Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2026-01-12, 16:54   #1

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 18735
Standard

Onsdag 14/12 - Åby/Solvalla - V86

Naturligtvis är datumet 14/1. Förlåt feltrycket

V86 1) 5 Express Silvio Har inte vunnit på 15 försök men jag tror vinsten kan komma här. Halvsmack.

V86 2) 1 Solo Traveler Välstammad märr som står bra inne i klassen.
Spår 1 är spår 1 men Uffe har kört ett och annat travlopp. Skrällduglig.
4 Hidalgo Simoni Stabil travare som gått bra i enkla gäng. Halvsmack.
8 Flying Finn Svårbedömd rackare. Pausat och skor på är väl minus men Timo brukar ha starthästarna fit for fight. Hög grund kapacitet.

V86 3) 1 Ortega Newport Lite ojämn men känns som en vinterhäst. Gynnas av pjäxor men loppet känns vidöppet.
3 Carlos Diamant Inte som bäst senast men Christoffer spänner bågen och kanske satsar på spets och slut.
5 Bold Request Spännande nykomling hos Stall KM i Holm. Kari har flyttat runt hästen hos olika tränare. Får Hanna till sin patenterade smygare är hon nog med på stregen.

V86 4) 1 Piraeus Boko Öppet stolopp och Spår 1 kan vara en fälla men Emelia är en offensiv och skicklig driver. Chansspik ?

V86 5) 1 Billie Parker Var inte som bäst senast och även här luriga Spår 1. Men Ingrid kanske har ställt iordning ? Och Prevosten är en offensiv och duktig driver.
2 Donna Inez Har formen på topp. Får Dyhrberg till styrningen är hon med på stregen. Men han vinner inte lopp på beställning.
9 Daphne och 11 Kinky duger gott i klassen men surt bakspår för båda.

V86 6) Erik The Phantom Lopp i kroppen och normalt svårslagen. Smackelismack.

V86 7) 3 Picadilly Pellini Inte som bäst senast men borde duga bra i detta gäng. Psst F.T.B. gener.
5 Staro Tindra Ebbinge pojken har stallform. Se upp i backen.
12 Valnes Penny Första vinsten kommer väl snart efter 45 försök !?
Men måste ha tempo och en jäkla massa tur. Dagens 1% are

V86 8) 2 Sunset Sky Emilia har läget och David låter lite halvoptimistisk.
Halvsmack.
9 Slave To Love Cal Gått bra i enkla gäng. Den där Paalemannen vinner lopp när man minst anar.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-13 klockan 12:47.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-13, 09:24   #2

Standard

Tarzan Varning

Undrar om det inte kan löna sig att bevaka Melanders hästar på V86. Det är lite hans årstid nu. Samtliga 4 funkar bra med skor och jag tror att det vankas smygform på samtliga. Ok platskandidater i första hand men känns änna bortglömda.

1 Solo Traveller 10% +++
2 Anacott Steel 4% +
10 Selective Calling 1% ++
2 Oracle Vici 2% +++
Gammal 2026-01-14, 11:07   #3

Standard

Åbydragen

4 BillyJoe Dimanche 9% Trivdes inte på banan senast. Gått bra på Axevalla tidigare. Bevakas i öppet lopp.
9 Daphne T.M. 5% Lurigt läge med tröga hästar bakom vingen men med lite flyt har märren en bra spurt. Bra iordning.
3 Piccadilly Pellini 38% Spikförslag. Bra stallrapporter.

Psst tjällossning på Åby Besked ang tävling eller inte 12.00. Hoppas Oskar U fixar anständigt banunderlag.
Gammal 2026-01-14, 11:42   #4

Shooters avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 39740
Standard

Även på Solvalla låter som knepig bana ikväll. Kan bli lite vad som helst det här.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-14, 11:48   #5

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Även på Solvalla låter som knepig bana ikväll. Kan bli lite vad som helst det här.
Ja det känns lite lurigt ang banunderlagen. I Mölndal har det ju slutat regna så vi får hoppas att dom lyckas bevara tjälen i banan över kvällen.
Gammal 2026-01-14, 16:15   #6

Standard

Trendprocent 16.00

3 Challenge Accepted +8,75. Strykning av favoriten.
4 BillyJoe Dimanche. +6,80. Se ovan.
7 Brilliant Kid +5,85.
6 Magic Bourbon +4,89.
1 R.K. Kiara. Kl 18,30 +4,22. Kl 19.00 + 6,85. Matteus effekten.
12 River Tooma +3,71.
6 Golden Cresent +3,45.
1 Ortega Newport +3,31.

11 Love Bites -7,11. Betrodd av proffstipsters. Intressant trend.
2 Sunset Sky -6,87.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-14 klockan 19:04. Anledning: Matteus Effekten
Gammal 2026-01-14, 18:12   #7

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1275
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Trendprocent 16.00

7 Brilliant Kid +5,85.
6 Magic Bourbon +4,89.
12 River Tooma +3,71.
6 Golden Cresent +3,45.
1 Ortega Newport +3,31.

2 Sunset Sky -6,87.

Berglund är inte övertygad.

Citat:
Loppanalysen: Här är jag skeptisk till att 11 Love Bites är ganska klar favorit från spår elva och hon bör trenda ner en del till kvällen. Hon var jättebra vid segern näst senast och jag hade väntat mig lite mer senast, men då var hon segare bakifrån och stoet är nog allra bäst i den främre träffen. Noll segrar på sex starter från bakspår med bilstart är i alla fall fakta.

