Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Avd 1
Tänk att få en så bra spik redan i första, som 1 Gumshoe Sox. Kan inte ta ledningen men det kunde den inte senast heller. Fast när den fick luckan så sprang "sockan" dubbelt så fort som motståndarna och vann lätt. Jag chansar på att Wäjern lyckas tråckla sig ut i tid.
Avd 2
En ljummen gulddivision där jag tror att 10 Barack Face kan vara en kul singelprocentare. Skoryck denna gång. Norska favoriten har bara vunnit en gång i Sverige och då var det Goop som rattade. Andrahandaren Ready Star verkar gilla att bli tvåa, trea hellre än att vinna. Jag chansar bort dessa och går på Baracken denna gång. 9% är mumma!
Avd 3
Jag låser på 8 Clarissa och 11 Betting Pacer. Båda har mött och slagit La Yuca förut och jag tror det blir samma sak igen. Övriga känns inte så aktuella.
Avd 4
Tre kilometer, vilka pallar det? 15 Monsieur Chocolat gör det absolut. Men en Jepson i ledningen med tidtagarur i handen kan nog räkna ut exakt hur fort han ska köra för att 1 Mister Malabar ska hinna först till mållinjen. Jag tar bägge.
Avd 5
Treåringsstona slåss om 1,5 mille. Svårt att räkna på treåringar, formen kan skifta från vecka till vecka. Men man borde klara sig på halva fältet. 2-3-5-7-9-11 tar jag till att börja med.
Avd 6
Jag tänker inte åka dit på en 1%-are som Pihlström åker ner med från Bergsåker, så 11 Jaguar Godiva får bli mitt första streck. Sen tycker jag att 7 Mr Carnation är inne i en bra fas. Jepson kan mycket väl städa av det här gänget, nu med rött på fötterna. Jag får väl ha med favoriten, 5 Iaintnoquitter oxå. Den verkar trivas utmärkt hos Westholm.
Avd 7
Min favorit till att vinna två mille är skrällen 8 Intro. Rött på fötterna och jänkarvagn. 5 Steady Spender kommer med tre raka och ska givetvis med. Örjan/Redén brukar gilla såna här lopp så 4 Kodiak Zet får bli mitt sista streck.
Avd 8
I avslutningen funderar jag på att spika 4 Alvena Roy, men det kanske är vågat att spika en 3%-are. Men nu är det Peter i sulkyn så det kanske får bli så. Får kolla med Unters startkommentarer senare i veckan. Annars är väl 2 X.O. Kemp och 6 Frank S.H. aktuella som "tilläggsnummer".
Jag har kryssat i dessa i min pågående kupong, så får jag se om några tas bort eller läggs till under veckan. Kul omgång att klura på.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: basiak (+10), elwiz (+50)
V85-1, Klass I, 2 140 m, auto
1 Gumshoe Sox (Daniel Wäjersten) kan öppna om han laddas, men det blir ändå svårt att hålla ut några utifrån. Strular det inte kommer han vara med där framme och han är den tuffaste motståndaren till min spik.
2 Cold Blaze (Magnus A Djuse) gjorde en stark insats senast och det var kul att han fick visa det. Han tränar väldigt starkt efteråt och det känns som han är bra i ordning. Det blev ett spännande läge också så jag tycker det ser bra ut på alla sätt inför loppet. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
3 Chaplin (Robert Bergh) var fin i sin lillcomeback i senaste starten. Barfota runt om denna start och sulky, säger Robert Bergh.
4 Herkules A’lir (Rikard N Skoglund) höll bra senast och härifrån borde han få ett bra lopp. Ska ses med vettig platschans.
5 Digital Brodde (Johan Untersteiner) har mycket hög grundkapacitet, men det känns inte som han riktigt levererar för dagen. Får ses som en outsider på sitt höga kunnande.
6 Mastroianni (Fredrik Plassen) STARTAR EJ
7 Mr Explosive H.H. (Julian Cordeau) gjorde en lite svagare insats senast, men han har blivit åtgärdad i framknäna efteråt och känns fruktansvärt fin. Vi får köra från start och så hoppas jag han kommer ner någonstans eller att vi kommer till ledningen och då stannar vi där hoppas jag. Vi kommer prova barfota runt om den här gången, säger Stefan Granlund.
8 Buddy Topline (Carl Johan Jepson) hade svårt med underlaget i senaste starten, men krafter sparade över mål. Barfota bak, helstängt och sulky, säger Robert Bergh.
