Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Tänkarhörnan (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/)
-   -   Matchfixing SVERIGE (https://www.sharps.se/forums/taenkarhoernan/19562-matchfixing-sverige/)

martinsson 2014-02-25 15:34

Citat:

Ursprungligen postat av ChrisWaddle (Inlägg 322128)
Jättebra, då kan vi ju lägga ned all brottsbekämpning rörande brott som rör sig över nationsgränserna. Otroligt att det ändå finns knarksmugglare som åker fast när det är så knepigt att fastslå vilket lands polis är ansvarig.

Återigen får vi se vad det rör sig om för brott. Självklart kommer alla länder hjälpas åt när det gäller knarksmuggling, då det rör sig om lite större brott. Själv tror jag att det fortfarande är ganska långt borta att alla länders poliser + Interpol kommer att ha något riktigt bra samarbete när det gäller uppgjorda matcher. Tror snarare att svenska polisen skulle försöka lägga över ansvaret på någon annan än att lägga tid på dessa utredningar.

Är du av en annan åsikt?

ChrisWaddle 2014-02-26 10:18

Citat:

Ursprungligen postat av martinsson (Inlägg 322130)
Återigen får vi se vad det rör sig om för brott. Självklart kommer alla länder hjälpas åt när det gäller knarksmuggling, då det rör sig om lite större brott. Själv tror jag att det fortfarande är ganska långt borta att alla länders poliser + Interpol kommer att ha något riktigt bra samarbete när det gäller uppgjorda matcher. Tror snarare att svenska polisen skulle försöka lägga över ansvaret på någon annan än att lägga tid på dessa utredningar.

Är du av en annan åsikt?

Jag tror det skiljer sig från land till land. Tysk och engelsk polis tar i alla fall frågan på allvar och likaså Interpol.

http://www.interpol.int/Crime-areas/...grity-in-sport

Jag tycker nog fixade matcher kan betecknas som ett "stort brott". En fixad match på högre nivå genererar mer pengar än ett bankrån.

Cc 2014-05-20 09:31

Följetongen med domar-riggning i Svensk Basket fortsätter. Det finns fortfarande inga siffror publicerade i artikeln som Dagens Nyheter publicerade http://www.dn.se/sport/fuskmisstanka...svensk-basket/ men det framkommer hur fusket skall ha gått till och hur Sv.Spel kommit fram till att spelet på en del matcher varit "onormalt"!

Så långt allt väl, men när Expressen skriver om samma sak så nlir det annorlunda! http://www.expressen.se/sport/spel-o...sketskandalen/ Då har det plötsligt blivit "Domare misstänks ha riggat matcher som deras närstående hämtat ut miljonutdelningar på."

Med tanke på att det enbart spelats med 500:- bongar så har för det första spelen inte reggats via spelkort. Så hur kan man så bergsäkert veta att "närstående" till domarna spelat? För det andra så reagerar ju Sv.Spel blixtsnabbt när det börjar reggas 500-bongar med sekunders mellanrum från samma spelbutik. Snabba oddsändringar/stängningar kommer som ett brev på posten, så hur i h-e kan de prata om "miljoner"? Uppenbarligen går det en hel del 500-ingar på 2 millar och att övertyga mig om att riskhanteringen hos Sv.Spel är så usel finns bara inte!

hatten1 2014-05-20 10:02

CC, samtidigt så ska man inte glömma att oddsen på SAMTLIGA matcher ofta slashades fruktansvärt hårt, det spelades ofta 4-5 matcher ner från 1.80 till 1.30 och samtliga satt i stor utsträckning. Men även om det hämtades ut 150-200% på omsättningen, så blir det ju inga vanligt förekommande miljonvinster, den saken är ju klar.
Förövrigt så har förmodligen även andra matcher där SS kan ha legat snett och gett möjlighet till surebet som sista ben för att erhålla så många komber som möjligt varit inblandade.
Tror nog att miljonvinsterna syftar på spelvinster över tid och inte enskilda omgångar?

