Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-12, 17:48   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

V75-statistik 13/5 Jens Sjöden


Åby-omgången med pokalloppen avgörs numer på lördagar. Så här har resultaten sett ut sedan banan införde open stretch:

2008 3 favoriter 1 skräll 13 000 kr (5)
2009 3 favoriter 2 skrällar 99 000 kr (2)
2010* 2 favoriter 2 skrällar 5.4 milj kr (2)
2011 3 favoriter 1 skräll 21 000 kr (2)
2012* 1 favorit 2 skrällar 242 000 kr (3)
2013 1 favorit 1 skräll 46 000 kr (3)
2014 3 favoriter 4 skrällar 89 000 kr (0)
2015* 3 favoriter 1 skräll 28 000 kr (2)
2016* 3 favoriter 0 skrällar 45 000 kr (4)
*) Omgången var jackpotförstärkt och hade annars betalat cirka hälften

Siffran inom parentes anger antalet spetssegrar.

■ Andelen spetsvinster var skyhöga 61 procent innan open stretch.
■ De nio senaste åren med open stretch har andelen sjunkit till 37 procent.
■ Medianutdelningen landar vid 46 232 kronor (jämför med 1,8 miljoner för olympiatravsomgången!)
■ Sex omgångar av nio har slutat med exakt tre favoritsegrar!

På sidorna 292-293 kan man följa hur betydelsen av positionerna i loppen förändras. Det ser olika ut beroende på om banan inte har open stretch, om det finns ett open stretch-spår eller om det finns två (det senare unikt för Åby).
På sidan 293 finns en intressant jämförelse över just Åby ”då och nu”. När man byggde om till open stretch kortades samtidigt upploppet rejält – men andelen spetsvinnare sjönk och rygg ledaren har vunnit mest: Från åtta till 18 procent.
Man kan också notera, att andelen vinnare ”bakifrån” är konstant, 15 procent både förr och nu. Man hör många gånger att det är extra missgynnsamt att hamna långt bak just på Åby, men det stämmer inte.

Sidhänvisningarna i analysen avser Statistikbibeln V75 om ej annat anges.

V75-1: Fyraåringsfinal, autostart, medeldistans
Under torsdagen publicerade jag statistik kring pokalloppen på Twitter (@StatistikJens). En sak som sticker ut, är att inte något av de 18 lopp som avgjorts med open stretch, har vunnits från spår 1. Detta trots att det alltid varit en försöksvinnare, och därmed en av fältets bästa hästar, som startat där.
Över kort distans fungerar spår 1 på Åby, och är till och med en plusfaktor. Över medel och längre är det inte så. Skälet är säkert de många positionsbytena. Efter ett tag ligger ”ettan” i fjärde inner eller ännu längre bak, och då är det jättesvårt att hinna fram.

Den här gången kan ettan spräcka segernollan. Robert Bergh valde innerspåret eftersom han tror att 1 Ginny Weasley kan behålla ledningen. Det är nog avgörande att han har rätt: Släpps spetsen hamnar hon nog för långt bak för att kunna vinna. Dessutom tar hästar i på ett annat sätt när de går i ledningen.
3 Dixi Sisu är den som kan sno spets, och hon lär släppa i sin tur. U-tipset är dock att hon tar ledarryggen, och att 1 Ginny Weasley körs i ledningen. Båda positionsvinnarna är givna på kupongen, liksom förstås bästa hästen 12 Cash Crowe. Den här trion höjer sig något.
6 Caddie Lisieux brukar galoppera i finaler och spår 6 är långt ifrån optimalt. Precis utanför doseringen och mycket sämre än spår 5… Kommer med på fyra streck ändå.

V75-2: Brons, voltstart, lång distans
Volt och lång distans på Åby? Håll utkik på min Twitter för intressant statistik. Den som har Åby-bibeln kan titta på sidan 67!
Om det varit autostart, hade 4 Topgear och 5 Önas Ida (0,6 procent!?) hamnat högt i ranken. Nu med volt lyder u-tipset galopp för båda.
En sak som alltid krånglar till det när man ska ranka voltlopp är omstartsrisken. Om loppet går iväg i första försöket blir ranken en helt annan än efter en omstart (mer om detta på sidan 94).
Hursomhelst är detta ett av omgångens öppnaste lopp. Löpningar på innerspår avgör när distansen är lång. Högst upp i ranken placeras 1 Gambino Degato och 8 Bottnas Commandeur.

V75-3: Silver, autostart, lång distans
Direkt när startlistorna släpptes, stack 6 Bravo Navarone ut som omgångens bästa spik. Men det är ju det här med osäkerheten… Fyra galopper de tio senaste. Hästen är i alla fall överlägsen motståndet och tävlar bara mot sig själv. Han rattas av en säker kusk med fina siffror bakom V75-favoriter. Spelet bör ligga kring 2/3, vilket det också gör.
4 Västerbo Hard Cash var overkligt bra näst sist (första barfota!) och ses som motbudet om det blir samma igen. 4,9 procent!

