Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-22, 10:23   #1
ALA
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 227
Sharp$: 1512
Standard

Betfair premium charge


Hej

Vilka parametrar avgör om man drabbas av premiun charge 20% hos Betfair?

Hur mycket kan man vinna utan risk och finns det något knep att kamuflera sig?

MVH/
Anders Larsson
ALA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 10:27   #2
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Galet mycket måste du vinna
Från wikipedia:
Citat:
Even though Betfair insisted that the charge would only affect a very small portion of its members (less than 0.5%), it attracted a great deal of criticism on its member forum and from the broader exchange betting community.

The customers most likely to be affected by the Premium Charge are successful traders, whose repeated backing and laying at small margins results in few losses (and hence yield little commission). Backers with a particularly good strike-rate may also be subject to the additional charge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Betfair
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 10:37   #3
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
Galet mycket måste du vinna
Från wikipedia:


http://en.wikipedia.org/wiki/Betfair
Det har inget med att göra hur mycket du har vunnit.

Jag har själv drabbats av premium charges och det är ytterst irriterande eftersom avgiften är oberäknelig och orättvis. Jag löste problemet genom att be en kompis öppna konto men sen fick jag premium charges där också efter 250 spel. Dessutom fick jag starta om på 0 poäng.

Men det är mest traders som drabbas eller personer som har väldigt hög ROI, eller en komb av dessa två.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 10:48   #4
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Det har inget med att göra hur mycket du har vunnit.

Jag har själv drabbats av premium charges och det är ytterst irriterande eftersom avgiften är oberäknelig och orättvis. Jag löste problemet genom att be en kompis öppna konto men sen fick jag premium charges där också efter 250 spel. Dessutom fick jag starta om på 0 poäng.

Men det är mest traders som drabbas eller personer som har väldigt hög ROI, eller en komb av dessa två.
Tradea du då eller betta bara? Hur hög ROI låg du på när det inträffa? Lust å säga vad det är för summor vi snackar om på ett ungefär?
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-22, 13:52   #5
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
Tradea du då eller betta bara? Hur hög ROI låg du på när det inträffa? Lust å säga vad det är för summor vi snackar om på ett ungefär?
Jag använde kontot till både trading och betting, sett till omsättningen kanske 70% trading och 30% betting.

Summorna är som sagt irrelevanta. Om man lägger 250 spel till odds 2 a 100 kr och betalar 5% i kommission får man premium charge om man har plussat mer än 6250 kr på en omsättning på 25000.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 17:35   #6
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Hur är det "fair"???
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 18:43   #7
Webmaster
 
marss avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 804
Sharp$: 3518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Hur är det "fair"???
Inte särskilt fair, tyvär kan dem göra så eftersom dem i princip har monopol på trading i nuläget och jag tror nog att av den halva procenten som drabbas så är det stor majoritet tradeare som tjänar ofantliga summor.

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Jag använde kontot till både trading och betting, sett till omsättningen kanske 70% trading och 30% betting.

Summorna är som sagt irrelevanta. Om man lägger 250 spel till odds 2 a 100 kr och betalar 5% i kommission får man premium charge om man har plussat mer än 6250 kr på en omsättning på 25000.
Det skulle alltså motsvara 125% roi..

Förövrigt stämmer det inte som du säger att summorna är irrelevanta: Läs här, sektion 7: http://www.betfair.com/aboutUs/Betfair.Charges/

Man kan aldrig få premium charge före man betalt £1000 i charges.. dvs omsatt ungefär 10k sek * 20 (charge e ju 5%) = 200k sek.

Citat:
Each week the customers who meet all the conditions set out above will be charged the lesser of:

* The difference between 20% of the previous week’s gross profits and the total charges generated during the week; and
* The difference between 20% of gross profits and the total charges generated during the lifetime of the account.
Gränsen går alltså runt 125% roi. Men visst om man ligger över 125% ROI lifetime på betfair så får man akta sig.. hyffsat lyxproblem skulle jag säga.. som jämförelse kan man ju tänka på att RAS NCAAF i år slutade på under 115% ROI. Om du vill lira skattefritt å inte bli limiterad så finns det inget annat alternativ.. oddsen med premium charge avdraget hamnar ändå i samma intervall som på vanliga bookies (1.80-1.90 nåt antagligen för en 50%are)
mars är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 16:07   #8
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
Gränsen går alltså runt 125% roi. Men visst om man ligger över 125% ROI lifetime på betfair så får man akta sig.. hyffsat lyxproblem skulle jag säga.. som jämförelse kan man ju tänka på att RAS NCAAF i år slutade på under 115% ROI. Om du vill lira skattefritt å inte bli limiterad så finns det inget annat alternativ.. oddsen med premium charge avdraget hamnar ändå i samma intervall som på vanliga bookies (1.80-1.90 nåt antagligen för en 50%are)
Jag kände faktiskt inte till gränsen men eftersom jag öppnade konto 2003 så passerade jag 10000 kr i avgifter för många år sedan. Jag har betalat drygt 250000 SEK i avgifter till Betfair genom åren inklusive PC.

De senaste åren har jag legat på 114-117% i ROI ungefär men eftersom jag tradat en hel del med många gröna böcker hamnade jag ändå på under 20% och drabbades av PC varje gång jag haft en bra vecka.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 16:11   #9
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mars Visa inlägg
IOm du vill lira skattefritt å inte bli limiterad så finns det inget annat alternativ.. oddsen med premium charge avdraget hamnar ändå i samma intervall som på vanliga bookies (1.80-1.90 nåt antagligen för en 50%are)
Det som är så irriterande med PC är att det är omöjligt att veta effekterna av ett enskilt spel och huruvida man skulle tjäna på att lägga spelet på ett spelbolag till något lägre odds. Det finns säkert sätt att räkna på det men jag orkar inte.

Hade varit mycket enklare om Betfair helt enkelt höjt kommissionen för framgångsrika kunder.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 16:12   #10
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Varför ha rabatt på komissionen alls? Problem solved.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 16:52   #11
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Varför ha rabatt på komissionen alls? Problem solved.
De borde sänka kommissionen för förlorande kunder så de fortsätter försörja oss sharps. Det skulle gynna Betfair också.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 17:19   #12
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
De borde sänka kommissionen för förlorande kunder så de fortsätter försörja oss sharps. Det skulle gynna Betfair också.
Ja, hör tvärtom istället. Rabatt om du är ny och mindre till de som omsätter och vinner.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 17:25   #13
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Ja, hör tvärtom istället. Rabatt om du är ny och mindre till de som omsätter och vinner.
De har nog analyserat och räknat på det väldigt noga. Det handlar ju för dem om att skaffa kunder och sen få de att fortsätta spela.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 17:30   #14
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Dum fråga kanske, men de oddsen som visas är de före eller efter commission? Går det ställa in så man får dem efter?
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 17:39   #15
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
De har nog analyserat och räknat på det väldigt noga. Det handlar ju för dem om att skaffa kunder och sen få de att fortsätta spela.
Jo det är klart de har gjort det, tänker ju inte ur deras synvinkel direkt när man spekulerar här.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td