Jag stod själv i spelbutik under några månader under 2011-12 och SS var betydligt mer vaken på spel från butiken, än vad som var fallet 2001-02 när jag tidigare hade butik. Då stängde dom aldrig spel, utan tvärtom öppnade om man ringde bryggan efter att ha spelat butikslimit så man fick in lite till :-)

Tiffan 2014-05-21 15:10

Någon som tänkt på Sveriges hyllade vändning nere i Tyskland med 4 mål på en halvtimme. Hade den matchen varit på en annan nivå hade säkert någon kunnat misstänka en riggning :-)

Allt är väl möjligt att påvisa med konspirationsteorier....... :-)

Själv tror jag inte ett ögonblick på att det skulle varit så! Hade iaf gett jävligt mycket pengar om man spelat på 4-4 när det var 4-0

Stooges 2014-05-21 15:46

Fast det blir ju bara fråga om misstänkt rigg om man kan binda marknadsrörelserna till resultatet. Vad jag vet så var det ej onormal marknad i Sverigematchen ?

overpace 2014-06-01 20:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bettingamatoren (Inlägg 321642)
Varför man vill spela på träningsmatcher? För min del för att jag känner folk i hela fotbollssverige och får information tidigt som inga andra kan ta del oftast och att jag har bra mkt bättre koll på våra svenska lag än oddssättarna. Därför spelar man på träningsmatcher, därför spelar man på div-1/div2/U21.

Frågan man bör ställa sig är istället: varför göra det svårt för sig när man kan göra det lätt för sig? Varför spela på nordamerikanska sporter där alla har tillgång till samma info istället för att fokusera på mindre marknader?

För ni vet väl att ner till div-2, vänskapsmatcher och U21 i Sverige så kan man med fördel spela på icke-limiterande bolag.

:popcorn:

Herrejävlar! Vilken underbar tråd! :hattenav: :hattenav: :hattenav: :claps: :claps:

En :innocent: Bettingamatör :innocent: (synnerligen välfunnet användarnamn) förfasas över riggade matcher som sabbar hans insiderspel. När fan blev insiderhandel något hedervärt? Du spelar i samma liga som Riggarna! :yes: :yes: :yes:

Detta är inte ett angeläget samhällsproblem. Mygel i sport- o spelbranschen? Verkligen? Trodde jag inte.

Låt sporten ta hand om sin skit genom förbättrade regelverk och lite engagemang från bossarna. Pengar saknas inte.

simb chaplin 1 2014-06-01 22:01

Kanske inte berör just fix vad gäller Sverige, men intressant tråd. Tycker ni som inte har läst ´´the fix´´ skriven av Declan Hill bör göra det. Sporten är inte så ren som de flesta tror. Boken tar upp intressanta detaljer, om hur man har säkrat bevis osv...när ni läst den kommer ni inte fundera på om ett lag har skador/avstängningar inför en match, utan frågan ni kommer ställa er: undra om denna match är fixad eller inte?

Bettingamatoren 2014-06-01 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av overpace (Inlägg 346443)
Herrejävlar! Vilken underbar tråd! :hattenav: :hattenav: :hattenav: :claps: :claps:

En :innocent: Bettingamatör :innocent: (synnerligen välfunnet användarnamn) förfasas över riggade matcher som sabbar hans insiderspel. När fan blev insiderhandel något hedervärt? Du spelar i samma liga som Riggarna! :yes: :yes: :yes:

Detta är inte ett angeläget samhällsproblem. Mygel i sport- o spelbranschen? Verkligen? Trodde jag inte.

Låt sporten ta hand om sin skit genom förbättrade regelverk och lite engagemang från bossarna. Pengar saknas inte.

Och du tror inte många andra som bettar seriöst har info omvärlden inte vet?:clap:

Gällande mitt namn tog jag det för länge sedan. Amatör, kanske, om du nu definierar det som att ha möjligheten att inte gå till jobbet imorn då jag tjänar lika mkt på bettingen.

Du tycker kriminell verksamhet ska hanteras internt av närmast berörda sport? Förväntar mig att du anser att familjefejder som leder till mord osv också ska klarar av internt? Du är inte vän av ordning direkt.

HL333982 2014-06-02 14:19

Kan berätta om en intressant match i Montenegros fotbollsliga som jag följde i lördags. Matchen stod 3-0 med 7-8 minuter kvar. Inga utvisningar. Oddset på att det skulle bli över 3,5 mål till var 1,13 hos SBO. I samma stund som det blev 4-0 gick oddset på över 4,5 mål upp till 4,5 trots att det alltså förflutit ett fåtal sekunder mellan 3-0 och 4-0. det sjuka var inte att matchen var uppgjord till 4-0. det sjuka var att SBO visste om det.

overpace 2014-06-02 18:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bettingamatoren (Inlägg 346464)
Och du tror inte många andra som bettar seriöst har info omvärlden inte vet?:clap:

Gällande mitt namn tog jag det för länge sedan. Amatör, kanske, om du nu definierar det som att ha möjligheten att inte gå till jobbet imorn då jag tjänar lika mkt på bettingen.

