Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-27, 22:09   #16
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Hittade förresten den här länken förut.. använder samma grundteori fast för basket och har gjort ett försök att räkna ut spreaden..

http://www.rockytoptalk.com/2008/2/27/165520/578

Frågan är dock hur han hittar värde i spreaden..
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 17:27   #17
 
blorks avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 16
Sharp$: 46
Standard

Intressant, mycket intressant. Sjukt bra genomgång och ska bli oerhört spännande att följa.

Har två frågor som jag gissar att du tänkt på och säkert avfärdat.

1. Har du funderat på att använda någon annan statistisk variabel för SP än ERA med tanke på hur subjektiv och missledande ERA ändå är? FIP? ERA+?

2. Har du funderat på att använda någon form av statistik för lagens samlade statistik från deras bullpen? Möjligtvis med utgångspunkt i hur långt dagens SP i snitt jobbar. Inte sällan behåller ju Lincecum bollen lite längre än Barry Zito, om man säger så.
blork är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 17:37   #18
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

1. jag använde xFIP parallellt med ERA under förra säsongen. Saken med ERA i det här sammanhanget är dock att jag egentligen inte BARA är ute efter pitcherns styrka, utan jag försöker ju simulera hur många runs som kommer ges upp i matchen av hela laget. Därför är inte ERA helt åt helvete då resten av laget faktiskt påverkar runs allowed också.

2. Jag har haft funderingar kring det, och statistiken finns för nedladdning (jag har alltså skrivit program som hämtar all data varje dag och göra alla uträkningar med mera), men det har aldrig blivit av. Men återigen vill jag peka på vad jag säger i punkten ovan; det är inte BARA pitchern som påverkar lagets totala runs allowed, det är resten av laget också.
__________________
"Alla kan inte som jag koppla bort känslorna och se siffrorna" - pilen

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 09:35   #19
 
blorks avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 16
Sharp$: 46
Standard

Självklart förstår jag att pitchern inte är avgörande för Runs allowed. Men vad jag antar blir problemet (om det nu är ett problem, över tid kanske det bara blir meningslöst att leta så små skillnader) är att errors ju inte är objektiva utan beror på vad Game scorern anser vara ett error.

Oavsett, väldigt intressant projekt. Ser fram emot att följa det.
blork är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: https://www.sharps.se/forums/baseball/11126-mlb-betting-och-sabermetrics/
Postat av For Type Datum
Baseboll - Diskussionsforum - Visa tr This thread Refback 2012-03-03 17:54

td