![]() |
performance & eddieh sladdar kontrollerat - Speedway
Vad kan gå fel när två heta brudar (se avatarerna!) slår sig ihop och rekar gemensamt?
Skämt åsido, vi känner att det bara är en fördel för alla delaktiga att vi sammanfogar våra kunskaper och vi hoppas verkligen att det ska bli än bättre än när vi kör på egen hand. Och hur som, förutsättningarna har vi skapat iochmed denna dagbok. Nu är det helt upp till oss själva att göra det så bra som möjligt! Vilka är vi då lite kort? Jag är ~25 år gammal, uppväxt och bosatt i Småland. Kanske inte så lustigt att jag fick smak för just denna sporten tidigt då med så många framgångsrika lag (läs: Vetlanda, Dackarna, Lejonen och Västervik) runtom i regionen. Tack vare mitt brinnande intresse för just speedway, så kan jag förarna utan och innan numera så jag behöver egentligen inte kolla upp så mycket stats de dagarna när det är matcher/tävlingar utan det sitter i ryggmärgen, och detta sparar således mycket tid för annat kul. Citat:
Våra resultat för säsongen 2010 finner ni här nedan i våra respektive sheets. eddieh & performance Vi kommer upprätta ett sheet framöver för 2011 års säsong och där kommer även reglerna för våra spel denna säsong skrivas in så det väljer jag att inte skriva ut här. Vi kommer att plocka ut gemensamma spel i mån av tid och då blir det främst under helgerna när det är GP-tävlingar. Lite svårare till seriematcherna, men helgmatcherna blir nog inga som helst bekymmer i det fallet. Rekar från England, Sverige samt lagtävlingarna och GP-tävlingarna är det vi kommer inrikta oss på. Polen dissar vi fullständigt denna säsong. Detta var väl i princip det vi kommer på i skrivande stund. Har ni frågor angående sporten, diskussioner som kan vara intressanta för alla parter eller senare under säsongen angående några spel så är det bara att posta i dagboken så ska vi svara så gott vi kan på det. Utöver detta så hoppas vi att den kan hållas så clean som möjligt så att det inte frångår temat för dagboken. Nu håller vi tummarna för en magisk säsong 2011, som jag skrev tidigare. Vi har fått förutsättningarna, nu krävs det bara lite magic från oss för att puttra igång spinneriet. BOL! :popcorn: |
Lite datum
|
Kul initiativ på en lite smalare sport! Vilka bookies är bra för just speedway? Bör nämna att jag är limiterad på Nordicbet, Bet365, Sportingbet, Eurobet, Stan James och Betsafe...
|
Citat:
*Bet365 Betsson Bwin Boylesports Expekt Ladbrokes *Nordicbet Svenskaspel Skybet *Sportingbet Unibet Är väl främst dessa bookies vi kommer använda oss utav, finns ett par till som jag inte har i huvudet sådär rakt på. * De du är limmad på, men finns ju ett par ytterligare. Dock kan det ju bli lite tråkigt när vi kommer med H2H-picks och specialpicks som endast erbjuds på någon av dessa bookies. |
Citat:
Så här såg det ut när vi rekade förra säsongen,det är perfa i rött. Spoiler:
Som sagt om det är några frågor,så besvarar vi dom gärna.:hattenav: |
This will be nice!
19 april är upptaktsträffen i Stockholm inför kommande säsong. Kommer bli spännande att följa er! |
Missade mycket av er förra året så får hålla ögenen öppna nu :) Kör så det ryker pöjkar!
|
Ser att perfa horade till sig massa sharp$ med att öppna tråden, så jag har ryggat Eddie istället.
|
fasiken, när jag såg de där två nicksen var ju jag helt säker på att detta skulle bli en NBA-tråd, även om jag hade mina misstankar när det stod "sladdar"... :)
|
Den här ser jag fram emot att följa. :)
|
Nej, nu jävlar. Kommer ni här och ska reka moppe i lera, sur jag blir.
