Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-05-21, 13:48   #1
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Den stora tråden om utbildning/studier/universitet


Många här har säkerligen redan avklarat sina studier, men ett par ungtuppar är vi nog allt på forumet som antingen skall börja studera inom en snar framtid eller som just nu bedriver studier.

I tråden kan vi diskutera allt som har med utbildning att göra - olika universitet, olika program, studentliv, karriärmöjligheter o.s.v.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 13:54   #2
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Så jag funderade på att läsa jur. kand men insåg att det först och främst är ett extremt tidskrävande och komplext program i jämförelse med många andra program (exkl. civ. ing, läkare) samtidigt som juridiken är ett ämne som inte intresserar mig. Lägg då till betygshetsen och lockelsen för mig blir mycket svalare.

Nu har jag istället siktat in mig på kriminologprogrammet. Här får man sämre karriärsmöjligheter (och mindre status) men ett program som som i mina ögon verkar roligare. Istället för 5 års pina på jur. kand fungerar jag på kriminologprogrammet (3 år) + eventuellt en master.

Är intresserad av andra individers erfarenheter av kriminologprogrammet - hur upplevde ni studierna, roliga/stimulerande? Studentlivet? Karriärmöjligheterna efter?

Kriminologprogrammet på Lunds Universitet är det som jag är inställd på.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-22, 22:53   #3
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Kriminologi låter ju sjukt intressant. En jurkand i all ära, men har en polare som är jurist och som nu vill bli domare och det är inte alls lätt då det typ finns totalt 900 domare totlat. Det verkar inte vara en baggis att få jobb som jurist heller och dessutom så verkar det finnas gott om pensionerade jurister/domare som inte alls tackar nej till extra jobb etc. Så konkurrensen verkar vara hård. Ja ja det är säkert inte mindre konkurrens som kriminolog

Själv har jag kommit in på en efterlängtad utbildning till hösten. kommer i framtiden jobba inom sjöfart, så jag hoppar helt enkelt av min Key Account utbildning för att jobba med de riktiga boysen
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-23, 15:14   #4
 
Galeocerdo cuviers avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 738
Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flickepojken Visa inlägg
Kriminologi låter ju sjukt intressant. En jurkand i all ära, men har en polare som är jurist och som nu vill bli domare och det är inte alls lätt då det typ finns totalt 900 domare totlat. Det verkar inte vara en baggis att få jobb som jurist heller och dessutom så verkar det finnas gott om pensionerade jurister/domare som inte alls tackar nej till extra jobb etc. Så konkurrensen verkar vara hård. Ja ja det är säkert inte mindre konkurrens som kriminolog

Själv har jag kommit in på en efterlängtad utbildning till hösten. kommer i framtiden jobba inom sjöfart, så jag hoppar helt enkelt av min Key Account utbildning för att jobba med de riktiga boysen
Konkurrensen som kriminolog är högre eftersom kriminologprogrammet inte ger en skyddad yrkesexamen, det är sällan arbetsgivare söker specifikt kriminologer, medan det finns många yrken där man måste vara jurist.

Samtidigt så har vi för många utexaminerade kriminologer, men det gäller alla program som inriktar sig mot humaniora och samhällsvetenskap. Historiker, arkeologer, beteendevetare, kriminologer, statsvetare, sociologer - alla har ett helvete.

Hur som helst så måste man läsa något man känner att man kommer kunna ta sig igenom.

Lycka till med din sjöfartsutbildning
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+2)
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td