Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Speldagböcker (https://www.sharps.se/forums/speldagboecker/)
-   -   RobinD - Blandat (https://www.sharps.se/forums/speldagboecker/5256-robind-blandat/)

RobinD 2011-05-22 23:02

Jag har inget emot att diskussionen fortsätter här då det är satt i ett sammanhang så vi matematiskt obegåvade människor förstår.

RobinD 2011-05-23 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av Rejs (Inlägg 124131)
Jag är en av dina som inte smyger med det!

Tack som fan, sitter och inväntar 5st b5-6 :P

Har inga B5 eller B6 som lever så du kan nog vänta ett tag:)

RobinD 2011-05-23 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av Blixth1958 (Inlägg 124136)
Det är bara att lyfta på :hattenav:Robin. Kassan går stadigt uppåt:cheers:

Citat:

Ursprungligen postat av Badass (Inlägg 124145)
Mycket, mycket snyggt RobinD! Är imponerad...!

/Badass

Citat:

Ursprungligen postat av Pohjan (Inlägg 124128)
Lite offtopic egentligen men hur kommer du fram till detta och vad menas egentligen med med din uträkning?? Dem flesta vet att Robin är grym men jag är bara intresserad av hur du räknar?? Skulle egentligen bara vilja veta mer.. Kan inte folk som är mkt bra på statistik skriva lite olika guider på hur man ska "hitta överodds" mm.. Finns ju massvis med folk som är mkt bra på utträkningar i alla dess former, men som kanske kan fixa en liten guide om hur man ska använda det i verkligheten genom att vinna över bookiesarna?? Tack på förhand Mattias

Citat:

Ursprungligen postat av tino (Inlägg 124130)
Jag är en av dina smygföljare.

Well done Robin! :cheers:

Tack tack och varsågoda, bara hoppas på att kulorna fortsätter ticka in!

tino 2011-05-23 06:57

Citat:

Ursprungligen postat av Zimond (Inlägg 124190)
I länken nedan kan ni ladda hem ett OpenOffice-dokument jag slängde ihop där ni kan räkna varians med binomialfördelning.

https://rapidshare.com/files/4279063345/bindist.ods

Antal lyckade spel - Säger sig självt. Hur många spel i ditt urval som träffade. I RobinDs fall 295.

Antal spel - Det totala antalet spel i ditt urval, push borträknat. 539 för RobinD

Förväntad träffprocent - Den förväntade träffprocenten om man slumpmässigt hade valt ut sina spel. Rimligtvis ditt snittodds i procent. Objekten i ditt urval bör inte skiljas åt för mycket i odds. I RobinDs fall verkar det okej att använda sig av 50%. Så skriv 0,5 i det fältet.

P - Anger sannolikheten att slumpen träffar 295 spel eller fler av 539 om den förväntade träffprocenten är 50%. Svaret i RobinDs fall blir då 1,38%.

Tack! Jag ser dock ingen formel där värdet för P-kolumnen skrivs ut (D14). Öppnar upp arket med Excel om det möjligtvis har något kompatibilitetsproblem pga. OpenOffice-formatet?

robbson11 2011-05-23 07:58

Citat:

Ursprungligen postat av tino (Inlägg 124220)
Tack! Jag ser dock ingen formel där värdet för P-kolumnen skrivs ut (D14). Öppnar upp arket med Excel om det möjligtvis har något kompatibilitetsproblem pga. OpenOffice-formatet?

I Open office syns formeln i D14 så det är nog kompatibilitetsproblem som du säger...?

robbson11 2011-05-23 08:12

Citat:

Ursprungligen postat av Zimond (Inlägg 124190)
I länken nedan kan ni ladda hem ett OpenOffice-dokument jag slängde ihop där ni kan räkna varians med binomialfördelning.

https://rapidshare.com/files/4279063345/bindist.ods

Antal lyckade spel - Säger sig självt. Hur många spel i ditt urval som träffade. I RobinDs fall 295.

Antal spel - Det totala antalet spel i ditt urval, push borträknat. 539 för RobinD

Förväntad träffprocent - Den förväntade träffprocenten om man slumpmässigt hade valt ut sina spel. Rimligtvis ditt snittodds i procent. Objekten i ditt urval bör inte skiljas åt för mycket i odds. I RobinDs fall verkar det okej att använda sig av 50%. Så skriv 0,5 i det fältet.