9 Viewing Window (Jorma Kontio) fick ett tufft lopp senast och har ett bra smygläge nu för att kunna tjäna en vettig slant.
10 Langli (Adrian Kolgjini) tränar väldig fint efter senaste starten, men läget blev ju iskallt och det är i stort sätt omöjligt att vinna bakifrån på Solvalla en sådan här helg. Inga ändringar, säger Dante Kolgjini.
11 Don Gaagaa (Björn Goop) fick tyvärr stå över ett lopp på Axevalla och han hade behövt det i kroppen, men han blev förkyld och fick stå över något jobb också. Han kändes bra i fredagens träningsjobb och under måndagen gick han ett banjobb på 1.17 och var superfin. Jag hoppas och tror att han ska vara i ordning, men förberedelserna inför har ju inte varit optimala. Jag hoppas han kan vara en platsskräll. Det blir inga ändringar, säger Ulf Stenströmer.
12 T.Wall’s Notorius (Jomar Blekkan) var jättefin i senaste starten och han har tagit loppet bra då han inte gick sig tom. Han har tränat på jättebra här hemma och är pigg och fin. Vi har kollat upp honom hos veterinären också så att man vet han är helt fräsch. Det var såklart tråkigt när man fick det här läget då man tagit sig till en final, men det hjälper inte att sura över spåret och vi får hoppas på lite tur. Inga ändringar, säger Sofia Johansson.
Rank och V85-procent
RANK ATG
2 Cold Blaze 23
1 Gumshoe Sox 52
3 Chaplin 6
5 Digital Brodde 3
4 Herkules A’lir 3
7 Mr Explosive H.H. 2
9 Viewing Window 2
8 Buddy Topline 1
10 Langli 1
11 Don Gaagaa 1
12 T.Wall’s Notorius 4
V85-2, Guld, 2 140 m, auto
1 Charron (Magnus Teien Gundersen) är i bra form och han vann ett billigare lopp senast, men det blev ett tufft lopp och han vann på en bra tid. Allt ser bra ut i träningen efteråt och vi är nöjda. Han är inte den allra snabbast från start och vi behöver lite tur. Det blir inga ändringar på utrustningen, säger Magnus Teien Gundersen.
2 Sourire Frö (Ulf Ohlsson) var jag jättenöjd med senast på Gävle och han höll bra hela vägen in i mål. Gången innan på Solvalla var det ett konstigt lopp och han blev trött till slut, men han gick ruggigt snabbt på mellanvarvet för att koma ikapp och jag var ändå nöjd. Han känns jättefin och jag tror formen är riktigt fin, men han har haft lite svårare att räcka mot Sverigeeliten. Det blev ett bra läge och jag hoppas han kan sitta med i främre träffen vilket han vore gynnad av. Det blir självklart svårt att vinna och jag hoppas han kan vara trea-femma om det löser sig på ett bra sätt. Barfota runt om och amerikansk vagn, säger Jonas Eriksson.
3 Izod Zet (Örjan Kihlström) fick stryk på speed av en snabbare häst senast och jag var i övrigt nöjd med honom och han ser fin ut. Han gick ett bra jobb i måndags och läget blev bra då han är snabb från start och han är i bra form nu. Barfota bak och bike, säger Daniel Redén.
4 Romulus Tooma (Peter G Norman) är det väldigt bra med tycker jag och han har avslutat fint tre lopp i rad. Han har fungerat som man önskat och jag räknar med en bra insats nu igen. Det blir att smyga med och så får vi se hur långt det räcker. Jag hoppas på en bra peng och det är inga ändringar, säger Peter G Norman.
5 Ready Star (Mats E Djuse) var jättefin senast och allt är väl med honom. Han fick ett bra utgångsläge och jag hoppas han kommer till ledningen som är hans favoritposition. Därifrån har han en bra segerchans. Inga ändringar, säger Jörgen Westholm.
6 Boscha Diablo (Johan Untersteiner) är i bra form och han gick fint i skymundan senast. Borde vara med i platsstriden.
7 Makalu Doc (Magnus A Djuse) gjorde det helt okej senast då han hade varit borta tre månader. Det gick snabbt i loppet och han kommer gå framåt med loppet. Spåret blev inte så roligt, men jag tror absolut han kommer göra en bra insats och så får vi se hur långt det räcker. Huvudlaget är inte bestämt, säger Clas-Göran Björkroth.
