Logga in
mar
04

Spelbolag stora annonsörer under 2018!

Spelbolagens reklam har ju varit en ständig het potatis sedan årsskiftet när den nya spelregleringen trädde i kraft. En del i spelregleringen var ju att spelreklamen skulle vara "måttfull" och inte för aggressiv men det verkar ju snarare som spelreklamen blivit mer och ännu aggressivare istället varpå många har reagerat kraftigt.

Ser man till Dagens Medias rapport över vilka som är Sveriges största annonsörer för 2018 så finns flertalet spelbolag med på listan. 2018 innehöll flera stora sporthändelser som såklart bidrar till detta då det va både vinter-OS och fotbolls-VM. Många bolag har väl också lagt mycket krut på att skaffa sig fördelaktig positionering inför den nya mer öppna spelmarknaden 2019.

Snabbare och Global Gaming Malta är nya på listan från spelbranschen och Kindred Group har klättrat kraftigt till en andraplats. I vanlig ordning är det ICA som ligger i toppen och dom är också dom enda som spräcker miljardgränsen.

Hela listan ser ut enligt följande:

1. (1) Ica / 1,06 miljarder
2. (9) Kindred Group / 985 miljoner
3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
4. (3) Coop / 666 miljoner
5. (5) Mio / 643 miljoner
6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
8. (20) Telia / 458 miljoner
9. (16) Volvo / 402 miljoner
10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
11. (6) Arla / 376 miljoner
12. (11) Willys / 375 miljoner
13. (14) Ikea / 374 miljoner
14. (17) Tre / 365 miljoner
15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
18. (15) Hallon / 335 miljoner
19. ATG / 327 miljoner
20. (19) Leovegas 322 miljoner

Blir spännande att se hur listan kommer se ut för 2019. Om trenden med spelreklam fortsätter vara så som den varit inledande 2 månaderna i år så lär fler spelbolag komma in på listan.

Ha en härlig måndag!

Kommentera