|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Dataprogram
Hur kommer det sig att det inte finns något bra dataprogram hur man skall ranka hästarna i ett travlopp?
Hur man skall värdera hästarnas chanser att vinna loppet? Det borde vara möjligt att skriva ett sådant program enligt min mening. Alla synpunkter välkomna. Heuer "Avoiding losers is as much a prerequisite to maximum success as finding winners". |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Citat:
Det är också en stor del av charmen med trav. Finns massor av svårvärderade faktorer som inte alls har samma betydelse från gång till gång. Och all fundamental information är inte heller tillgänglig för alla. Och om någon knäcker nöten och får fram något som iaf är hyggligt effektivt, ja då kan jag i stort sett garantera dig att du aldrig kommer att få höra talas om det.
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
Hade inga Sharps kvar. Heuer |
||
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hej,
Vad jag vet så finns det inga dataprogram för travanalys som man kan köpa på marknaden. Om många hade använt liknande program, skulle marknaden bli "överanalyserad". Utvecklingen går snabbt framåt, maskininlärning/program gör att analyser av data hela tiden blir bättre och mer trovärdiga. Man skall inte underskatta utvecklingen som sker. Dataprogram ger ett kraftfullt stöd, särskilt för grundanalys, urval och för att undvika klassiska "fällor". Man sparar många timmar i veckan. Det som är största svårighet/utmaning med dataprogram/AI är att vissa faktorer ex. stallskvaller, "känslan" av en tränare, taktiska upplägg inför lopp ,hur väljer kuskarna att köra, kan vara svåra att få in i siffror. En rutinerad spelare behöver ofta tillföra slutjusteringar, han har magkänsla och kan tolka oväntade faktorer som datorer missar. Den som kan kombinera datadriven analys med erfarenhet, intuition och uppdaterad information har störst chans att ligga steget före i travet. |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Citat:
Det är exakt din sista poäng som är det STORA kruxet. Magkänslan/intutionen som får den skicklige spelaren att veta hur mycket vikt som ska läggas vid en viss faktor vid ett visst tillfälle. AI är suveräna på saker där ALL information finns kvantifierad, där värderingen kräver djuptänk på fler nivåer än vi människor vanligen klarar av. Schack, Go och andra spel med 100% information är de sedan länge oslagbara på. Det visar sig även att AI klarar av en del områden som länge ansetts "konstnärliga". T ex att generera konst eller musik som är inspirerad av ett träningsunderlag. Men att "gissa bra".....är jag i stort sett säker på att det blir kvar till sist av saker som AI inte klarat av att bemästra.
|
|
|
|
|