Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Amerikansk Fotboll (https://www.sharps.se/forums/amerikansk-fotboll/)
-   -   NFL Fantasy 2016 (https://www.sharps.se/forums/amerikansk-fotboll/26839-nfl-fantasy-2016-a/)

BroderH 2016-07-22 09:08

Citat:

Ursprungligen postat av jaroiten (Inlägg 498506)
Jag håller med, det vore en extra krydda om lottordningen avgjordes "IRL". Lite trixigt med det där förslaget dock då jag antar att man måste faktiskt kolla på sändningen för att se i vilken ordning numren dras i och det kan säkert dröja ett tag innan vissa nummer dras.

Jag hade en rad olika förslag i förra säsongens tråd, bland annat välja (lotta ut) matcher från måltipset och den vars match hade mest mål i sig fick drafta först med olika tiebreakers (i de fall det blev lika många mål).

Men en del tycker säkert det är omständigt och vill bara ha det så simpelt som möjligt och då är RandomPicker ett alternativ som användes förra säsongen. Bara man postar länken till lottningen någon dag eller så innan lottningen faktiskt utförs så att man kan vara säker på att det inte lottas om ifall utfallet inte är som önskat. :p

En sak jag tycker är viktig är också att man har fått betalt från samtliga innan man lottar draftordningen så att inte någon hoppar av bara för att man fick en dålig draftplats.

Du kan se vilken ordning numren dras på Svenska Spels hemsida. Personligen gillar jag inte auction utan föredrar snake.

De senaste åren har alla betalt innan draften, vilket är en förutsättning.

Ett annat alternativ till draftordning är att lita på varandra....

MonstersOfTheMidway 2016-07-22 09:44

Det borde vara en självklarhet att lita på varandra. Vi alla älskar ju detta och har valt att medverka. Dessutom i en liga med insats, i min värld så är alla här troligtvis ärliga och det räcker för mig. Att "fuska" och misstro spelarna i en fantasy liga är ju väldigt märkligt. Det finns ju betydligt bättre sätt om man nu är intresserad av en massa fuffens.

Jag har haft både plats 1, mitten, sist osv genom åren och det har oftast inte betytt någonting. Det är alltid waivers och FA som räknas. Förra året bestod mitt slutlag av 80% waivers claim. Och det laget vann jag på.

Jag har fullt förtroende att lottningen sköts på rätt sätt.

Men det med lotto var ju en rolig idé.

Oavsett så tror jag att det kommer bli ett grymt år, ser redan framemot vissa bataljer. Man har ju sett att en viss manager har regerat på sistone. Det är väl dags att vi andra sätter stopp för detta!

Ha det gött!

MonstersOfTheMidway 2016-07-22 09:52

Citat:

Ursprungligen postat av jaroiten (Inlägg 498506)

En sak jag tycker är viktig är också att man har fått betalt från samtliga innan man lottar draftordningen så att inte någon hoppar av bara för att man fick en dålig draftplats.

Håller fullständigt med, detta borde vara en självklarhet. Dont forget to pay the lady.

Att betala insatsen innan Draft borde vara solklart. :cheers:

Lazlo hade väl ett Cayman konto? :sad44:

Juret 2016-07-22 10:27

På tal om waivers, kan vi ändra så att vi inte har waiver priority reset (inverse to standings) varje vecka.

jaroiten 2016-07-22 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Juret (Inlägg 498533)
På tal om waivers, kan vi ändra så att vi inte har waiver priority reset (inverse to standings) varje vecka.

Håller med, helst free agent budget, men antar att det har liknande motstånd som auction draft. :p Så systemet där man hamnar sist i listan efter att man gjort sitt val (vad det nu heter) funkar också. Trist med reset varje vecka där sämsta laget hamnar först. Finns då strategi att förlora lite i början med flit för att plocka upp de bästa fas, särskilt i ligor där en stor del av lagen går till slutspel och man inte får någon egentlig fördel av att prestera bra innan slutspel.

Lazlo 2016-07-22 12:12

Härligt med lite aktivitet i tråden och intresset börjar ju nu bli så stort (18 anmälda) så att vi måste bestämma oss för vad som är max antal deltagare som funkar i ligan. Ifjol var vi 14 och man kanske inte kan vara så många mer än så?