8 Call Me Gleipner (Rikard N Skoglund) spurtade starkt i SM och visade att han är på god väg att växa in mot de bästa. Han tog loppet bra och gick ett bra jobb i måndags och han kommer avslutade rappt igen. Däremot blir det ju svårt att komma till från det här läget. Barfota runt om och bike, säger Daniel Redén.
9 Jerka Sting (Claes Sjöström) gjorde en stark avslutning senast och med lite klaff kommer han vara med i platsstriden.
10 Barack Face (Adrian Kolgjini) har varit jättebra i senaste två starterna och senast blev det omöjligt. Han avslutade iallafall väldigt bra och formen är på topp, men utgångsläget blev totalt iskallt. Barfota runt om, säger Dante Kolgjini.
11 H.C.’s Crazy Horse (Björn Goop) kan tjäna fina pengar, men han vinner inte så ofta.
12 Before Takeoff (Daniel Wäjersten) har ett svårt läge och känns bortlottad.
Rank och V85-procent
RANK ATG
5 Ready Star 29
10 Barack Face 9
1 Charron 35
3 Izod Zet 6
7 Makalu Doc 6
9 Jerka Sting 4
6 Boscha Diablo 4
11 H.C.’s Crazy Horse 2
4 Romulus Tooma 1
12 Before Takeoff 1
8 Call Me Gleipner 2
2 Sourire Frö 1
V85-3, Stolopp, 2 140 m, auto
1 Full Speed Forward (Ulf Ohlsson) kommer få ett fint lopp och kan hon tjäna lite pengar i det här sällskapet är det bra gjort.
2 Gosa Gosing (Jorma Kontio) var åter jättefin senast. Det blev lite trångt i startrusningen och därav galopp i höga farten, men hon gjorde en kanonupphämtning och spurtade förbi många tuffa konkurrenter. Allt verkar bra efter senaste starten. Har fått ett bra läge och hon är inte så beroende hur loppet blir kört för hennes del. Möter dock minst lika tufft motstånd som senast, men med lite flyt ska hon kunna ta en placering. Balansen är inte bestämd ännu och hon har gjort fina prestationer med olika balanser. Inga ändringar är planerade i utrustningen, säger Katja Melkko.
3 Riverdale Z. (Conrad Lugauer) var bra senast och vi är nöjda med spåret. Hon känns fin efter senast och vi hoppas på en bra resa och en slant. Det är ett plus med barfota runt om, säger Massimo Vassallo.
4 I’m Still Standing (Peter Untersteiner) har gjort det väldigt bra under året och tjänat fina pengar, men nu möter man ett väldigt tufft motstånd och det känns långsökt att hon ska vara med i segerstriden. Är anmäld barfota bak den här gången.
5 M.T.Tomorrows Hope (Robert Bergh) hade jobbigt med banan i senaste starten. Barfota runt om och sulky, säger Robert Bergh.
6 Monkey Wine (Daniel Wäjersten) har mycket fart i kroppen och hon kan spurta fint med en bra resa. Platsbud.
7 Nilla Lane (Johan Untersteiner) gör det bra hela tiden och har vettig chans att nå ledningen där hon trivs ypperligt. Är inte borta trots att motståndet är stenhårt.
8 Clarissa (Magnus A Djuse) var lite sjuk efter senaste starten och fick en kort paus. Hon har gått ett snabbjobb på Stora Alby utan att det var supersnabbt. Hon har återhämtat sig fint och jag är optimistisk även om hon möter hästar som La Yuca och Betting Pacer som visat att de är i toppform, säger Alessandro Gocciadoro.
9 Rya Håleryd (Mats E Djuse) har fortsatt väldigt fin form vilket hon haft länge och senast blev hon fast med mycket krafter sparade. Raden är tråkig, men hon är lika bra i ordning som tidigare. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
10 Maharasha (Rikard N Skoglund) STARTAR EJ
11 Betting Pacer (Björn Goop) gör det jämnt och bra hela tiden. Det blev lite struligt senast i SM, men hon sköt till otroligt bra till slut. Hon ser lika ut i träningen hela tiden och gör alltid bra prestationer. Det är ett svårt läge, men man förstod vilka förutsättningar det skulle bli då det är en spårtrappa. Inga ändringar, säger Per Linderoth.
