Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-03-23, 14:08   #1
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 56
Sharp$: 428
Standard

Specialspel likt matchodds och BTTS?


Hej,
har funderat på spel som dessa och som det verkar så ligger oddset på dessa specialspel ofta högre än om man hade lagt ett kombinationsspel med matchodds och BTTS. Samma sak om man jämför med Betfair och multiplicerar matchoddset med BTTS så har ofta specialspelet bättre odds. Dock finns det på de stora ligorna på Betfair även möjligt att spela specialspelet matchodds and BTTS som oftast har ett odds som är högre än om du multiplicerar ihop de två marknaderna var för sig. Min tanke var att dessa två utfall är oberoende händelser men då borde väl matchodds*BTTS=matchodds and BTTS? Kan inte riktigt förstå detta. Dras oddset på matchodds and BTTS upp pga av oddsboostar på diverse bookies elller är händelserna beroende av varandra? Nån med bra insikt hur marknaden fungerar som kan förklara?
char är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 23:49   #2
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 61
Sharp$: 941
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av char Visa inlägg
Hej,
har funderat på spel som dessa och som det verkar så ligger oddset på dessa specialspel ofta högre än om man hade lagt ett kombinationsspel med matchodds och BTTS.
Om man bara räknar matcher där båda lag gör mål, och räknar bort första målet för varje lag, så blir det ju i genomsnitt ett mindre antal förväntade mål kvar för varje lag, vilket borde leda till högre sannolikhet (lägre odds) för oavgjort och lägre sannolikhet (högre odds) för att ena eller andra laget vinner. (i fotboll är det oftare oavgjort än i bandy)

Om du jämför odds rätt av måste du dessutom justera för att återbetalningen blir lägre för kombinationer, om ETT spel har återbetalning 90% så har en kombination av TVÅ spel en genomsnittlig återbetalning av 90% av 90% = 81%, medan specialspelet kanske fortfarande ger 90%
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
char (+10)
mirran2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 01:54   #3
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av char Visa inlägg
Min tanke var att dessa två utfall är oberoende händelser men då borde väl matchodds*BTTS=matchodds and BTTS?
Din tanke är tyvärr fel. Om båda lagen inte gör mål är det enda krysset som är möjligt 0-0, medan om BTTS så finns det oändligt med möjliga kryssresultat, även fast något över 4-4 är extremt ovanligt. Men det är alltså mer sannolikt att det blir kryss om BTTS och med det följer även att det är mer sannolikt att det blir en vinnare i matchen om det inte blir BTTS.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
char (+10)
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 12:46   #4
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 56
Sharp$: 428
Standard

Tack för svar! Om jag då vill räkna ut sannolikheten för matchodds&BTTS utifrån marknaden så måste jag räkna:
P(2-1)+P(3-1)+P(3-2) .... osv? Eller finns det nått enklare sätt? Undrar för det är ofta man ser oddsboostar på den här typen av spel vilket också drar upp den marknaden på Betfair.
char är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 14:26   #5
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 61
Sharp$: 941
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av char Visa inlägg
Tack för svar! Om jag då vill räkna ut sannolikheten för matchodds&BTTS utifrån marknaden så måste jag räkna:
P(2-1)+P(3-1)+P(3-2) .... osv? Eller finns det nått enklare sätt? Undrar för det är ofta man ser oddsboostar på den här typen av spel vilket också drar upp den marknaden på Betfair.
P(Matchodds&BTTS) borde ju rimligtvis vara P(Matchodds) -P(WinToNil), eller P(Matchodds) - P(CleanSheet) + P(0-0) om man nu tycker något av det är lättare, men att få ihop ett excelark enligt ditt exempel skall väl gå lika bra. Tycker det låter tveksamt att enstaka matchboostar skulle påverka marknaden på Betfair märkbart, men kan ju ha fel.
mirran2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 14:50   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 56
Sharp$: 428
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mirran2 Visa inlägg
P(Matchodds&BTTS) borde ju rimligtvis vara P(Matchodds) -P(WinToNil), eller P(Matchodds) - P(CleanSheet) + P(0-0) om man nu tycker något av det är lättare, men att få ihop ett excelark enligt ditt exempel skall väl gå lika bra. Tycker det låter tveksamt att enstaka matchboostar skulle påverka marknaden på Betfair märkbart, men kan ju ha fel.

Tack! Det var en bättre metod eftersom jag såg nu att inte betfairs scorelines sträcker sig så långt. Oddsboostar har faktiskt rätt stor påverkan på marknaden. Iaf tillfälligt, precis efter att en boost släpps. Finns ju många matchedbettors som är livrädda för varians och alltid bokar på betfair för tiotalet kronor i garanterad vinst. Närmare matchstart när den stora volymen har kommit in så ligger nog marknade närmare sitt "riktiga" värde.
char är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td