Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-04-07, 17:05   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

V75-statistik 8/4 Jens Sjöden


Kadett CD kom till start med 32 raka utan seger. Senaste segern låg närmare tre år tillbaka i tiden. Men i lördags besegrade han Nuncio, plättlätt.
Det påminner om Nuncios senaste förlust, för knappt två år sedan. Den gången var det Owen Face som vann. Det kom (förmodligen) att bli karriärens sista seger: Sedan dess har han gjort 24 starter, i enklare sällskap, utan att vinna någon.
Det är inte lätt att förutse Nuncios förluster.

En spelare förutsåg Kadett CD’s seger, och därtill övriga sex vinnare. Utdelningen på 22 miljoner placerar sig högt på topplistan på sidan 199. Den anonyme spelaren (som satsade 96 kronor och bara hade en spik, Björn Goops sjundehandare i V75-4) blev den 32:a i historien att ta hela potten på V75.

1330 V75-omgångar har avgjorts. Det händer alltså en gång på 42 att det blir en ensam vinnare. Påfallande ofta är det just vid Solvalla-finaler…! Sju av de 20 högsta utdelningarna har kommit vid sådana.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75.

V75-1: Jippolopp, ett tillägg, lång distans
För första gången blev ett lördagslopp på V75 inte fullt. Det borde innebära att det är mer ojämnt än tidigare. 21 lördagslopp har avgjorts inom ramen för V75. Mönstret är tydligt: Sju gånger har spetshästen på start hållit undan (som hårt betrodd), alla andra gånger har tilläggshästar vunnit. Dessa har rankats 2, 2, 2, 2, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 7, 8, 8, 11. Trots dominans av tilläggsvinnare, har ingen av dem varit favorit.

2 Cantona America blir det ”skrik” på, då han ska tävla barfota för första gången. Det har man ju sett vilken effekt det kan ha på vissa hästar. Men hur är det med stallformen? Ingen seger eller ens andraplats på de 18 senaste V75-starterna. Dock lär det bli spets, och då ska chansen ligga kring 1/3.

V75-2: Lärlingslopp, spårtrappa, medeldistans
Med vinklad vinge har sex sådana här lopp avgjorts. Vinnarna har rankats 1, 1, 2, 2, 3, 7. De spår man segrat från är 1, 2, 3, 5, 11, 15.
Att fem av sex lopp vunnits av betrodda hästar behöver inte säga så mycket. Men man ser genomgående i andra typer av lopp, att det blir lite mer lättlöst för spelarna om de startas med vinklad vinge.

5 Flashing Victory brukar bli bortglömd. Vid sina fyra segrar har hon gett 72, 10, 30 och 49 gånger. Favorit har hon inte varit i någon av sina 23 starter. En gång för länge sedan var hon tredjehandare i ett lunchlopp på Åmål. Men nu alltså favorit på V75.
Det är rätt i ljuset av att hon tar ledningen. Vi befinner oss på Jägersro, Sveriges spetsbana nummer ett, och lärlingslopp vinns oftare än andra från spets.

Men hon är nog inte bästa hästen. Då hon spetsvann ett avsevärt enklare lopp på V86 näst sist var det på målfoto över kort distans. Hon hade knappast segrat om det varit 500 meter längre. Barfota har hon tävlat två gånger tidigare. Första gången blev det galopp, och så senast då hon blev trea. Stallet säger dock att det har en tydlig, positiv effekt för hästen!
Att hon som en av få körs av ordinarie kusk är sannolikt en fördel.

V75-3: Guld, autostart, medeldistans. Struken: 4
Förra veckan spelades Nuncio till 71 procent. Han kom till start med 15 raka segrar.
Nu spelas 8 Mosaique Face till 80 procent. Han vann årsdebuten senast, men ifjol bara en av 15 starter.

Jag tycker det är givet att Nuncios segerchans var större. Mosaique Face är överspelad, som stallets hästar ofta blir. Å andra sidan har han omgångens bästa segerchans, och kan spikas därför. I kombination med andra, mer bortglömda hästar, kan ändå spelvärda rader uppstå.
På sidan 89 finns topplistan över tidernas största favoritskap. Av den kan man bland annat utläsa, att inga V75-hästar når upp i 80 procents segerchans. Särskilt långt ifrån är man på varmblodssidan.

