Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-10-24, 14:49   #1
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Spelteoretiska böcker - värt att köpa?


Kollade runt lite pa vad det fanns för sportsbettingböcker värda att nämna och hittade dessa 2 som verkar rekommenderas:

Weighing the odds
- King Yao
Sharps sportsbetting - Stanford Wong


Jag har 15hp statistik fran universitetet i bagaget, en utbildning inom finans (jobbar inom den branschen, dock inte sa teoretiskt) samt googlat och läst här pa Sharps och anser mig ha en rätt stabil grund att sta pa när det kommer till bettingteori. Behöver man speciellt mycket mer, eller är det egentligen inte mycket svarare än att första vanlig ev-teori. I slutändan handlar ju i princip allt ända bara om värde.


Är lite av en bokmal när jag väl har tid att läsa och älskar böcker som fooled by randomness (den här boken rekommenderar jag alla att läsa) och black swan, och skulle nog kunna tänka mig att läsa nagon av de ovan nämnda böckerna i rent intresse.

Vad anser ni, är det nagon mening med att läsa nagon av dem här böckerna, eller är det mest slöseri med tid? Hur har ni inhämtat er kunskap, huvudsakligen fran internet?
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 15:18   #2
 
zorbas avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 101
Sharp$: 1263

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 49 - 31 - 3
ROI: 115.35%
Vinstprocent: 61.25%

Standard

Har läst Weighing the odds... av King Yao och den kan rekommenderas. Inte speciellt svår matematik eller statistisk (jag har inte läst matte på många år och klarade inte statistiken på universitetet men förstår boken bra ändå). Kanske lite väl basic dock och det är 100% fokus på amerikanska sporter.

Är du ute efter tyngre grejer för tex statistiska modeller råder jag dig att bara googla tex statistical sports predictions eller liknande, det finns en uppsjö akademiska skrifter från universitet världen över i ämnet.
__________________
"It's a numbers game, but shit don't add up somehow"


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av zorba den 2012-10-24 klockan 15:22.
zorba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 15:48   #3
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Mjo, the basics känns det som om jag kan. Blev du nagot klokare av weighing the odds, och tror du jag skulle tjäna nagot pa att läsa den?
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 17:46   #4
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 45
Sharp$: 580

Elitserien 2012/2013
Stats: 44 - 28 - 0
ROI: 123.13%
Vinstprocent: 61.11%

Standard

Conquering risk har jag hört ska vara bra, fokus verkar dock ligga på amerikanska sporter, men det är nog helt klart värt att kolla upp den, funderar själv på att läsa den.
WhyNot är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 20:28   #5
 
zorbas avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 101
Sharp$: 1263

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 49 - 31 - 3
ROI: 115.35%
Vinstprocent: 61.25%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Mjo, the basics känns det som om jag kan. Blev du nagot klokare av weighing the odds, och tror du jag skulle tjäna nagot pa att läsa den?
Klokare blev jag absolut, hade inte alls någon vidare koll på den amerikanska marknaden innan jag läste boken. Men boken går inte direkt på djupet och får nog mest ses som en övergripande genomgång bara. Svårt att säga om du skulle tjäna på att läsa den, men jag tror knappast det skadar.

Citat:
Ursprungligen postat av WhyNot Visa inlägg
Conquering risk har jag hört ska vara bra, fokus verkar dock ligga på amerikanska sporter, men det är nog helt klart värt att kolla upp den, funderar själv på att läsa den.
Har också funderat på den boken. Det är väl Justin7 från SBR Forum som skrivit den om jag inte minns fel. Han verkar ha koll, för den som är intresserad finns det en del intressant på hans youtube-kanal om man bläddrar lite bakåt: http://www.youtube.com/user/SbrJustin.
__________________
"It's a numbers game, but shit don't add up somehow"


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av zorba den 2012-10-24 klockan 20:30.
zorba är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 16:16   #6
 
Jurets avatar
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 568
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Jag har egentligen aldrig lärt mig speciellt mycket av böcker kategoriserade som sports betting-böcker. Däremot fungerade Google finfint för att lära sig all nödvändig statistik.

De böcker jag kan rekommendera är dock:
Conquering Risk - Elihu D. Feutsel aka Justin7
(främst för modellerings- och prop betting-avsnitten)

Fixed Odds Sports Betting - Joseph Buchdahl
(främst för sina simuleringar av olika Bankroll Management-strategier)
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-10-29, 18:12   #7
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Blir nog att jag köper ngn av böckerna som julklapp at mig själv, alternativt om man kan tanka hem dem nagonstans sa far det bli ett alternativ.

Aterkommer med en rescension när jag är klar.
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td