Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-06-02, 17:45   #1
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3618
Standard

V75-statistik 3/6 Jens Sjöden


Frankrikes äldsta tävlande häst vann Elitloppet. Man får nämligen bara tävla till tio års ålder där. Sveriges bästa häst har även han uppnått maxåldern, som här ligger på tolv år.
”Spring Erom satt faktiskt fast med krafter kvar i rygg på Bold Eagle med tussarna kvar. Det låter sjukt när man säger det, men så var det faktiskt” – Dan Widegren på Travronden.se i söndags.

Man kanske ska fundera över det här med pensionsåldrar, och låta hästar – precis som människor – få hålla på så länge de tycker det är roligt och vill!
Som publik tycker jag absolut det är jätteroligt med framgångar för de här hästarna. Samtidigt: Spring Erom fick sammanlagt 50 000 kronor för sina prestationer i försök och final av Elitloppet.

Jämför detta med alla treåringslopp som körts på Solvalla i år, med 100 000 – 200 000 i förstapris, och fem-sju anmälda. Den fördelningen av prispengar är nästan stötande.

Kombinationen utländsk häst+ svensk kusk är oslagbar.
Den meningen har jag skrivit många gånger i bloggen. Jag har tappat räkningen på alla exempel, men det senaste minns jag. Elitloppet i lördags, Björn Goop och Timoko.

Björn Goop hade vunnit Elitloppet även om han bytt häst med Franck Nivard. En svensk kusk hade valt ”lugn dödens” i försöket och då haft krafter till seger även i finalen.
Nivard och Bazire anses som Frankrikes bästa kuskar, men skulle knappast platsa bland topp-100 i Sverige. Båda har också deklarerat att de inte kommer att tävla mer här, eftersom de helt enkelt kommer till korta.

V75-1: Brons, voltstart, lång distans
7 MT King of Cash sticker ut. Han är befogad favorit och även ett spikbud. Men det är ju det här med omstarter. Jag tycker det verkar som, att inga andra analytiker tar med sådana i beräkningarna. Man räknar kallt med att loppet går iväg i första försöket, och rankar hästarnas chanser efter detta.

I schablonfallet halveras en favorits chanser efter en omstart. Men det kan vara lite individuellt, en del hästar är coolare än andra. Dessutom blir framspårshästar generellt mer uppstressade än de från bakspår.
Hur kan man då tänka för att få mer korrekta chansvärderingar? Kanske så här:
Exempel: Kalle Kanon har 60 procents chans om loppet går iväg, annars 20 procent. Risken för omstart är 40 procent (41 procent i voltlopp, om man ska vara petig).
(0.6 X 0.6) + (0.4 X 0.2) = 44% chans

Hur just den här favoriten reagerar vet jag inte, men i schablonfallet halveras alltså chansen. Detta kan motivera gardering.
Eftersom loppet går som V75-1 kan man börja med att lämna in ett system där favoriten spikas. Skulle det bli omstart, så är man redo med ett alternativt system!

Segerfrekvens för fyraåriga:
Guld – en gång per decennium
Silver – en gång per två år
Brons – en gång per två månader
Detta apropå att 3 Perfect Dynamite försöker att bli en av de yngsta bronsvinnarna någonsin (det är ju bara juni).

V75-2: Klass II, autostart, medeldistans
Jag tycker 5 Flash Hammering (13 procent bara!) sticker ut lite. Han vann spårlotten, kommer från formstall och har visat form själv också. Sedan gör en detalj som jänkarvagn stor effekt på vissa hästar. Han tippas – men loppet är vidöppet och lätt att identifiera som en av omgångens potentiella skrällgenererare. Man behöver inte lägga jättemycket energi på att ranka hästarna, om man ändå ska ta alla.

V75-3: Jippolopp, ett tillägg, lång distans. Struken: 5
Lördagsloppet har dykt upp på kupongen ett drygt tjugotal gånger och mönstret är tydligt. Det har faktiskt bara blivit två olika utfall: Antingen har en hårt betrodd på startvolten lett runtom, eller så har en icke-favoritspelad tilläggshäst vunnit.

Den här gången är jag inne på scenario ett, och ser 6 Jaques Noir (21 procent) som ett spikbud. Spelvärd är han definitivt! Det är den här ständiga brasklappen för omstarter. Sådana är han sannolikt missgynnad av, medan tilläggshästarna gynnas – särskilt de som även har bakspår (14, 15).

V75-4: Klass I, autostart, medeldistans. Struken: 12
5 Springfield blev för tre starter sedan tvåa från rygg ledaren i ett årgångslopp. I starten efter slutade han trea från spets i ett annat årgångslopp. På de meriterna fick han senast ett obegripligt favoritskap i debuten på V75. Att han inte alls räckte var synnerligen begripligt. Denna gång har han bättre chans från mer gynnsamt läge; och bara favoritskapet i sig ökar chansen då han mer sannolikt får bestämma i ledningen. Ändå: Den här köper jag definitivt inte!
Loppet är ett av omgångens öppnaste och jag har råd att helgardera. Statistiken visar också att det är förnuftigt att spela just så i Klass I-försöken! De lägst rankade har flera procentenheters chans vardera och underspelas konsekvent.