12 La Yuca (Örjan Kihlström) var det härligt tryck i senast och det var henne väl unt att få vinna SM efter flera toppinsatser utan seger. Jag körde henne i måndags och hon kändes jättefin så formen sitter där och det enda jag har att klaga på är läget. Barfota runt om och bike, säger Daniel Redén.
Rank och V85-procent
RANK ATG
8 Clarissa 38
12 La Yuca 18
11 Betting Pacer 17
2 Gosa Gosing 4
7 Nilla Lane 9
5 M.T.Tomorrows Hope 1
6 Monkey Wine 2
3 Riverdale Z. 3
9 Rya Håleryd 1
4 I’m Still Standing 2
1 Full Speed Forward 2
V85-4, Stayerlopp, 3 140 m, volt
1 Mister Malabar (Carl Johan Jepson) skötte sig exemplariskt senast och han vann med alla växlar odragna och Jepson sa det var mycket luft i lungorna. Han är väldigt stark så uppgiften ser spännande ut och han tränade i måndags och allt såg ut som det skulle. Barfota runt om och vanlig vagn, säger Daniel Redén.
2 Konnässör (Marcus Lilius) tycker jag är i bra form även om jag måste erkänna jag blev besviken senast. Tomas tyckte det kändes klart, men då han drog tussarna stannade han till och tände inte om så han ångrade sig att han drog tussarna. Rygg på Redéns häst vore perfekt och distansen är ett klart plus, säger Magnus Träff.
3 Isaac Wynn (Rikard N Skoglund) gör topplopp varje gång. Barfota runt om och halvstängt, säger Robert Bergh.
3 160 meter:
4 Quattro Håleryd (Per Lennartsson) var bra i debuten, men skiftade i travet. Är svårbedömd på det för har inte gjort det före eller efter i träningen. Barfota runt om, säger Robert Bergh.
5 Noa Transs R. (Marco Lammers) får sikta på en ryggresa och hoppas på en slant.
6 Ajson (Zeb Jonasson) verkar det bra med i träningen och tre varv passar bra. Det är såklart flera riktigt bra hästar i loppet, men vi hoppas kunna tjäna en fin slant. Finntack yankee, säger Zeb Jonasson.
7 Omari Boko (Kevin Oscarsson) gick ett snabbt slutvarv senast, men det var svårt att ta något. Förhoppningsvis får han ett snällare lopp nu och så försöker vi ta några till slut, säger Kevin Oscarsson.
8 First to Fight (Ole Johan Östre) känns väldigt fin och han satt fast bakom en trött häst senast. Han är startsnabb och vi får rikta in oss på en smygresa och får han luckan är han bra till slut, säger Beata Persson.
3 180 meter:
9 Monster Wine (Magnus A Djuse) tävlar på bra nivå nu. Han går barfota runt om, säger Robert Bergh.
10 Moonshot (Mats E Djuse) håller en hög form och han har varit ute i väldigt tuffa sammanhang. Vi ville prova den här distansen nu och ser om han kan komma in i matchen när det inte går lika fort hela vägen. Inga ändringar, säger Marcus Schön.
11 Eagle Rock (Örjan Kihlström) var sig lik igen senast och utmanade Frank S.H. sista biten och det var roligt att se honom tillbaka. Han gick med i rygg på La Yuca i måndagsjobbet och såg bra ut och han har ju visat sig tåla distansen tidigare. Med rätt lopp kommer han avsluta starkt. Barfota runt om och vanlig vagn, säger Daniel Redén.
12 Portofino (Fredrik B Larsson) gick helt okej senast och är i bra form. Jag tycker det är tufft motstånd och spåret är svårt för honom så det är stor galopprisk. Jag är nöjd med pengar, säger Fredrik B Larsson.
13 Cameron Hills (Björn Goop) blev lite missgynnad av att det blev geggig bana senast på Färjestad. Han brukar gå bra över distansen och med ett hänglopp brukar han avsluta bra, säger Per Linderoth.
14 Ace Wibb (Robert Bergh) gör första starten på 3000 meter. Barfota runt om denna start och halvstängt, säger Robert Bergh.