Du tycker kriminell verksamhet ska hanteras internt av närmast berörda sport? Förväntar mig att du anser att familjefejder som leder till mord osv också ska klarar av internt? Du är inte vän av ordning direkt.

Alla som under några år följt slutomgångarna i italienska o spanska ligan eller lyssnat på stötkörningshistorier från travet, inser att det här är en del av bettingvärlden.

Problemet är inte nytt och det är egentligen inte växande. Inom travet har det minskat kraftigt men finns det pengar så finns det människor som är beredda att ta genvägar för att korpa åt sig.

Vad som möjligen är växande är möjligheten att spela på nobody cares-sport. Ger man sig in i den djungeln med "information som inga andra kan ta del av" och blir blåst har man bara fått smaka sin egen medicin.

Ja, jag tycker korrupta domare och tävlande som myglar ska tas om hand av berörd sport. Särskilt tydliga och svåra fall bör polisanmälas. Sporten bör inte sopa skiten under mattan utan istället skärpa sitt eget kontroll- o regelverk.

Stark analys av mitt ordningssinne. Mord och läggmatcher inom korpidrotten är helt jämförbara företeelser.

Kan man få låna en femhundring till på lördag?

HL333982 2014-06-02 22:06

Från idag:

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18992597.ab

doob 2014-06-02 22:15

Citat:

Ursprungligen postat av HL333982 (Inlägg 346579)

Spelet stoppat men samtliga hästar på plats dvs topp tre!

Wagner 2014-06-02 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av doob (Inlägg 346580)
Spelet stoppat men samtliga hästar på plats dvs topp tre!

Vad fan är det här för något? :)

Citat:

Det rörde sig om 147 spel på 5 000 kronor vardera. Spelen fördelades på hästarna 6 Mind Magic, lopp 3, Gävle, 2 Gameplayer, lopp 5, Gävle, och 1 Harpos Blue Swede, lopp 5, Halmstad.
Förstår inte poängen med upplägget. Gav någon över 1,00 på plats?

Wagner 2014-06-02 22:46

Det blev inga odds på plats. Pengarna återbetalade.

Kul för dom som försöker plocka ut vinsten i morgon. Kundvård...

Måste ju vara något/några ombud som försökt dopa omsättningen i butiken. Eller är det utlands-affe som hittat ytterligare spenar på kon?

boored 2014-06-02 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 346584)
Vad fan är det här för något? :)



Förstår inte poängen med upplägget. Gav någon över 1,00 på plats?

Betalar man måntro en hel del värde för att försöka tvätta pengar? Men att tro det skulle gå onoterat förbi?

Wagner 2014-06-02 23:00

Blir ju inte mycket till tvätt då utbetalningen är exakt lika stor som insättningen. :)

Så det tror jag inget på, måste ha funnits andra syften med upplägget. Det var många år sedan som myndigheterna svalde skrynkliga totokvitton som alibi för skumraskaffärer. Speciellt om insatsen är identisk med utbetalningen gör man bäst i att inte säga något alls. :D

boored 2014-06-02 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 346589)
Blir ju inte mycket till tvätt då utbetalningen är exakt lika stor som insättningen. :)

Så det tror jag inget på, måste ha funnits andra syften med upplägget. Det var många år sedan som myndigheterna svalde skrynkliga totokvitton som alibi för skumraskaffärer. Speciellt om insatsen är identisk med utbetalningen gör man bäst i att inte säga något alls. :D

:D, sant, men att flera ombud på samma gång försökt dopa omsättningen låter ju inte så troligt heller
...och ingen chans att gå vinnande ur det för nomala spelare, skumt skumt

doob 2014-06-02 23:16

Platsspel inställt. Återbetalning till samtliga UTOM spelen under utredning. Dom som sitter på bongarna med nämnda spel har fått insatserna frusna under utredning!

doob 2014-06-02 23:29

Historiskt har väl dylika spel placerats av ombudet själv för att erhålla provisionen? Då ofta utan att fysiskt ens placera likvida medel i kassan. Trodde den tiden var förbi då ATG införde flygande inspektioner för att kontrollera kassan.

zerberus 2014-06-03 10:59

Numera ska "stora spel" reggas direkt så pappa ATG ska kunna se att pengarna finns på kontot Pronto . Stora "kreditspel" som på Järvsöfaks tiden är förbi .