Jag tycker dock att vi bör sikta på att alla som anmält sig får vara med i minst 1 liga om det är möjligt. Vi som anmält oss till dubbla ligor får lämna över en av platserna om det krävs anser jag. Blir vi några fler så skulle man nästan kunna köra 3 ligor så att alla får vara med i önskat antal ligor.

Man kan ju variera ligorna så det ändå blir olika t.ex:

#1, standard, h2h, snake
#2, PPR, h2h, auction
#3, standard, roto, auction

Vi får väl se hur många som anmäler sig dom kommande dagarna och sen ta ett gemensamt beslut.


Citat:

Ursprungligen postat av eddieh (Inlägg 498414)
Som nörd ser jag gärna att draftordningen lottas i god tid så man kan förbereda sig på bästa sätt. Förra året lottades det samma dag som draften om jag inte minns fel. Alldeles för sent i mitt tycke.

Citat:

Ursprungligen postat av jaroiten (Inlägg 498506)
En sak jag tycker är viktig är också att man har fått betalt från samtliga innan man lottar draftordningen så att inte någon hoppar av bara för att man fick en dålig draftplats.

Förra året så lottades draftordningen 10 dagar innan draften. Tyvärr så går det fetmarkerade inte riktigt hand i hand. Det brukar i regel vara väldigt bökigt att få in betalningarna då det alltid ska krånglas in i absolut sista stund. Jag är helt positiv till förslaget och jag kan börja samla in pengar redan i början av augusti men risken finns att vi ändå står där med veckan kvar och alla inte har betalat och således har vi inte kunnat lotta draftordningen. Det kanske blir helt annorlunda i år och alla betalar direkt, vi kan ju hoppas. I det här läget kan det ju vara så att det är många som vill ha platserna och då lär man ju ordna betalningen om man ska få en plats också, annars kan ju näste man på tur hoppa in i stället. :)

Angående hur vi ska lotta draftordningen så är jag helt öppen för förslag och vi kör på det ni tycker är bäst. Precis som jaroiten säger så går det att göra en 100% fuskriskfri lottning via randompicker som jag använde ifjol, eller dårandom.org som han nämnt vilket jag själv dock inte har koll på just nu. Som jag tidigare sagt så lärde vi oss ifjol att det var väldigt viktigt hur lottningen genomfördes och även om lottningen var korrekt ifjol så ska vi ändå undvika eventuella frågetecken denna säsongen.


Visst kan vi ändra waiversystemet om många önskar det.

Personligen kan jag nog tycka att "inverse order of standings" inte är så tokigt ändå. Det kan möjligen jämna ut skillnaderna mellan lagen något eftersom lagen i toppen får svårare att göra sitt lag ännu bättre medans lagen i botten har möjligheter att kunna vända skutan genom något bra FA fynd.

Skulle man välja en taktik med att förlora i början bara för att öka chansen till att kunna plocka in något bra från FA så spelar man nog ett högt spel eftersom det ofta brukar vara tajt i tabellen och 1 vinst kan vara mer värd än den lilla möjligheten till att man ska hitta något guldkorn på FA just den veckan.

"Move to last after claim" känns sämre tycker jag eftersom risken finns lagen i toppen av tabellen då kommer kunna sitta högt i waiver ordningen och bara invänta att det dyker upp något grymt på FA vilket gör deras lag ännu bättre. Samtidigt som lagen i botten som hela tiden måste skrapa från FA varje vecka kommer aldrig ha någon chans att plocka en bra FA spelare om det dyker upp en sådan och därför kanske man aldrig kan förbättra sig lag nämnvärt utan blir fast i botten.

FA budget kan ju funka även om det kan bli lite samma risk som ovan.

Jag förstår att dubbla mästaren Juret inte vill ha "inverse order of standings" då han säkert kommer hålla till i toppen i år igen. :p Jag tänker dock mer på vad som blir mest rättvis för ligan som helhet och kanske också för mig själv eftersom risken är väl större att jag harvar i botten av tabellen än Juret. :lol:

BroderH 2016-07-22 13:07

Det enda jag vill tillägga är: FY FAN VAD JAG LÄNGTAR TILL KICK-OFF!!