15 Monsieur Chocolat (Johan Untersteiner) kommer fälla många under slutrundan.
Rank och V85-procent
RANK ATG
1 Mister Malabar 55
11 Eagle Rock 17
15 Monsieur Chocolat 8
14 Ace Wibb 2
3 Isaac Wynn 5
4 Quattro Håleryd 5
10 Moonshot 1
9 Monster Wine 2
7 Omari Boko 1
13 Cameron Hills 1
12 Portofino 1
8 First to Fight 0
6 Ajson 1
2 Konnässör 1
5 Noa Transs R. 1
Här ryggar du V85-systemet:
► ANNONS: 7 100 kr i vinst på systemet förra lördagen. Här kan du haka på Intervju-systemet. Spelstopp 15.00. [Extern länk]
V85-5, Oaks, 2 140 m, auto
1 Nelly Furtado Sisu (Per Lennartsson) fick en smygresa senast och luckan i god tid. Hon avgjorde knappt men säkert och det var positivt. Det har känts bra efteråt och hon gick ett jobb under tisdagen där hon var väldigt laddad och fin. Hon är lat i grunden, men nu börjar det bli lite tryck i henne. Hon möter väldigt bra hästar och det vore ju bra om hon kommer iväg ordentligt och sen får vi se hur det blir. Jag hade tänkt köra med helstängt, men vi bestämmer det efter värmningen, säger Sören Lennartson.
2 Kagli Zet (Carl Johan Jepson) gjorde ett ruskigt lopp i uttagningen och form tillsammans med barfota runt om och bike fick verkligen önskad effekt. Hon gick jobb i måndags och då provade jag även rycktussar vilket hon svarade bra på så det blir så nu för första gången. I övrigt samma som i försöket, säger Daniel Redén.
3 Global Halo (Joakim Lövgren) gjorde det jättebra senast och vi förväntar oss en liknande eller ännu lite bättre prestation här. Hon tränar bra och vi är optimistiska. Det finns olika sätt att köra loppet, men hon är startsnabb och ledningen vore ju säkert den bästa positionen. Det blir inga ändringar, säger Tyler Mifsud.
4 I See Tail Lights (Markus B Svedberg) är under spännande utveckling och hon ska ses som en tänkbar skräll i loppet.
5 Nightbird (Magnus A Djuse) är obesegrad och hon har gjort det jäkligt bra. Senast sa Magnus det var nära hon somnade in men svarade när hon fick häst på utsidan och det är bra skalle på henne. Nu är det dags att ändra i balans och utrustning och det blir första gången barfota runt om och med rycktussar. Hon har ett fint läge bakom bilen och hon är bra, säger Daniel Redén.
6 Graffiti Brodda (Tyler Mifsud) hade jag väntat mig en bra prestation av senast, men jag trodde det skulle bli tufft från spår tolv. Vi är nöjda med henne och hon känns bra i träningen. Vi kommer köra med rycktussar för första gången, säger Tyler Mifsud.
7 Zeebreeze (Mats E Djuse) är anmäld barfota runt om nu och ger det en växel till är hon absolut tillräckligt bra för att vara med och slåss om en plats.
8 Miss Brighton (Örjan Kihlström) gjorde ett topplopp i försöket och det vara bara surt hon inte fick vinna och fått ett bättre spår. Det är ett bra driv i henne och hon kommer gå framåt mycket med loppet senast och lättningen i frambalansen och barfota bak blev bra. Det blir barfota bak igen och vi provar en bike den här gången, säger Daniel Redén.
9 Thai Medina (Björn Goop) har gjort det bra hela säsongen och hon ser fortsatt fin ut efter försöken. Vi hoppas hon gör en bra insats igen. Det blir första gången med ryckhuva, säger Per Linderoth.
10 Deer Hunter (Johan Untersteiner) tar sig hela tiden och jag hade ändrat lite på skoningen fram inför senast och hon såg klart mycket bättre ut i stilen än gången innan. Hon var stark i måndagsjobbet och läget tror jag inte är så dumt. Jag ska troligtvis prova norskt huvudlag på henne den här gången. Barfota bak, säger Daniel Redén.
11 Morning Rain (Daniel Wäjersten) gjorde det väldigt bra i uttagningsloppet och med minsta klaff blir hon svår att stå emot. Hon är anmäld barfota runt om.
12 In Tango Tempo (Claes Sjöström) får svårt att komma in i loppet härifrån och i första hand får man sikta på en bra slant.
Rank och V85-procent
RANK ATG
11 Morning Rain 7
3 Global Halo 14
5 Nightbird 42
9 Thai Medina 15
2 Kagli Zet 9
4 I See Tail Lights 2
7 Zeebreeze 3
6 Graffiti Brodda 2
8 Miss Brighton 3
10 Deer Hunter 1
12 In Tango Tempo 0
1 Nelly Furtado Sisu 1
V85-6, Brons, 2 140 m, auto
1 Conrads Åke (Oskar Florhed) är kvick från start och det borde bli ledningen eller rygg på ledaren härifrån. Det blir nog svårt att räcka hela vägen till seger då han möter tufft motstånd, men med tanke på utgångsläget ska han ses med en vettig platschans.