Wedgie är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-14, 19:00   #8

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 966
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Trendprocent 16.00

7 Brilliant Kid +5,85.
6 Magic Bourbon +4,89.
1 R.K. Kiara +4,22. Kl 18,30 Matteus effekten.
12 River Tooma +3,71.
6 Golden Cresent +3,45.
1 Ortega Newport +3,31.

2 Sunset Sky -6,87.

Glöm inte bort hästen "Trend" i avd 1. En häst som trendar i flera bemärkelser.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-14, 19:12   #9

Reg.datum: aug 2019
Sharp$: 966
Standard

Någon som har Jens eller Berglund. Vore kul att kika lite.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-14, 19:48   #10

Standard

Berglund:

Analys Åby V86-1:
Ranking: A: 4. B: 3-10-9-7-11. B/C: 2-6. C: 1-12.
Spetsanalysen: 2 Bravo Desoto öppnade vettigt som tvååring, men svårt värdera hur han står sig nu i debut mot äldre motstånd. Borde nog smygas oavsett. 4 Billyjoe Dimanche har öppnat ganska bra och Östre brukar var offensiv. Kan nog vara med i spetsstriden och det känns som att han är den som helst kör i täten av hästarna med framspår.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Billyjoe Dimanche
Loppanalysen: En spårtrappa inleder jackpottomgången och tyvärr ströks favoriten Oliver Transs R. sent som en av mina utgångshästar i omgången.
I stället höjer jag insatsen på 4 Billyjoe Dimanche som gjorde två klart bra lopp med tränaren i vagnen innan han senast galopperade i kön 600 meter kvar i ett V85-lopp. Galoppen skyller man på för dåligt fäste och han såg också ut att slira en hel del mest hela vägen. Han bör kunna öppna rätt bra från det här startspåret och vann den enda gången han nått täten. Med två av de bästa hästarna strukna ser loppet ganska klent ut och då bör Nuncio-sonen duga bra.
Dansktränade 3 Challenge Accepted är en som lär gynnas om det blir jobbigt underlag. Han är långsam från start och ospeedig, men verkar mycket stark. Han vann på rejält sätt utvändigt om ledaren näst senast, men gillade inte ett hårt underlag senast. Amerikansk vagn nu som vid segern och ett tidigt streck, men tränaren startar sällan i Sverige och vinner ännu mer sällan när han väl är här.
10 Mister Smartface är svår och troligen bäst i ledningen, men har bra fart för det här sällskapet och senast gick han ett klart positivt upplopp bakifrån. Skulle Dante Kolgjini få runt fuxen felfritt vore det inte så konstigt om det räckte ända fram.
9 Gabriel S.H. är en snabb häst som är helt bortglömd efter några sämre resultat. Han hade dock dåliga blodvärden i två starter innan senast där han gick bra efter en tidig galopp. Bör vara förbättrad med den genomköraren och är en tänkbar storskräll med klaff på loppet.
7 The Great One kommer från en V85-seger där han dubblade sin prissumma och möter tuffare hästar nu. Han får troligen inte ett lika bra lopp som senast heller, men får sista strecket ändå när han i alla fall är nedstruken ett spår och loppet har blivit sämre efter strykningarna.
11 Trend är ingen stjärna på något vis, men verkar ha fin form och första gången med rycktussar och amerikansk vagn känns han i alla fall lite mer intressant som jätteskräll än annars.
Utgång på 4 Billyjoe Dimanche med fem streck bakom.
Analys Solvalla V86-2:
Ranking: A: 6. B: 8-7-11-4. B/C: 1-10. C: 3-9-2-12.
Spetsanalysen: 6 Magic Bourbon är snabb om han är lugn och går att ladda med för dagen och i så fall bör han kunna hålla ut 7 Nigel Di Quattro som är spetsaktuell annars.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 6 Magic Bourbon
Loppanalysen: Här är jag skeptisk till att 11 Love Bites är ganska klar favorit från spår elva och hon bör trenda ner en del till kvällen. Hon var jättebra vid segern näst senast och jag hade väntat mig lite mer senast, men då var hon segare bakifrån och stoet är nog allra bäst i den främre träffen. Noll segrar på sex starter från bakspår med bilstart är i alla fall fakta.
Här tror jag mest på 6 Magic Bourbon som har fina fartresurser, men som inte alltid använder dem på rätt sätt. Han kan bli lite för pigg i loppen, men när han fungerar som bäst är han bra - som vid segern från dödens näst senast. Jag trodde hårt på honom i ett amatörlopp senast, men då blev det galopp i första sväng och en rejäl markförlust. Upphämtningen var däremot väldigt stark som fyra och när man hade anmält till V85 på Romme utan att komma med räknar jag med att han tränar starkt efter senast.
Nedstruken ett spår är perfekt och är Magic Bourbon lugn och samlad för dagen har han bra chans att vinna loppet i spets. Utgångshäst.
8 Flying Finn har visat hög kapacitet, men inte gjort så många starter och han sliter en del med sin aktion. Han såg inte bra ut senast och har varit ifrån tre månader efter det, men vi vet att Timo Nurmos hästar ofta är bra direkt. Skor runt om kan dock vara ett minus när femåringen ofta ser lite kantig ut i stilen och ett jobbigt lopp är det klar risk för från spår sju.
7 Nigel Di Quattro har bra kapacitet för klassen, men har inte heller startat på tre månader och alla hans sju segrar är tagna i ledningen. Han skulle kunna komma dit om Magic Bourbon inte går att ladda med för dagen och då ökar chansen för Lugauer-hästen som är för lågt spelad.
Spurtvasse 4 Hidalgo Simoni har visat fin form igen på slutet och senast spurtade han ner lördagens V85-vinnare Timotejs Messenger. Han är alltid farlig med rätt lopp vilket betyder ryggar så länge som möjligt nu när motståndet är lite tuffare än vid segrarna.
Jag betalar även för Stefan Melander-duon 1 Solo Traveler (blir över från start) och 10 Selective Calling (bäst i spets) som båda vinner ganska sällan, men som har kapacitet för seger om det skulle lösa sig perfekt.
Utgång på 6 Magic Bourbon med sex streck bakom.
Analys Åby V86-3:
Ranking: A: 1. B: 3-9-2-5. B/C: 4-8. C: 7-6.
Spetsanalysen: 1 Ortega Newport är ganska ovan vid voltstart, men ser ganska okomplicerad och snabbfotad ut och med startvasse Johan Untersteiner får han gälla som spetsfavorit från innerspåret. 2 Björn Palema vill Crebas ner bakom ledaren med och största hotet om ledningen är 3 Carlos Diamant som är snabb ut och kanske kan komma förbi om favoriten tvekar i volten. 9 Monster Wine har ett bra läge med ensamt springspår på tillägg, men han kan bli vass och det låter som att kusken helst vill ha honom i rygg bakom hästarna på start.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 1 Ortega Newport
Loppanalysen: Här har Johan Untersteiner omgångens mest spelade häst i 1 Ortega Newport som de flesta räknar med ska leda från start till mål. Så kan det mycket väl bli då det handlar om en häst som visat bra fart för klassen och han gick klart bra till slut (1.10,5 sista 700 m) som tvåa bakom en bra häst efter uppehåll senast.
Voltstart är dock lite ovant för femåringen och fakta är att han bara har vunnit en gång av fyra i ledningen. Här finns det ett spetshot och även risk att få en bra häst i ryggen, men samtidigt kan jag även se Ortega Newport vinna från rygg ledaren så ingen större kris om han blir av med spets. Det lockar ändå inte att spika honom rakt ut till mastiga 70 procent så jag nöjer mig med att använda favoriten som en tredje utgångshäst.
Bakom favoriten gillade jag verkligen intrycket på 3 Carlos Diamant vid spetssegern näst senast. Han gillade däremot inte täta starter senast och visade ingen extra från kön. Tränar bra igen och är bäst i ledningen så Christoffer Eriksson lär ladda järnet för att komma förbi favoriten. Jag tror inte att det skiljer så mycket i kapacitet mellan dessa två, men på spelet skiljer det tio gånger…
9 Monster Wine har också bra fartresurser, men ibland blir han för pigg i loppen och lägger bort för mycket kraft. Senast spurtade han vasst efter att ha fastnat i en trött rygg halvvarvet från mål och skulle Gustav Johansson få till en bra start och lösa ett rygglopp långt fram i fältet så kan Monster Wine bli farlig i spurten.
2 Björn Palema har varit ute i tuffa sällskap och är klart bättre än de tre senaste resultaten visar. För fem starter sedan var han tvåa bakom Steady Express i V75 och skulle Crebas lösa rygg ledaren kan man bli farliga till slut.
Jag betalar även för grundkapable 5 Bold Request som tävlade starkt för Maria Törnqvist tidigare och nu är tillbaka i Sverige efter en kortare tid i Finland. Hanna Lähdekorpi har bra form på stallet och även om hon tänker köra snällt här och troligen får svårt att komma in i loppet då så lockar det en del med låg spelprocent på en grundbra häst.
Fem streck totalt.
Analys Solvalla V86-4:
Ranking: A: 9-4-3-1. B: 8-12-10. B/C: 11. C: 6-2-7-5.
Spetsanalysen: 3 You To Awesome och 4 Parma Di Quattro är startsnabba och tar sig troligen förbi 1 Piraeus Boko som öppnar bättre med spår en bit ut på vingen. Det kan bli tuff körning här och då You To Awsome troligen är bäst i ryggar kanske Markus B Svedberg ger sig i så fall
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Parma Di Quattro/3 You To Awesome
Loppanalysen: Spårtrappa över kort distans för ston och 4 Parma Di Quattro är storfavorit i sin tredje start för Peter G Norman. Hon höll bra som tvåa efter en tuff inledning till täten i debuten och var ännu bättre senast när det blev enkel seger i spets – då i en Finntack-vagn som hon ska gå med i kväll igen.
Helt klart handlar det om en fartfylld häst som säkert passar jättebra över kort distans, men hon ger också ett lite nervigt intryck och känns inte helt pålitlig. Är hon lika bra som senast och kommer till spets utan att det kostar för mycket blir fuxan svårslagen, men det vill jag inte lita på till så här hög spelprocent.
Jag ger i stället tipsettan till 9 Melina Havelock som ser ut att vara under kraftig utveckling för hon hade krafter kvar näst senast och såg mycket bra ut vid lätt seger i ledningen senast. Får hon gå med i ryggar samtidigt som 3 och 4 kör hårt om ledningen bör hon bli svår att stå emot sista biten. Särskilt om banan är krävande.
3 You To Awesome var duktig tvåa bakom V85-vinnaren Romulus Diablo för fyra starter sedan, men gav sig lite för enkelt i ledningen näst senast. Senast var hon bättre igen vid enkel spurtseger med ryckhuvan kvar efter ett rygglopp. Troligen är hon bäst bakifrån, men med sin startsnabbhet är det ändå inte helt givet att Svedberg släpper täten om han håller ut favoriten. Tänkbar vinnare både i spets eller från rygg ledaren.
1 Piraeus Boko ser ut som en rätt bra häst och David Persson verkar också hålla henne rätt högt. Senast satt hon fast med krafter kvar i V85-loppet som Untersteiners fina Global Girlpower vann och det är nog ingen av dennes kaliber med här. Blir dock mest troligt över från start, men skulle Emilia Leo hålla upp rygg ledaren eller få ett rygglopp i andraspår kan man duga.
Jag nöjer mig med fyra streck här när 8 Good Wine och 12 Petite Sirah får svårt att komma in i loppet från svåra startspår.
Analys Åby V86-5:
Ranking: A: 1-6-2. B: 4-11-9-12. B/C: 7-10. C: 8-5.
Spetsanalysen: 7 Libertad är nog snabbast vid laddning, men det låter som att kusken vill till sargen för att sedan släppa täten. 4 Sobel Exellence är troligen först fram för att överta ledningen om man vill köra där. Annars är 6 Caramel Volo tänkbar ledare efter en bit. Öppet.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 4 Sobel Exellence/6 Caramel Volo
