Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-05-22, 15:39   #1
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

AmaerildeRimfrost analyserar Europatipset (23/5)


Det positiva är att det är idel svenska matcher på kupongen och dessutom av rätt hög kvalité men omgången är delad på två dagar vilket gör att både omsättningen går ner lite samt är det personligen inte lika intressant att följa. Oavsett så finns det värde i kupongen och spelteoretiskt skiljer sig inte den här omgången speciellt från andra där vi hyllar streckspelarna och deras "felvärderingar". Men risken är att det blir för många favoriter här - även om det sannolikhetsmässigt borde ge riktigt bra betalt.

OBS! Strecken i fet skrift är marknadens ungefärliga värdering för de olika tecknen under tisdagen.

Se aktuell streckfördelning här


1. Häcken - AIK
38.5% - 30% - 31.5%
Först beger vi oss till Bravida Arena på Hisingen i Göteborg där ett obesegrat AIK kommer på besök. Häcken hade gjort åtta mål på två matcher innan de åkte till Malmö och fick 2-0 i baken av ett formuselt skånelag. Allsvenskan är inte enkel alltså.

Häcken är dock ett lag hemma och ett helt annat borta när vi tittar på hur mycket poäng som samlats ihop. Förra säsongen skilde det bara några poäng men antalet mål var över 60% fler på hemmaplan. Den här säsongen har Häcken 3-1-0 (11-2) hemma jämfört med 1-1-3 (4-6) borta. Stor skillnad alltså men nu är det defensivt duktiga AIK som ställs på andra sidan. Stockholmarna tog faktiskt fler poäng borta än hemma förra säsongen samtidigt som målskillnaden var bättre dessutom. Detta medan de den här säsongen går åt andra hållet då de borta ”endast” har 2-3-0 (6-4) men hemma har fått ihop 4-1-0 (9-1).

Inbördes är det dominerande statistik till fördel vad gäller AIK med hela 20-8-2. Svårlöst match trots allt påstår jag och det mesta lutar åt en målsnål historia där AIK väl lyckas vinna med 1-0. I nuläget finns det värde både på ettan och krysset medan tvåan är streckad på 38% vilket känns rätt lite om vi jämför med hur streckspelarna brukar landa med sina streck. Normalt en okej spik på hemmalaget om vi jämför streck mot marknadens värdering.

Utgångstips: X
Gardering: 1 för värde och sannolikhet men 2 vill jag inte åka på här.


2. Norrköping - GIF Sundsvall
63% - 21.5% - 15.5%
Två lag som gör det bra hittills i årets Allsvenska även om det skiljer sju poäng mellan lagen. Giffarna gästar Norrköping på Östgötaporten och en seger här för hemmalaget gör att de blandar sig i toppstriden på allvar.

Förra säsongen var Norrköping aningens bättre hemma med 8-2-5 (21-15) vilket betyder drygt 54% av totalpoängen. Detta medan Sundsvall faktiskt tog tre poäng mer på bortaplan och släppte in endast 19 mål, dvs åtta färre än på hemmaplan. I år har dock giffarna haft sex hemmamatcher och endast två bortamatcher vilket säkert gör att det känns bättre än vad det är när man tittar på tabelläget. Dock endast två förluster och båda med uddamålet, 3-4 mot Hammarby och nu senast 2-3 mot Östersund. Norrköping har 4-0-1 (11-6) hemma i år och förlusten kom överraskande nog mot Trelleborg med 1-2.

Hemmalaget klart överstreckade men borde ses med god segerchans likväl. 74% streck är dock i högsta laget för att spika normalt även om det fungerar på Europatipset. Fint värde på båda de andra tecknen och mycket beror på vilka övriga spikar som man finner intressanta ifall man väljer att gardera här eller inte. Själv känner jag det lite som att Sundsvall är på väg nedåt i tabellen.

Utgångstips: 1


3. Östersund - Sirius
67% - 21% - 12.5%
Uppsalalaget Sirius har stora problem i Allsvenskan i år, precis som de avslutade förra säsongen. Nu gästar de dessutom ett Östersund som verkar ha hittat lite mer stabilitet och form i laget även om det ännu känns för tidigt att säga. Matchen spelas på Jämtkraft Arena och förra året i Allsvenskan slutade den här matchen 0-0 medan de möttes på samma plats i Svenska Cupen och då blev det 4-0 till jämtlänningarna.

I andra omgången lyckades Sirius ta med sig tre poäng från Borås och sin fjärde poäng kom hemma i matchen efter. Sen blev det fem raka förluster med blandad kvalité på motståndet innan de fick med sig 1-1 från senaste hemmamatchen mot Trelleborg. Förra säsongen lyckades de ta 55% av sina poäng på bortaplan och hittills har de faktiskt fler poäng insamlade borta också men ju färre poäng ju mer slump avgör det här. Endast två gjorda mål på fem matcher är inte imponerande och det lilla ljusa är att de faktiskt bara släppt in sju bollar på bortaplan.

Östersund vet jag inte var vi ska stoppa in men det känns som de är på gång nu efter en hemsk inledning men en seger säger inget – fråga Malmö! Hemma har faktiskt Östersund bara gjort två mål den här säsongen på fyra matcher medan de förra säsongen tog 60% av sina poäng där med enbart en förlust dessutom. Jag förstår streckspelarna som målar på upp till 79% men det är ju inga trevliga siffror och vi måste leta skrällar på annat håll om vi väljer att spika här. Bäst värde på kryss här medan tvåan också har en del så klart.

Utgångstips: 1


4. IK Frej - Brage
37.5% - 26.5% - 36%
På Vikingavallen tar Frej emot ännu en nykomling och den här gången är det Brage som kommer på besök. Senast var det Landskrona som fick se sig besegrade med 2-1 och det var hemmalagets första seger för den här säsongen.

Brage inledde friskt med sex raka som nykomling utan förlust men har efter åtta matcher fortfarande bara vunnit två. De fick överraskande med sig 2-2 mot Degerfors borta senast och jag tycker inte vi ska glömma bort de helt här och möjligen kanske de ska vara små favoriter istället för dogs som i skrivande stund.

Samtidigt är jag inte förvånad om Frej tar ännu en seger nu och allt värde ligger på hemmalaget ifall vi tror på marknaden. Endast streckade på 32% nu men jag känner mig feg här och tycker att det är lika bra att strecka på. Ena sekunden talar det för tvåan, nästa för krysset och sen ettan. Jag tror dock det kan svänga i den här matchen, både strecken och hur marknaden värderar den.

Utgångstips: X
Gardering: 1 och 2 i valfri ordning då det är en svårlöst match enligt mig.


5. Jönköping - Degerfors
44.5% - 27.5% - 28%
Jönköping som inledde med fyra raka förluster har nu tagit tio poäng i sina fyra senaste och tar i kommande omgång emot Degerfors hemma på Stadsparksvallen. En match som de flesta lutar sig mot ettan men lagen de slagit nu ligger på mindre smickrande platserna 11a, 14e och 16e. Det oavgjorda kom mot Brage som är på väg ned?

Degerfors är dock klart bättre hemma än borta och det måste vi ha i åtanke. Förra säsongen spelade DIF in endast knappa 32% på bortaplan genom 3-5-7 (14-23). Jönköping som kommer från divisionen över vann förra säsongen fem matcher hemma mot endast en på bortaplan. Den här säsongen har bägge tagit knappt fler poäng borta än hemma än så länge.

Jag tycker vi måste se upp med hur matchen är streckad här och en halvgardering genom att plocka bort hemmalaget är klart intressant. Nästan allt värde här ligger på bortalaget om vi tror på marknaden medan ettan är streckade på hela 55%. Chansspika ifall du inte hittar något lämpligare men halvgarderingen känns mycket intressant nu – framför allt om vi tittar på vilka lag Jönköping faktiskt slagit.

Utgångstips: 2
Gardering: X tycker jag vi kommer långt med för att få upp utdelningen.


6. Landskrona - Halmstad
36% - 27.5% - 36%
Halmstad som kommer på besök till Landskrona IP har tre raka segrar och senast vann de trots att de var sjukligt överstreckade på kupongen. Då kommer genast tankarna – ska vi gå emot igen och få en ny snyting eller förlita oss på hallänningarna och så får vi likväl en snyting?

Landskrona har i år 1-2-1 (7-6) på hemmaplan men då kom förlusten mot Falkenberg och de oavgjorda mot Örgryte och Helsingborg, samtliga topplag alltså. Halmstad har startat friskt på bortaplan med 3-0-1 där förlusten kom mot serieledarna Örgryte men två av vinsterna har varit mot bottenlagen Värnamo och Gefle som ligger på 15e och 14e plats. Landskrona är nykomlingar i serien medan Halmstad trillade ner från Allsvenskan och det borde ju betyda klasskillnad men så enkelt är det ju dessvärre inte.

Hemmalaget är starka i Skåne och då allt värde ligger här tycker jag det kan vara en utmärkt spik beroende på hur man komponerar ihop resterande system. Bortalaget streckade på 46% gör att de känns iskalla men det tyckte jag med flera andra när de skulle möta Värnamo i förra matchen också.

Utgångstips: 1


7. Örgryte - Värnamo
60.5% - 23% - 16%
De överstreckade lagen trillar in ett efter ett och nu är det Örgryte det gäller hemma på Gamla Ullevi i Göteborg. Senast åkte de till Helsingborg och fick med sig 2-0 i baken och jag tycker väl de ligger lite för högt i tabellen men hemma måste vi respektera dem med 3-0-0 (7-2) hittills i år men även förra säsongen var det skillnad på var det spelade.

8-3-4 (20-16) mot 1-6-8 (9-29) talar sitt tydliga språk nämligen. Lagen de slagit hittills i år är heller inga strykpojkar då de bl a mött Degerfors och Öster borta samt Halmstad hemma. Värnamo som inte börjat så strålande tog poäng i två raka 0-0 matcher mot Norrby och Öster innan de senast hade jättefint värde hemma mot Halmstad men ”svek” värdespelarna med en 1-3 förlust.

Hemmalaget streckade på 80%. Det går att spika så klart då det är ett av lagen med bäst vinstchans i omgången och utdelningen kan skjuta i luften trots dessa favoriter. Själv vacklar jag fram och tillbaka då självförtroendet är lite sargat. Litar vi blint på marknaden får vi runt 100% värde på både kryss och tvåan här och det kommer dessutom inträffa 40% av gångerna.

Utgångstips: X
Gardering: 2 i första hand och jag tycker det räcker om man inte väljer att spika 1 istället.


8. Enskede - Sollentuna
34.5% - 22.5% - 43%
Match i Svenska Cupen mellan Enskede som åkte ur division 1 förra säsongen och nu leder sin division 2 och Sollentuna som ligger elva i sin division 1. Matchen spelas på Enskede IP och då lagen spelade i samma division förra säsongen så kan vi ha i minne att det blev seger till Sollentuna med två bollar i bägge mötena.

Förra säsongen hade Enskede 3-1-9 (16-31) hemma i division 1 medan Sollentuna hade 3-2-8 (16-27) på bortaplan. I år är Enskede förlustfria i division 2 medan de hemma tappade första poängen senast mot Södertälje. Sollentuna fick i sin senaste match 1-1 med sig hemma mot Forward vilket var ett bra streck på tipset.

Det logiska är ju att förlita sig på marknaden här och nog borde bortalaget vara favoriter tycker jag själv också. Lite förvånande att krysset är så lågt som drygt 22% i sannolikhet men oftast blir det fler mål lägre ner i seriesystemen och det är förklaringen. Plocka bort krysset känns som rätt val här för jag tycker ändå att ettan som sker var tredje match är intressant. Tecknen är helt i paritet med hur marknaden värderar så vi får hög sannolikhet här genom att få ned radantalet stort!

Utgångstips: 2
Gardering: 1 måste med då vi har bra sannolikhet att träffa här.


9. Dalkurd - Elfsborg
41.5% - 27% - 31.5%
Dalkurd hemma mot Elfsborg och det här är en match där bägge lagen borde gå för tre poäng då det oavgjorda måste kännas som en förlust hur vi än vrider och vänder på det. Det är nämligen över en månad sen något av dessa lagen vann och tillsammans har de hunnit med tio matcher sen Elfsborg besegrade BP på bortaplan den 19 april

Elfsborg som ligger i botten är förstås inte nöjda med inledningen och det här är inte en enkel match. På bortaplan förutom mot BP har de den här säsongen 0-0-3 (1-8) så det är hemma de plockat sina poäng mot hyfsat starka lag dessutom, Djurgården, AIK och Göteborg. För Dalkurd är det återigen en avgörande match där kniven nu skär allt hårdare mot halsen. Jag tippar ju gång på gång efter deras förluster att raset kommer nu men likväl håller de nere siffrorna även om poängen uteblir helt. Nu är det fyra raka förluster och en målskillnad på 5-10 medan de hemma den här säsongen har 1-1-1 (6-4). Vinner de inte nu når de inte över 20 poäng säger jag. Det kommer bli käftsmäll på käftsmäll framöver.

Då värdet – om än knappt ligger på ettan här tycker jag vi utgår från det och ger Dalkurd en sista chans. De ledde trots allt borta mot Norrköping senast och hade 2-2 till 72a minuten. Mycket spikar på kupongen men välj vilka som passar bäst. Här nöjer jag mig med en etta på de flesta konstruktioner åtminstone.

Utgångstips: 1


10. IFK Göteborg - Djurgården
32.5% - 28.% - 39.5%
Den andra matchen på Gamla Ullevi spelas mellan två lag som verkar köra varannan vinst. Det är Djurgården som dock har tre raka segrar (två i Allsvenskan) som gästar ”Änglarna” från Göteborg som nu har två raka utan seger. Det skiljer två poäng till Djurgårdens fördel i tabellen men Göteborg har två matcher färre spelade.

Förra säsongen tog Göteborg tre fler poäng hemma än borta men det var framför allt antalet förluster som minimerades på hemmaplan, tre stycken blev det. Borta blev det hela åtta förluster. För Djurgårdens del var det även här tre poäng fler på hemmaplan men det var bara en vinst utbytt från en förlust som skilde, och målskillnaden var likvärdig. Den här säsongen spelar det heller ingen större roll var Göteborg spelar då de tar ungefär samma antal poäng medan det för Djurgården är en skillnad efter tio matcher. 3-1-1 (8-3) hemma mot 1-1-3 (3-6) borta.

Jag är nästan beredd att hålla med streckspelarna mer än marknaden här. Jag tycker inte hemmalaget ska vara dogs här utan snarare knappa favoriter och jag tycker strecken är klart mer talande för chansen i matchen dessutom 36-29-35. Måste vi Snåla med strecken så börja från vänster men finns det plats för mycket streck och pengarna räcker så är det en öppen match och värd att helgardera.

Utgångstips: 1
Gardering: X stannar jag vid som en liten chansning och jag ser inget förlorat värde här.


11. Trelleborg - Brommapojkarna
47% - 27.5% - 25.5%
I Skåne på Vångavallen har vi en intressant match i nykomlingsmötet mellan Trelleborg och Brommapojkarna. Två lag som vinner till och från just nu även om BP endast tagit poäng på hemmaplan, nämligen tre vinster. Spontant ska det ju vara fördel hemmalaget men jag tror de höjs upp lite för mycket pga segern mot Malmö.

Förra säsongen inbördes vann de sin hemmamatch och i serien överlag visade de även att hemmaplan var en klar fördel. Trelleborg med 9-5-1 (37-14) och BP med 12-1-2 (34-14). BP vann trots allt serien och de hade ett bättre facit borta där det också skilde fem poäng mellan dem. I år är det dock snålt med segrar för TFF hemma, där Malmö är enda laget som besegrats – ja enda poängen t o m. Detta på fem matcher och med en målskillnad på 3-9. För BP som nämnts är det fyra raka förluster borta med 2-12 i målskillnad.

Matchen är streckad i paritet med marknadens värdering men jag tycker hemmalaget är lite för stora favoriter här och ser själv ett värde på de andra tecknen även om det inte är med många procentenheter. Men snarare 40% - 29% - 31% om jag sticker ut min haka. Litar man på marknaden är det en bra spik på hemmalaget – annars helgardera eller gå emot med en halvgardering.

Utgångstips: 2
Gardering: X eftersom det är på dessa två tecken värdet ligger enligt mig och det sker ofta nog dessutom men med mycket spikar har jag råd med 1 också.


12. Eskilstuna - Gefle
63.5% - 22% - 14.5%
På Tunavallen har vi ett Eskilstuna som åkte ur Allsvenskan med buller, bång och brak och lite mer. Eller egentligen var det rätt tyst om dem med endast 20 ihopsamlade poäng. Men de verkar direkt vilja vara med i toppen av Superettan för att kriga om en plats upp igen.

Det var på hemmaplan de tog 70% av sina poäng förra säsongen och de har även i år inlett starkt hemma. 2-2-0 (9-2) lyder det hittills och på andra sidan möter de ett Gefle med tre raka förluster i ligan medan de totalt på bortaplan har 1-1-2 (5-7). Förra säsongen undvek de precis kval för nedflyttning och poängen var rätt jämnt fördelade mellan om de spelade hemma eller borta.

Eskilstuna är klart överstreckade med sina 74% och det mesta av värdet ligger på krysset som kan vara ett kul spikalternativ för den våghalsiga som hittat andra stora favoriter att spika. Jag kommer dock luta mig mot ettan men ändrar sig streck och sannolikheter så är det värt att omvärdera.

Utgångstips: 1


13. Norrby - Helsingborg
25% - 25.5% - 49.5%
Match på Borås Arena med ett Norrby som inledde serien piggt med sju poäng efter tre matcher men därefter inte har vunnit och får nu seriefavoriten Helsingborg på besök. En match där mycket står på spel för skåningarna. Förra säsongen slutade bägge inbördes möten med hemmaseger, 3-2.

Helsingborg förra säsongen vann sju matcher hemma men endast fyra på bortaplan även om förlusterna var blygsamma likväl, tre hemma mot fyra borta. För Norrby (8p efter) var det 6-4-5 (22-22) hemma medan de borta antingen vann eller förlorade med sina 5-0-10. Hade matchen spelats i Helsingborg hade det varit en given spik men säkert med 77% på strecken dessutom.

Nu är de ”bara” streckade på 61% och för den som litar på marknaden är det en given spik på ettan då allt värde ligger där. Tankar om att bara ta bort krysset är intressant men jag är tveksam om HIF verkligen förlorar var fjärde match här. Helsingborg måste även vinna borta om de ska upp i Allsvenskan igen och två oavgjorda mot nykomlingarna Brage och Landskrona är allt de lyckats med efter sin 5-1 vinst mot jumbon Frej i andra omgången.

Utgångstips: 2
Gardering: 1 har ju värde oavsett om marknadens värdering är korrekt eller inte och HIF behöver visa mer tycker jag även om det är ett spikförslag som så många andra.



Omgångens bästa spik: Landskrona (match 6, en etta)
Omgångens bästa tecken: X mellan Örgryte och Värnamo (match 7, ett kryss)
Omgångens bästa skräll: Degerfors (match 5, en tvåa)


Systemförslag för den med en halvtjock plånbok. 864 rader på Liverättning

1. 1x2
2. 1
3. 1

4. 1x2
5. x2
6. 1

7. x2
8. 12
9. 1

10. 1x
11. 1x2
12. 1
13. 12


För den som vill komma lite billigare undan. 144 rader på Liverättning

1. 1x2
2. 1
3. 1

4. 1x2
5. x2
6. 1

7. x2
8. 12
9. 1

10. 1
11. x2
12. 1
13. 2

Här lämnar du in dina egna rader på Europatipset
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
holsso10 (+10)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td