MrPoker 2016-07-22 13:24

Hej,

Härmed anmäler jag mitt intresse att vara med. Jag är med på allt.

Juret 2016-07-22 13:30

Självklart ska den som gjort en bra Draft och startat säsongen bra inte behöva se de som gjorde en sämre Draft per automatik få guldkornen. Visst kan skador oturligt nog spela in men FA auction vore bäst om vi pratar rättvisa. Samma sak gäller draften, med snake så får man inte chansen att värdera samtliga spelare.

BroderH 2016-07-22 13:37

Draftordningen skulle iofs kunna bestämmas utifrån föregående års resultat om vi sätter oss gamla i en liga och de nya i en annan? Då blir det som i verkligheten :)

SH 2016-07-22 15:38

Om vi samlar röster så är jag intresserad av Auction + FA Auction i PPR ligan (man kör auction hela vägen).

jaroiten 2016-07-22 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av BroderH (Inlägg 498567)
Draftordningen skulle iofs kunna bestämmas utifrån föregående års resultat om vi sätter oss gamla i en liga och de nya i en annan? Då blir det som i verkligheten :)

Vore på ett sätt kul med en "Allsvenska" och "Superetta" med ned och uppflyttning mellan divisionerna. Men jag föredrar nog att splitta ligorna efter regler snarare än tidigare prestationer. Dels för att folk kanske hellre vill spela i "Superettan" då för att det är lättare motstånd och fortfarande lika mycket pengar på spel men även för att det är så olika preferenser när det kommer till regler. De tre förslag som Lazlo skrev låter intressanta:
Citat:

#1, standard, h2h, snake
#2, PPR, h2h, auction
#3, standard, roto, auction
Fast där föredrar jag helt klart #2 och sen #3.

Hade även idé om att sista slutspelsplatsen skulle gå till laget med längst winning streak när grundserien avgörs som inte placerat sig på slutspelsplats ändå. Men det kanske känns för lite udda för en de flesta, men skulle i alla fall göra att folk borde ha något att kämpa för långt in på säsongen.

Alltså i en 10 lags liga så skulle de 5 första lagen gå till playoff (2 först bye-week) och bland de 5 sämsta så skulle laget med längst winning streak ta sig in i playoff (vid lika så får laget med högre placering platsen).

Emeffeff 2016-07-22 23:39

Citat:

Ursprungligen postat av Lazlo (Inlägg 498553)
Man kan ju variera ligorna så det ändå blir olika t.ex:

#1, standard, h2h, snake
#2, PPR, h2h, auction
#3, standard, roto, auction

Om detta är alternativen ändrar jag min preferens till #1. Skrev PPR tidigare men trodde det var med snake då. Helst med där det är standard draft.

Citat:

Personligen kan jag nog tycka att "inverse order of standings" inte är så tokigt ändå. Det kan möjligen jämna ut skillnaderna mellan lagen något eftersom lagen i toppen får svårare att göra sitt lag ännu bättre medans lagen i botten har möjligheter att kunna vända skutan genom något bra FA fynd.
Håller med. När det är många nya noobs med som mig själv är det kanske en bra idé med en liten fördel för de som ligger sämst till? Man vill väl inte ha allt för många avsågade för tidigt heller om jag har förstått det rätt.

BroderH 2016-07-23 09:31

Vad är roto?

Olika insatser i olika ligor kan också vara en bra idé?

jaroiten 2016-07-23 09:37

Citat:

Ursprungligen postat av BroderH (Inlägg 498652)
Vad är roto?

Olika insatser i olika ligor kan också vara en bra idé?

I roto så finns det inga interna matcher varje vecka utan tabellen avgörs helt enkelt baserat på vem som gjort flest poäng under säsongen, alltså försvinner ett turmoment ur ligan men även spänningen med matchups varje vecka. Kan googla "rotosserie" för mer info. Här är en diskussion om vad som är bäst av h2h och roto.

http://forums.rotoworld.com/topic/26...ich-is-better/

Ifall man skall köra rotosserie kanske det är bra med små veckopriser (alternativt etapp-priser) utöver totalen för att hålla lag i botten motiverade.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved