Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-07-02, 16:03   #1
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 658
Sharp$: 50008
Standard

Ur dagens Travronden


KRÖNIKA
Daniel Olenklint: "Höj förstapriset – och sänk andrapriset"
Är fotbollen attraktivare än travsporten som spelobjekt? Hur kan vi få till mer tävling i loppen?

Daniel Olenklint
idag kl. 12:03

Jag får ofta frågan gällande vad jag tycker är bäst att spela på – trav eller fotboll?

Den frågan är inte helt enkel att besvara. Detta då både spel på trav och fotboll består av flera olika spelformer. När det gäller travet tycker jag framförallt att det är V75 och V86 som det går att göra nettoavkastning på över tid. Man ska dock tänka på att det krävs både tålamod och långsiktighet för att vinna på båda dessa spelformer. Det gäller att spela rader med ett förväntat positivt värde, vilket brukar uttryckas som positivt EV (expected value). En annan viktig faktor för att bli vinstgivande över tid på dessa spelformer är att man måste våga stå över spel när man inte hittar ”edge” mot marknaden! Om du, precis som alla andra, tror på omgångens största favoriter är det redan där en signal på att du bör stå över spel i omgången. Tänk dessutom på att omgångar som blir för lätta, det vill säga när utdelningen för fem rätt uteblir, endast återbetalar 39 procent till spelarna. Vilket gör att det för mig (som ofta spelar större system) måste försöka undvika att spela så många favoritomgångar som möjligt om jag ska generera långsiktig avkastning på mina spel över tid. Personligen spelar jag bara V75 runt 25-30 gånger per år – övriga omgångar står jag över då jag antingen är ”överens” med de övriga spelarna och/eller tycker att omgången har för låg svårighetsgrad och att risken för att det blir en begränsad utdelning är överhängande.

Spelformer som jag sällan spelar på travet är V64 och vinnarspel. Varför det?

Vardagstravet tycker jag tenderar att bli alldeles för favoritbetonat och det är, rent generellt, för få hästar som har en teoretiskt vinstchans. Det skiljer helt enkelt för mycket i klass och kapacitet mellan hästarna som tävlar på vardagstravet och de mindre betrodda hästarna är nästan uteslutande intresserade av att smyga med i loppen och få med sig en ”matlapp”. De betrodda hästarna släpps därför nästan i allt för hög utsträckning till ledningen i dessa lopp och det är allt för ofta som utdelningen på denna spelform blir begränsad. Ska jag säga något positivt om V64 är det att man kan välja att spela ”endast V6-alternativet”, och därmed endast spela om pengarna som finns i sexrättspotten.

Vinnarspel med 85 procent i återbetalning är heller ingenting för mig och det är tämligen sällsynt att jag spelar denna spelform hos ATG. Även om man har höjt återbetalningen (från 80 till 85 procent) tycker jag fortfarande att ”skatteavdraget” är för högt. Dessutom vet jag inte vilket odds jag spelar till när jag lägger mina spel. Om jag exempelvis tycker att en häst har 50 procents teoretisk vinstchans och spelar till 2,10 strax innan start, då har jag gjort ett bra spel. Om hästen spelas ned till 1,90 när starten går har jag dock gjort ett dåligt spel och jag kommer inte att gå med vinst över tid.

Vid spel på fotboll tycker jag att singelspel på enskilda matcher är att föredra. Fördelen med spel på fotboll är att du, till skillnad mot om du spelar vinnarspel på trav i en vinnarpool, vet vilket odds du får och detta oavsett om du spelar hos ett spelbolag eller på en oddsbörs. Tycker jag exempelvis att Liverpool har minst 50 procents teoretisk vinstchans i en match, då är alla spel över 2,00 i odds spelbara och jag behöver inte oroa mig för eventuella oddsjusteringar eftersom jag får det odds jag har spelat till.

En annan fördel när det gäller spel på fotboll är att du, till skillnad mot i travet där insatserna läggs innan loppen startar, kan spela när matcherna pågår. Är du bra på att ”läsa spelet” dyker det med jämna mellanrum upp situationer som du kan utnyttja till din fördel.

Avslutningsvis har jag funderat en del på hur det kan bli mer ”tävling” i travloppen. Det var framförallt på Bodentravet för två veckor sedan när Robert Dunder (med Even’s Cool Boy) släppte ledningen till Björn Goop (med Giant Shadow) som jag, och många med mig, reagerade. Nu satt Even’s Cool Boy fast med ”rubbet sparat” i rygg på den vinnande favoriten över mål. Det blir i-n-t-e travtävlingar när man skänker bort ledningen till favoriten så som det skedde i det här fallet!

Så länge som andraprisen i loppen är så mycket som 50 procent av det som vinnaren får är jag övertygad om att detta scenario, där man släpper till favoriten för att lifta med till andraplatsen, kommer fortsätta att ske med regelbundenhet. Åtgärden? Höj förstapriset – och sänk andrapriset i loppen! Då kommer incitamenten att köra för seger öka och vi slipper (förhoppningsvis) liknande scenarion som på Boden i allt för hög utsträckning framöver. Om fler ekipage kör för seger kommer vi att få roligare lopp och fler blir intresserade av sporten!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5)
hoola är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td