Minst 105% ROI, annars är det jag som kör isracing med er till fots! |
Varifrån kommer intresset och kunskapen om speedway? Har ni själva kört?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Lite presentation av mig då,jag är snart 34 år gammal,och speedway har sedan barnsben varit en stor del av mitt liv.Jag började köra 80 cc,eller knattespeedway som det också kallas,vid åtta års ålder.Knattespeedway kör man fram till 17 år,då tar man klivet upp till stor cykel,som är på 500 cc. Jag gjorde debut i elitserien redan första säsongen på stor cykel,och kallades av flera experter för en av svensk speedways mest lovande förare.Jag tog dock aldrig det där sista klivet från att bara vara stor talang,till att också leva på min sport,fullt ut. Min stora akilleshäl som förare var mina dåliga starter,jag fick hela tiden jobba mig upp i fältet för att plocka mina poäng.Kul för publiken att se,men detta medförde också stora risker för mig som förare.Så när jag gjorde min första riktigt allvarliga olycka 1996,fick jag mig också min första riktiga tankeställare, att det faktiskt kunde hända olyckor,även för mig.Jag ledde ett heat under en tävling i Malmö,när jag plötsligt fick ett lyft på min cykel och slog runt,föraren som låg närmast bakom mig hann inte väja utan körde rakt över mig.Jag hade våldsamma smärtor i ryggen,och det stack både i armar och ben.När jag då låg där på banan var jag helt övertygad om att jag hade blivit förlamad.Det var nog de mest skrämmande minuterna i mitt liv,innan känseln kom tillbaka.Jag hade haft sådan jävla tur att jag "bara" slapp undan en med spricka i svanskotan. Då fick jag mig en riktig tankeställare,innan dess hade allting gått spikrakt och respektlöst mot toppen,nu hade jag faktiskt undkommit med blotta förskräckelsen,från att hamna i rullstol resten av mitt liv.Precis som många andra speedwayförare,vars karriärer hade slutat så. När jag sen gjorde min andra riktigt alllvarliga olycka år 2000,lovade jag min flickvän att sluta tävla i elitserien,och bara köra för skojs skull i de lägre divisionerna.Jag lovade också att sluta köra helt den dagen vi skaffade barn.Jag tänkte att mina barn inte ska behöva ha en pappa som sitter i rullstol,det var min stora fasa.Så precis som många andra förare så slutade jag köra helt när mitt första barn kom.Det var 2003,och jag har sedan dess bara varit ute och luftat cykeln en handfull gånger. Mina största meriter som förare är att jag har två Lag-SM Guld,och flera andra SM medaljer inom 80 cc och 500 cc.Jag körde i det svenska juniorlandslaget under tre säsonger,där jag också var kapten.Mina största skalper,alltså de bästa förarna som jag har slagit är;Tony Rickardsson,Jason Crump,Nicki Pedersen och Rune Holta. Mina kunskaper om sporten är således stor,och jag får nu lite "thrill" av att följa och spela på sporten.Jag vet vilka banor och förutsättningar som passar olika förare,och att ha själv kört underlättar när det kommer till att reka,tycker jag. Det ska bli väldigt kul när säsongen drar igång.Både jag och Perfa tyckte att det blev för mycket med två personer som skulle reka i två olika dagböcker på en så smal sport.Därför slog vi ihop oss till en gemensam dagbok.Vi utbytte mycket tankar redan under förra säsongen,så det kommer funka fint det här. Om ni har några frågor om sporten eller spelet på speedway,så är det bara att fråga på. See Ya:hattenav: |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Ikväll drar Elite League igång med premiären mellan Eastbourne/Wolverhampton. Sitter och leanar på om man ska ta ett litet skott i denna eller om man bara ska avvakta några matcher för att se hur det kommer se ut.
Matchstart 20:30. |
Några nya regler i Elite League i år?
|
Citat:
|
Då är det så äntligen dags att kicka igång 2011 års säsong.Den officiella premiären sker ikväll då engelska ligan drar igång med en match.Det är Eastbourne som tar emot Wolverhampton.
