Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-26, 11:06   #1
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Sharp$: 1036
Standard

Timos Tankar


V75-omgången (OBS! första V75-start 14.30) består av de fem ordinarie klassfinalerna och Stoeliten samt Diamantstoets final.

I det sistnämnda loppet, V75-4, hittar jag min huvud-spik i omgången, i form av 11 Darling Hornline. Hästen har svarat för idel toppinsatser de fyra gånger hon startat i Helena Burmans regi, och körande Johnny Takter strör lovord över märren. Startar visserligen med 20 meters tillägg på flera bra ston men oviss spetsstrid med mindre kända kusknamn inblandade bör borga för utdragen spetsjakt i högt utgångstempo, och när farten lugnar sig någorlunda är det bara för Takter att attackera, alternativt vänta till 7-800 kvar om tempot alltjämt hållits uppe. Den hårdhet Darlingen skaffat sig mot mer meriterade motståndare bör sedan fälla avgörandet. Spår 2 i voltstart efter flertalet bilstarter i rad?! Inga större bekymmer i min värld, senast märren hade spåret (november 2015) bar det av till ledningen. Som reserv markerar jag 3 Must Have.

Ett annat tänkbart spikförslag är 3 Re Doc i silverfinalen, V75-5. Denne har hittat nya växlar och senast i Danmark segrade han t.o.m. bakifrån efter tredjespår utan rygg sista 800. Ett riktigt formbesked i mina ögon då Re Doc tidigare till 85% tagit sina segrar från ledningen och andraplatsen från tät för tre starter sedan, endast besegrad av Elitlopps-aktuelle D.D.´s Hitman var en riktig plusvariant. Jag tror också att Re Doc tar sig sig förbi värste/ende motståndaren 1 Bravo Navarone från början. Detta trots att denne ägs av ”årstidaren” Anders Ström och spetsade från samma spår i lägre klass den här tävlingsdagen i fjol. Då räckte det dock med 13 första 500 och inga startblixtar a la Re Doc fanns på utsidan.

Omgångens solklart mest spelade häst är 3 Wild Honey i V75-1, Stoeliten. I skrivande stund (fredag morgon) är hon spelad på 74,5%, vilket i mina ögon är på tok för mycket. SÅ mycket bättre än konkurrenterna är hon inte och eftersom det dessutom inte på långa vägar finns någon spetsgaranti får hon nöja sig med att finnas med i min utgångsgrupp. Möjligen blir Wild Honey en Faktor-häst på mitt Joker-system, så att jag inte tappar det fullständigt om hon vinner. I utgångsgruppen hamnar även den troliga ledarinnan 2 Patricia Hastrup som senast på Lunden övertygade och dokumenterade toppformen, trots ”för lång” distans. 460 meter kortare löpsträcka nu gynnar således den pigga tioåringen.

V75-7 är som brukligt den här lördagen anrika Harper Hanovers lopp, över 3140 meter. Tyvärr inte samma klass på racet som förr om åren och nog känns lite väl många av hästarna som ”utfyllnad”, i jämförelse med historiken runt loppet. Favorit är 13 Sauveur som senast i Örebro noterade världstiden 12,6/3180 som mersmakande tvåa bakom spetsvinnande Balfour. Formmässigt bör Sauveur vara ytterligare förbättrad med den sverigecomacken innanför västen och han har presterat på topp den här helgen de senaste två åren – som vinnare av silverfinalen 2015 samt som tvåa bakom Bird Parker i ”det här loppet” i fjol. Given på kupongen men jag streckar en häst från varje volt. 2 U.S.Male E.P. övertygade vid vinsten i ett liknande lopp på Åby senast på 13,7/3140. Grejade då andraspåret utan problem och är alltjämt obesegrad i Sverige efter två starter. Från mellanvolten streckas 10 Sorbet. Denne Europaderby-finalist 2015 har fått två lopp i kroppen efter mycket lång frånvaro och visade senast under 1,10 sista varvet som trea i det tempofattiga lopp som Bravo Navarone spetsvann. Träningsrapporterna från veckans jobb är dessutom de allra bästa.

I bronsfinalen, V75-6, är 5 Moni to Spare favorit. Inga fel i det sett till hur han presterat på slutet, men han lär inte nå ledningen lika enkelt som senast – 1 Say That Again hade kunnat svara då – och det luktar istället grovjobb. Visst tål favoriten att göra mycket på egen hand men i en jämn V75-final kan man svara för en riktig toppinsats och ändå få nöja sig med en hedersam placering. Nämnde Say That Again gav i mina ögon sitt hittills bästa intryck senast, i den snabba avslutningen mot Moni To Spare, och här kan Goop välja upplägg efter behag. Min vinnare i loppet är ändå 2 Aron Palema som ska köras med helstängt huvudlag för första gången (det bara måste vara ”grejen” för småtröge Aron Palema) och får dessutom jänkarvagn bakom sig liksom näst senast, och i den sitter en viss Åke Svanstedt… Dessutom talar allt för att tempot den här gången blir för Aron passande skyhögt, till skillnad mot i de två senaste starterna. Spännande också med barfota runt om på 11 Barkevious Mingo men han har har ju presterat som allra effektivast då han gått i ledning.

Jämnspelat i V75-2, finalen för lägsta klassen och loppet känns verkligen öppet. Knapp favorit är 6 National Prince, men han galopperade som sliten 250 kvar i Kungapokals-finalen senast och jag undrar hur statusen/fräschören är efter några hårda lopp på slutet, med andraplatsen i Kungapokals-försöket på den svåra Åby-banan näst senast, som salt i såret… Nja, jag har ingen riktig superkänsla för någon i loppet och streckar istället så många som kassan tillåter. Att osäkre 5 Rushmore Face och från innerspår svårbedömde 1 Upstream, tidigare nämnde 3 Floyd P.Boko samt senast sämre 9 Quiz Töll är betrodda bakom favoriten, stärker dessutom min garderings-tes.

Bred gardering lutar det åt även i V75-3. Favorit är 3 Iago Zon, som senast i Danmark agerade lugnt och samlat och dessutom presterade riktigt bra som tvåa bakom Victory Kåsgård. Läget går heller inte att klaga på men vi som minns Iagos stissiga beteende då han senast tävlade på Solvalla (1 april), och vet hur mycket det brukar låta från publikhavet den här helgen – vi bara måste gardera. Loppet känns riktigt intressant och senast toppspurtande 5 Rafiki Fri kittlar mig lite extra. Förmodat högt tempo och jänkarvagn för första gången är plusfaktorer. 5% lockar, men visst måste det klaffa ordentligt för att Anna-Isabelle Karlsson ska vinna en V75-final.

Trevlig helg och Lycka Till!

/Timo
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Cleon_9 (+5), DIF (+2), oinkk (+5), Spojs (+5), hugotheboss (+5), Torstens (+10)
Kallekokula är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td