V75-4: Klass II, voltstart, medeldistans
Starten avgör, eller kanske snarare: Antalet omstarter avgör. Går loppet iväg lugnt är det god chans för favoriten 4 Winner’s Wine, bättre än spelprocenten (24) säger. Men det är en häst som galopperat i tre av sex starter i karriären. Säkert är han, liksom övriga framspårshästar, missgynnad av omstarter. Den loppspecifika statistiken på uppslaget 184-185 visar att spetsspåren 1, 3 och 6 är bäst, men också att skrällrisken är tydlig, speciellt i lopp med svaga favoritskap.

Joakim Lövgren har satt dit 47 procent av sina V75-favoriter. Genomsnittlig spelprocent har varit 36.

V75-5: Silver, autostart, medeldistans. Struken: 4
11 DD’s Hitman dög i Guld redan ifjol. I år är han ännu bättre – men tävlar fortfarande i Silver. Trots bakspåret måste han tippas. Nuvarande spelprocent, 35, är snarast i underkant.
3 Breidabliks Nubbe är den trolige ledaren och normalt är det ju fördel spetshästen gentemot bästa hästen med proportionerna 4:3 ungefär.

7 Re Doc kan kanske spetsa och räknas då. Senast vann han en final, nu är det försök – men ändå tuffare emot. Räknas såsom andrahandare i spetsstriden. Och skulle det bli rygg ledaren är chansen normalt ändå sju procent.

10 Bravo Navarone är den fjärde som utmärker sig. Det är ett jättegap till resten, skulle någon onämnd vinna så äter jag upp min hatt. Senast var han överlägsen från spets över tre kilometer, nu är det ett varv kortare och bakspår. Men liksom favoriten lär han vara redo för Guld senare i år.

V75-6: Brons, voltstart, medeldistans. Struken: 10
Volt igen, och liksom inför V75-1 och V75-4 får vi grubbla över antalet omstarter. Chansen att tre voltlopp i rad går iväg i första försöket är endast 2/10. Vilket/vilka som omstartas är avgörande för resultaten, och naturligtvis för hur man bör lägga upp spelet [omstartsstatistik finns på sidan 94]. I den här höga klassen bör risken vara något mindre. I den loppspecifika statistiken på sidan 142 ser man extra stora plus för de bästa spåren. Och för travsäkra hästar är även spår 2/volt ett toppspår.

6 Flo Rida Sea är spetsfavorit och ska gå barfota. Tippas därför. Men skulle det bli omstarter gynnas främst bakspåren. Alla fyra kvarvarande bakspårshästar streckas direkt, och samtliga får ses som riktiga fynd!

V75-7: Klass I, autostart, kort distans. Struken: 9
Omgångens öppnaste och jämnaste lopp enligt spelarna, och de har stöd i statistiken [sidorna 150-151]. Jag tycker dock att en utmärker sig: 6 Coffee UNG. Jag spikade honom senast med gott resultat, han var en klass bättre än sina motståndare då. Det kanske han inte är nu, men bra så det räcker ändå. Och dessutom: Första barfota och jänkarvagn. Sådana detaljer har enorm inverkan på vissa hästar! Och han kanske inte ens behöver vara bättre för att vinna. Till 10,6 procent är han omgångens bästa spelfynd.

Mitt spel
Jag hade tre spikar senast – bara en vann. Normalt när spikar förlorar stavas orsaken galopp, men inte den här gången. Nuncios tunga fall tog jag upp i ingressen, det kunde jag inte förutse.
I övrigt underpresterade Uppohoppa, som förlorade i ledningen i en omgång där fyra av sex övriga spetsare höll till seger. Hästen kom i mål som sexa, med marginal sämst av omgångens spetshästar.
Den här gången provar jag fyra spikar:

2 Cantona America
5 Flashing Victory
8 Mosaique Face
Alla
11, 3, 10, 7
Alla
6 Coffee UNG
264 kronor

Spelvärdet är högt! Tre av spikarna är kraftigt underspelade i förhållande till chans, och den fjärde har större chans att vinna än förlora. Men det är förstås inte sannolikt att alla fyra spikarna vinner samtidigt. Om det händer sitter sjuan, och det finns ganska hög potential. Jag håller tummarna för omstarter i voltloppen.

Spikchanserna lite avrundat:
V75-1: 1/3
V75-2: 50/50
V75-3: 6/10
V75-7: 4/10

På Tillsammans spelar jag mycket större system, och där kommer jag att gardera V75-1. Nu har jag ett dygn på mig att samla in sista-stund-info, och strykningar påverkar förstås också.

Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-80
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
MatsE (+7), enstahill (+7), Ganondorf (+5), Torstens (+10), Akke (+10), Heztapa (+2)
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td