Tänkte komma med lite reflektioner angående den turbulenta vinter som har varit,och fortfarande i allra högsta grad är inom sporten.Jag tänker naturligtvis på bråket om de nyinförda ljuddämparna.För er som inte känner till det så kommer här en kort genomgång. FAKTA Ljuddämpare i Speedway Av miljöskäl har Internationella Motorcykelförbundet FIM bestämt att ljudnivån på alla speedwaybanor inte får överstiga 115 decibel vid mätning två meter från ljuddämparen, ett krav de gamla ljuddämparna inte klarade av. De nya ljuddämparna ger större motstånd vilket innebär att motorerna tappar i effekt, något motortrimmarna nu försöker kompensera. Förarna har protesterat mot de nya dämparna eftersom de anser att olycksrisken ökar. Det är allt som allt sex banor i Europa som det har inkommit klagomål på angående ljudnivån,och det tycker FIM är värt att ändra de sportsliga förutsättningarna helt på.So what? Några decibel hit eller dit vad spelar det för roll?Kanske den oinvigde tänker,men faktum är att det här är ett katastrofalt dåligt beslut för speedwaysporten... Vi kommer nu att få en fördyring av sporten,där "vanligt" folk inte kommer ha råd att tävla,eftersom man tidigare kunde köra en motor cirka 35-40 heat innan renovering.Med den nya ljudämparen är livslängden halverad.Motorerna blir helt enkelt för varma när inte avgaserna kan komma ut lika lätt.Pappskallarna på FIM menar att eftersom man använder sig av den nya ljuddämparen på Isracing,så finns det inget hinder för att också använda den inom Speedway.Men det är två helt skilda sporter,(dels det vädermässiga, kylan hjälper till att kyla motorerna) och sedan även det åktekniska.Inom Isracing gasar man fullt på rakan för att sedan inte ha något gaspådrag igenom kurvan,i Speedway håller man nästintill fullgas i fyra varv. Detta kommer innebära att omkörningar inom Speedway,kommer att bli mer sällsynta.Det beror på att motorerna kommer att sacka när en förare försöker sig på en omkörning i ytterkant,där materialet ligger.Det blir alltså mer "följa-John" tävlingar,vilket kommer innebära mindre publik på matcherna.Vi har också den ökade skaderisken som de nya ljuddämparna kommer innebära.På en slagig och ryckig bana,är det tyvärr risk att förarna kommer turas om att vara bowling-klot och bowling-käglor.När det nu i princip kommer att vara omöjligt att köra om på ytterkant,kommer risktagandet på innerspår att öka.När alla förare ska köra i samma spår under en tävling,kommer det bli gropigt och slagit där och risken är stor att bakomvarande förare kommer få res på sin cykel och träffa framförvarande förare i sidan. På små korta banor som t.ex Lakeside,Wolverhampton och Ipswich i UK,och Norrköping Hagfors i Sverige,kommer nog inte skillnaden bli så stor.Men på de polska banorna som är långa och oftast med mycket fäste och mycket gropar kommer införandet av den nya ljuddämparen få katastrofala följder... Därför har också det polska förbundet reagerat och helt sonika förbjudit den nya i ljuddämparen i Polen,samt också de polska förarna att tävla med den nya ljuddämparen utomlands.Förhoppningsvis är inte det sista ordet sagt i den här soppan,helt klart är iallafall att FIM inte kommer vika sig den här gången.Återstår att se om polackernas hot om att inte ställa upp i GP och Lag-VM står fast.Prestige var nyckelordet... Tänkte avsluta detta inlägg,med en tillbakablick på ett minnesvärt heat i fjolårets avgörande final i UK.Det är Chris Harris (perfa och min egen speciella favoritförare) som står för den mesta dramatiken i det här klippet.Det är segt virke i speedwayförare... [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ff1XQE_8WOE[/ame] Väl mött på måndag.:hattenav: |
2011-03-26 Eastbourne Eagles - Wolverhampton Wolves (Elite League)
Datum: 2011-03-26
Tid: 20:30 Sport: Speedway Land: England Liga: Elite League Match: Eastbourne Eagles - Wolverhampton Wolves Spel: Eastbourne Eagles -6.5 Insats: 2.00 Odds: 1.800 Bolag: Expekt Motivering: Ja, då kör vi igång moppesäsongen med kvällens premiärmöte mellan Eagles/Wolves. Värdarna har plockat in stjärnan Bjarne Pedersen som förra säsongen körde för Poole, en riktigt riktigt bra värvning som ger djup och rutin i laget. Utöver dansken så tycker jag att laget ser väldigt jämnt och stabilt ut. Skulle vilja säga att jag tror att det är extremt positivt att gnällspiken Zagar inte är kvar i klubben numera också. Wolves får som vanligt, senaste åren, förlita sig på att Freddie Lindgren fortsätter göra otroligt fina resultat för klubben. Jag personligen kan inte se att detta är ett mästarlag som de ställer på banan i år, känns som mitten är en rimlig målsättning, möjligen som fjärde lag till playoff. Detta är heller ingen av Woffindens favoritbanor, PK börjar komma till åren. Dessutom har jag stora frågetecken för reserven (Burmeister/Wells). Nä, ett försiktigt litet spel från min sida på Eastbourne Eagles, som är ett svårkört lag hemma på Arlington, får inleda speedwaysäsongen 2011. Expekt är lite väl givmilda när de ger 1.80 på Eagles ATS ikväll, 2u it is. |
Värt att tillägga till detta spel är att hemmalaget har en kanonreserv i Lewis Bridger,han kommer bli tungan på vågen ikväll.
Lets get this... |
Försök att lägga ut spelen lite tidigare nästa gång, inte så många som hinner rygga på 12 min. :cheers:
|
Citat:
Var följer man dessa rekar bäst - särskilt då kvällens...? /Badass |
Citat:
|
Citat:
Kan rekommendera att lägga in feed till vårt sheet i en RSS. ;) |
Ogiltigt spel-ID: 333921 Eastbourne Eagles v Wolverhampton Wolves 57-38 :cheers: Vilken show av Simon Gustafsson, full pott från honom på sina fem heat 15p (3+3+3+3+3!) :D |
Jepp,skön start.:cheers:
Två matcher på måndag @ 20:30,förhoppningsvis med lite fler objekt att välja på när den ena matchen direktsänds på Sky Sports. Birmingham vs Poole (live on Sky) Belle Vue vs Kings Lynn |
2011-03-28 Belle Vue Aces - Kings Lynn Stars (Elite League)
Datum: 2011-03-28
Tid: 20:30 Sport: Speedway Land: England Liga: Elite League Match: Belle Vue Aces - Kings Lynn Stars Spel: Kings Lynn Stars +7.5 Insats: 3.00 Odds: 1.900 Bolag:Expekt Motivering: Dags för premiär på riktigt i UK.Två matcher ikväll och perfa och jag har kommit fram till att nykomlingarna Kings Lynn ska ha goda möjligheter att hålla jämna steg med hemmalaget från Manchester.Vi grundar detta på att Belle Vue ställer upp med tre förare som gör debut på hemmaplan Pizsz,Kling och Gjedde,och dessa borde få det ganska svårt att klicka direkt.Dansken Charlie Gjedde har visserligen kört för Belle Vue tidigare,men han missade hela fjolårsäsongen pga skada.Årets träningsmatcher har som väntat inte varit bra för honom. Dessutom har ju gästerna ett trumfkort i nyförvärvet Kennet Bjerre,som av många experter näms som en världsmästarkandidat iår. Belle Vue har värvat Chris Harris från Coventry och stordåd väntas av britten från hemmafansen.Men Chris verkar hittils ha haft svårt att hitta de rätta inställningarna på cykeln,efter introducerandet av den nya ljuddämparen.Han har inte imponerat nämnvärt i inledningen på säsongen. Kings Lynn är mina ögon underskattade iår,möjligtvis för att dom är nykomlingar.Belle Vue har alltid med sin historia varit överskattade,tror inte att man når slutspel iår heller,trots den utmärkta värvningen av Chris Harris,laget är för ihåligt med gubbar som Kling och Gjedde i startfemman. Linan öppnade som högst på +8,5,men har redan nu droppat till +6,5 på vissa ställen.Skynda fynda,gott folk. Lets get this.:cheers: |
Ryggar till 1,95 @ NB.
