|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Veiko Veiko |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Vilken skurk han är Veikko. En komplett idiot.
Vad skulle hästen ha gjort för fel? Har denne varit uppkäftig under transporten så dom var tvungna att stanna bilen och ta itu med det, eller har hästen inte gjort tillräckligt bra ifrån sig på travbanan? Jag tror att hästar gör bäst ifrån sig om dom trivs och mår bra. Dom ska springa av ren lust och glädje, och inte för att dom vill undvika "repressalier". Hoppas nu att dom aldrig mer intervjuar denna Veikko i ATG Live eller någon annan TV-sändning. Jag har totalt fått avsmak för denna person och det hoppas jag att även hästsporten i övrigt fått. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
eklonov (+1000) Senast redigerad av SwedishHorseRacing den 2026-08-08 klockan 11:25. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Personligen är jag bara chockad. Den till synes sympatiske tränaren gjorde detta? Jag avvaktar med dömandet tills jag hört hans egna ord men det som syns är avskyvärt!
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Gissar att hästen bits och det kan göra riktigt ont.
Hursomhelst mår jag dåligt av att se hur man behandlar hästen och verkar piska i affekt. Det räcker vanligtvis med att snurra ett grimskaft så hästen ser utan att röra hästen. Vi skall vara rädda om vår fyrfota vänner, att slå ett djur är som att slå ett barn, mao aldrig okey. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Hästen hade fått benet över bommen fram va jag har hört. Väldigt farligt för hästen då de kan bli stor skada om hästen inte får tillbaka benet så fort som möjligt. Dock inte rätt att Veikko gjorde som han gjorde...
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
Om hästen fått ner benet över bommen igen i första skedet, så borde det räckt med att visa det han använde som pisk eller bara snurra pisken i luften utan att röra hästen? Att han startar slå hästen igen, verkar konstigt av filmen att döma? I travlopp räcker det oftast att bara visa pisken för att få en reaktion. Utan att veta det bakomliggande, så verkar hanterandet med pisk som en ” over kill ” och en reaktion i affekt eller rädsla? Men, vad vet jag, jag var inte plats, utan kan bara spekulera? Hursomhelst det ser rent förjävligt ut på filmsnutten, vilket ger utrymme för spekulationer. Hoppas Veiko har en hållbar förklaring och inte bara förminskas till en simpel djurplågare utan spärrar? Senast redigerad av Jajjan den 2026-08-09 klockan 10:07. |
||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veikkos helt vansinniga reaktion och misshandel av hästen är fruktansvärt att beskåda.
Oavsett vad som utlöst handlingen är det mycket dåligt att en ”hästkarl” beter sig på detta sätt. Absolut inget försvar men när en bild/film inte visar hela händelseförloppet blir det ännu mera ofattbart och märkligt. Jag har kört mycket ardenner häst i min barndom (10-15års åldern) inom jordbruket. Och visst finns det hästar som är elaka och behöver tillrättavisning för att kunna umgås och kunna hanteras av människor på ett säkert sätt samt även för sitt eget bästa. Men upprepat fysiskt våld som på filmen är ju helt vansinnigt. Har även sysslat mycket med träning och uppfödning av jakthundar. Även där krävs det ibland en fysisk och bestämd tillrättavisning när det händer incidenter som inte får upprepas. Men absolut ingen upprepad misshandel. Helt rätt att dra in licensen omedelbart i väntan på utredning. Den tar väl ett halvår typ Maria Törnqvist. Maria blev anmäld i dec 2025 och utredningen förväntas vara klar nu i augusti 2026. Skandal !? Nästan värre än vårt rättegångs systems långa väntetider.
|
|
|
|
#8 | |
|
Citat:
Skogsmaskiner ställer till med sin hjulspår och omilda avverkning. Drömmen hade varit att lära sig tömm-köra hästarna själv när timret skall ut ur skogen, samtidigt som man behåller så mycket av den biologiska mångfalden som möjligt, samt skogens naturskönhet som rekreationsområde. Önskar jag lärt mig tömmköra arbetshästar i min ungdom som du, men då var jag mest intresserad avart mata den med hårt bröd, äpplen, morötter och en och annan sockerbit. De stora djuren kom lubbande till mig som grabb, då de visste att jag hade fickorna fulla med godsaker, samt mängder av pyssel. Mulen brukade bli alldeles slapp och ögonen slöts efter en stundspysslande och pratande med hästarna. Minns när jag var på besök på ett bryggeri i Skottland, där hade de sparat en bryggarhäst som måste vägt upp till ett ton, tror rasen kallades Shire? De använde hästen som reklam för bryggeriet och en påminnelse om när gatorna var fulla med bryggarhästar som levererade öl till pubarna. Kusken fick tydligen en pint vid vare stopp och somnade ibland på kärran bakom hästen, som visste var alla stopp var och knallade på till varje stopp även om körkarlen somnat in. Kanske en skröna, men så berättades historien . Har aldrig sett en häst så stor, en sagohästen livslevande, majestätisk och absolut ko-lugn, inget rubbade den bjässen. Som gammal kampsportare har jag slagits mycket i ringen, men nästan aldrig utanför, förutom då jag försvarat mig mot att bli rånad, men ändå varit försiktig även om jag kände obehag. Hade jag tappat humöret och det gick till våldsamhet, hade jag givetvis sökt hjälp, för att minimera risken för en återupprepning. Kanske något för Veiko????? |
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ärendet har väl hamnat i en instans som kallas Licenskommitén. Menar du att det är Törnqvists advokater som bestämmer utredningstakten i denna instans ?
|
|
|
|
#11 |
|
Törnqvists och Pieters advokater har att komma in med sina klienters syn på STs utredning innan den kan tas upp i Licenskommitén. Så ja, indirekt blir det att de påverkar tidslinjen. Precis på samma sätt som en åtalads advokat styr när ett ärende hanteras i allmän domstol.
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Precis på samma sätt som en åtalads advokat styr när ett ärende hanteras i allmän domstol.[/QUOTE]
Såpass. Jag trodde Domstolen avgjorde om begärt uppskov ska beviljas. Men har lite dålig koll på dessa ärenden.
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Men har lite dålig koll på dessa ärenden.[/QUOTE] Precis. Men nu sitter ingen häktad i detta ärende och då ges uppskov. |
||
|
|
|
|
|
|