V75-5: Silver, autostart, medeldistans
5 Britt Palema (0,6 procent) är en nyckelhäst. Hon är blixtrande startsnabb och har realistisk chans att ta sig förbi storfavoriten 1 Fossens Bonus (51 procent). Då kan det strula, men u-tipset är att favoriten antingen spetsar av egen kraft eller lyckas ta sig ut och överta.
De (få) som spelar Top 7 kan dock tänka på detta, och ha med ospelade Britt på pengar, vilket hon har god chans att ta med den löpningen. Ännu mer ospelade 8 Orion Tilly (0,4 procent) tar ”alltid” pengar och ska också med på den spelformen.

3 Aron the Baron mötte 7 Re Doc senast. Aron fick bestämma i spets, men Re Doc vann på rejält vis. Aron slutade fyra. Ändå är han den mer spelade här!
Jag ser favoriten som ett spikbud, men 7 Re Doc har bättre chans om han lyckas komma till ledningen.

V75-6: Fyraåringslopp, autostart, medeldistans. Struken: 12
Travronden helgarderar loppet. Den andra facktidningen, Guiden, tar alla utom två. I en statistikblogg kan det dock inte bli fråga om massgardering: Det är tydligt så, att fyraåringslopp i den öppna klassen – som detta – vinns av någon av de högst rankade hästarna. Detta går att läsa mer om i Statistikbibeln V86.
Just Ina Scots Ära har avgjorts sedan 2011. Vinnarna har rankats 3-1-2-4-1-1. Samtliga har haft framspår.

1 Cyber Lane bör ha den bästa chansen i hela omgången och är en vettig spik. 9 Policy of Truth var klart bäst i kullen under fjolåret. Det är snarare undantag än regel att det är samma hästar som är bäst som treåringar som fortfarande är bäst som fyraåringar. Ändå: Att hästen bara är spelad till 16 procent är överraskande, med tanke på de överlägsna meriterna. Dessutom lottades han ju till torskspåret som spelarna älskar, det brukar dra på sig överspel. Men till 16 procent vill jag inte säga att han är överspelad.
Någon av de högst rankade vinner loppet. Men en brasklapp: Kombinationen utländsk häst + svensk kusk är oöverträffad. 10 Ubertino Grif (4,6 procent).

V75-7: Guld, autostart, lång distans
Att en gulddebutant favoritspelas är ovanligt. Att en favoritspelas är något mindre sällsynt. Jag vill inte kalla 10 Carabinieri chanslös, men unghästar och debutanter överskattas av spelarna och han är säkert inget undantag. 48 procent är för mycket.
1 Anna Mix har överlägsna meriter. Det är ”bara” läget emot, men det är ett så stort aber att spelarna bara gett henne 16 procents förtroende. Det är säkert för lite!

Mitt spel
Förra helgen avgjordes två V75:or. En enda häst vann från ledningen. Den hästen, Nuncio, sprack jag på trots tre streck på V75… och stannade därför på sex rätt. Ingen imponerande prestation precis, och jag får trösta mig med att det inte var så mycket pengar på sju rätt.
Men om Timoko visat upp samma startsnabbhet i försöket som i finalen – då hade jag haft sjuan, och så hade den gett bättre betalt också!

Nåja, det blev revansch redan i onsdags! Efter fem lopp var värdet hyfsat och med massgarderade lopp kvar hade mitt Tillsammans-system chansen att bli ensam vinnare på V86! Tyvärr avslutades raden med två favoriter och en andrahandare, men åttan satt i alla fall och det var spännande.
Nu tar jag sats mot att sätta en sjua också:

7 MT King of Cash
Alla
6 Jaques Noir
Alla
1 Fossens Bonus
1 Cyber Lane
6, 1, 10, 11, 12, 4
396 kronor

På Tillsammans spelar jag mycket större system och där behövs inte fyra spikar. Vilka som behålls har jag ett knappt dygn på mig att fundera över. På Joker kan man använda spikarna som utgångshästar, och köra två-av-fyra.
Lycka till med spelbesluten!

Källa: https://www.travronden.se/blogg/jens...bloggen-v75-90
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Ganondorf (+5), Heztapa (+2), Gotland (+5), hammering (+5), Difsteve (+3), Desideen (+5), hugotheboss (+5), Torstens (+10), pandoro (+10)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-06-03, 11:55   #2
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 293
Sharp$: 2441
Standard

Jag tror att man ska vara lite försiktig innan man dömer ut ex. JM Bazire. Han har vunnit Elitloppet två gånger och Hugo Åberg två gånger och både Finlandia Ajo och Copenhagen Cup samt Lotterian. Så han kan inte bara köra på hemma plan. Att han avstår beror på att han har fått långa avstängningar i Sverige vilket blir väldigt kostsamt i Frankrike med deras höga prissummor. Under Elitloppsdan kör han ett homagelopp för sin döde far i Frankrike. Det har han gjort de senaste sju åren och prioriterar det. Nivard kommer tillbaks nästa år med BG var så säkra. Och vad var det för fel på styrningen under finalen. Andra par ut? Att hästen var ovan vid två heat vet man ju inte. Både Varenne, Timoko och många andra som vunnit Elitloppet har inte vunnit första gången dom försökte. Och Nivards diskning under Huga Å var ett ren och skär domartabbe. Det är bara att titta på löpningsfilmen. Vem skulle inte blir sur för en sådan diskning. Han är Frankrikes bästa kusk och att han inte skulle platsa på svensk top 100 är förstås ett skämt.
Billman är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td