Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-03-24, 16:49   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

V75-statistik 25/3 Jens Sjöden


Min uppfattning är att Momarken är en spetsbana i klass med Jägersro de dagar banan är fin. 28: 13-7-3 lyder facit för de senaste fyra årens spetshästar!

Banan var fin i lördags och sex spetshästar vann. Den återstående galopperade i sista sväng. Siffrorna att ta med sig till nästa gång man ska analysera Momarken blir 35: 19-7-3. 54 procent vinster och 83 procent plats…! Det är en spetsbana av en kaliber vi inte ser i Sverige. Att upploppet är längre än något vi har i Sverige spelar mindre roll.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Klass I, voltstart, medeldistans
Scenario 1: Loppet går iväg i första försöket, favoriten 6 Sambuca Knight leder runtom.
Scenario 2: Det blir omstarter. Favoriten kommer bort och chanserna jämnas ut. Mest gynnas hästar rankade 2-3 samt bakspårshästar [sidan 94].
12 Caddie Icon dubbelgynnas av Scenario 2. Därtill är han fältets rikaste och bästa häst. Och i den loppspecifika statistiken på sidan 163 finner man något intressant: Spår 12 visar jätteplus! Bara spår 1 är märkbart bättre, och sett ur enbart spelsynpunkt är spår 12 överläget. Säkerligen kan detta härledas till, att ”tolvorna” segrat just de gånger det blivit omstarter.
Omstart blir det fyra gånger av tio.

Kanhända är det lätt att övervärdera stallform. Men stall Berghs hästar presterade under i alla fall mina förväntningar under Åbys torsdagstävlingar. Och en snabbkoll på travsport.se visar att det bara blivit en seger i de senaste 20 starterna (då en spetsseger med 1,30-favorit). Normalt ligger segerfrekvensen för stallet kring 20 procent.

V75-2: Lärlingslopp, spårtrappa, lång distans. Strukna: 1, 9
Det är sällan lång distans i de här lärlingsloppen. De två tidigare vinnarna har rankats 1 och 3 och startat från spåren 3 och 13.

6: 0-0-0. De fem senaste gångerna 2 Ponce de Leon provat V75 har han blivit diskad. Segern han tog i vardagstrav senast är den enda stallet tagit i de 26 senaste starterna. 28: 0-3-4 lyder stall Westholms V75-facit de senaste tre månaderna.

3 Umberto Axe är ensam fyraåring mot äldre.

14 Kirin de Zeun (0,36 procent!) har jag trott på och varnat för tre gånger i rad. Hon har galopperat tre gånger i rad. Den här gången är det svårare att tro på henne eftersom hon möter tre hästar som är mycket bra och som dessutom har bättre lägen. Men någon av dessa kan säkert komma bort, och Kirin kanske ser till att vi får tusen gånger på trion…? Det spelet tänker jag testa i alla fall! Bara hon travar kommer hon att slå spelarnas förväntningar med råge.

Alla sena tipsters har hamnat på 10 Albatros DK, det måste vara årets hittills största skrik. Han kommer att bli stor favorit till slut och spelvärdet därmed inte särskilt högt. Jag köper argumenten, men garderar då det finns ytterligare två med överkapacitet: 12 Pointillist och 8 Rubacuori Alca, den senare ”orättvist fördelaktigt” nedstruken!

V75-3: Guld, autostart, medeldistans
Senaste segern togs 21 december. Sedan dess har stall Liljendahl gjort 57 starter. Bara senaste veckan har man haft hästar spelade till 1,60 – 2,00 – 2,40 – 2,70 – 3,30.
Siffrorna talar mot 4 Shadow Woodland, som själv inte vunnit sedan september. Å andra sidan har han vunnit spårlotten [sidan 84] och är spetsfavorit. Man ska aldrig dissa en spetshäst!

Under fyraårssäsongen, trodde/tyckte jag att 5 El Mago Pellini var kullens bästa häst. Idag har han ”bara” sprungit in 6,3 miljoner, så det finns några som visat sig bättre (stallkamraten Mosaique Face till exempel). Men det är inte för sent, jag tror fortfarande han kan ha det bästa framför sig - och att han är bästa hästen i det här loppet, fastän siffrorna säger emot. Bara en seger på 21 starter under närmare två år, och den togs utomlands…
Med tanke på resultaten är det kanske lite konstigt att spelarna är inne på samma linje som jag och gör hästen till favorit.

10 Spring Erom hade haft bättre chans för någon månad sedan. Han är nog lika bra nu, men missgynnas av att konkurrenterna får gå barfota.

V75-4: Femåringslopp, autostart, medeldistans
3 Target Kronos blir gigantisk favorit. Som utvecklingen ser ut, kan han komma att bli en av tidernas största favoriter [topplista på sidan 89]. Jag tippar honom också, och spikar till och med, men tror bara han har omgångens näst bästa segerchans.
Adrian har en tendens att bli överspelad. Han har infriat med 25 procent av sina V75-favoriter, men de har varit spelade till i snitt 35 procent. Target Kronos har nog också en chans kring 3/4 av spelprocenten.

V75-5: Silver, autostart, lång distans
Top 7 satte senast bottenrekord i omsättning för en lördag.
Tänk om man gjorde så på V75, att man bara fick lämna in efter fem förutbestämda systemmallar? Då skulle förstås omsättningen på V75 också sätta bottenrekord. Upplägget funkar för turspelare/Harry Boy, men skrämmer bort skicklighetsspelarna.
Det här begriper man naturligtvis på ATG också. Frågan är varför man valde att avsiktligt hålla nere omsättningen på Top 7? Jag gissar, att man från början var rädd att spelet skulle bli för populärt och ta av V75-omsättningen. Nu när man vet att så inte blev fallet, borde man släppa spelet fritt - och på prestigen! Det finns nog potential att dubbla spelets popularitet.

Den här gången hade det varit bra läge att spela Top 7, om man finge komponera systemen själv. Nu får det bli tvilling istället. Det finns en jättebra favorit i 5 Djalo Boko och favoriter är dunderspelobjekt på Top 7 (tänk om man på V75 också bara redovisade spelfördelningen för första avdelningen…?). De tre senaste veckorna har favoriten segrat i Top 7-loppet och så här har den spelats:

4 mars V75: 43% Top 7: 31%
11 mars V75: 37% Top 7: 30%
18 mars V75: 38% Top 7: 26%

Här är det god chans att 3 Springover släpper till favoriten och sedan blir tvåa. Det vore intressant att spela Top 7 om man fick spika ettan och tvåan! Nu blir det tvilling istället, och två rader.
12 British Steel har varit bra länge nu och de som varit bra på vintern brukar tappa gentemot konkurrenterna ungefär nu. Men han är så bra att han får en sista chans – två tvillingrader.

Pappa Lutfi är mer av spelarnas vän. Han har satt dit 40 procent av sina favoriter – och de har bara varit spelade till 39 procent.

V75-6: Brons, autostart, kort distans. Struken: 6
Dagens höjdpunkt! Ett jättebra bronslopp där halva fältet tävlar i Silver om några månader och ett par redan skulle duga där.

4 Dragster blir favorit. Han har toppspår och bör nå ledningen.
Men: Den överlägsna segern senast togs i väldigt klent gäng.
Och: Hästen är ”aldrig” bra två gånger i rad. Av de blott tre segrarna tidigare i karriären har två följts upp med galopp och den tredje med en tredjeplats. Inom V75 har det blivit två andraplatser i treåringslopp, sedan 0-d-0.

11 Barkevious Mingo är bästa hästen. Senast var han närmast överlägsen i ett lopp mot silverhästar – från bakspår över kort distans. Det är det senare som kan fälla honom, spåren är viktiga i sådana här lopp [sidorna 127-128]. Men statistiken visar också att 11 underskattas på spelet – bara toppspåret 5 är bättre i spelhänseende!

