Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-12-09, 19:23   #1
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Bank-ID


Ser att Bank-id kommer mer och mer hos spelbolag nu.

Men vad fan visar Bank-id, "e-leg, som ett körkort, pass eller ID-kort för nätet" har jag lyckats läsa mig till, men visar det även för spelbolagen var man bor/ är skriven?

Eller måste man även inkomma med en räkning eller dylikt för att bevisa sin adress?
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 20:12   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sskssk Visa inlägg
Ser att Bank-id kommer mer och mer hos spelbolag nu.

Men vad fan visar Bank-id, "e-leg, som ett körkort, pass eller ID-kort för nätet" har jag lyckats läsa mig till, men visar det även för spelbolagen var man bor/ är skriven?

Eller måste man även inkomma med en räkning eller dylikt för att bevisa sin adress?
Jag ställde samma fråga tidigare idag, se inlägg nr. 11 https://www.sharps.se/forums/spelbol...-a/#post596185

Hos LeoVegas verkar dom efterfråga dokument även om man loggar in med bank-ID? Eller har jag fel?
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-12-09, 21:09   #3
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sskssk Visa inlägg
Ser att Bank-id kommer mer och mer hos spelbolag nu.

Men vad fan visar Bank-id, "e-leg, som ett körkort, pass eller ID-kort för nätet" har jag lyckats läsa mig till, men visar det även för spelbolagen var man bor/ är skriven?

Eller måste man även inkomma med en räkning eller dylikt för att bevisa sin adress?
Som jag svarar i den andra tråden så är jag övertygad om att BankID är tillräckligt för att anses legitimerad enligt spellagen, däremot kan spelbolagen själva välja ytterligare nivåer säkerhet om de vill och det är rimligt, tex bevis pp att betalkortet, man använt är ens eget.

Tolkar bankID som att de skickar personnumret till den man legitimerar sig emot, typ "550101-0101 legitimerade sig med korrekt lösenord och korrekt mjukvara för bankID. Legitomering godkänd". Då kan den som ställt frågan enkelt kolla tex adressuppgifter mot SPAR eller ställa frågan om ett konto angett för uttag tillhör personnumret (likt hur Svenska spel väl gör idag)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), sskssk (+5)
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td