Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-10-09, 10:31   #1
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Reducerade system


Hej

Vill gärna få några tips på bra/enkla reducerade system program till europatips-stryktips-topptips, spelar inte lika mycket som innan så gärna nått gratis el billigt program.

Samt hästar eller program som innehåller allt.
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 10:42   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

it-tipset.com är simpel, webbaserad, enkel och gratis att använda.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GraNiT (+10)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 11:22   #3
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Låter kanon, tack KP. Kollade bara lite snabbt nu men kunde inte se topptipset.
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 11:45   #4
 
Jensws avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Östersund
Inlägg: 623
Sharp$: 4689
Standard

googla på smartips

mkt enkelt och bra program
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GraNiT (+10)
Jensw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 12:51   #5
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Har gjort ett program som heter 'Hjälp på tipset' och finns på http://hpt.kubin.se/ladda-ner

Vet inte alls hur det står sig mot övriga förslag här, men det är iaf helt gratis...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 13:23   #6
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 79
Sharp$: 519
Standard

Vet inte om det här kan vara något för dig. Finns en sida som heter radsoft.se och en som heter tipsrobot.se. Kan kanske vara värt att kolla för dig. Osäker på om du kan skapa egna eller lägga in egna system dock.
Tiffan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 08:06   #7
 
Phibess avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 46
Sharp$: 1
Standard

Topptipset går väl inte att lämna in med egna rader? Det spelet har ju bara en vinstgrupp också, så det blir ju meningslöst att spela reducerade system där.
Phibes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 10:40   #8
 
sedons avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 72
Sharp$: 2283
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Phibes Visa inlägg
Topptipset går väl inte att lämna in med egna rader? Det spelet har ju bara en vinstgrupp också, så det blir ju meningslöst att spela reducerade system där.
Varför skulle det vara meningslöst att spela reducerat då ?

Vitsen är väl att komma undan lite billigare och ändå ha chansen att få alla rätt, eller tänker jag fel?
sedon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 11:59   #9
 
Phibess avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 46
Sharp$: 1
Standard

Vitsen med ett reducerat system är att man ska komma undan billigare, ha chans på alla rätt OCH få ut en mindre vinst om man spricker på reduceringen. Eftersom det inte är någon utdelning på 7 rätt på topptipset så funkar inte ett reducerat system där.
Phibes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 12:09   #10
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 126
Sharp$: 2867
Standard

Varför skulle inte reducerat funka på topptipset ?
Anledningen med reducerat är ju att inte behöva betala för rader som man inte vill betala för ?
Man spelar ju V75 med reducerade system och kryssar för V7 så varför skulle dit inte gå då det finns bara en vinstgrupp ?
peozz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 12:48   #11
 
Phibess avatar
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 46
Sharp$: 1
Standard

Jisses att detta skulle vara så svårt att begripa då. Om vi tar systemet R0-7-16 som exempel, ett system som brukar användas på stryktipset och europatipset. Detta system innehåller 7 halvgarderingar vilket matematiskt är 128 rader som har reducerats ner till 16 rader. Men dessa 16 rader är inte slumpmässigt utvalda utan har valts på ett sådant sätt att systemet alltid ger minst 12 rätt om ramen går in. Alltså om man sätter ramen och blir bortreducerad så får man iaf 12 rätt och en mindre peng.

Men om man skulle använda detta system på topptipset så kvittar det att systemet är optimerat för att alltid ge minst 7 rätt om ramen sitter eftersom detta inte ger några pengar. Då kan man ju lika gärna plocka bort tre av garderingarna och köra ett M16 istället, går snabbare att lämna in och blir enklare att rätta.
Phibes är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 13:55   #12
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 359
Sharp$: 4135

Lets go Live
Stats: 477 - 300 - 108
ROI: 104.35%
Vinstprocent: 61.39%

Standard

En anledning till att man kanske spelar reducerat är att man kan sätta krav. Om det finns tex 4 stora favoriter på topptipset så vill man kanske kunna sätta som krav att max 2 utav de får vinna. Det får bli max 2 X osv osv....

Visst kan du göra alla dessa för hand men det är tidskrävande.
MrGerrard är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 14:00   #13
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Phibes Visa inlägg
Jisses att detta skulle vara så svårt att begripa då. Om vi tar systemet R0-7-16 som exempel, ett system som brukar användas på stryktipset och europatipset. Detta system innehåller 7 halvgarderingar vilket matematiskt är 128 rader som har reducerats ner till 16 rader. Men dessa 16 rader är inte slumpmässigt utvalda utan har valts på ett sådant sätt att systemet alltid ger minst 12 rätt om ramen går in. Alltså om man sätter ramen och blir bortreducerad så får man iaf 12 rätt och en mindre peng.