Loppanalysen: Öppet stolopp och jag garderar rejält. 2 Donna Inez är favorit och hon har varit tillräckligt bra för att motivera det (tvåa bakom Official Sox i V85 näst senast och helt okej femma i finalen senast) men både häst och kusk vinner sällan lopp och två segrar med nio andrapris på 38 starter är sällan en tillfällighet. Svend Dyhrberg har låg segerprocent och ingen vinst på sina 45 senaste lopp och då tycker jag att det är hårt att göra ekipaget till klar favorit.
Jag tror att 1 Billie Parker är bästa hästen och hon kan nog vinna även med en del grovjobb bara hon inte galopperar eller blir kvar på innerspåret. Hon är inte särskilt snabb från start och här behöver kusken vara aktiv efter en bit för att komma in i loppet. Bra chans om det löser sig även om Jerry Riordans hästar har visat tveksam form en tid.
6 Caramel Volo ska göra sin andra start på svensk mark och verkar komma hit med formen på topp. Hon gick bra som tvåa bakom en bra häst på Bjerke näst senast och vann på fint sätt mot bra motstånd efter perfekt löpning senast. Hon är vass på speed och farlig om kusken ger henne ett bra rygglopp.
4 Sobel Exellence är knapp spetsfavorit och har vunnit fem av åtta gånger i ledningen. Hon visade också bra form i sin senaste start och räknas ganska tidigt från ett fint utgångsläge.
11 Kinky Rain var finalist i Drottningens Pokal förra våren och kan mycket i grunden, men där är det mer tveksamt med dagsformen. Johan Untersteiner ligger ganska lågt och hästen har aldrig vunnit med skor eller från bakspår i bilstart. Kapacitet finns, men det känns inte så hett denna gång och då är spelprocenten för hög.
Här streckar jag nio hästar totalt och skrällvarnar lite extra för 7 Libertad som har visat bra kapacitet tidigare och kan bli farlig om hon skulle tända till och visa bättre form än på slutet.
Analys Solvalla V86-6:
Ranking: A: 6. B: 4-2. B/C: 8-11-1-12. C: 3-9-5.
Spetsanalysen: 2 Oracle Vixi är startsnabb, men ska gå med norskt huvudlag (öppet i starten) och då tror jag inte att han håller ut 6 Golden Cresent.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 6 Golden Cresent
Loppanalysen: Ett ojämnt lopp där tre hästar höjer sig över resten och grundkapable 4 Erik The Phantom är storfavorit. Han kan väldigt mycket, men startar sporadiskt och som nybliven sjuåring är det risk att han har peakat i karriären. Han var väldigt bra när han återkom i somras, men kanske inte riktigt lika vass som trea efter ett nytt uppehåll i sin senaste start. Nu har det gått fem veckor sedan dess och lite svårbedömt känns formen ändå och han har inte vunnit lopp med skor runt om sedan september 2022.
Tävlar Erik The Phantom på sin högsta nivå i kväll så kanske han kan vinna även från dödens, men jag känner mig inte särskilt sugen att spela på det till 65 procent.
Då chansar jag hellre på att spetsfavoriten 6 Golden Cresent leder hela vägen och spikar honom. Den här sjuåringen har visat sig vara en mycket effektiv spetshäst och han har vunnit fem gånger av fem i ledningen sedan han kom till David Persson (fyra i Sverige och en i Norge). Han var riktigt bra näst senast när han tog emot Freako i en tuff duell på slutvarvet och kontrade till seger, men senast i en STL-final var han som oftast klart segare bakifrån.
Persson låter klart nöjd med sin häst för dagen och jag tror att Erik The Phantom måste vara riktigt bra för dagen för att slå Golden Cresent från dödens.
Tredje hästen som räknas är 2 Oracle Vixi som har bättre form än resultaten på slutet visar och han kan bli farlig om han får chansen från rygg ledaren – eller om han skulle kunna svara ut min vinnare. Bästa skrällbudet om man garderar loppet.
Analys Åby V86-7:
Ranking: A: 2. B: 3-1-6-5-11. B/C: 9-7. C: 12-13-15-4-14.
Spetsanalysen: 1 R.K.Kiara är rätt snabb, men också knepig och risk att hon strular till det och tappar lite första biten. 2 Halina S.H. är både snabb och stabil och bör öppna bra även från spår två. 3 Piccadilly Pellini såg kvick ut från spår två i debuten och är också spetsaktuell. 6 Evangelista Face kan nog öppna bra om kusken träffar från springspår, men det kan nog lika gärna bli galopp när hästen ser ganska stirrig ut från start.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 2 Halina S.H./3 Piccadilly Pellini
Loppanalysen: Stolopp som inte är så märkvärdigt och jag har fastnat klart mest för 2 Halina S.H. som bör ha bra segerchans om hon är som på slutet. Hon visade inget extra i början av karriären, men har varit rejält förbättrad i fyra starter efter tre månaders sommaruppehåll.
Hon började med att sitta fast med mycket krafter kvar efter en snäll styrning från spår tolv, men har sedan sett mycket bra ut vid två lätta spetssegrar och hon gick även bra som tvåa näst senast. Stoet ser ut att vara både startsnabb och stabil och hade inga problem från start senast trots omstarter. Hon bör öppna bra även från spår två och i ledningen är Maharajah-dottern obesegrad efter två försök.
Halina S.H. lär dock inte vara beroende av ledningen för att vinna och jag tycker att hon har högst segerchans i loppet. Således bra värde i att spika henne som andrahandsfavorit.
Favorit är 3 Piccadilly Pellini som har minst rutin i fältet och inte har fått något riktigt lopp i kroppen sedan slutet av november eftersom hon galopperade bort sig tidigt senast. Jag blev inte heller särskilt imponerad av henne vid spetssegrarna som båda var knappa och näst senast hade hon ingen chans mot stallkamraten Madame Mearas. Möjligt att hon kan hinna förbi min vinnare, men att sitta i rygg när det finns open stretch behöver inte vara fel det heller.
1 R.K.Kiara gick bra som trea i ett lopp som V85-vinnare Matti Ruisma vann näst senast och senast hamnade hon tufft till i ett lopp över tre varv. Hon kan vara bökig i voltstart, men lyckas kusken hålla upp spets eller rygg ledaren har hon fart som kan duga till seger. Skrällbud vid gardering.