P - Anger sannolikheten att slumpen träffar 295 spel eller fler av 539 om den förväntade träffprocenten är 50%. Svaret i RobinDs fall blir då 1,38%.

Dum fråga!! Men hur ska man värdera P i detta fall 1,38% ? Förenklat sagt att ju lägre procent desto "bättre" capper? eller?? :skamsen:

Zimond 2011-05-23 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av robbson11 (Inlägg 124222)
Dum fråga!! Men hur ska man värdera P i detta fall 1,38% ? Förenklat sagt att ju lägre procent desto "bättre" capper? eller?? :skamsen:

Precis. Ju lägre procentsatsen är, desto troligare är det att cappern inte har haft tur, utan faktiskt har en högre träffprocent än slumpen och därför är en vinnande spelare.

Persa 2011-05-23 14:39

Kanske något mars kan implementera i spreadsheet om det finns intresse?

dragomaster 2011-05-24 05:34

går det att se dina spel före matchstart?

KP 2011-05-24 06:18

Citat:

Ursprungligen postat av dragomaster (Inlägg 124340)
går det att se dina spel före matchstart?

Har man kunnat gjort hela tiden. Klicka på hans spreadsheet, https://www.sharps.se/spreadsheet/robintotals

Gerrard82 2011-05-24 10:14

Tack Robin

Keep it up:hattenav:

Dolly_the_cat 2011-05-24 14:17

En fråga angående dagens spel, är det asian handicap du spelat där du vinner ifall det blir 3 mål eller mer och halva insatsen tillbaka vid 2 mål och förlust vid 1 eller inga mål?
//Katten

KP 2011-05-24 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Dolly_the_cat (Inlägg 124366)
En fråga angående dagens spel, är det asian handicap du spelat där du vinner ifall det blir 3 mål eller mer och halva insatsen tillbaka vid 2 mål och förlust vid 1 eller inga mål?
//Katten

Stämmer bra, vid 2 mål förloras halva insatsen och andra halvan betalas tillbaks.

dNa 2011-05-24 21:47

Citat:

RobinD Totals 2-6
Stats: 301 - 245 - 9
ROI: 112.59%
Vinstprocent: 55.00%
Lite hastigt räknat så snittar du runt 9 spel om dagen i detta sheet, otroligt bra jobbat mannen!
Det jag tänkte på var hur mycket effektiv tid på rekande du lägger ned om dagen ungefär? Och hur mycket effektivare du blivit sedan tidigare när du kollar efter spel?

RobinD 2011-05-24 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av dNa (Inlägg 124421)
Lite hastigt räknat så snittar du runt 9 spel om dagen i detta sheet, otroligt bra jobbat mannen!
Det jag tänkte på var hur mycket effektiv tid på rekande du lägger ned om dagen ungefär? Och hur mycket effektivare du blivit sedan tidigare när du kollar efter spel?

Jag rekar dessa spel på ett par minuter styck, helt mekaniskt och skiter i stort sett alltid i trupper etc. Bara de större spelen är mer varsamt valda vilket i träffprocent knappt speglar sig alls..

Lägger nån timme om dagen allt som allt i snitt.

dNa 2011-05-25 09:14

Börjar bli fin frukt av allt arbete.. önskar dig fortsatt lycka!

Badass 2011-05-25 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 124424)
Jag rekar dessa spel på ett par minuter styck, helt mekaniskt och skiter i stort sett alltid i trupper etc. Bara de större spelen är mer varsamt valda vilket i träffprocent knappt speglar sig alls..

Lägger nån timme om dagen allt som allt i snitt.

1 TIMME - vad fan! Du låter verkligen pengarna jobba åt dig istället för tvärtom - kudos till dig...! :hattenav:

En sak jag funderat på är om du tänker, eller har gjort, någon sorts backtestning där du kollar om detta system gjort dig pricksäkrare eller så - tidsmässigt så verkar ju detta vara rena gudagåvan, för dig i alla fall...

Eller om du tänkt, eller har gjort, en testning om du satsat flatbets - hur skulle detta gått osv. osv. Är alltså intresserad utav systemets för och nackdelar och även då utfallet med systemet och hur det skulle sett ut om du bettat som du gjorde innan införandet av 2-6-systemet?