Men om man skulle använda detta system på topptipset så kvittar det att systemet är optimerat för att alltid ge minst 7 rätt om ramen sitter eftersom detta inte ger några pengar. Då kan man ju lika gärna plocka bort tre av garderingarna och köra ett M16 istället, går snabbare att lämna in och blir enklare att rätta.
Phibes, vi pratar om matematiskt reducerade system. Inget annat.
Sök och du lär få mycket lärdom
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 15:12   #14
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 126
Sharp$: 2867
Standard

Finns ju program därute som du reducerar med, världen är större än de reducerade på Svenska spel.....
peozz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 16:24   #15
 
handmades avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 36
Sharp$: 1002
Standard

Det finns flera bra program Pools of Vision Ultima som är gratis och Copèma som kostar 100 kr per år.
handmade är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 11:31   #16
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Tack för alla tips. Har ett Copema tips redan såg jag men har inte använt det på länge och har använt radsoft med har jag för mig men dessa kostar väl. Har för mig att 1 av dessa var ganska bra, är ute nu i sista sekunden (som vanligt). Som jag skrev innan spelar jag inte så mycket just nu så det får bli nått gratis.

Så testar it-tipset el smartips, hoppas bara dom inte är allt för avancerade

Verkar ju finnas ett antal så ranka gärna dom från 1-10
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 11:36   #17
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

Alla "programmen" ifrån Radsoft är numera gratis på http://www.radsoft.se/default.aspx

PS. travprogrammet är gratis endast i demoversionen, fullversion kostar!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GraNiT (+10), KP (+5)

Senast redigerad av Migge den 2012-10-13 klockan 11:40.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:13   #18
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Gjort systemrad- valt belopp -lämnat in, får sedan upp ........Det finns ingen egnaraderfil uppladdad till denna användare eller också har det gått för lång tid sedan den laddades upp.

På svs sida.

Använde radsoft. Nån som vet vad jag ska göra?.

Lämnade in på tippst@tionen

Senast redigerad av GraNiT den 2012-10-13 klockan 12:21.
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:19   #19
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GraNiT Visa inlägg
Gjort systemrad- valt belopp -lämnat in, får sedan upp ........Det finns ingen egnaraderfil uppladdad till denna användare eller också har det gått för lång tid sedan den laddades upp.

På svs sida.

Använde radsoft. Nån som vet vad jag ska göra?.


Detta felmeddelande kan inträffa om du skrivit in fel kundnummer (normalt 9 siffror) som du ursprungligen fått från Svenska Spel. Notera här att vissa äldre kundnummer från SvS innehåller enbart 8 siffror inled då med en nolla.

Felet kan även inträffa om har blockering av popupfönster aktiverad, läs mera om det nedan.

NOTERA! Om du ändrat ditt kundnummer till att vara ett eget användarnamn, använd i så fall ditt ursprungliga kundnummer inom programmet. När du i nästa steg kommer till Svenska Spels inloggningsfönster så kan du här använda ditt egna användarnamn.

Ditt ursprungliga kundnummer hittar du på ditt spelkort från SvS eller under "Personliga uppgifter" då du är direkt inloggad hos SvS.

Meddelandet kan även inträffa om du har ett tilläggsprogram för blockering av s.k "popup-fönster" aktiverad i din webbläsare. För att ändra denna blockering behöver du tillåta att innehåll i form av "popup-fönster" från Svenska spel godkänns. För Microsoft Explorer så finns denna inställning under menyn Verktyg där du väljer "Inställningar för blockering av popup fönster" Här ska du sedan lägga till att adressen www.svenskaspel.se, https://svenskaspel.se och att https://secure.svenskaspel.se godkänns som undantag av "popup-fönster".

Motsvarande inställning finns normalt även under menyn "verktyg" om du har någon annan typ av webbläsare än Microsoft Explorer eller annan typ av program som blockerar för "popup-fönster" som t ex Google plugginprogram. Observera att om du använder nya Internet Explorer version 7.x, så behöver du även se över dessa inställningar inom "Inställningar för Windows Live Toolbar" om du använder denna funktion.