6 Evangelista Face gick godkänt som tvåa bakom Halina S.H. senast, men var utan chans att utmana om segern. En stökig häst som kan vara borta på ”kör”, men felfri borde hon kunna öppna bra från springspår och sköter hon sig är även hon en tänkbar skräll.
Analys Solvalla V86-8:
Ranking: A: 7-12. B: 11-3-2. B/C: 10-4-9. C: 1-8-5.
Spetsanalysen: 2 Sunset Sky är startsnabb, men allra bäst med spår lite längre ut på vingen och han bör få svårt att svara ut 7 Brilliant Kid som nu också är nedstruken ett spår i banan.
Favorit att leda loppet efter 500 meter: 7 Brilliant Kid
Loppanalysen: Ett hyggligt lopp som avslutar omgången och spelmässigt blir det intressant när jag inte tror mest på de mest spelade. Knapp favorit är 2 Sunset Sky som kommer från ett lopp där han galopperade bort en trolig seger när luckan från rygg ledaren kom in på upploppet och han såg inte bra ut för dagen då. Banan var för lös enligt David Persson och då kanske det kan bli problem igen om det blir nederbörd under kvällen. Han har aldrig vunnit på Solvalla efter sju försök heller, men är favorit till rygg ledaren och kommer med på systemet med tanke på det.
Spetsfavorit är 7 Brilliant Kid som inledde veckan på alldeles för låg spelprocent och lär trenda upp. Han höll bra som tvåa i ledningen efter långt uppehåll senast och lär vara förbättrad med loppet i kroppen. Nedstruken till spår sex är ett klart plus och han blir svår att stå emot i spetsstriden. Är kanske däremot allra bäst över kort distans och blir det tungsprunget under kvällen kan det bli jobbigt sista biten. Får ändå tipsettan.
Jag gillar 12 River Tooma som är stark och rejäl och har varit bra vid segrarna i vinter. Han tål att göra en del grovjobb själv, men gynnas mest om övriga kör för snabbt i täten. Moddig bana är dock ingen favorit för femåringen så där hoppas man på att det blir bra fäste vilket inte är givet. Bör tugga ner de flesta om han fungerar som bäst.
11 Chico De Calamar är ganska kapabel och vann på bra sätt för kvällens kusk Magnus A Djuse näst senast. Senast hamnade han i en dålig rygg och hade krafter kvar över mål. Utan galopp hade han nog besegrat Brilliant Kid när de möttes i juni i fjol och här ska han kunna vara långt framme trots läget.
3 Four White E.G. är härdad i tuffare sällskap än detta och bör duga fint om formen sitter där, men det låter inte helt givet efter nästan tre månaders uppehåll. Han är inte vässad enligt Mattias Djuse som dock har fin form på stallet och från bra läge med toppkusk streckar jag ändå.
Jag står däremot över hårt betrodde 10 Blinding Light som visserligen kommer med två segrar i följd, men det var ett billigt p.21-lopp senast och senast räckte det med 1.15,5 sista 300 meterna efter att han fått bestämma i lågt tempo i spets. Inget av detta har imponerat och från bakspår tycker jag att sexåringen är för hårt spelad trots Goop i sulkyn för första gången.
Fem streck totalt.
Singelstrecken:
6 Golden Cresent (V86-6) är en utpräglad spetshäst som bör hitta sin favoritposition och bli svårfångad därifrån.
2 Halina S.H. (V86-7) har sett klart bra ut i fyra starter efter uppehåll och ska ses med högst segerchans i ett inte alltför tufft lopp.
Utgångshästarna:
4 Billyjoe Dimanche (V86-1) har visat vass form före galoppen i V85 senast och bör ha vettig segerchans i ett ganska dåligt lopp.
6 Magic Bourbon (V86-2) gick mycket starkt efter galopp senast och blir svårfångad i ledningen.
1 Ortega Newport (V86-3) är lite för stor favorit, men det är svårt att komma runt att han troligen har hög segerchans med spetsläge och toppkusk.
Prisvärda hästar:
9 Gabriel S.H. (V86-1) är en megaskräll som kan mycket bättre än resultaten på slutet säger.
7 Nigel Di Quattro (V86-2) är bäst i spets och skulle han hitta dit är spelprocenten väldigt spännande.
3 Carlos Diamant (V86-3) utmanar om ledningen, men kan även bli farlig i rygg ledaren. 9 Monster Wine kan överraska med ett fint rygglopp.
9 Melina Havelock (V86-4) såg riktigt bra ut senast och blir farlig om konkurrenterna kör tufft om ledningen.
6 Caramel Volo (V86-5) kommer till Sverige med formen på topp och ska räknas med en bra löpning.
7 Brilliant Kid (V86-8) är spetsfavorit och kan leda hela vägen om inte banan blir för tungsprungen.
Överspelade:
11 Love Bites (V86-2) borde kunnat lite bättre senast och ska inte vara favorit från bakspår.
11 Kinky Rain (V86-5) låter stallet osäkra på formen för och hon har ingen stark statistik med dessa förutsättningar.
4 Erik The Phantom (V86-6) är bäst i loppet, men lär få ett jobbigt lopp och formen känns lite svårbedömd.
10 Blinding Light (V86-8) har vunnit utan att imponera på slutet och från bakspår lockar inte spelprocenten särskilt mycket.
Stora V86-förslaget:
Spelas på tre kuponger, minst en U-häst måste vinna för chans på åtta rätt. Detta ger 57 procents reducering av systemramen.
V86-1: U: 4. B: 3,7,9,10,11 (res 2,6)
V86-2: U: 6. B: 1,4,7,8,10,11. (res 3,6)
V86-3: U: 1. B: 2,3,5,9. (res 4,8)
V86-4: 1,3,4,9 (res 8,12)
V86-5: 1,2,4,6,7,9,10,11,12 (res 1,6)
V86-6: 6 Golden Cresent (res 4,2)
V86-7: 2 Halina S.H. (res 3,1)
V86-8: 2,3,7,11,12 (res 10,4)
Kupong 1: 1 x 7 x 5 x 4 x 9 x 1 x 1 x 5 = 6.300 rader
Kupong 2: 5 x 1 x 5 x 4 x 9 x 1 x 1 x 5 = 4.500 rader
Kupong 3: 5 x 6 x 1 x 4 x 9 x 1 x 1 x 5 = 5.400 rader
Totalt: 16.200 rader = 4.050 kronor.
Lilla V86-förslaget:
Spelas enligt rankingordning.
6 x 5 x 1 x 4 x 9 x 1 x 1x 2 = 2.160 rader = 540 kronor.
DD-förslaget:
2 – 7,12 x 250 kr = 500 kr
2 – 11 x 100 kr
Totalt: 600 kronor.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tipsb (+50)
Gammal 2026-01-14, 19:50   #11