Fortsatt tur/skicklighet...!

/Badass

RobinD 2011-05-25 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av Badass (Inlägg 124524)
1 TIMME - vad fan! Du låter verkligen pengarna jobba åt dig istället för tvärtom - kudos till dig...! :hattenav:

En sak jag funderat på är om du tänker, eller har gjort, någon sorts backtestning där du kollar om detta system gjort dig pricksäkrare eller så - tidsmässigt så verkar ju detta vara rena gudagåvan, för dig i alla fall...

Eller om du tänkt, eller har gjort, en testning om du satsat flatbets - hur skulle detta gått osv. osv. Är alltså intresserad utav systemets för och nackdelar och även då utfallet med systemet och hur det skulle sett ut om du bettat som du gjorde innan införandet av 2-6-systemet?

Fortsatt tur/skicklighet...!

/Badass

Nån timme kanske är att överdriva när det gäller vissa dagar, men som nu har jag suttit i en knapp timme och postat 5 totaler. Det är ungefär den tiden jag lägger ned per spel, men ibland är kortet större och fler matcher måste undersökas. Går i regel igenom samtliga dagens matcher listade på oddsportal i tur och ordning och jobbar mig uppåt.

Jag har inte gjort en ordentlig backtest, men jag överslagsräknade och kom fram till att vid den tidpunkten hade flatbets givet 80 units plus istället för ca 200 så det var markant skillnad.

Gällande träff% så har jag inte märkt någon större skillnad, "brukar" ligga rint 53-55% träff, det jag i regel varit dålig på är att värdera vilka spel som är bättre och på så sätt vunnit mindre än jag borde ha gjort. 2-6 i kombination med totalerna har såhär långt gjort att jag värderar mina spel bättre även om jag har en dålig % på b5-b6 just nu.

Vlad 2011-05-25 18:37

1 timme verkar rimligt med ca 5-10 spel om dagen om man kör lagom volym. Finns liksom ingen orsak att sitta och stånga sig blodig och försöka gräva fram fler spel som man inte fastnat för direkt.

Fantastiskt vad du levererar btw. Jag visste att du skulle plussa (Se första sidan i denna dagbok) men inte att det skulle gå så otroligt bra. Kul för min egen kassa också då du är den mest ryggade i mitt sheet :hattenav:

RobinD 2011-05-25 18:41

Citat:

Ursprungligen postat av Vlad (Inlägg 124530)
1 timme verkar rimligt med ca 5-10 spel om dagen om man kör lagom volym. Finns liksom ingen orsak att sitta och stånga sig blodig och försöka gräva fram fler spel som man inte fastnat för direkt.

Fantastiskt vad du levererar btw. Jag visste att du skulle plussa (Se första sidan i denna dagbok) men inte att det skulle gå så otroligt bra. Kul för min egen kassa också då du är den mest ryggade i mitt sheet :hattenav:

Vet ine om man jinxar sig själv när jag säger att det känns som jag hittat min grej. Visst har jag från tid till tid kunnat leverera gröna siffror på sides, men det har ju inte varit i närheten av detta. Nog för att vinsten rent volymmässigt är blygsam så känns det som att detta är något jag skulle kunna göra som deltidssysselsättning om inte allt för snar framtid.

Tack för komplimangen, kul att ge tillbaka till någon som tidigare givet mig fina spel dessutom.

Sådär då, nu kan alla sluta rygga för nu har jag precis grävt min egen grav igen. :hurt:

RobinD 2011-06-08 21:08

Tänkte bara meddela att jag slottade om b2orna som lever till andra serier än först presenterade.

Heads up till er som följer.

dragomaster 2011-06-10 22:19

hut många serier har du igång maximalt samtidigt?

RobinD 2011-06-10 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av dragomaster (Inlägg 126413)
hut många serier har du igång maximalt samtidigt?

Obegränsat.

dragomaster 2011-06-10 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 126434)
Obegränsat.

hur kalkylerar du då enhetsnivåerna från banken?

RobinD 2011-06-11 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av dragomaster (Inlägg 126438)
hur kalkylerar du då enhetsnivåerna från banken?

De är förbestämda inte dynamiska.

dragomaster 2011-06-11 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av RobinD (Inlägg 126446)
De är förbestämda inte dynamiska.

vad grundar du dina bestämda enheter på? om du tex. har en bank på 100 000 vad skulle du då ha som bestämda enheter?

