Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-10-01, 11:13   #1
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 1
Sharp$: 3
Standard

Hjälp med finansiell planering?


Först och främst, förlåt för ett långt inlägg på förhand.

Jag skulle behöva hjälp med finansiell planering och även eventuellt skatterådgivning. Jag skall göra mitt bästa för att försöka göra en lång historia kort.

Sedan en tid tillbaka försörjer jag mig på heltid genom att trejda på Betfair med stöd av en egenutvecklad mjukvara. Det började i en liten skala som med allt, men det har eskalerat väldigt fort och numera omsätter jag miljontals kronor i månaden och gör i regel ett par hundra tusen kronor i vinst i snitt efter kommissioner per månad.

Detta har varit så framgångsrik att jag har utökat denna ”verksamhet” genom att dela med mig av den intellektuella egendomen i reglerad form till ett par nära vänner som i gengäld ger mig en skälig procentsats av deras vinster per månad.

Nu till mina funderingar:

1. Jag har uppfattat det som att det för mig som svensk är skattefritt när jag spelar på den engelska oddsbörsen på Betfair. Är det korrekt?

2. Jag misstänker att jag kanske behöver skatta för spelvinster som sker mot den australienska oddsbörsen på Betfair. ”The Tasmanian Gaming Commission” (TGC) reglerar den tasmanska spelmarknaden och har beviljat en licens för Betfair Pty att erbjuda australiska spelmarknader under reglerade former. Behöver jag skatta för spelvinster på den australienska oddsbörsen? Följdfrågor nedan om det är korrekt antaget.
  • a. Beskattas jag enligt BF P & L för min australienska plånbok?
  • b. Beskattas jag per avgjord marknad? Vill minnas att jag förut har läst att pokerspelare skulle behöva skatta per vunnen pott för att dra en parallell. Detta gör ju situationen extremt ohållbar och jag får då helt enkelt sluta spela på den australienska oddsbörsen i detta fall.
  • c. Finns det något fall i Sverige där spelare har beskattats för vinster på en speloddsbörs, eller pokervinster för den delen?

3. Min bank har börjat ställa frågor gällande diverse insättningar på mitt konto. Notera att jag får kontinuerliga insättningar månadsvis från Betfair och ett par vänner. Jag har hittills hävdat att det är spelvinster utan följdfrågor, vilket det faktiskt är.
  • a. Utbetalningar som kommer till mig direkt från Betfair uppfattar jag som inga problem. Korrekt antagande?
  • b. Jag har förståelse för att överföringar från vänner med jämna mellanrum kan uppfattas som märkliga. I regel är ju dessa spelvinster och då vi inte tillämpar någon gåvoskatt i Sverige har jag väl det på det torra vad gäller den juridiska och skattemässiga aspekten? För att dra en parallell kan jag lira V75 eller Stryktipset med ett par kompisar där de skickar mig insats för andelar och jag skickar tillbaka eventuella vinster.
  • c. Om jag istället skulle erhålla pengarna kontant från mina vänner och sedan göra en insättning hade det i min mening sett ännu märkligare ut. I slutändan vill man ju ha ”vita” pengar (varför tvätta pengar som inte behöver beskattas!).

Jag är rädd för att jag tids nog kommer att få en ”revision” på mig och kommer att behöva förklara allt enligt ovan och vill vara redo i sådant fall. Kan jag känna mig på det torra eventuellt undantaget spelvinsterna från den australienska oddsbörsen som behöver separeras?

Jag nolltaxerar och jag tar inte emot några bidrag. Jag är villig att betala skatt och göra rätt för mig, givet att jag enligt rådande skattelagstiftning måste göra det. Jag är även inställd på att rådgöra med en professionell skattejurist om situationen, men är rädd för att det är svårt att hitta rätt person som förstår komplexiteten i detta.

Tack på förhand för all eventuell hjälp jag kan få av er!
anonym50001 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-01, 15:33   #2
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av anonym50001 Visa inlägg
1. Jag har uppfattat det som att det för mig som svensk är skattefritt när jag spelar på den engelska oddsbörsen på Betfair. Är det korrekt?
Korrekt, så länge Betfair har sin licens inom EU.
Citat:
Ursprungligen postat av anonym50001 Visa inlägg
2. Jag misstänker att jag kanske behöver skatta för spelvinster som sker mot den australienska oddsbörsen på Betfair. ”The Tasmanian Gaming Commission” (TGC) reglerar den tasmanska spelmarknaden och har beviljat en licens för Betfair Pty att erbjuda australiska spelmarknader under reglerade former. Behöver jag skatta för spelvinster på den australienska oddsbörsen? Följdfrågor nedan om det är korrekt antaget.
  • a. Beskattas jag enligt BF P & L för min australienska plånbok?
  • b. Beskattas jag per avgjord marknad? Vill minnas att jag förut har läst att pokerspelare skulle behöva skatta per vunnen pott för att dra en parallell. Detta gör ju situationen extremt ohållbar och jag får då helt enkelt sluta spela på den australienska oddsbörsen i detta fall.
  • c. Finns det något fall i Sverige där spelare har beskattats för vinster på en speloddsbörs, eller pokervinster för den delen?
Jag är en av de lyckliga som åkte på att skatta för min pokervinster(var några hundra som torskade pga en idiot på ett känt pokerforum). Det jag fick skatta på var nettouttaget under ett kalenderår på icke-eu siter. Alltså inte per pott.
__________________
Finska killar sover de också!
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td