Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-01-01, 21:44   #46
 
nasdors avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 35
Sharp$: 2621
Standard

Efter har läst en del i spelpropositionen och spellagen så ska spel inom EES som inte riktar sig till Sverige vara skattefria. Problemet är att det inte definieras särskilt tydligt (inte alls egentligen) vad som anses riktat mot Sverige.

Det enda jag kunde hitta finns i propositionen (under Författningskommentarer, s. 277).
Citat:
Lagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls i Sverige, dvs. på svenskt territorium både till lands och sjöss, oavsett om det tillhandahålls här eller inte, om inte något annat följer av 3 eller 4 §. Det innebär att lagen även är tillämplig på spel som tillhandahålls på internet.

För att inte allt spel över internet ska omfattas av lagens tillämpningsområde undantas sådana spel som inte riktas mot den svenska marknaden. Det är således inte tillräckligt att en webbplats där spel tillhandahålls är åtkomlig från Sverige – för att lagen ska vara tillämplig krävs att den är utformad för den svenska marknaden. Detta får avgöras efter en samlad bedömning, där omständigheter av betydelse kan vara att webbplatsen innehåller svensk text eller erbjuder insättningar och vinster i svensk valuta.
Det står en del under 17.4 i propositionen (https://www.regeringen.se/48dd31/con...pelmarknad.pdf) kring beskattning av spelare för den som vill läsa mer. Är det någon annan som har satt sig in och har någon uppfattning?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Juret (+10)

Senast redigerad av nasdor den 2019-01-01 klockan 21:46.
nasdor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 18:16   #47
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 18
Sharp$: 63
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nasdor Visa inlägg
Efter har läst en del i spelpropositionen och spellagen så ska spel inom EES som inte riktar sig till Sverige vara skattefria. Problemet är att det inte definieras särskilt tydligt (inte alls egentligen) vad som anses riktat mot Sverige.

Det enda jag kunde hitta finns i propositionen (under Författningskommentarer, s. 277).


Det står en del under 17.4 i propositionen (https://www.regeringen.se/48dd31/con...pelmarknad.pdf) kring beskattning av spelare för den som vill läsa mer. Är det någon annan som har satt sig in och har någon uppfattning?
Alltså det här är exakt det jag försökte undvika när jag skapade tråden. För mycket länkar för mycket spekulation. Vi behöver klara svar inte ännu mer förvirrning. Kommer det vara skattefritt eller inte att spela på pinnacle, eftersom dom inte inriktar sig på svenska spelare.

Dom här återstår fortfarande
3 § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Vinster i lotterier och kombinationsspel samt vid vadhållning är skattefria om
- spelet tillhandahålls av någon som har licens enligt spellagen (2018:1138) och spelet kräver licens enligt samma lag,
- spelet tillhandahålls i Sverige och spelet inte kräver licens enligt spellagen, eller
- spelet tillhandahålls i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och spelet inte kräver licens i Sverige.
Bicepsbrother är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 19:31   #48
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Nyckeln är "spelet inte kräver licens i Sverige". Vad innebär det egentligen?
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 19:40   #49
 
nasdors avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 35
Sharp$: 2621
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Nyckeln är "spelet inte kräver licens i Sverige". Vad innebär det egentligen?
Licensplikt gäller endast om verksamheten riktar sig till den svenska marknaden.
nasdor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 20:19   #50
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Dvs inte har en sajt på svenska och inte gör reklam i Sverige?
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 21:15   #51
 
nasdors avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 35
Sharp$: 2621
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Dvs inte har en sajt på svenska och inte gör reklam i Sverige?
Ja, precis. Det vore orimligt annars att kräva licens av alla bookies.
nasdor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:52   #52
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Som alltid läsvärt ifrån Niklas Borg: https://www.expressen.se/sport/tips-...s-med-respekt/

Källa: expressen.se
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 16:52   #53
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 560
Sharp$: 3177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Som alltid läsvärt ifrån Niklas Borg: https://www.expressen.se/sport/tips-...s-med-respekt/

Källa: expressen.se
Pop up-skyltarna driver mig redan till vansinne. Sitter man 35 timmar i veckan så innebär det att man måste klicka ner dessa hos Bet365 35 gånger under samma vecka. Den längsta intervallen du kan ställa in är med en timmes mellanrum
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+3)
Nicksson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 17:23   #54
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Som alltid läsvärt ifrån Niklas Borg: https://www.expressen.se/sport/tips-...s-med-respekt/

Källa: expressen.se
Även här är det läsvärt: https://www.aftonbladet.se/sportblad...manar-varandra

Källa: aftonbladet.se
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 17:32   #55
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nicksson Visa inlägg
Pop up-skyltarna driver mig redan till vansinne. Sitter man 35 timmar i veckan så innebär det att man måste klicka ner dessa hos Bet365 35 gånger under samma vecka. Den längsta intervallen du kan ställa in är med en timmes mellanrum
Instämmer, jag kan vara inloggad i flera timmar utan att lägga ett enda spel och ändå så kommer dessa pop-ups med påminnelser om det är dags att fundera över sitt spelande?

För att t.ex. kunna ta del av ATG Live måste jag vara inloggad, men väl inloggad blir man uppmanad att logga ut med jämna mellanrum.

