Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-16, 09:05   #1
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Följetråd på politiskt riktning


Nya regler för röstberättigade medborgare

* Medborgaren skall ha genomgått fullvärdig grundskola samt gymnasium
* Medborgaren skall ha fullvärdig kunskap om svenska språket
* Medborgaren skall avge ett nutidsprov inför varje val gällande dom olika partiernas åsikter och politik i stort


Nya regler för Politiker

* Politikern skall ha genomgått fullvärdig grundskola, gymnasium samt minst 40 högeskolepoäng
* Politikern skall ha jobbat i minst 10 år inom den svenska marknaden
* Politikern skall genomgå ett prov för certifikering av sagda ämbete, det inkluderar kunskaper inom svenska samhället samt en förståelse för ekonomi och miljö



Detta är mina förslag för en bättre värld och bättre demokrati, några tankar?


Det är min på ett annat forum, nu vill jag veta vad liberaler, socialdemokrater och liknande anser om en fascistisk styrelse som detta nog kan liknas.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 15:47   #2
 
Frikeers avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 64
Standard

Detta låter bara sjukt. Vi ska absolut inte begränsa rösträtten.
Frikeer är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 15:49   #3
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 185
Sharp$: 1322
Standard

Helt sjuka och odemokratiska idéer.
wedetips är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 20:58   #4
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Kan inte inte säga hur det är odemokratiskt och sjukt, eller hur det begränsar rösträtten?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:02   #5
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Nya regler för röstberättigade medborgare

* Medborgaren skall ha genomgått fullvärdig grundskola samt gymnasium
* Medborgaren skall ha fullvärdig kunskap om svenska språket
* Medborgaren skall avge ett nutidsprov inför varje val gällande dom olika partiernas åsikter och politik i stort


Nya regler för Politiker

* Politikern skall ha genomgått fullvärdig grundskola, gymnasium samt minst 40 högeskolepoäng
* Politikern skall ha jobbat i minst 10 år inom den svenska marknaden
* Politikern skall genomgå ett prov för certifikering av sagda ämbete, det inkluderar kunskaper inom svenska samhället samt en förståelse för ekonomi och miljö



Detta är mina förslag för en bättre värld och bättre demokrati, några tankar?


Det är min på ett annat forum, nu vill jag veta vad liberaler, socialdemokrater och liknande anser om en fascistisk styrelse som detta nog kan liknas.
Jag tycker skolan är alldeles för lång i Sverige. Man blir lätt skoltrött vilket man ser på många som är i behov av en paus efter de gymnasiala studierna.
Du menar även att de som hoppar av gymnasium och börjar som lärling någonstans ska få sin rösträtt borttagen?

Finns gott om migranter här som inte kan de Svenska språket. Flertalet engelsmän som hittat en tjej och bosatt sig här. Språkkunnighet och rösträtt hör inte ihop tycker jag. Man har rätt till åsikter och demokratiska beslut utan att vara språkkunnig.

Om jag är liberal så vet jag redan vad de andra står för, varför ska jag göra ett prov angående deras valfrågor när jag inte ens vill veta vad de har för ändamål då jag redan vet vart på vallinjen de står. Mao är det onödigt vetande för mig. Vart ska dessutom gränserna dras? Hur många partier ska man studera för att passera testet? Skulle SD före valet 2010 ingå i ett sådant test?


Angående kraven på politikern så håller jag med.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:10   #6
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Skoltrött beror ju på en dålig skola med för många elever i ratio per lärare. Ryktas om att failet integration kostar enligt expo minst 40 miljarder per år så där finns det lite extra lärartjänster, runt 80.000 extra om vi räknar att en lärare kostar 500.000 per år. Det är dessutom lågt räknat, men spela roll.

Jag anser att man bör ha en fullgod koll på vad det är man röstar på och vad dom olika partierna står för. Så jag kan slopa mitt krav på gymnasial utbildning och endast kräva ett nutidstest som behandlar dom olika partiernas ställningstagande för tillfället.


Ungefär 1-2% av dagens röstberättigade befolkning i Sverige kan det mesta om svensk politik(generöst räknat) 8-10% vet en del så dom kan göra informerade val. Resten har ingen aning och dom får rösta ändå för att det är deras rättighet?


Herregud.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:36   #7
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 185
Sharp$: 1322
Standard

...
wedetips är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:38   #8
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wedetips Visa inlägg
Bla bla SD kom in riksdagen alla borde inte få rösta(något sådant stod det)
Känns inte direkt som du har en genomtänkt åsikt, utan mer något helt annat som inte stämmer ur logik eller en verklighet. Blir du arg för att du kanske inte får rösta med mitt förslag? Känns det orättvist att man måste jobba för att ha sina rättigheter?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:41   #9
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 185
Sharp$: 1322
Standard

Ids inte spilla tid på dårar bara....
wedetips är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:42   #10
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wedetips Visa inlägg
Ids inte spilla tid på dårar bara....
Klart du gör, du kan väl förklara varför människor har som rättighet att påverka ett helt samhälle utan någon information eller kunskap om ämnet.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 23:23   #11
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 32
Sharp$: 87
Standard

Vi skall nog vara försiktiga med att slänga oss med "sjukt" och "odemokratiskt". Det har under våren och tidig sommar funnits en rörelse som hetat "Rösta demokratiskt" (rörelsens verkliga namn var snarare något i stil med "Vi som inte gillar Sverigedemokrater och försöker insinuera att de inte är demokratiska"), ungefär som att röst inte skulle kunna vara demokratisk. Att en röst inte skulle vara demokratisk är förstås en motsägelse i sig, ungefär som att säga att en sten inte är en sten därför att den har en annan färg än andra stenar.

Demokrati betyder majoritetsstyre (etymologiskt kommer ordet från "demo = folk" och "krati = styre") inget mer, inget mindre. Får man, via fria val, rösta och majoriteten får sin vilja igenom har man en demokrati.

Angående TS förslag om förändringar så håller jag inte med, men tycker ändå förslaget fyller ett syfte, nämligen att identifiera problemet med den nuvarande demokratisystemet. Ta en sak som väljarrörlighet, dvs. hur benägen en väljare är att byta parti. Väljarrörligheten har ökat, men svenska väljare är likväl väldigt "stabila" (http://www.sydsvenskan.se/opinion/ak...t-stabila.html). 1960 var väljarrörligheten 11,4%, 1988 20% (väldigt låga tal dvs). Är det konstigt att ett och samma parti, givet de förutsättningarna, behåller makten? Om det parti som hittills dominerat svensk politik, Socialdemokraterna, ställde upp med en kossa som partiledare (smashläge för Sahlin-skämt här...) skulle de fortfarande få 15-20% av rösterna. Skall det se ut så i en verklig demokrati? Är inte det lika "odemokratiskt" som att ställa krav på valmanskåren?
Good2cu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td