hatten1 2014-06-04 01:14

Enligt obekräftade rykten ska spelen ha skett hos en mycket solid spelbutik bland annat, som alltså knappast är i behov av 12 000(spelades för 290 000) intressanta är att spelet ska ha gjorts med spelkort, vilket ger i sin tur alibi för pengatvätt, då pengarna redan är tvättade(på atgkontot) Samtliga spel i spelbutiker i sthlm, samt med 5000kr *147 spel, dvs maxinsats på vanliga vinnarbongar. Kan bero på att högspelsbongar inte fanns tillgängliga, eller att det är ett sätt att gå under någon form av betradar hos atg?.
Hursomhaver fullständigt mysterierum enär det räkt med 20 000 för att erhålla 1.0 i odds. Så ingen risk att någon bookie ville trycka ner toton heller.
Samt spelet på genom tre spelbutiker dödar butiksprovisionsteorin såvida dom alla inte ägs av samma ägare vilket inte är troligt.

KP 2014-06-04 07:33

http://federbet.com/media/Federbet_report_v3.pdf

robust 2014-06-04 08:00

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 346806)
Enligt obekräftade rykten ska spelen ha skett hos en mycket solid spelbutik bland annat, som alltså knappast är i behov av 12 000(spelades för 290 000) intressanta är att spelet ska ha gjorts med spelkort, vilket ger i sin tur alibi för pengatvätt, då pengarna redan är tvättade(på atgkontot) Samtliga spel i spelbutiker i sthlm, samt med 5000kr *147 spel, dvs maxinsats på vanliga vinnarbongar. Kan bero på att högspelsbongar inte fanns tillgängliga, eller att det är ett sätt att gå under någon form av betradar hos atg?.
Hursomhaver fullständigt mysterierum enär det räkt med 20 000 för att erhålla 1.0 i odds. Så ingen risk att någon bookie ville trycka ner toton heller.
Samt spelet på genom tre spelbutiker dödar butiksprovisionsteorin såvida dom alla inte ägs av samma ägare vilket inte är troligt.

Du kan spela med spelkort, men ändå välja att betala på tre olika sätt. Kontant, betalkort eller ATG kort. Fördelen med att registrera med spelkort är ju att vinstpengarna hamnar direkt på kontot efter loppet. Klart att det handlar om penningtvätt om betalningen gjordes kontant.

robust 2014-06-04 08:23

Finns ju dock ett fjärde alternativ. Betalningen görs med skimmade kreditkort i butikens egna betalterminal. Men då får butiksägaren stå för räkningen.

KP 2014-06-04 08:28

hatten1
"intressanta är att spelet ska ha gjorts med spelkort, vilket ger i sin tur alibi för pengatvätt, då pengarna redan är tvättade(på atgkontot)". Vart framkommer det?

Det går även att betala kontant trots att det spelats med atg kortet. Så det är absolut inget alibi. Du kan betala kontant och vid vinst så får du in dina medel på atg kontot och kan sedan göra banköverföring.

KP 2014-06-04 08:30

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 346817)
Finns ju dock ett fjärde alternativ. Betalningen görs med skimmade kreditkort i butikens egna betalterminal. Men då får butiksägaren stå för räkningen.

Det är inlösaren/banken som står för det sålänge kunden använder chip+pin. Vid magnetremsa alt signatur så övergår risken.

kisumu 2014-06-04 12:07

Ett liknande upplägg för några år sedan när man dunkade in stora summor
på alla hästar utom en storfavorit. Bollnäs????
Detta fick till följd att att platsoddset steg till över 10 på storfavoriten.
Sedan spelade man storfavoriten hos ngn utlänsk bookie som plankade
oddsen rakt av från atg.
Resultat blev att storfavoriten vann överlägset och platsoddset som sagt över 10 och några svenskar tjänade några 100 tusen.
Fast det upplägget känns föråldrat om man inte har hittat ngn legal/illegal
bookie som inte har koll.

the_mirage 2014-06-04 13:37

Citat:

Ursprungligen postat av kisumu (Inlägg 346835)
Ett liknande upplägg för några år sedan när man dunkade in stora summor
på alla hästar utom en storfavorit. Bollnäs????
Detta fick till följd att att platsoddset steg till över 10 på storfavoriten.
Sedan spelade man storfavoriten hos ngn utlänsk bookie som plankade
oddsen rakt av från atg.
Resultat blev att storfavoriten vann överlägset och platsoddset som sagt över 10 och några svenskar tjänade några 100 tusen.
Fast det upplägget känns föråldrat om man inte har hittat ngn legal/illegal
bookie som inte har koll.