Reg.datum: sep 2020
Sharp$: 3380
Standard

V86 14.01.26

V86-1
3,4,10,7,11,9
V86-2
4,11,6,8
V86-3
1,9,2,4,3,5,7
V86-4
4,1,3,9
V86-5
2,12,4,1,6,9,11
V86-6
6,4,8,2,1,11
V86-7,DD
1,2,3,5
V86-8,DD
12,2,10,3,7,11
robert78Polen är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-01-14, 19:50   #12

Standard

Textvägg, men orkar inte formatera.

Jens:

V86-1: Spårtrappa, medeldistans, låg klass. Strukna: 5, 8
Tolv sådana här spårtrappor, begränsade till tolv startande, har avgjorts på Åby.
10/12 har man överlevt även om man plockat bort favoriten.
Bara tre gånger har spetshästen vunnit.
Höga spårnummer har fungerat bra. Sex vinnare har haft bakspår och ytterligare tre 7-8.

Nedstrykningar har större betydelse då det är spårtrappa. Loppet har tydligt ändrat karaktär sedan båda favoriterna strukits. 6 Queen Tobina och 7 The Great One bevakas särskilt.

I ett svagt lopp kan få kan avfärdas som chanslösa, men 1-2-4 har lägre chanser än övriga och det är sällan som spårtrappor vinns från låga startnummer – speciellt på Åby, banan där ”bästa hästen” vinner oftare!

Statistiken visar att favoriter som ska köras bakifrån är sårbara och lopptypen hyser en skrällprofil som sticker ut. Loppet är ett potentiellt helgarderingsobjekt, men jag stannar vid sju streck på minsta kupongen.

Jeppe Rask har varit V86-favorit två gånger tidigare, 2021 och 2022, och förlorat båda. Spelet har då snittat 40 procent.

V86-2: Autostart, medeldistans, hög klass. Struken: 5
Solvallaseriens högsta klass har 29 gånger tidigare avgjorts över 2140a.
14 favoritsegrar gör 48 procent. Favoriternas spelprocent har snittat 45, de har alltså varit neutrala eller svagt positiva spelobjekt.
Elva spetsvinnare gör 38 procent.
Det skräller generellt sällan i Solvallaseriens lopp. Just dessa lopp har i alla fall till 7/29, 24 procent, levererat rensare spelade inom 1-6 procent.