2 River Tooma (Claes Sjöström) blev lite tempotorsk senat och så fick han gå först i tredjespår vilket blev lite jobbigt. Han gick också när det gick som snabbast och jag tycker det var helt okej. Han tränar fint och kommer gå sista jobbet under torsdagen som är standard. Det är ett hårt lopp, men han har ett bra smygläge och ska kunna knipa åt sig en fin slant. Inga ändringar, säger Diederik Meilink.
3 Elvis T.C.B. (Daniel Wäjersten) tjänar ofta bra pengar i loppen utan att det räcker till seger så ofta. Från ett bra läge finns det absolut en viss platschans.
4 Flight Sequence (Rikard N Skoglund) tog en lätt seger senast och tävlar på bra nivå varje start. Halvstängt, barfota runt om denna start och sulky, säger Robert Bergh.
5 Iaintnoquitter (Mats E Djuse) har varit jättefin och han är fortsatt fin i träningen efter senast. Det blev ett intressant utgångsläge här. Han ska göra ett bra lopp igen och är då givetvis ett segerbud. Det blir inga ändringar, säger Jörgen Westholm.
6 Four White E.G. (Magnus A Djuse) är en fin tävlingshäst som gör det bra hela tiden. Han känns fin i träningen och ska kunna göra en vass prestation. Spåret blev lite långt ut. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
7 Mr Carnation (Carl Johan Jepson) har bara gjort topplopp hela året och framför allt på slutet har han lyft sig ytterligare. Han åkte dit på speed två gånger, men det ska vi inte skylla på hästen och senast fick han sträcka ut och då tackade han för det. Han bör vara med där framme och göra upp om det. Det blir barfota runt om och det blir jäkligt intressant att se. Amerikansk vagn, säger Malte Handfast.
8 Global Dependable (Per Lennartsson) känns bortlottad den här gången och vi får ligga lite lågt den här gången. Han tränar annars bra tycker jag. Inga ändringar, säger Mattias Djuse.
9 Graces Bird (Fredrik Plassen) har varit fin och det blev ett perfekt smygläge. Blir det tempo på tillställningen kommer hon spurta bra till slut och då hoppas jag hon kan kan dyka upp bland de tre. Barfot runt om och norskt, säger Jörgen Westholm.
10 Nickel Occagnes (Robert Bergh) var mycket bra i sin lillcomeback och har tagit loppet bra. Eventuellt barfota runt om, men troligen samma balans som senast, säger Robert Bergh.
11 Jaguar Godiva (Ulf Ohlsson) slog alla som gick i andraspår senast och han gjorde en bra prestation. Han känns jättefin i träningen efteråt, men han är bortlottad och vi får kämpa om lite pengar. Han kommer göra ett bra lopp, men man vinner sällan från spår elva i en final. Inga ändringar, säger Markus Pihlström.
12 Gaudi Laksmy (Victor Rosleff) har gjort jättebra insatser vid segrarna och har tränat på fortsatt bra efter den senaste starten. Vi har väntat in det här loppet och jag är nöjd med vart jag har hästen formmässigt. Jag var nöjd med hur han såg ut i händerna på Victor Rosleff och vill ge honom chansen igen. Med en så här bra häst är jag optimistisk trots spår tolv och tuff konkurrens. Inga ändringar, säger Alessandro Gocciadoro.
Rank och V85-procent
RANK ATG
5 Iaintnoquitter 57
7 Mr Carnation 13
12 Gaudi Laksmy 6
10 Nickel Occagnes 8
9 Graces Bird 2
1 Conrads Åke 4
4 Flight Sequence 3
3 Elvis T.C.B. 2
6 Four White E.G. 3
2 River Tooma 1
11 Jaguar Godiva 1
8 Global Dependable 1
V85-7, Kriteriet, 2 640 m, auto
1 Po Tay Toes (Fredrik Plassen) öppnar bra och är anmäld barfota runt om. Det känns som det blir tufft att vinna loppet, men bra pengar finns absolut inom räckhåll.
