|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Prix D’amerique 2026
Årets startfält känns väl inte som det mest högklassiga som körts och innehåller 10 debutanter men flera tuffa Fransoser som provat på utmaningen förut med lite blandade resultat men vi har ju en f.d. vinnare och två stycken andraplats och en tredje platsare i fältet.
4 svenska ekipage är väl helt ok men 2003 var det hela 8 svenskar hästar på plats med giganterna Gigant Neo o Scarlet Knight och även hedersmärren Hilda Zonett. Abano As var vinnaren. Jag sticker ut hakan och tror att Immortal Doc är först i mål de fyra Svenska matlapps jägarna. 4-5 plats i bästa fall. Epic Kronos borde väl på pappret ha bäst chans men jag har ingen bra känsla. Blue Sky är chanslös och lynnige Fransesco på Vincennes är ett stort ? Tioårige tuffingen Go On Boy verkar ha formen på topp och är nog hästen att slå. Har en tredje och fjärdeplats i loppet på sitt CV. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Jag har förhandsspelat Francesco Zet till 21 ggr fläsket. Kan gå.
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Jag kör en runt om Trio helt frankt, nä Franskt menar jag . 2 - 10 - 18.
2 - 11 - 18 ska det vara. 10 Frank Gio är ju ”bara” 5 år. Inte många 5 åringar som vunnit storloppet i modern tid. Bold Eagle är väl undantaget som bekräftar regeln. Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-25 klockan 09:11. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Citat:
Det är ju bara Tennsoldater, Trasiga klockor och små barn som inte kan gå God tur ( det lär behövas) |
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Den har gått ner i odds sen dess. Tack!
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 6562NHL 2014/15 Stats: 83 - 122 - 11 ROI: 115.74% Vinstprocent: 40.49% |
Sitter på 50 ggr på Hokkaido Jiel. Därefter har Nivard tillkommit som kusk, vilket ökar hoppet ytterligare
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Fransmännen, ja alla runtmedelhavet, har sena vanor
Men årets största travdag i Frankrike börjar med lopp kl 12, igår 13,30 I Sverige måste vi skjuta på det till 15, ja de viktiga loppen börjar kl 16 Undertecknad o ATG går i otackt på det mesta, nästan allt |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Är inte Go on Boy stenklar i detta gäng?
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nja inte stenklar men är nog med på stregen. Lite tveksam uppladdning och åldern kanske börjar ta ut sin rätt. Det är ju 36 år sedan en 10 åring vann P.D.A. Nämligen Ourasi 1990. Psst tog fel på 5 år.Men årets startfält är jämt och klurigt. Skräll .
Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-25 klockan 12:53. Anledning: 1990 |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fast tittar vi på att han vanligtvis avväpnar samtliga i startfältet, som han senast gjorde i mellandagarna, tvåa bakom dopade joshua tree. Så borde sannolikheten tala för att han lyckas? Eller?
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
Lindmans idéer
Fredric Lindman: "Tipsen till Prix d'Amérique"
Årets upplaga av Prix d'Amérique är mer öppet än på väldigt länge och den där "stora stjärnan" saknas. Visserligen har Go On Boy meriterna i den äldre eliten som sticker ut, men frågan är om han har sina bästa lopp framför sig eller bakom sig. Fredric Lindman 23 januari kl. 11:42 Som sagt, både enligt mig och troligtvis de allra flesta andra, så är det öppet i Pd'A 2026. Jag följer den franska travsporten noga och har stenkoll på hela startfältet, och här kommer mina tankar kring hur det kommer sluta den här gången. Heta som vinnare 2 Iroise de la Noe slog sig fram och imponerade stort redan under vintermeetinget ifjol. I Pd'A 2025 körde tränaren, Thomas Levesque, själv och jag är ganska säker på att det var en andraplats bakom Idao de Tillard som sämst man galopperade bort in på upploppet den gången. Så bra är hon alltså! Eric Raffin körde till seger senast och när han nu ska köra henne i årets Pd'A så blir jag väldigt uppjagad! Det här ekipaget känns väldigt starkt och det är min vinnare i P'da 2026. 6 Epic Kronos är given tvåa i min bok. Jag har alltid tjusats av den stora kraft som han haft inom sig, och bara gått och väntat på att det ska släppa fullt ut för honom. Det verkar som att han är på en väldigt bra plats i karriären just nu, och Vincennes verkar vara skapt för honom. Och tvärtom! Han är både stabil från start, stark och snabb. Han kommer utan tvekan vara med och slåss om segern. Platsspelen 5 Immortal Doc har imponerat stort under vintern, och visade redan under de varmare månaderna i Sverige under 2025 att han har kapacitet, och framförallt styrka, för att matcha de bästa i världen. Att han fortfarande tappar lite i starten gör att han kanske får svårt att slåss om segern, men skulle det bara lösa sig någorlunda så kommer han slåss om en plats. Femårige 10 Frank Gio gillar jag skarpt, och Sebastien Guarato vet hur man gör i de här sammanhangen. En grymt fin häst helt enkelt, som jag absolut tror kommer kunna slåss om segern i ett P'da i sin karriär. Och förhoppningsvis även i Elitloppet. Just i år tror jag dock att det är plats som är mest aktuellt - framförallt med tanke på hans låga ålder och därmed och rutin jämfört med de andra heta. Schasen Jag har egentligen inget negativt att säga om 11 Josh Power, 17 Francesco Zet och 18 Go On Boy. Det är tre hästar med otroligt stort kunnande - alla har kapacitet för att slåss om segern. Min magkänsla säger dock att dessa inte har med segerstriden att göra i år. Josh Power gick bra som fyra ifjol, men det var med Eric Raffin och även om tränaren Sébastien Ernault också är väldigt duktig så ser jag det som ett minus och tror därför att det blir svårt att ta en bättre placering i år jämfört med ifjol. Francesco Zet har svårt med en hel del mentala saker verkar det som, och jag hade behövt se att han klarar av att hantera allt vad det innebär, både psykiskt och fysiskt, att slåss mot de bästa i världen över 2700 på Vincennes innan jag kan acceptera honom som tidig här. Sedan är det Go On Boy, som jag tyvärr tror har sina bästa säsonger bakom sig. Han har givetvis visat nu i två starter att han fortfarande tillhör världseliten, men jag tror inte att han har det som krävs för att vinna ett lopp som P'da för dagen. Framförallt vad gäller form och motivation. Ranking: 2-6-5-10-18-11-17-14 |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Själv kommer jag bara att lira en tvilling med U på Immortal Doc!
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Det blir spännande att se om någon eller några av Svensk Ekipagen lyckas få del av mäktiga prissummorna.
100 000:- för en sjundeplats är helt ok. Jag tror oxå helsvenska ekipaget Immortalen med Goop är Svenskhoppet. Hästen tävlar ju nästan på hemmabana. Senast redigerad av Efterhandaren den 2026-01-25 klockan 14:44. |
|
|
|
|
|
|
|