5 Hank von Håleryd brukar överskattas av spelarna och kanske ännu mer av tipsters. Nio raka utan seger på V75 nu, och då han vann för tio starter och ett år sedan, var det som favorit med nos i Klass I. Dock: Bättre förutsättningar än så här kan han inte få. Det är nu-eller-aldrig! Jag tror på det senare, men inte kan man spricka på en sådan här i en statistikanalys…

1 And Here I Am var ”alldeles för bra” då han krossade ett gäng han borde varit chanslös mot för fyra starter sedan. Sedan dess har han fortsatt leverera, och nu kan han även tävla barfota. Den här gången får han rygg ledaren, en position varifrån sju procent av V75-loppen vinns [sidan 292]. Med tanke på kapaciteten och formen borde chansen denna gång vara över den genomsnittliga. Å andra sidan kommer luckorna mer sällan i kortdistanslopp, särskilt i den här jämna klassen [sidan 127]. Hursomhelst lär inte chansen understiga sju procent i alla fall, men det gör spelprocenten med råge…

V75-7: Klass II, autostart, medeldistans
10 Rushmore Face är något av omgångens nyckelhäst. Han är bäst i loppet och motiverad favorit. Men han kan galoppera, och det får han gärna göra den här gången för spelets skull. Bakom är det öppet och lopptypen genererar gärna skrällar, särskilt försöken [sidan 176]. Annars är spelvärdet fint i honom, till i nuläget låga 28 procent.

2 National Prince spetsvann ett lördagslopp på Bollnäs senast, men det här ser värre ut och jag tycker inte han är given ens om han kan nå ledningen. I förstaskedet spetsar tveklöst 5 Flashing Victory som till en procent är en av omgångens mer streckvärda hästar.

Veijos V75-form? Mitica vann som favorit för två veckor sedan, men innan dess gjorde stallet 30 V75-starter utan att vinna någon, eller ens bli tvåa. Men - större delen av dessa starter har gjorts under förbudstiden. Veijos hästar behöver gå barfota runtom. Så togs segern för två veckor sedan, och den näst senaste i oktober, och faktiskt alla så långt tillbaka som ST redovisar.
Detta apropå 6 Don Corleone Trot, som dock ska gå med skor som vanligt. För tre starter sedan blev han tvåa bakom favoriten och revanschchansen är fin om denne gör bort sig. 6,7 procent!

3 Tibau, 8 Undies och 12 Tax Shelter duger normalt inte i konkurrensen. Men alla ska gå barfota för första gången. Det har man sett vad det kan göra för vissa hästar! Streckas därför om man tar många.

Mitt spel
12, 6, 11, 8, 3
12, 10, 8
4, 5
3 Target Kronos (4)
5 Djali Boko (12)
11, 4, 1, 5
10, 2, 9, 5, 1, 6, 11, 8, 3, 12
600 kronor

Det var ett tag sedan det såg så bra ut för ett så litet system! Det kan vara ett tecken på att omgången är i enklaste laget, och det kanske blir femrättsjackpot igen. Som sagt, favoriten i V75-7 är nyckelhäst! Man kan också spika den och lämna in för 60 kronor.

Oftast blir det ändå bara 5-6 rätt på de här mindre systemen. På Tillsammans kan jag ta med ytterligare många hästar. Vilka som ska få plats har jag ett dygn på mig att klura ut, men nog är det frestande att gardera en överspelad Target Kronos. Sedan kan ju strykningar komma att förändra förutsättningarna också.

Sidospel:
V75-2, trio: 8, 10, 12 / 8, 10, 12 / 14 – 6 rader á 100 kr
V75-5, tvilling: 5 / 3, 12 – 2 rader á 100 kr

Totalt spel för 1 400 kronor under lördagen. Det borde väl kunna gå ihop?
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-77
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ganondorf (+5), Wegas79 (+2), Torstens (+10), mblom (+5), SH (+10), Fatpipe (+5), Difsteve (+3), spursed (+5), Fredrik33 (+10), Akke (+10), hammering (+4), KalleKlut (+10), CVic (+5), Heztapa (+1), oggeb (+1)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-24, 18:30   #2
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 24
Sharp$: 23
Standard

Återigen tack, Migge, för att du varje vecka delar med dig av Sjödéns tankar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10)
Ganondorf är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td