Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-04-20, 02:22   #1
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 16
Sharp$: 4
Standard

Databas och analys


Jag undrar hur man enklast bygga upp en databas med resultat över en sport och sedan analyserar den.

Har ni några tips?
Någon som vet någon bra program för detta ändamål, för en som inte besitter särskilt mycket erfarenhet av programmering?

tack
zlop är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 09:24   #2
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Det där är en rätt så bred fråga beroende på vad du hade tänkt dig.

Själv har jag scrapat NHLs schema-HTML för att lagra och analysera saker som målsnitt, hemma-borta records, inbördes möten med mera. Hade kunnat ta det ett steg till och hämta in spelarstatistik också, men jag gjorde aldrig det.. blev för lat .

För baseball finns redan mycket liknande information tillgängligt på exempelvis Yahoos hemsida, men jag funderar ändå på att bygga ett liknande verktyg där för att lägga till lite egna formler och uträkningar.

Men för att återgå till vad du pratar om, så är alltså ämnet så brett att det är svårt att ge ett bra svar. Du får vara lite mer specifik.. vilken sport gäller det? vilka ligor? vill du ha lag-statistik, spelarstatistik eller båda två?
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 15:57   #3
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 16
Sharp$: 4
Standard

Blev lite luddig frågeställning

Jag undrar lite allmänt vad för program/programmeringsspråk som används för att analysera olika sporter.

Vad använder du för program/programmeringsspråk för NHL:en?

Det jag bland annat vill ha någon bra lösning på är analys av "enmanssporter" så som cykel, motorsport, skidor etc. Där jag vill jämföra resultat från tävlingar/race mellan två personer, H2H alltså. Vill även kolla på hur slutresultat och startposition skiljer sig åt för enskild utövare etc.
zlop är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 16:24   #4
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Jag jobbar helst i .Net, och då C#, men språkvalet är väldigt individuellt. Inget språk är mer lämpat än något annat för såna här saker. Mitt språkval var helt baserat på vad jag kände mig bekväm att jobba i och eftersom Visual Studio är ett verktyg jag använder varje dag var det naturligt för mig att välja det.

På SBR-forumet finns just nu en tutorial där en snubbe använder Python till exempel.

Det luriga är att hitta en datakälla för din statistik. Då de sporter du nämner ligger utanför min intressegräns så vet jag inte heller vilka siter man kan hitta sådan information på, men för att skapa underlag för dina analyser måste du ju hitta datan.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 00:15   #5
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Excel duger väl bra?
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 07:01   #6
 
dgothes avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 347
Sharp$: 1075

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Excel duger väl bra?
Beror helt på datamängden. Att köra Excel på flera olika datakällor och med en stor mängd data blir mycket trögrott i längden.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 09:06   #7
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

vill du analysera stora mängder data och helst med lite mer avancerade statistika modeller bör du använda nånting av följande: SaS, R, Matlab eller annat matstat program.
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 12:15   #8
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
Beror helt på datamängden. Att köra Excel på flera olika datakällor och med en stor mängd data blir mycket trögrott i längden.
Det har du rätt i men med tanke på sporterna TS vill analysera så tror jag inte att han kommer att ha >10000 rader i sin fil. Har han det så har han varit duktig med datasamlandet...

Den stora fördelen med Excel är att man inte behöver vara speciellt datakunnig.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td