Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-12-18, 10:47   #1
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 5
Sharp$: 13
Standard

Trav, Statistik, Skrällopp, Program und so weiter...


Har precis läst på lite om skrällopp inom Trav.
Det vill säga att vissa typer av lopp har en högre andel högoddsare som vinnare än i andra lopp. Kortare distanser, lågklassiga stolopp, lopp med hästar som bara har tjänat 100000 - 150000 sedan tidigare osv.

Jag har noll kunskap om programmering eller relationsdatabaser. men jag kan googla och är inte helt dum i huvudet.

Det jag primärt vill göra är att ta reda på vilka parametrar som generar de största skrällarna, mestdels eller kanske enbart utifrån travbana, auto/volt, längd, prissumma, openstretch och allt annat som anges, exempelvis:

Högst 40.000 kr . Körsvenskrav kat. 2.
2140 m. Autostart.

Hur går jag tillväga, är det enormt tidskrävande, sitter jag med excel och printar in allt manuellt eller använder jag något statistikprogram och importerar färdiga txt.filer....vart börjar jag??
OneCentMillionaire är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 11:12   #2
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 139
Sharp$: 1675
Standard

Finns informationen (parametrarna) listade för varje lopp och du kommer åt dom enkelt så är det en bra början, sätt upp ett lopp per rad i Excel och sedan varje parameter i kolumnerna.

Kan vara enormt tidskrävande beroende på hur mkt som finns enkelt att tillgå

//lokalime
lokalime är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 11:21   #3
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 5
Sharp$: 13
Standard

Info är inga problem, finns ju i enkla format på:
http://classic.atg.se/KalenderServlet?result=true
https://www.travsport.se/tavlingskalender
http://www.voltstart.se/
Och de sträcker sig ju x antal år tillbaka, allt finns där...
Men min undran är om det inte finns något enklare sätt än att sitta med excel och printa in allt manuellt, för som du säger så är det ju enormt tidskrävande...
Vet att det finns något som heter relationsdatabaser, men bara varit och nosat som hastigast...ex Microsoft Access
OneCentMillionaire är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 11:55   #4
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 139
Sharp$: 1675
Standard

Kan tänka mig att det finns en del databasverktyg att jobba med, det största problemet är att få in data i databasen. Kanske finns något travforum där någon satt ihop script eller liknande som drar ner information från sidorna då länkar till.

Annars är det nog Excel som gäller... bra databaser är svåra att hitta av naturliga orsaker
lokalime är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 15:09   #5
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av OneCentMillionaire Visa inlägg
Har precis läst på lite om skrällopp inom Trav.
Det vill säga att vissa typer av lopp har en högre andel högoddsare som vinnare än i andra lopp. Kortare distanser, lågklassiga stolopp, lopp med hästar som bara har tjänat 100000 - 150000 sedan tidigare osv.

Jag har noll kunskap om programmering eller relationsdatabaser. men jag kan googla och är inte helt dum i huvudet.

Det jag primärt vill göra är att ta reda på vilka parametrar som generar de största skrällarna, mestdels eller kanske enbart utifrån travbana, auto/volt, längd, prissumma, openstretch och allt annat som anges, exempelvis:

Högst 40.000 kr . Körsvenskrav kat. 2.
2140 m. Autostart.

Hur går jag tillväga, är det enormt tidskrävande, sitter jag med excel och printar in allt manuellt eller använder jag något statistikprogram och importerar färdiga txt.filer....vart börjar jag??

Dessa parametrar anser jag vara de främsta vad gäller "skrällgenerering" - ingen inbördes ranking...

-Tung bana (markeras t direkt efter distansen i programmet)

-Stolopp

-Amatörlopp

-Lågklassiga lopp

-Unghäst/maidenlopp

-Lopp med favoriten från dåligt spår

-Lopp med en favorit med tveksam form - form slår klass

-Lopp med en favorit som är galopplysten

-Lopp där favoriten körs utav en amatör eller mindre rutinerad kusk

Osv. osv...

Ju fler parametrar som du hittar ovan i ett lopp ökar sannolikheten till skräll...
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 15:18   #6
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Oops! Glömde mitt löfte om total "skrivtystnad" från min sida, men jag klarar tydligen inte av detta - får väl erkänna mig själv som en "lögnare" då, eftersom jag inte kan hålla mitt ord...!

Jaja - får väl köra på och vara lite mer ödmjuk istället...
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 15:49   #7
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Oops! Glömde mitt löfte om total "skrivtystnad" från min sida, men jag klarar tydligen inte av detta - får väl erkänna mig själv som en "lögnare" då, eftersom jag inte kan hålla mitt ord...!

Jaja - får väl köra på och vara lite mer ödmjuk istället...
Till vem och varför har du gett det löftet?
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 15:55   #8
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 5
Sharp$: 13
Standard

Tack för svar Pilkast. Helt ny i den här världen, men med bakgrund i pokervärlden.
Läser på för fullt just nu och suger i mig all kunskap som en svamp.

Angående program/databasfrågor så lägger jag inte ner någon mer energi på det har jag bestämt. Betalar hellre någon stackars data/matte-student ute på universitetet några hundringar så får han förklara hur jag går tillväga...

Så småningom, när jag väl börjar lägga bets, än så länge läser jag bara på, så tänkte jag koncentrera mig på högoddsare i skrällopp. Kommer enbart handla om kvalitet före kvantitet.

Till en början blir det enbart A1640-lopp med bra värde i.

Fråga: Vad säger det mig om jag jämför streckprocent med odds och får ett relativt högt värde, alltså multiplicera streckprocent med odds och få allt mellan 50 och 250 i värde....är det något att lägga värde vid...?
OneCentMillionaire är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 16:12   #9
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 447
Sharp$: 1051
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
Till vem och varför har du gett det löftet?
https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-5/#post218883
marvel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 16:23   #10
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
Till vem och varför har du gett det löftet?

Gav det till bingotant efter att denne var lite sur efter en missad DD (fullt förståligt, då den skulle gett över 170 000, tror jag) och jag bad om bevis, då han enbart skrivit ut DDn för hand och i efterhand.

När jag sedan fick bevis så tänkte jag hålla mitt löfte om han visade hållbara bevis på DDn så skulle jag för evigt hålla min käft och inte skriva mer på sharps - det höll i tre dagar, tror jag...

https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-5/#post218883
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-12-18, 17:07   #11
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5717
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Gav det till bingotant efter att denne var lite sur efter en missad DD (fullt förståligt, då den skulle gett över 170 000, tror jag) och jag bad om bevis, då han enbart skrivit ut DDn för hand och i efterhand.

När jag sedan fick bevis så tänkte jag hålla mitt löfte om han visade hållbara bevis på DDn så skulle jag för evigt hålla min käft och inte skriva mer på sharps - det höll i tre dagar, tror jag...

https://www.sharps.se/forums/trav-gal...-5/#post218883
Ja hua!
Jag förstår.
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td