2 Toto Tooma (Johan Untersteiner) gjorde ett väldigt bra försök och verkar tagit loppet bra. Det blir spännande på lördag och jag fick välja spår först. Han är långt ifrån den snabbaste från start och man vill ju undvika att bli hängandes så där undvek vi iallafall ett problem. Det blir inga ändringar, säger David Persson.
3 Nanda Devi Cut (Mats E Djuse) var väldigt fin senast i försöket där han var stark och rejäl. Han svarade ärligt och det känns som han tagit loppet på bra sätt så jag räknar med en lika fin insats igen. Jag hoppas han ska vara där framme igen och ledningen är ju närmsta vägen, så det hade varit det optimala även om Mats såklart får fria händer och köra så som han tror blir bäst. Eventuellt så kör vi med ett halvstängt norskt huvudlag, säger Mattias Djuse.
4 Kodiak Zet (Örjan Kihlström) fick ett perfekt uttagningslopp och han gick i mål med sparat och behövde inte göra mer än vad Örjan begärde. Han gick ett jobb i måndags och jag var jättenöjd med honom och provade även att rycka tussarna vilket fungerade bra så det blir rycktussar nu för första gången. Dessutom blir det barfota runt om, säger Daniel Redén.
5 Steady Spender (Carl Johan Jepson) var fantastisk senast och fortsätter att imponera. Det blev inget optimalt lopp och han blev lite väl vass utvändigt om ledaren. Jag trodde väl han skulle få överta varvet kvar, men så blev det inte och då trodde man det var kört. Det kändes sedan häftigt i sista sväng när han fick det svaret då han släppte av. Han har visat att han är bra nog för att vara med och hugga och allt har varit bra efteråt i träningen. Känslan är att det blir samma utrustning, säger Eric Martinsson.
6 No Hitter (Robin Bakker) var det skönt att han fick visa senast att han är där och hugger. Det är en häst med hög kapacitet som haft fokus på mycket annat i livet, men nu går det åt rätt håll. Han känns fortsatt fin i träningen och blir inte sliten av loppen. Klaffar det till hans fördel kan han var med där framme samtidigt som han kan vara bra som sexa-sjua också, men jag tror verkligen att han har kapacitet för att vara med där framme. Inga ändringar, säger Marcus Schön.
7 Payback River (Marcus Lilius) är en fin sort, men mer än fina pengar vore en skräll.
8 Intro (Magnus A Djuse) är Magnus val i loppet och nu är det aviserat barfota runt om och eventuellt rycktussar. Räknas tidigt.
9 Court One (Per Lennartsson) gjorde det bra senast och då han tidigare varit sjuk så har man kanske inte riktigt kunnat träna som man vill förrän nu senaste tiden. Han kommer säkert vara förbättrad nu till lördag, men man måste ha tur i dessa loppen då det är bra motstånd. Eventuellt så kör vi med rycktussar och ett norskt huvudlag, säger Clas-Göran Björkroth.
10 Neutron Star (Claes Sjöström) är snabb i benen och kan spurta till sig en bra slant.
11 Mister Nabab (Daniel Wäjersten) duger bra och om det löser sig under vägen med fina ryggar är han inte helt avsågad.
12 Vancouver Tile (Björn Goop) gjorde sitt livs bästa lopp senast i försöket, men från det här läget får vi vara realistiska och hoppas på pengar. Han kommer tävla med ryckhuva första gången, säger Per Linderoth.
Rank och V85-procent
RANK ATG
5 Steady Spender 21
4 Kodiak Zet 45
8 Intro 4
3 Nanda Devi Cut 11
11 Mister Nabab 4
6 No Hitter 1
2 Toto Tooma 5
1 Po Tay Toes 4
9 Court One 1
10 Neutron Star 1
7 Payback River 1
12 Vancouver Tile 1
V85-8, Silver, 2 140 m, auto
1 King Okay (Carl Johan Jepson) blev det fel för senast och vi kan sätta ett streck över det loppet. Det är ingen fara med formen och han gjorde starka prestationer innan det. Han ser bra ut i träningen och det blir spännande nu med spår ett och Jepson i vagnen. Det är väl lite långsökt att han håller upp ledningen, men kan han få rygg ledaren eller tredje invändigt kan han segerstrida om det löser sig till slut. Det är väl Killer Rain som ser ut att höja sig lite och där bakom är det öppet. Han går med en amerikansk vagn, säger Anders Lundström Wolden.
2 X.O.Kemp (Daniel Wäjersten) har gjort det väldigt bra under en längre tid och nu fick han ett perfekt utgångsläge. Härifrån ska han kunna hitta till spets och tillsammans med Killer Rain bildar man ett starkt lås.
3 Crowe Motion (Örjan Kihlström) är vass om han får en bra ryggresa och väljer man att gardera på lite bredare är han absolut en tänkbar skräll att plocka med på systemet.
4 Alvena Roy (Peter Untersteiner) är snabb från start, men det blir svårt att ta längden på X.O.Kemp och då ser det ut som en tuffare uppgift. Är en av flera med platschans om det inte blir för tuff inledning av loppet.
5 The Flying Eagle (Robert Bergh) tävlar på en hög nivå varje start. Barfota runt om och sulky, säger Robert Bergh.
6 Frank S.H. (Mats E Djuse) verkar tagit resan väldigt bra och han har varit spänstig och fin efter starten. Jag tror han kommer trivas bra med start vecka-vecka och vi får se hur det blir i loppet, men jag tycker det vore kul att se honom bakifrån också. Inga ändringar, säger Marcus Schön.
7 Great Time Trot (Björn Goop) öppnade snabbt senast, men han blev väldigt avslappnad och när favoriten övertog ledningen blev det som ett ofrivilligt preparélopp. Han känns väldigt bra, men det är ju risk för vingel härifrån och helst skulle man vilja ha optimal utrustning i finalen, men det finns risk att vi behöver sätta på bakskorna. Jag tror formen är på topp, men mot tuffa hästar från ett dåligt läge måste det klaffa enormt, säger Ulf Stenströmer.
8 Steady Express (Johan Untersteiner) kan väldigt mycket och en bra dag har han kapacitet för att segerstrida trots spår åtta. Han får ses som en outsider och det krävs trots allt en hel del för att komma till härifrån.
9 Killer Rain (Robin Bakker) har varit bra i senaste loppen och speciellt senast där han var väldigt stark. Han tränar fortsatt bra och det blir inga ändringar i utrustningen. Läget kunde varit lite bättre såklart, men jag har ändå hopp om det, säger Paul Hagoort.
10 Summermusic’nightS (Magnus A Djuse) gör det helt okej, men han måste nog höja sig några snäpp om han ska vara segeraktuell den här gången från ett bakspår. Får smyga med och hoppas på en hygglig slant.
11 Västerbo Exciting (Åke Lindblom) vann väldigt enkelt i den senaste starten på Romme och han kommer med två raka segrar. Han har inte startat på ett tag nu, men fattas det inget lopp i kroppen kan han mycket väl spurta till sig en plats om det klaffar bra från ett lite krångligt utgångsläge.
12 Currency Artist (Ulf Ohlsson) gjorde det bra senast och han tränar fortsatt bra efteråt. Han har ofta dåliga spår och blev bortlottad igen så vi får försöka ta lite pengar. Det blir skor bak som senast och inga ändringar, säger Ville Karhulahti.
Spikar två kommande undantagshästar, som kommer från sina livslopp och har dragit varsitt drömspår.
Jockes Global Halo är en helt komplett märr som har allt för att vinna Oaks,
Jocke är lyrisk och så även jag. Spik!
Nanda Devi Cut lär bli stall Djuses nästa reklamhäst, kommer från ett svenskt rekord i försöket och ni som såg loppet, vet att det inte var tomt i tanken när hingsten skar mållinjen på 11,9/2640 m auto.
Diskar av Kodiak Zet och Steady Spender, värst emot hade varit Intro från ett bättre spår än Gossen Ruda nr 8.
Avslaget, Gocciadoros Clarissa, som kommer från strukning och sjukdom, med ett jätte frågetecken gällande formstatus?
Europas kanske bästa märr kommer med som en gardering, men tvingas till ett alltför elakt lopp i spåren för att vara favorit, med tanke på att hon kommer från sjukstugan. Spårtrappan kan talar för La Yuca som strukits ner till ett långt fördelaktigare spår 11.
Betting Pacer stärkte sina aktier med ett toppspår i spårtrappan.
Några framspår blir det också i loppet.
Ombudet spikar Chaplin utan att blinka.
Det bjuds princesstårta om han torskar från ett spår som gör att ekipaget är 30 m längre fram när målsnöret går av.
Hur skall Robban torska????
Ungefär så skrev dom som motivering till spiken, citerar direkt ur minnet.
Ombudet har mycket bra träffbild på spikarna, så det kan vara värt att ge det en tanke.