Känns inte helt genomtänkt, ska man följa en lördags-V4:a + V75 så är det 4,5 timme live som gäller. Att då få uppmaningen varje timme om att fundera över sitt spelande är uselt, särskilt uselt också om man INTE har lagt ett enda bet!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 14:17   #56
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 18
Sharp$: 63
Standard

Är det någon som vet FÖR SÄKERHET vilka skatter som gäller om jag t,ex vill bitcoin betta? Eftersom nitrogen sports inte har ngn svensk licens och så ska man tydligen skatta på vinst på bitcoin. Förvirrande...
Bicepsbrother är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 14:40   #57
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bicepsbrother Visa inlägg
Är det någon som vet FÖR SÄKERHET vilka skatter som gäller om jag t,ex vill bitcoin betta? Eftersom nitrogen sports inte har ngn svensk licens och så ska man tydligen skatta på vinst på bitcoin. Förvirrande...

Nitrogen sports har väl ingen EU-licens? I så fall ingen skillnad från tidigare: 30% skatt, tas upp som inkomst av kapital. Bitcoinbeskattning har jag ingen kunskap om.

Inkomstskattelagen, nya lydelsen:

Citat:
25 § /Träder i kraft I:2019-01-01/ Vinst i lotteri, kombinationsspel och pyramidspel samt vid vadhållning ska tas upp om vinsten överstiger 100 kronor och inte är skattefri enligt 8 kap. 3 §. Den vinst som ska tas upp beräknas som skillnaden mellan de sammanlagda vinsterna och insatserna under beskattningsåret hos samma spelanordnare.

Utgifter för att delta i lotteri, kombinationsspel, vadhållning och pyramidspel får inte dras av.
Lite knepigare är det kring spelbolag som har EU-licens men inte svensk licens och som tillåter svenska spelare utan att rikta sig till Sverige. Där kommer det nog hända saker i år: Jag gissar att lagen kommer skärpas så att det inte finns något kryphål på det sätt som Folkeautomaten och Betser valt att erbjuda spel till svenskar.

Citat:
När det gäller lagens tillämpning på spel över internet, s.k. onlinespel,
bör utgångspunkten vara att spellagen ska tillämpas på spel som tillhandahålls
i Sverige, oavsett om det tillhandahålls från ett annat land.
Regeringen delar utredningens bedömning att lagen ska omfatta spel som
i någon mening riktar sig till den svenska marknaden och svenska
spelare. Den av utredningen föreslagna regleringen riskerar dock att sätta
fokus på huruvida spelare är stadigvarande bosatta eller stadigvarande
vistas i Sverige, i stället för på om spelen är anpassade för den svenska
marknaden. Regeringen föreslår därför att begränsningen i tillämpningen i
stället uttrycks som att lagen inte ska tillämpas på onlinespel som inte
riktas till den svenska marknaden. Regeringen är medveten om att det,
som Uppsala universitet (Juridiska fakulteten) påpekar, finns risk för att
ett spelföretag helt enkelt genom att erbjuda speltjänster på engelska och
med insatser eller kontoställning angivna i en annan valuta försöker
kringgå det svenska licenskravet. Samtidigt är det inte rimligt eller
möjligt att kräva att alla aktörer som erbjuder spel över internet ska söka
licens i Sverige.
Källa: https://www.regeringen.se/496bc6/con...-201718220.pdf

Senast redigerad av Morgan007 den 2019-01-09 klockan 15:05.
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 14:52   #58
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 18
Sharp$: 63
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Nitrogen sports har väl ingen EU-licens? I så fall ingen skillnad från tidigare: 30% skatt, tas upp som inkomst av kapital. Bitcoinbeskattning har jag ingen kunskap om.

Inkomstskattelagen, nya lydelsen:



Lite knepigare är det kring spelbolag som har EU-licens men inte svensk licens och som tillåter svenska spelare utan att rikta sig till Sverige. Där kommer det nog hända saker i år: Jag gissar att lagen kommer skärpas så att det inte finns något kryphål på det sätt som Folkeautomaten och Betser valt att erbjuda spel till svenskar.


Källa: https://www.regeringen.se/496bc6/con...-201718220.pdf
Helt säkert? letar efter ett alternativ nu när pinnacle är borta. Vill ej behöva betala dubbla skattar, den där 30 % inkomstskatten på bitcoin och "skatten" för att bolaget inte har någon svensk licens. Just making sure, sorry om jag upprepar mig. Vill ej hamna i trubbel.
Så bara den dära 30 % inkomstskatten av bitcoin, right?
Bicepsbrother är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 15:24   #59
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bicepsbrother Visa inlägg
Helt säkert? letar efter ett alternativ nu när pinnacle är borta. Vill ej behöva betala dubbla skattar, den där 30 % inkomstskatten på bitcoin och "skatten" för att bolaget inte har någon svensk licens. Just making sure, sorry om jag upprepar mig. Vill ej hamna i trubbel.
Så bara den dära 30 % inkomstskatten av bitcoin, right?
Nej, för dina spelvinster får du betala 30% vinstskatt. Hur Bitcoin ska hanteras är jag inte rätt person att avgöra, det finns säkert väldigt mycket skrivet om på andra ställen.
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 15:41   #60
 
Reg.datum: dec 2018
Inlägg: 18
Sharp$: 63
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Nej, för dina spelvinster får du betala 30% vinstskatt. Hur Bitcoin ska hanteras är jag inte rätt person att avgöra, det finns säkert väldigt mycket skrivet om på andra ställen.
Hitta inget om det.. att betala 2 30% skatter bara för att betta på bitcoin är ju ute ur ekvationen... Och då menar jag vinstskatten och ökningen av bitcoin??
Önskar någon kunnig kunde svara på detta.
Bicepsbrother är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td