OBS! Ovanstående inställningar för popup fönster gäller även om du använder något av våra Webb (Station) program

PS. övriga FAQ finns på http://www.radsoft.se/faq.aspx
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
GraNiT (+10)

Senast redigerad av Migge den 2012-10-13 klockan 12:21.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:39   #20
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Tack så mycket Migge för hjälpen. Felet var nog att jag hade många sidor uppe samt att min systemrad nog legat för länge. jag skrev upp raden på papper och tog bort alla sidor samt rensade datorn på cache-historik sen öppnade igen lämnade in så funkade det
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:44   #21
 
GraNiTs avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Skåneland
Inlägg: 160
Sharp$: 698
Standard

Blev lite förvirrad av att dom lägger.. automatisk systemrad utifrån svenska folket intill där man lägger in eget system.

Går den till topptips med? kan inte se den.

Senast redigerad av GraNiT den 2012-10-13 klockan 12:47.
GraNiT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 12:48   #22
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3619
Standard

Nej tyvärr så går inte detta i nuläget. Anledningen är att Svenska Spel för närvarande inte har dessa spelformer som egna rader över nätet. Vi hoppas dock SvS öppnar för detta under 2012.
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 13:20   #23
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Om du har en toppmatad skrivare så kan du köra egna rader och skriva ut dessa på topptipset kupongerna själv och lämna in hos ditt lokala ombud.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 15:22   #24
 
handmades avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 36
Sharp$: 1002
Standard

Jag tycker tjänsten liverättning.se är kanon... Där man laddar upp sitt system man har gjort (egna rader). Då kan man följa sitt system när man är på språng via mobilen.
handmade är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 20:46   #25
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 247
Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Snor den här tråden lite eftersom det här hör hemma under reducerade system. Tanken slog mig att jag skulle börja spela reducerade system på topptipset. För att komma undan problematiken med att det inte går att lämna in filer för topptipset så snickrade jag ihop ett litet program i Matlab som komprimerar kupongerna (jämför "Komprimera kuponger" för er som använder Hjälp på traven).

Vet inte om det finns några reduceringsprogram för topptipset, men det går ju att använda stryktipsprogram för detta och sätta match 9-13 till ettor, för att sedan bortse från detta när man lämnar in.

Ett exempel inom spoilers:

Spoiler:
Använde Copema Supertoto för att skapa ett Supertotospel med 10 matcher. De två sista matcherna är spikar (1) så de kan man bortse från om det skulle ha varit ett system för topptipset. Systemet består av:
3 spikar, tecken 1(match 1-3)
2 Halvgarderingar, 1X (match 4-5)
3 Helgarderingar (match 6-8)
Vidare så är följande krav uppställda
För match 4-5: Minst en etta.
För match 6-8: Max en tvåa samt max två ettor.

Antalet reducerade rader är 57.
Antalet komprimerade rader är 11, vilket är lite lättare att mata in (eller skriva ut om man vill följa KP:s exempel.

Raderna inom spoiler:
Spoiler:
1,1,1,1,1X,1X,1X,X2,1,1
1,1,1,1,1X,1X,X2,1,1,1
1,1,1,1,1X,1X,2,X,1,1
1,1,1,1,1X,X2,1,1,1,1
1,1,1,1,1X,2,1X,X,1,1
1,1,1,1,1X,2,X,1,1,1
1,1,1,X,1,X2,1X,1X,1,1
1,1,1,X,1,1X,1X,2,1,1
1,1,1,X,1,1X,2,1X,1,1
1,1,1,X,1,1,X,1X,1,1
1,1,1,X,1,1,1,X,1,1


Programmet är byggt så det klarar ett godtyckligt antal matcher. Eftersom jag använder Matlab till mycket reduceringar och byggande allmänt så finns det ingen nytta för mig att skriva programmet så det kan köras utan Matlab installerat. Vill någon ha Matlab-programmet så är det bara hojta till. Om det är stor efterfrågan på programmet så kan jag tänka mig att översätta det till C eller annat motsvarande så det går att köra utan Matlab.

Edit: Finns det redan något som gör det här så fungerar det också. Letade lite snabbt och hittade det inte.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Juret (+5)

Senast redigerad av greedy den 2013-01-02 klockan 20:54.
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-21, 15:39   #26
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 1
Sharp$: 45
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av greedy Visa inlägg
Snor den här tråden lite eftersom det här hör hemma under reducerade system. Tanken slog mig att jag skulle börja spela reducerade system på topptipset. För att komma undan problematiken med att det inte går att lämna in filer för topptipset så snickrade jag ihop ett litet program i Matlab som komprimerar kupongerna (jämför "Komprimera kuponger" för er som använder Hjälp på traven).

Vet inte om det finns några reduceringsprogram för topptipset, men det går ju att använda stryktipsprogram för detta och sätta match 9-13 till ettor, för att sedan bortse från detta när man lämnar in.

Ett exempel inom spoilers:

Spoiler:
Använde Copema Supertoto för att skapa ett Supertotospel med 10 matcher. De två sista matcherna är spikar (1) så de kan man bortse från om det skulle ha varit ett system för topptipset. Systemet består av:
3 spikar, tecken 1(match 1-3)
2 Halvgarderingar, 1X (match 4-5)
3 Helgarderingar (match 6-8)
Vidare så är följande krav uppställda
För match 4-5: Minst en etta.
För match 6-8: Max en tvåa samt max två ettor.

Antalet reducerade rader är 57.
Antalet komprimerade rader är 11, vilket är lite lättare att mata in (eller skriva ut om man vill följa KP:s exempel.

Raderna inom spoiler:
Spoiler:
1,1,1,1,1X,1X,1X,X2,1,1
1,1,1,1,1X,1X,X2,1,1,1
1,1,1,1,1X,1X,2,X,1,1
1,1,1,1,1X,X2,1,1,1,1
1,1,1,1,1X,2,1X,X,1,1
1,1,1,1,1X,2,X,1,1,1
1,1,1,X,1,X2,1X,1X,1,1
1,1,1,X,1,1X,1X,2,1,1
1,1,1,X,1,1X,2,1X,1,1
1,1,1,X,1,1,X,1X,1,1
1,1,1,X,1,1,1,X,1,1


Programmet är byggt så det klarar ett godtyckligt antal matcher. Eftersom jag använder Matlab till mycket reduceringar och byggande allmänt så finns det ingen nytta för mig att skriva programmet så det kan köras utan Matlab installerat. Vill någon ha Matlab-programmet så är det bara hojta till. Om det är stor efterfrågan på programmet så kan jag tänka mig att översätta det till C eller annat motsvarande så det går att köra utan Matlab.

Edit: Finns det redan något som gör det här så fungerar det också. Letade lite snabbt och hittade det inte.
Ledsen att dra upp en gammal tråd, men jag skulle gärna ha lite hjälp med att reducera rader. Och då skulle jag gärna se hur du gör i matlab eller ännu hellre få en kopia i C.

Jag bygger just nu ett litet script i python som jag tänkt lägga upp när det är klart. Det gör att jag kan reducera topptips/powerplay med tex TipsPro för att sedan konvertera de utskrivna raderna till ett format som funkar att ladda upp på liverattning . se.
Då vill jag ju även kunna reducera antalet kuponger så mycket det går.

Vad tror ni om detta?
dinc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 14:04   #27
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 1
Sharp$: 3
Standard

Dyrt, 2500 kr men du betalar bara en gång sen är det inlämningskostnaden på bara 81 kr som gäller. Du får systemet färdigt på en fil (textdokument), spara det på din dator, klicka upp det och lägg till dina egna 5 säkra, skriv datum där namnet är och spara, logga in på Svenska Spels Egna rader och överför. lillashoppen.se
System är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 11:02   #28
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 2 553
Sharp$: 5262
Standard

Pools of Vision Ultima verkar vara ett mycket intressant verktyg!
men avancerat...
nån som behärskar ultima....eller vet var man hittar nån bruksanvisning?
cochise är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 11:28   #29
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cochise Visa inlägg
Pools of Vision Ultima verkar vara ett mycket intressant verktyg!
men avancerat...
nån som behärskar ultima....eller vet var man hittar nån bruksanvisning?
Gratis för stryktipset, om jag förstått det rätt.

http://www.helgardering.se/viewpage.php?page_id=1
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 11:33   #30
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 2 553
Sharp$: 5262
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Gratis för stryktipset, om jag förstått det rätt.

http://www.helgardering.se/viewpage.php?page_id=1
japp!
jag har skickat en förfrågan till konstruktören...får se om jag får nåt svar vad tiden lider....
cochise är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-22, 13:44   #31
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 2 553
Sharp$: 5262
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cochise Visa inlägg
japp!
jag har skickat en förfrågan till konstruktören...får se om jag får nåt svar vad tiden lider....
till dom som ev är intresserade -

"Inte ännu det är i beta testning" (efter frågan om det finns bruksanvisning på ultima)
vad som menas med beta testning vet jag icke....
cochise är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-22, 13:48   #32
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cochise Visa inlägg
till dom som ev är intresserade -

"Inte ännu det är i beta testning" (efter frågan om det finns bruksanvisning på ultima)
vad som menas med beta testning vet jag icke....
beta testning = testa en utgåva som inte är klar ännu.
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
cochise (+5)
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td