Det var Ladbrokes som plankade ATGs odds fast med några procents lägre spelavdrag har jag för mig. Tror dock inte att de som spelade fick ut vinsten om jag minns rätt. Det var väl lätt för Lads att hänvisa till något finstilt i villkoren som de kunde tolka lite hur som helst.

hatten1 2014-06-04 18:02

Spelen ska ha gjort med ATGkortet som betalningskort.

Ante30 2014-06-04 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 346893)
Spelen ska ha gjort med ATGkortet som betalningskort.

så pengarna fanns inne på ett atg-konto ??

isåfall blir det hela ännu sjukare

Ante30 2014-06-04 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av kisumu (Inlägg 346835)
Ett liknande upplägg för några år sedan när man dunkade in stora summor
på alla hästar utom en storfavorit. Bollnäs????
Detta fick till följd att att platsoddset steg till över 10 på storfavoriten.
Sedan spelade man storfavoriten hos ngn utlänsk bookie som plankade
oddsen rakt av från atg.
Resultat blev att storfavoriten vann överlägset och platsoddset som sagt över 10 och några svenskar tjänade några 100 tusen.
Fast det upplägget känns föråldrat om man inte har hittat ngn legal/illegal
bookie som inte har koll.

de fick ut vinsten . sen efter det så slutade lad med att ge atgs odds.

kisumu 2014-06-05 07:07

Kan det vara spel på ngn svart bookie som fortfarande plankar odds från ATG?
Jag har själv spelat på odds från ATG i Nairobi hos en indier som ger odds på "allt" . 90 % av alla spel är dock fotboll och när han ger odds på trav är det
endast speciella lopp typ elitloppet. Skulle man göra en s k spelkupp hos honom med de här summorna fick man nog ta med sig en pluton med kraftigt beväpnade soldater för att kunna hämta ut pengarna:gun_bandana:

robust 2014-06-05 13:56

Det var ju nån skojare (samma personer som häckar i Stockholm) som var i farten igen. De hade överfört pengar från ett stulet bankkort till ett ATG konto/kort (troligtvis en målvakt) och sedan försökt göra pengarna vita genom att spela 147 kuponger á 5000kr UTAN vinstbevakning, men betalat med ATG kortet. Ganska smart, men hur är kontrollen hos ATG kan man ju fråga sig, när man skapar nya konton? Nu stoppade ju ATG det här spelet, men har det hänt innan?

doob 2014-06-05 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 347022)
Det var ju nån skojare (samma personer som häckar i Stockholm) som var i farten igen. De hade överfört pengar från ett stulet bankkort till ett ATG konto/kort (troligtvis en målvakt) och sedan försökt göra pengarna vita genom att spela 147 kuponger á 5000kr UTAN vinstbevakning, men betalat med ATG kortet. Ganska smart, men hur är kontrollen hos ATG kan man ju fråga sig, när man skapar nya konton? Nu stoppade ju ATG det här spelet, men har det hänt innan?

Källa på det??

robust 2014-06-05 14:07

ATG:s hemsida. Men det var visst genom ett kapat bankkonto, hur nu detta har gått till kan man ju undra.

hatten1 2014-06-05 14:08

Finns det NÅGOT sätt att få cash för spelbongarna, när man SPELAT och BETALAT med atg-kortet? Förs inte vinster mm tillbaka till spelkortet i sådant fall? eller bara om man vinstbevakar? KP bör veta?

robust 2014-06-05 14:32

Citat:

Ursprungligen postat av hatten1 (Inlägg 347025)
Finns det NÅGOT sätt att få cash för spelbongarna, när man SPELAT och BETALAT med atg-kortet? Förs inte vinster mm tillbaka till spelkortet i sådant fall? eller bara om man vinstbevakar? KP bör veta?

Det är ju just det som är den svaga länken när det gäller ATG kort. Att om man inte vinstbevakar bongarna utan bara betalar med ATG kortet, så går det alldeles utmärkt att hämta vinsterna kontant var du än vill efter loppen. Stulna pengar blir vita.

hatten1 2014-06-05 15:01

Tydligen så går pengarna spelade genom atg kort och betalada med atgkort, att få ut cash inom ett antal dagar genom spelbongen. Ytterst märkligt om så är.

robust 2014-06-05 15:31

Nej så här är det:

Om du vinstbevakar med ATG kort, så hamnar pengarna direkt på kontot efter avslutad tävling.

Om du inte vinstbevakar, men betalar med ATG kort så är spelkvittorna som rena pengar som du kan hämta ut på alla ATG eller tävlingsbanor i landet.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved