Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-02-05, 22:18   #1
 
AndreasB1897s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blekinge
Inlägg: 1 792
Sharp$: 3864
Standard

Smitning?


Idag råkade jag göra bort mig, till en början i alla fall.
Var och handlade när jag backade in i en annan bil, det var mörkt och jag såg inte den. Gick fram och kollade om det var någon skada på bilen jag backat in i och jag såg inget. Fick samtidigt ändå panik och körde hem direkt då det var pappas bil... När jag kom hem så såg jag att det var en rejäl skada på min egen bil och efter 1 timme hemma kom jag på mig själv att det jag gör nu är jävligt dumt så jag ringde till affären som hade stängt. Av vissa anledningar så känner jag till namnet på chefen så jag ringde upp han och sa som det va. Han skulle återkomma imorgon då han tror att det är en av de anställdas bilar. Han sa det var bra jag ringde etc etc.

Min fråga är. Kan det kallas som smitning? I mitt tyckte borde det inte kunna klassas som det då jag ringde upp efter 1 timme och jag blev skärrad av händelsen därav jag inte ringde tidigare. Min andra fråga är: Vad är straffet för smitning om det nu kan klassas som det? Har haft körkortet i mindre än 2 år.

MVH Sveriges värsta bilförare
__________________
Twitter: @AndreasB1897
AndreasB1897 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 22:27   #2
O12
 
O12s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 1 128
Sharp$: 3892

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Första känslan, säger väl att du agerat bra vid den händelse.
Du har ju tagit kontakt med butiken och dem lär ju höra ifall det skulle hänt något med den andra bilen, då vet dem ju även vem de ska kontakta.

Annars så är det ju bara självrisken ni får stå för..

Nu kan jag inte lagar o regler - men sunt förnuft säger väl att detta inte ska kunna klassas som en smitning.

Ingen större fara skedd i mitt tycke

Liknande saker händer ju varje minut, så fasen det kunde vart mycket värre

Senast redigerad av O12 den 2013-02-05 klockan 22:28.
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 00:04   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 247
Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Utan att ha någon juridisk erfarenhet eller utbildning:

https://lagen.nu/dom/nja/1998s423

Citat:
...Chockad av händelsen stannade hon en bit bortom korsningen. Hon kände sig mycket uppskakad och knäsvag samt hade hjärtklappning. Hon tyckte därför att det var bäst om hon snabbt tog sig hem för att ta något lugnande. Hon gjorde inga försök att se efter hur det gått med det andra fordonet...
Citat:
...TR:n ifrågasätter inte att hon var uppskakad vid olyckstillfället och att hon ville komma hem så fort som möjligt för att kunna lugna ned sig. Däremot anser TR:n att hon senare under dagen, eller i vart fall under nästföljande dag, skulle ha reagerat och lämpligen kontaktat polisen.
Citat:
Intresset av att den som lider skada vid en trafikolycka får ersättning föranleder slutsatsen att B.D. i anslutning till olyckan borde ha underrättat lastbilsföraren eller polisen om att hon hade kört personbilen. I och med att hon inte hade gjort det innan polisen besökte henne på eftermiddagen dagen efter olyckan, har hon gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats.
Skillnaden mellan denna dam och dig är ju att du kollade upp bilen och konstaterade att det inte fanns några skador på bilen. Efter att ha kommit hem och upptäckt skador på din bil, så misstänkte du skador på bilen som du körde in i. Du tog kontakt, visserligen inte med personen ifråga eller polis. Där är en väsentlig skillnad enligt min uppfattning.

Sedan har vi också:

https://lagen.nu/dom/nja/1984s659

Citat:
För att vägtrafikant, som varit medveten om att han skapat risk för inträffad skada, skall kunna fällas till ansvar jämlikt 5 § trafikbrottslagen krävs enligt vanliga uppsåtsregler att omständigheterna ger fog för antagande att han skulle ha avvikit från platsen även om han hade varit säker på att skada uppkommit.
Citat:
I målet är fråga om påkörning av ett parkerat fordon. För att trafikolycka i det angivna lagrummets mening skall anses ha uppkommit bör i sådana fall fordras att skada av något slag har orsakats. I detta hänseende krävs uppsåt hos vägtrafikanten (se särskilt NJA 1976 s 6). Om inte denne insett att en trafikolycka inträffat, förutsätts alltså för ansvar att han i vart fall varit medveten om risken härför och att det måste antas, att han skulle ha avvikit från platsen även om han varit säker på att en sådan olycka hänt.
L.N., som stigit ur sin bil och undersökt den andra bilen, har tydligen misstänkt att en skada uppkommit på denna. I målet har emellertid inte ens påståtts vare sig att han märkt skadan eller att han även i sådant fall skulle ha avlägsnat sig från platsen. Åtalet kan därför inte bifallas.
Läser man den så finner man ytterligare stöd på att du inte har gjort något olagligt. Vet inte hur mycket det faktum att det blev skada på din (pappas) bil spelar in dock.

När jag läser det jag skrev i efterhand så vet jag inte om det ger så mycket. Men när jag nu skrivit ihop det så postar jag det också. Hoppas det är till någon hjälp.
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td