|
Ogiltigt spel-ID: 335481 Belle Vue Aces v King's Lynn Stars 52-42 Nä, det går inte när danskjävlarna (Bjerre 7 poäng på 4 heat och Iversen 3 poäng på 4 heat) ska såsa igenom matchen. Hougaard har kört som i trans hela kvällen för Belle Vue med 12 poäng = full pott på sina ordinarie heat. Bara nomineringsheatet kvar att köra och spelet är förlorat. Tur att säsongen är lång. |
Vilken match det var mellan Birmingham v Poole, nykomlingen står upp kanonbra och hade det inte varit för Barker som fallit två gånger och tog 0+0+0 på sina tre första heat så hade denna match fått ett otroligt nervigt slut. Nu spelar inte sista heatet roll men av det man fick se av Brummies ikväll, hur kan man sammanfatta deras insats?
Jag skulle vilja påstå att de inte kommer ha några problem att hålla sig kvar med marginal faktiskt, när de tids nog får ihop laget (hela laget är fullt med nya förare som aldrig kört tillsammans!) så kommer detta bli kanon. Så som sagt, det finns mycket mycket mer att ta av i Birmingham Brummies. Jag är imponerad! Hur lyder din åsikt, eddieh? |
Citat:
"tråkigt" att den inte satt, får hoppas att era övriga spel går bra. Ni verkar insatta och om du nu säger att 105% är en piece of cake så kommer jag att rygga blint. Sånt förtroende har jag för dig/er men går det åt helvete så jävlar:KO: Skämt åsido, önskar er lycka till med er dagbok. Kan dock inte förstå hur man kan gilla speedway, men det är väl vi lågstående som inte riktigt förstår oss på det!:rolleyes: :cheers: |
Vilka bolag är det som gäller oftast?
Ni verkar seriösa och kunniga och jag funderar på att köra en säsong om det är så att ni använder er uteslutande av expekt, bet365, lads och nordicbet. Är det däremot massa boylesports, betsafe, betsson och liknande så fungerar det inte med limiteringar. GL! |
Citat:
Undantagsspel (~5-10%) kommer givetvis att finnas som hämtas från Betsson, Bwin, Boyle, Skybet. Men som sagt, det är just undantag då det inte är några väl använda bookies. Hoppas det var ett svar som nästan till fullo gjorde dig nöjd. :) |
2011-03-30 Kings Lynn Stars - Belle Vue Aces (Elite League)
Datum: 2011-03-30
Tid: 20:30 Sport: Speedway Land: England Liga: Elite League Match: Kings Lynn Stars - Belle Vue Aces Period: FT Spel: Belle Vue Aces +0 Insats: 2.00 Odds: 2.700 Bolag: Betsafe Motivering: O-pick då jag och eddieh har kommit överens tillsammans om detta, vi avvaktade flera bookies för att se om det släpptes högre än 3.00 på rak bortaseger, till slut släppte Betsafe sina odds och det var 2-way vilket ger insatsen tillbaka vid oavgjort till 2.70. Vi resonerade så att det känns bättre då vi inte skulle bli jätteförvånade om BV lyckades knipa en pinne mot ena nykomlingen i deras hemmapremiär. Saken är att det regnat och det kanske, kanske kommer regna mer under kvällen och det anser vi gynnar gästernas förare mer än hemmaförarna. Framförallt tror vi att blött underlag kommer gynna Chris "Bomber" Harris (bådas speciella favoritförare i speedwayvärlden). Han älskar sådana här förutsättningar. En till sak som kan fälla avgörandet till slut är att Kozza Smith som återfinns i BV på reservplats har kört för King's Lynn tidigare och kan banan, han bör kunna bidra med några poäng därifrån för sitt lag. Nä, vi håller denna match jämnare än vad bookies gör ikväll, BV är alltför stora dogs. Vi testar! |
2011-03-30 C Harris (Belle Vue Aces) - (Elite League)
https://www.sharps.se/forums/includes...01506897-1.jpg