Andrahandsfavoriten 6 Magic Bourbon är en av omgångens stora trendhästar och kan sluta som favorit till slut. Kanske tror många att hästen, nedstruken till bästa spåret, kan nå ledningen. Hästen är dock inte så snabb, har nått ledningen i endast 3/19 och då orkat till mål bara en av dessa gånger. Dessutom har han en historia av att kunna galoppera vid spetsladdning.
Jag sätter frågetecken kring stallformen.
JH Oliver spetsvann LD-2 på Romme i lördags.
Det är storstallets enda seger på 46 starter senaste månaden. Två procent är inte normal segerfrekvens för toppstallet, som uppnådde 14 procent 2022, 2023 och 2024 och putsade noteringen till 17 procent ifjol.
På Solvalla förra onsdagen hade stallet två hästar ut. Båda serverades ultimata löpningar av BG, spårsnåla med luckor i tid. Båda hade normalt vunnit, de hade tur med galopperande konkurrenter och allt – men över upploppet då man trodde de skulle susa förbi bara dalade krafterna.
Samma med Peter Pan på nyårsdagen, som gick in på upploppet till synes mot en klar seger – men krafterna tröt på några steg och hästen stapplade i mål långt efter.
De här har uppenbart tävlat med något ”sk-t i kroppen” som det brukar heta på travspråk, infektion/förkylning som sätter ned prestationsförmågan.
Så har det sett ut för många av de här 45 torskarna.
Men inte alla! Till exempel blev jag häpen då Belgique spurtade vasst till tredjeplatsen i Sylvesterloppet. Ytterligare några har sista veckorna presterat bra utan att vinna.
Kanske har man hästar uppstallade på olika gårdar? Detta vore intressant att veta!

Fyra överkvalificerade ston har valt att nyttja sin propositionsfördel. Ett av dessa är loppets storfavorit 11 Love Bites. Hästen har också överlägset högst startpoäng – i hela omgången! Ett stort statistik-plus.

Mest gynnad av loppets (ned)strykning är 7 Nigel di Quattro, som nu startar från spår med mer än dubbelt så hög segerfrekvens:
ROI-talet är mer än tre gånger så högt. 7 Nigel di Quattro har nått ledningen i 9/24 starter (trots att han sex gånger startat från bakspår), siffror som skvallrar om för loppet oöverträffad startsnabbhet. Nedstruken är han loppets klara spetsfavorit. I ledningen har hästen orkat till mål i 7/9.
Till 4,0 procent är formstallets 7 Nigel di Quattro en av omgångens mest spelvärda hästar, något som fler spelare lär inse innan inlämningsstopp.

7-11. Spetshästen + bästa hästen utgör ett rimligt lås. Bakom har duon 4-6 bättre chanser än övriga i ett skiktat lopp.

Spelfaktorn är det tal man kan multiplicera spelprocenten med för att få fram chansprocenten; som ett slags ROI baserad på spelprocent i stället för odds. För en Mats E Djuse-favorit lyder detta tal 1,08.

V86-3: Ett tillägg, medeldistans, mellanklass
Åby är inte någon spetsbana. Tvärtom visar banan, på grund av open stretch, upp en andel spetsvinare långt under rikssnittet.
Just dessa lopp brukar dock vinnas från ledningen.
Statistiken visar 57 procent spetsvinnare.

Favoriter visar högre infriande på start, annars har det varit jämna chanser mellan volterna.
På Åby har det många gånger fungerat att bli loppets ledare även om man startat från tillägg.

1 Ortega Newport är omgångens största favorit på att han förväntas leda runtom. Hästen har tidigare nått ledningen i 4/17 starter och orkat till mål i en av dessa.
Det som talar för att hästen ska orka just idag, fastän motståndet är hårdare än tidigare, är att stallet befinner sig i livets form. Spelarna antar att Ortega Newport, precis som ”alla andra”, idag kommer prestera bättre än han gjort tidigare.
De positiva tongångarna från PU bidrar: ”Han är i fin författning och svarade för en strålande insats senast som tvåa. Det blev ett smaskigt läge den här gången och det går inte annat än att tro mycket på honom”.

Favoriten är långt ifrån bäst meriterad. De andra på start är jämngoda och de väsentligt mer rutinerade på tillägg lär vara ifatt direkt. Allra bäst meriterad är fältets enda miljonär 5 Bold Request som gör en intressant första start i ny regi. Stall Lähdekorpi har ännu inte vunnit lopp i år men isade fin form i december.

Spelfaktorn för JU lyder 1,03.

V86-4: Spårtrappa, kort distans, ston i låg klass
Bara 18 spårtrappor över kort distans har avgjorts inom V86 på Solvalla. Spelarna har haft ganska lätt för dem. 13/18 vinnare, 72 procent, har varit rankade inom topp-2 och alla 18 har återfunnits på övre rankinghalvan, 1-6.
Hälften av loppen har vunnits från ledningen.

Favoriten 4 Parma di Quattro är en av tre i omgången spelarna bedömer ha en chans på rätt sida 50/50.
Från toppspår sitter hästen tidigt i ledningen, en position varifrån 3: 2-1-0 noterats (5: 0-0-0 i andra positioner).
Hästen kommer från stall i toppform och visade toppform själv senast också. Klart mest sannolikt utfall av loppet är att favoriten orkar hålla positionen in i mål. Spik!

Peter G Norman har sedan 2023 satt dit 0/2 V86-favoriter och under samma period vunnit fyra lopp inom spelformen utan att vara favorit.

V86-5: Autostart, medeldistans, mellanklass. Struken: 3
Det är Åby som bjuder på svårigheterna denna tävlingsdag.
Det här loppet är omgångens jämnaste och sto-faktorn talar för skräll.
Jag vågar bara avfärda 5 som chanslös.
Minns ni de senaste vinnarna?

Kanske kan spårstatistiken hjälpa?
Siffror relevanta för loppets tre betrodda har gulmarkerats. Övriga är singelprocentare.
Favoritens andraspår visar genomsnittliga resultat.

44 procent av de här loppen vinns från ledningen. Mest startsnabb är 4 Sobel Exellence som kommer från seger och är i toppslag. Hon har 5/8 i spets och får tipsettan till 8,2 procent – spelvärde!
Loppet är dock vidöppet och jag betalar för alla tio som kan vinna.

Svend Dyhrberg har varit V86-favorit en gång tidigare. 2021 blev det torsk bakom en 36-procentare. Samma år tog Svend också sin enda seger inom spelformen.

