruno di Quattro
1, 2, 10, 4, 5, 9, 12, 8, 3, 7
960 kronor

Jokersystemet:
10, 6
13, 8, 12, 11, 1, 15
5, 4, 8, 6
2, 13, 12, 1, 10
2, 6, 5, 4, 3
4, 9, 10, 6
1, 2, 10, 4, 5, 9, 12, 8, 3, 7

På en kupong skulle det kosta 24 000 kronor. Jag får ned kostnaden med följande krav:
- Minst två av de jag tror mest på (fetmarkerade) måste vinna.
- Max en av de jag tror mindre på (kursiverade) får vinna.
- Minst en av spelarnas favoriter ska vinna.
Nu är kostnaden bara 3 050 kronor, lämpligt för bolagsspel – och vinstchansen har knappt påverkats alls. Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-76
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+5), Ganondorf (+5), Torstens (+10), hammering (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td