Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-05-20, 17:58   #1
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Hur avgörs marknadsoddset på "riggade" matcher?


Det kommer ju titt som tätt spekulationer om att spelobjekt är riggade hit eller dit, men hur avgörs marknadsoddset för dessa?

Säg att man garanterat vet att en match är riggad att sluta med hemmavinst, varför blir inte marknadsoddset 1,00 i så fall?
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 18:31   #2
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Det kommer ju titt som tätt spekulationer om att spelobjekt är riggade hit eller dit, men hur avgörs marknadsoddset för dessa?

Säg att man garanterat vet att en match är riggad att sluta med hemmavinst, varför blir inte marknadsoddset 1,00 i så fall?

Alla vet ju inte om det - om ALLA visste om det så skulle självklart oddset slashas till ospelbara nivåer, eller mest troligt stängas...

Frågan som skall ställas i detta fall är; Vilka är "man"?

Om spelbolagen också visste detta så stänger de direkt spelen på denna match!

"Marknaden" är inte detsamma som ALLA...

Jag måste missförstå något här - ursäkta mig då, hehe...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 18:47   #3
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Du menar alltså att det är antalet personer som vet om "riggen" som avgör var marknadsoddset skall landa?

Jag tänkte snarare i banor, på vilket sätt skall matchen riggas? Har domaren blivit betald, hela bortalaget eller bara 2 spelare i hemmalaget osv? Hur pålitligt är ryktet om riggen är. Hur mycket kapital de som riggade matchen har tillgängligt att satsa på den osv.

Jag menar om en match i ryska ligan spelas ner till 1.14 på hemmavinst från öppningsoddset på 2.00 medan en match i svenska superettan spelas ned till 1.34 från öppningsoddset på 2.00 så är väl inte anledningen till att oddsen skiljer sig baserat på att fler personer är medvetna om riggen i ryska matchen?



Edit:
Man i det här fallet är personen/personerna som har riggat matchen.

Senast redigerad av jaroiten den 2014-05-20 klockan 18:48.
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 19:14   #4
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Du menar alltså att det är antalet personer som vet om "riggen" som avgör var marknadsoddset skall landa?

Jag tänkte snarare i banor, på vilket sätt skall matchen riggas? Har domaren blivit betald, hela bortalaget eller bara 2 spelare i hemmalaget osv? Hur pålitligt är ryktet om riggen är. Hur mycket kapital de som riggade matchen har tillgängligt att satsa på den osv.

Jag menar om en match i ryska ligan spelas ner till 1.14 på hemmavinst från öppningsoddset på 2.00 medan en match i svenska superettan spelas ned till 1.34 från öppningsoddset på 2.00 så är väl inte anledningen till att oddsen skiljer sig baserat på att fler personer är medvetna om riggen i ryska matchen?



Edit:
Man i det här fallet är personen/personerna som har riggat matchen.

Om man vet att en match garanterat skall sluta med ett visst resultat så är det ju så - kvittar hur den är riggad...

Till syvende och sist så blir det insatserna som styr detta och säkerligen även spelmönstret.

Du "talar" emot dig själv - först skriver du att "man" vet att en match "garanterat" kommer sluta med ett visst resultat för att sedan fråga hur matchen är riggad och hur pålitlig denna rigg är, hur skall du ha det?

Hela frågeställningen är motsägelsefull... Om ett bolag märker att en match omges av märkliga insatsmönster och överdrivet höga insatser så kommer de direkt sänka oddsen successivt med insatserna för att slutligen stänga den helt.

Ju fler inblandade som vet om riggen så är ju sannolikheten större för att det kommer in högre insatser och då troligtvis från många olika ställen. Matchoddsen sänks och stängs då snabbare.

Det är bolagen själva som avgör till vilken risk man säljer av matchen. Sedan har även bolagen kontakt med varandra, tror jag, för att minska riskerna för att åka på en riktig käftsmäll.
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 19:59   #5
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Det jag menar med:
Citat:
Säg att man garanterat vet att en match är riggad att sluta med hemmavinst, varför blir inte marknadsoddset 1,00 i så fall?
Är inte att man vet säkert att matchen kommer sluta med hemmavinst utan man är säker på att den är riggad att sluta så. Man har själv t.ex. betalt domaren för att matchen skall sluta så eller man spelar själv i bortalaget och har fått 10 000kr för att förlora matchen.

Och vad olika bolagen erbjuder för odds är rätt ointressant, utan jag tänker först och främst på marknaden på betfair och jag har sett flera fall av suspekta matcher där betfair inte har plockat bort marknaden. Händer inte särskilt ofta känns det som.
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 21:50   #6
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Det jag menar med:

Är inte att man vet säkert att matchen kommer sluta med hemmavinst utan man är säker på att den är riggad att sluta så. Man har själv t.ex. betalt domaren för att matchen skall sluta så eller man spelar själv i bortalaget och har fått 10 000kr för att förlora matchen.

Och vad olika bolagen erbjuder för odds är rätt ointressant, utan jag tänker först och främst på marknaden på betfair och jag har sett flera fall av suspekta matcher där betfair inte har plockat bort marknaden. Händer inte särskilt ofta känns det som.
Betfair är väl de som skiter mest i om vilket resultat som blir, i alla fall i oddsbörsen där tillgång och efterfrågan styr. De får ju betalt ändå och det är spelarna som förlorar.

Låt oss säga så här angående Betfair. Om någon/några vet att en match är riggad till en 1:a och de portionerar ut ex. 300 000 och dessa matchas kontinuerligt - spelarna ser detta och undrar vad som är på gång. Samtidigt finns det mindre nogräknade och mindre vetande/chanstagare som blir sugna på att se att oddset på X och 2:a kontinuerligt höjs och spelar på dessa tecken. Därför sker ingen direkt slashning av oddsen ned till 1.00 och ingen stängning av matchen sker då Betfair tjänar mest pengar på de marknader med högst omsättning...

Det måste på de stora marknaderna till ganska stora summor från icke-flaggade konton för att spelbolagen skall dra öronen åt sig, tror jag.

Nej, jag ger mig - du ändrar förutsättningarna hela tiden och verkar allmänt vilsen... Jag börjar gå med i svamlet och jag gillar inte detta - vill inte att denna diskussion skall hamna under humordelen, med mig som inblandad - hoppas du kan få svar från någon annan som kan se igenom virrvarret...

Lycka, till...!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-01, 18:50   #7
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Det kommer ju titt som tätt spekulationer om att spelobjekt är riggade hit eller dit, men hur avgörs marknadsoddset för dessa?

Säg att man garanterat vet att en match är riggad att sluta med hemmavinst, varför blir inte marknadsoddset 1,00 i så fall?
Inga konstigheter. Det finns sällan eller aldrig några "korrekta" odds. Oddset avgörs av balansen mellan efterfrågan och utbud av bet/odds och styrs, bland annat, av hur välinformerade marknadens aktörer är. Jag tvivlar på att alla Betfairs kunder är välinformerade...

Med "bland annat" menar jag t ex: "Haha, den här matchen är troligen uppgjord. Jag lirar en femtiolapp på att den inte är det. Haha!" Många som spelar är inte seriöst intresserade spelare. Ett gott garv kanske kan vara värt en femtiolapp.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td