V86-6: Spårtrappa, medeldistans, hög klass. Strukna: 7, 10
Att begränsa antalet startande till tolv förtar en del av poängen med spårtrappor. Hursomhelst var det Solvalla som började med detta koncept och en statistik börjar växa fram:
De spår som ökar sin segerandel mest då man övergår från vanlig proposition till spårtrappa är 8 och 12. Detta är en naturlig följd av propositionens utformning. Det är alltid fältets två bäst meriterade hästar som startar från dessa spår.
Vi noterar att dessa är de enda spår som uppvisar positiv ROI (fetstilta längst till höger).

Stora skrällar rankade inom 9-12 lyser ännu med sin frånvaro.
Till höger har jag delat upp loppen i två grupper efter hur stark loppets favorit varit.
Föga förvånande finner man att de starkare favoriterna segrar oftare än de svagare. Vi ser också det välbekanta mönstret, att i lopp där favoriten är svagspelad (i det här fallet upp till 38 procent) så segrar andrahandsfavoriten oftare.

46 procent av loppen har vunnits från ledningen.
Ledningen tar andrahandsfavoriten 6 Golden Cresent. Hästen har 4/8 i spets.
Andrahandare i spets håller undan för favoriten tre gånger av fyra. Spelvärd tipsetta till 25 procent.

4 Erik the Phantom är favorit på ”bästa hästen”. Han är loppets andra segerbud och det är inte överraskande om han förmår vinna efter andraspårsresa, men hästen äger 2/3 av spelet och det är alldeles för mycket.

Spelfaktorn för MAD lyder 0,88.

V86-7: Ett tillägg, medeldistans, stolopp i låg klass. Strukna: 8, 10
Loppet är en potentiell skrälleverantör, men jag vågar plocka bort 4-12-13-14-15.

Loppet är snarlikt V86-3, men fältet är större och det är bara ston som tävlar. Den senare faktorn ställer till det för spelarna. Bara 6/13 tidigare vinnare har varit topp-3-rankade. Senast en favorit vann ett sådant här lopp var 2021.

Spelmässigt snarlikt föregående Åby-avdelning, bara att denna innehåller fler chanslösa.
Det sticker naturligtvis ut att 57 procent av dessa lopp vinns av spetshästen.
Hitta denna, och du har mest sannolikt också funnit vinnaren.
Nu är dock spetsstriden inte alls lättläst. Dessutom brukar det kunna bli flera ledarskiften på Åby. Även tilläggshästarna är spetsbud.

Jag betala för alla nio som ”kan vinna” redan på den minsta kupongen.

Det senaste kvartalet har Johan Untersteiner satt dit 1/5 V86-favoriter, då spelad till 59 procent.

V86-8: Autostart, medeldistans, mellanklass. Struken: 10
Ett lite ojämnt lopp där man kan inleda med att avfärda 1-5-8-9 som chanslösa.

Sådana här ”vanliga lopp” har blivit sällsynt på kupongen sedan Solvallaserien gjorde entré 2023. Det här loppet motsvarar ungefär Solvallaseriens mellanklass.

De här loppen har blivit jämnare på senare år. Den slutsatsen kan man dra av statistiken över segergivande löpningsförlopp.
Vi ser 38 procent vinnare från ledningen och 29 procent bakifrån.

De senaste åren har andelen spetsvinnare stigit till 43 procent samtidigt som ”bakifrån” tappat en aning till 26 procent.
Ju jämnare lopp, desto mer betyder positioner och desto svårare blir det att vinna bakifrån.
I ojämna lopp, tänk Järvsöfaks, spelar sådant som spår och positioner mindre roll. I sådana lopp vinner bästa hästen oavsett.
Om flera hästar är ungefär lika bra torskar de som får de tyngsta resorna.

Man kan notera att en hästs chans reduceras från 43 till 6 procent i det ögonblick en kusk får för sig att släppa ledningen.
Man kan också se, att de flesta favoriter som lyckas infria gör så just från spets.

Detta lopps favorit 10 Blinding Light är från sitt bakspår inte något tidigt spetsbud. Spåret visar ändå anmärkningsvärt fin statistik i lopptypen:

Spår 7 visar inte samma toppstatistik – en nedstrykning vore gynnsam! – men 7 Brilliant Kid är loppets spetsfavorit och kommer från stall i kalasform. Till 10 procent bjuder hästen på ett av omgångens bästa spelvärden. På minsta kupongen provar jag att spika!

Spelfaktorn för BG lyder 1,10. En V86-favorit rattad av Björn har alltså en chans något högre än spelprocenten visar. 40 spelprocent X 1,10 = 44 chansprocent.

Mitt spel
V86-1: 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12
V86-2: 7, 11
V86-3: 1, 2, 3, 5
V86-4: 5 Parma di Quattro
V86-5: 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
V86-6: 6 Golden Cresent
V86-7: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11
V86-8: 7 Brilliant Kid
1 120 kronor

Alla tre spikar tävlar på Solvalla och alla tre förväntas leda runtom. Att två av dem kommer från samma stall är positivt. På grund av fenomenet stallform ökar sannolikheten att den andra (V86-8) segrar ifall den första (V86-4) redan gjort det!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tipsb (+50)
Gammal 2026-01-14, 19:52   #13

Standard

Värmningsvinnare

10 Mister Smartface. Kolgjini filur med vägvinnande stil. Kör felfritt Dante så är du med på stregen.
Gammal 2026-01-14, 20:18   #14

Reg.datum: sep 2020
Sharp$: 3380
Standard

V86

2,3
4,11
1
4
1,6,10,11
6