Datum: 2011-03-30 Tid: 20:30 Sport: Speedway Land: England Liga: Elite League Match: C Harris (Belle Vue Aces) Period: FT Spel: Över 10 (3-way) Insats: 2.00 Odds: 2.050 Bolag: Bet365 Motivering: Även detta ett O-pick då jag och eddieh är 100% överens om att detta spel är värde, vi håller trots allt ändå ner insatsen till 2u då säsongen är ung samt att de nya ljuddämparna kan ställa till det lite inledningsvis innan förarna lärt sig fullt ut hur de ska göra för att få ut max från cyklarna. Vi tog upp det mesta i den föregående reken på Belle Vue att Harris bör trivas som fisken i vattnet på denna bana, den är stor med mycket utrymme att bygga fart runt banan. Han ställs mot Bjerre i två ordinarie heat och antagligen även ett tredje (nomineringsheatet) under kvällen. I första heatet för kvällen kör Harris par med Gjedde mot Kenneth Bjerre/Topinka och där ska han ha minst 2 poäng, annat vore katastrofinledning för Belle Vue. I femte heatet kör han återigen i par med Gjedde och nu ställs han mot beskedligt motstånd i Allen/Korneliussen. Blir väldigt förvånad om inte Bomber vinner detta heat. I elfte heatet parar Harris för tredje gången ikväll med Gjedde och ställs där mot heldanskt motstånd i form av Iversen/Lasse Bjerre (Kenneths lillebror). Minst två här också bör det bli. I trettonde heatet är det så dags för honom att bilda par med Schlein (som även han bör trivas otroligt bra på denna bana!) mot Kenneth Bjerre/Iversen. Givetvis ett tufft heat men en förare av Harris kaliber ska vara åtminstone på poängplats i detta heat, vanligtvis etta eller tvåa i heatet. Nomineringsheatet bör han också ställa upp i för att hjälpa laget till ytterligare poäng och förhoppningsvis en seger. Vi har Harris 11-13 poäng, runt där känns som ett rimligt resultat för Bomber ikväll och det krävs runt dessa siffror av honom (så länge ingen annan kliver fram om han har en dålig kväll givetvis) för att BV ska få med sig ett bra resultat från King's Lynn. |
http://speedwayupdates.proboards.com...ay&thread=7863
Här kommer man kunna följa kvällens drabbning. Matchen brukar börja 15-20min efter utsatt matchstart, så runt 20:45-20:50 bör den vara igång. |
Ogiltigt spel-ID: 337230 King's Lynn Stars v Belle Vue Aces 48-42 Blev lite spännande på slutet, tyvärr lyckades Aces inte komma ifatt. Nöjd med spelet, sett till hur matchen till slut utvecklade sig. Vilken match Kozza Smith gör från reserven, vilket ess laget kan ha där under säsongen! Ogiltigt spel-ID: 337233 Chris "Bomber" Harris 13p, imponerande. :) +0.1u ikväll. |
Man kan väl konstatera att coachningen från Belle Vues sida inte var den bästa i den här matchen.Trots att man låg under med så mycket som åtta poäng efter halva matchen så missade man chansen att toppa upp laget med Harris eller Hougaard som Tactical Rides.
För er som inte känner till det så i engelsk ligaspeedway kan man,om laget ligger under med tio poäng eller mer utnyttja valfri förare som en TR.Det betyder att hans poäng i det heatet räknas dubbelt.Man kan alltså köra hem maximalt 8-1 i det heatet,mot 5-1 maximalt i vanliga fall. Sen så håller det naturligtvis inte heller att ha två förare i laget som tar noll poäng,i BVs fall Ricky Kling och Tomasz Pizsz.Dessa herrar har nog snart gjort sitt i det laget. Desto mer glädjande var Harris 13 poäng.Han gjorde det den hårda vägen med två omkullkörningar,typiskt Bomber. Vi återkommer på måndag med nya spel. |