V75-4: Klass II, voltstart, medeldistans. Struken: 5
För två veckor sedan på Åby selade Heiskanen ut sju hästar, fyra av dem hårt spelade: 0, 0, 0, 0, 7, 0, 0. På V75 har det blivit 40 raka utan seger sedan oktober. Så sent som förra lördagen gavs en av hans hästar, Smevikens Cruiser, ett obefogat favoritskap.
Det här är ett jämnt lopp enligt spelarna. I princip delar fem hästar på favoritskapet. En av dem är 12 Perfect King, och innan jag ser någon stallform vill jag nog säga att den är överspelad. Dock inte chanslös.
Liksom i V75-2 får man beakta omstartsrisken. Det här är en lägre klass, och en kortare distans, så risken är nog större här. En omstart gynnar bakspårshästar och halverar favoritchansen. Jag helgarderar.

V75-5: Guld, autostart, kort distans
I torsdags kom ATG med en väntad och välkommen nyhet: Från och med nu kan man se spelfördelningen för alla placeringar på Top 7 (inte bara för vinnaren)! Det går även att gå tillbaka till gamla omgångar och se hur spelet låg. Informationen som var hemlig är det inte längre!
Det här kommer att verka spelstimulerande. Det är givet att spelare vill se vad man spelar mot. Om jag tycker en häst är spelvärd som trea är ju avhängigt om den är spelad till fem eller 50 procent på den placeringen.
Näste steg är lika självklart (hur kan det ta en analysgrupp flera månader att komma fram till det?): Spelarna vill konstruera egna system. Vad spelar det för roll om jag tycker en häst är felvärderad chansmässigt till tredjeplatsen – om det inte går att spela den som trea?
Ingen har kommit på tanken att begränsa V75-spelarna till fem förutbestämda systemmallar. Hur kunde någon fantisera ihop, att det skulle kunna bli ett framgångskoncept för Top 7?

Loppet verkar lättläst. 1 Spring Erom visade upp en fantastisk startsnabbhet från innern för fyra starter sedan. Den här gången gynnas han av att distansen är 1609 meter. Statistiken visar att innerspårshästen har enorm fördel av detta. U-tipset är att han leder från start till mål. En befogad favorit!
I rygg finns en formtoppad 9 Quick Fix (dock med skor nu…). Ledaren håller undan för open stretch-hästen ganska exakt två gånger av tre. Men den tredje gången inte…
18 procent av V75-loppen på Åby vinns från rygg ledaren. Det finns inte skäl att tro att 9 Quick Fix har en chans lägre än den genomsnittliga i alla fall! Jag streckar båda.

V75-6: Klass I, autostart, medeldistans
1 Springfield och 3 Great King Wine möttes för tre starter sedan och enligt spelarna var chanserna jämna, trots att Spingfield hade uppskattade spår 2 bakom bilen, och Great King Wine bakspår.
I loppet fick Springfield bestämma i spets, medan motbudet hamnade sist utvändigt. Han gjorde grovjobbet i spåren sista varvet och svarade för den vassare prestationen.
3 Great King Wine är bättre än favoriten. Det kan bli som sist de möttes, att Springfield får bestämma i ledningen och att GKW inte hinner fram. Men… 4,6 procent på bästa hästen? 67 procent på favoriten? Sinnes.

V75-7: Fyraåringsfinal, autostart, medeldistans. Struken: 5
4 Makethemark har visat sig besitta andra farter än de andra hästarna. Och då har han ändå inte behövt anstränga sig! Vi har inte sett botten i honom än. Konstigt att han inte är större favorit än han är (32 procent i skrivande stund). Han är mer travsäker än jättefavoriten i V75-3 (aldrig galopperat, ens i kvallopp!) och har en annan vinnarprofil än jättefavoriten i V75-6 (jämför 15-1-1 med 3-4-4). Makethemark aspirerar definitivt på att ha omgångens bästa segerchans.

Mitt spel
I lördags totalsågades trefavoriter. Det är inte vanligt – idag till exempel sågas inte någon – men det är också ovanligt att hästar med chanser i enstaka procent spelas till favoriter. Tre i samma omgång närmast unikt. Man kan se sådana felspel på V86 ibland, men det är väldigt sällsynta bland de bättre pålästa V75-spelarna. Hur kunde Top of the World (!?!?), Smevikens Cruiser och Test Drive bli betrodda i sina lopp…? De slutade sjua, fyra och oplacerad, helt i nivå med realistiska förväntningar.
Nåja, det är inte förlorarna man ska hitta, utan vinnarna. Båda mina spikar svek så det blev inga pengar med hem från Örebro. På Åby brukar det gå mycket bättre!

1, 12, 3, 6, 2, 5
1, 8, 7, 12, 5, 4, 2, 11, 9
6 Bravo Navarone
Alla
1, 9
3, 1
4 Makethemark
1 188 kronor

På Tillsammans gör jag större system, och det är inte säkert jag behöver använda mig av någon spik alls. Jag kommer i alla fall att bygga på systemet ovan (som nog är ett bra spel i sig själv).
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-86
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
hugotheboss (+5), MatsE (+1), gosper (+5), Torstens (+10), patjus503 (+2), JerryB (+5), Ganondorf (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td