Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-05-16, 09:41   #1
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vurpans Rookiebrännbollprojekt (mlb)


Hejsan!

Efter att flera år ha följt nhl och nfl är det nu dags för mig att sätta mig in i den minst tempofyllda sporten av de amerikanska, baseballen. Har absolut ingen som helst erfarenhet utav baseball utan den här dagboken är framförallt till för att jag ska lära mig så mycket som möjligt(och ha en sport att följa över sommaren). Så som jag fattat det så vinner underdogen mer matcher i Baseball än någon annan amerikansk sport och det är framförallt underdogs jag kommer spela.

Ramlade över ett trevligt(?) system på nätet som gick ut på att man tittade på dagens lista av matcher och sedan tar man bort de matcher där underdogen har ett odds på över 2.5. Man tar sedan bort de matcher där underdogen har förlorat 3 eller fler matcher i rad, alternativt där favoriten har vunnit 3 eller fler i rad.

Efter detta börjar man titta på vilken pitcher lagen använder sig av. Om favoriten har en pitcher som ligger på top 20-25 i NERA så skippar man även den matchen. Informationen om NERA läser man på dessa:

American League
http://www.usatoday.com/sports/sagarin/alp11.htm

National League
http://www.usatoday.com/sports/sagarin/nlp11.htm

När man då använt sig av de här tre stegen så återstår det X antal matcher. Där tittar jag sedan lite mer ingående på statistiken så inte en underdogs pitcher kanske är 0-14 mot just det laget. Om inte så är fallet och det känns bra så blir det ett bet

Jag ska tillägga att jag har ingen som helst aning om det här systemet kommer fungera i längden eller om jag kommer tjäna några som helst pengar, men det jag vet är att jag kommer lära mig mer om baseball

I detta system skulle man även spela på UNDER i totalen om båda lagens pitcher befinner sig på top 20 i någon utav de två ligorna. Detta kommer jag följa.

De spel jag lägger upp kommer nog mestadels vara utan motivering, utan de ska bara ha "klarat" de tre stegen.

Frågor, diskussioner, beröm, påhopp, idiotförklaringar och dylikt är mer än välkommet!
Om det är någon som har erfarenhet av det här systemet så får den gärna berätta hur det gått för dem.

Nu kör vi!
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 10:22   #2
 
dillehals avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 273
Sharp$: 1433
Standard

Är detta systemet från Stoffo PDFn? Tycker mig känna igen det väldigt väl nämligen . Ska bli spännande att följa, vet att jag själv ville testa de när ja läste, men har inte haft tid att gå igenom de själv.. BOL!
dillehal är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 10:28   #3
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dillehal Visa inlägg
Är detta systemet från Stoffo PDFn? Tycker mig känna igen det väldigt väl nämligen . Ska bli spännande att följa, vet att jag själv ville testa de när ja läste, men har inte haft tid att gå igenom de själv.. BOL!
Stämmer, hittade det på vegasinsider.com men det finns i PDFn nu med såg ja efter lite googlande
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 10:44   #4
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Efter att ha tittat på dagens card så blev det två spel:
Texas Rangers @ 2.06
San Diego Padres @ 2

Spelen ligger i sheetet " Rookiebrännbollprojekt". Kan bli något underspel idag men inte tittat ordentligt på det än.
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 11:53   #5
 
wallezs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 297
Sharp$: 3983
Standard

Kul att du startar en dagbok om det här systemet!
Jag hade själv tänkt göra det i dagarna, har ingen erfarenhet alls av baseball men började följa systemet för lite mer än en månad sen.

Tyvärr har det inte levt upp riktigt till mina förväntnignar, har lagt 159 spel och har 93,18% ROI, då har jag följt deras insatsplan också på 2,5% per spel av aktuell kassa.
Spelar bara med kaffepengar och kommer köra på ett tag till, hoppas på att det blir en vändning och lite

Första misstaget jag gjorde var att jag var lite för ivrig och började alldeles för tidigt på säsongen, pitcherstatistiken var inte att lita på efter så få matcher och jag fick såklart en katastrofal start
Jag har följt systemet strikt och inte kollat upp annan statistik, men har den senaste tiden börjat registrera något som nämns senare i PDF:en och kallas "it´s a must play" eller nåt liknande, alltså att doggens pitcher är betydligt högre rankad än favoritens pitcher. Har bara ett tiotalspel och ligger +/- 0 på de spelen..

Ska bli spännande att följa den här tråden!
wallez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 12:24   #6
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av wallez Visa inlägg
Kul att du startar en dagbok om det här systemet!
Jag hade själv tänkt göra det i dagarna, har ingen erfarenhet alls av baseball men började följa systemet för lite mer än en månad sen.

Tyvärr har det inte levt upp riktigt till mina förväntnignar, har lagt 159 spel och har 93,18% ROI, då har jag följt deras insatsplan också på 2,5% per spel av aktuell kassa.
Spelar bara med kaffepengar och kommer köra på ett tag till, hoppas på att det blir en vändning och lite

Första misstaget jag gjorde var att jag var lite för ivrig och började alldeles för tidigt på säsongen, pitcherstatistiken var inte att lita på efter så få matcher och jag fick såklart en katastrofal start
Jag har följt systemet strikt och inte kollat upp annan statistik, men har den senaste tiden börjat registrera något som nämns senare i PDF:en och kallas "it´s a must play" eller nåt liknande, alltså att doggens pitcher är betydligt högre rankad än favoritens pitcher. Har bara ett tiotalspel och ligger +/- 0 på de spelen..

Ska bli spännande att följa den här tråden!
Trevligt! Det där med must play lät intressant, om jag inte minns fel så är det när dogens pitcher är i top 20 och favoritens inte är med där. Ja det känns som att listan med bästa pitchers börjar sätta sig lite nu efter ett 40 tal matcher för varje lag Förstår att det var svårt i början när man bara har förra årets lista att gå efter.. Kul att du uppskattar dagboken, hoppas du glider in med dina tips med sen när det rullar på!
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 12:37   #7
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 4
Sharp$: 30
Standard

Jag är fullkomlig nybörjare på detta och kan i princip ingenting så därför ber jag dig om lite hjälp! Om jag förstår dig rätt så får underdogen inte möta ett lag vars pitcher är på top 20? Och jag såg att du hade lirat matchen Chicago - Texas, och när jag använder mig av den sida som du länkade så visar det sig att Chicago har en pitcher som ligger top 20 enligt denna statistik, är det jag som har missuppfattat allting totalt eller hur ligger det till snälla hjälp mig..
Latizzen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 12:59   #8
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 46
Sharp$: 360
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Latizzen Visa inlägg
Jag är fullkomlig nybörjare på detta och kan i princip ingenting så därför ber jag dig om lite hjälp! Om jag förstår dig rätt så får underdogen inte möta ett lag vars pitcher är på top 20? Och jag såg att du hade lirat matchen Chicago - Texas, och när jag använder mig av den sida som du länkade så visar det sig att Chicago har en pitcher som ligger top 20 enligt denna statistik, är det jag som har missuppfattat allting totalt eller hur ligger det till snälla hjälp mig..
Texas Rangers
C. Lewis (49a)

Chicago White Sox
E. Jackson (39a)
highbury90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:00   #9
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 4
Sharp$: 30
Standard

Okej så det är alltså bara starting pitchers ? Tack för svaret!
Latizzen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:03   #10
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Jag började med det denna säsongen men av någon anledning så la jag ner projektet just då. Här kan du få lite statistik - om än lite.

https://www.sharps.se/spreadsheet/7162
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:03   #11
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Precis som highbury90 skriver så är det E. Jackson det gäller i den här matchen. Du såg Philip Humber, som ligger på 4e plats. Men det är inte viktigt eftersom det är E. Jackson som startar. När du lägger ditt bet så står det vilken pitcher som ska starta, och om det mot förmodan inte gör det så kan du kolla på mlb.com Hoppas du förstod!
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 13:06   #12
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Jag började med det denna säsongen men av någon anledning så la jag ner projektet just då. Här kan du få lite statistik - om än lite.

https://www.sharps.se/spreadsheet/7162
Tackar! Alltid något Ja det ska bli väldigt intressant detta, se om man kan hitta vinnarna bland alla underdogs
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 14:06   #13
 
wallezs avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 297
Sharp$: 3983
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vurpan Visa inlägg
Trevligt! Det där med must play lät intressant, om jag inte minns fel så är det när dogens pitcher är i top 20 och favoritens inte är med där. Ja det känns som att listan med bästa pitchers börjar sätta sig lite nu efter ett 40 tal matcher för varje lag Förstår att det var svårt i början när man bara har förra årets lista att gå efter.. Kul att du uppskattar dagboken, hoppas du glider in med dina tips med sen när det rullar på!
Ang. must-plays står det:
"Underdog pitcher is ranked in the Top 20, or is higher ranked than the guy on the mound for the favorite, and these games are must-plays"
Så jag antar att vi båda har rätt där

Självklart kan jag flika in med mina tips också ifall det skulle visa sig att vi har olika picks eller så.

Vilka sidor använder du för att kolla upp statistik/pitcher osv?
wallez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 14:17   #14
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 4
Sharp$: 30
Standard

Om detta stämmer som du säger bör man inte överväga att spela på Yankees mot Tampa då Yankees Pitcher A.J Burnett ligger på en stabil 20 plats. Trots att Tampas pitcher ligger på en 13?

EDIT: eller åtminstone ett under spel?

Senast redigerad av Latizzen den 2011-05-16 klockan 14:21.
Latizzen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-16, 15:37   #15
 
Vurpans avatar
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 543
Sharp$: 2511


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Latizzen Visa inlägg
Om detta stämmer som du säger bör man inte överväga att spela på Yankees mot Tampa då Yankees Pitcher A.J Burnett ligger på en stabil 20 plats. Trots att Tampas pitcher ligger på en 13?

EDIT: eller åtminstone ett under spel?
Både och eftersom Price ligger top 20 så "kvittar det" att burnett är bra. Ska man följa systemet 100% så ska man inte spela den, däremot så förstår ja va du menar att den är intressant ett underspel är mkt möjligt! Dock tänkte ja vänta lite o se om public lägger sig på över o ökar oddset på under, det hände nämligen förra gången ja skulle spela under med tampa bay
Vurpan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td