RobinD 2011-06-11 00:31

Citat:

Ursprungligen postat av dragomaster (Inlägg 126448)
vad grundar du dina bestämda enheter på? om du tex. har en bank på 100 000 vad skulle du då ha som bestämda enheter?

Svårt att säga, men troligen typ 300 som B1. Större rulle = mindre % risk per spel

dragomaster 2011-06-11 00:35

ok, tack för det

RobinD 2011-06-16 22:23

All right: UPDATE

Oroad över min form väljer jag att sänka mina units under "off season".

15 förluster senaste 25 totalerna och ett rekord på 35-39-2 under off season, visserligen med plus, men det oroar mig. Kan vara varians, men det kan också vara så att min metod inte fungerar när de större ligorna stänger.

S155 stängs pga 0-4

S154 upp til S184 pausas tills det drar igång igen, eller jag säger annorlunda.

S186 och S187 kommer försökas stängas upp till B3, annars paus.

S188 och framåt kommer jag använde min gamla stake level.

Frågor på det?

Persa 2011-06-17 13:57

Kan bara hålla med om att det är väldigt svårt att spela under "off season". Har själv under juni månad gått runt 1240kr i back med resultatet 28-32-0.

RobinD 2011-06-17 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av Persa (Inlägg 127343)
Kan bara hålla med om att det är väldigt svårt att spela under "off season". Har själv under juni månad gått runt 1240kr i back med resultatet 28-32-0.

Japp, ingen rolig månad för oss fotbollsälskare.

Flex 2011-06-17 15:00

Stänger du alltid en serie om det står 0-4 eller är det ett undantag?

dillehal 2011-06-17 15:02

Samma här, mina torsoer har dippat som fasen under juni :/ bestämde i onsdags att de var pausdags!

RobinD 2011-06-17 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av Flex (Inlägg 127360)
Stänger du alltid en serie om det står 0-4 eller är det ett undantag?

Mer regel än undantag skulle jag säga.

timadolf 2011-06-17 17:20

Mycket klokt Robin!

När man känner på sig att det kan gå fel ska man lyssna på den känslan.
Jag e mycket imponerad av dina totaler, likt poker och trading e varje krona viktig, de som man vinner och de som man förlorar.

Bra jobbat och mycket klokt att stanna upp och vänta in bättre tider...:hattenav::hattenav:

RobinD 2011-06-17 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av timadolf (Inlägg 127385)
Mycket klokt Robin!

När man känner på sig att det kan gå fel ska man lyssna på den känslan.
Jag e mycket imponerad av dina totaler, likt poker och trading e varje krona viktig, de som man vinner och de som man förlorar.

Bra jobbat och mycket klokt att stanna upp och vänta in bättre tider...:hattenav::hattenav:

Tack Timadolf, alltid kul med komplimanger!:)

Vlad 2011-06-17 17:31

Skulle varna dig att kolla mitt sheet först också så du inte råkar spela samma totaler som jag redan tagit (några usla underspel du kunde sluppit undan den här veckan) men idag gick det bra ;)

RobinD 2011-06-17 19:15

Citat:

Ursprungligen postat av Vlad (Inlägg 127390)
Skulle varna dig att kolla mitt sheet först också så du inte råkar spela samma totaler som jag redan tagit (några usla underspel du kunde sluppit undan den här veckan) men idag gick det bra ;)

Nejdå, underspelet i Finland och rysstotalen idag var gjutna spel. Ibland blir det fel bara, hellre med dig än emot dig!

Vurpan 2011-06-17 22:49

Det är, som sagt, inte helt lätt att hitta bra spel i dessa tider men eftersom jag började mitt över/under-test för bara 3 veckor sedan har jag inte riktigt kännt av det. Imponerande av både dig och Persa att ha så fina siffror över så pass många spel, får bara hoppas jag kan vara i närheten så är jag mer än nöjd:)

trilion 2011-06-18 00:40

Helt klart intressant detta med över/underspel. men ofta svårt att veta hur matchbilden ser då de kan vara avgörande. satsar över 2.5 sätter på tv:n så är det ösregn och ingen som kan slå en passning rätt hehe. Men sim Vurpan säger, imponerande av er att ha de siffrorna.