Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-06-04, 08:55   #1
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Varians inom vadslagning


Jag undrar om mer erfarna kan kasta lite ljus på varians. Jag undrar eftersom min vadslagninghelg var en berg och dalbana.

Lördagen var helt fantastisk och jag gick plus +12 units (1 unit = 2% flatbet), medan söndagen var -11 units (torsk på 11 raka på asian hcp med odds på ca 2.00-2.05)....vi snackar om ca 35 lagda bet på asian hcp hos Sport Market. Jag har baktestat mina bet och jag bör ligga på 53-54% hit rate. Jag har flera konton på Blogabet där jag har testat mina skills och olika system. Med denna ligger jag på ca 107,5% efter ca 1000 lagda spel på matchdagen, asian hcp, renomerade bookies som SBO, 188 och några få från 1xBet, så även om jag justerar dessa resultat till verkligheten bör jag ändå ligga på 104-105%.

Kan ngn mer erfaren kasta ljus på detta med varians? Hur blir det med loosing streaks om ens hit rate ligger på 53-54%?

Tacksam för all hjälp.

Senast redigerad av Casstel den 2018-06-04 klockan 08:56.
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 10:21   #2
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Det går ju att räkna på om du tänker exakt tio missar i rad från nu. Men ska du räkna på alla möjliga utfall på närmsta 50 spelen blir det tufft och efter ett spel ska ju även en ny beräkning göras samtidigt som den gamla måste gälla. Men 0.47^10 så får du fram en "procentsats" på hur stor risk det är att de tio närmaste spelen missar om exakt alla du lägger har 53% chans att träffa.

Viktigaste är att kunna hantera downswings!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Casstel (+10)
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 11:04   #3
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Det går ju att räkna på om du tänker exakt tio missar i rad från nu. Men ska du räkna på alla möjliga utfall på närmsta 50 spelen blir det tufft och efter ett spel ska ju även en ny beräkning göras samtidigt som den gamla måste gälla. Men 0.47^10 så får du fram en "procentsats" på hur stor risk det är att de tio närmaste spelen missar om exakt alla du lägger har 53% chans att träffa.

Viktigaste är att kunna hantera downswings!
Procentsatsen blir då väldigt liten (0.00052 = 0,052%?) om jag förstått rätt?

Sedan kör jag med flatbet som MM. Det enklaste skulle vara att behålla 2% men justera till kassan, dvs att själva insatsen blir mindre i kronor? Det lät dumt, men jag syftade på en justering av insatsen efter en viss +/- förändring av kassan.

På vissa ställen skriver man att man ska behålla samma insats?

Senast redigerad av Casstel den 2018-06-04 klockan 12:24.
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 12:35   #4
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Vanligaste är att ha samma insats i kronor i vissa intervaller, t ex 2% på 10 000 mellan 10 000 och 15 000, över det justeras det upp till 2% av 15 000 men det är mest en smaksak. Har ingen större betydelse där. Skulle gå att ta ett faktiskt belopp på 2% av bankrullen inför varje nytt bet dessutom men det blir ny omräkning hela tiden.

Ja, de närmsta tio satsningarna och att samtliga blir fel är extremt liten sannolikhet men tittar du på närmaste 1000 satsningarna och att tio i rad inträffar någon gång här är ju klart större. Det kommer bra och dåliga perioder. Att hantera det i dåliga perioder är det som minimerar risker för tilt etc. Att inte drabbas av hybris i bra perioder är också viktigt.

Det finns få rätt och fel utan mycket handlar om vad som passar en själv. Sen finns det ramar som man bör hålla sig inom. Att satsa 50% av rullen är oftast fel men skulle du rent hypotetiskt få 15 i odds på något som inträffar 95% av gångerna så gäller det att smida!

Det är på gång med en ny och uppdaterad spelskola där dessa frågor kommer beröras!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 13:01   #5
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Tack för feedback.

För min del blir det svårt med konstanta justeringar iom att jag lägger kanske 10-15 vad på en gång så att säga. Sedan är det också lite svårt att justera ner eftersom Sport Market har en minimum insats.

Jag tror att jag måste köra med en förutbestämd summa och köra på tills jag har ökat min kassa med lite större %-sats. Då kan jag jag lättare justera upp/ner, på dagsbasis.
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 22:33   #6
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4942
Standard

Förrförra helgen hade jag också ett riktigt winning streaks på lördagen. Började med 11 raka H2H!!! Tills slut blev det 13 av 15. Det är dock inte vardagsmat att jag spelar så många på en dag. Anledningen till det var att ett bolag inom en viss sport hade 100 % återbetalning, så det haglade värden. I genomsnitt brukar det bli 3-4 spel/dag.

Jag lägger in en tråd som handlar lite om samma sak.
https://www.sharps.se/forums/taenkar...80-avvikelser/

Nu vet jag inte om det är normalt för dig att du lägger så många spel/dag under ett helt år. Om du lägger 10 spel/dag blir det 300 i månaden och 3600 om året. Flippa 3600 slantsinglingar här https://www.random.org/coins/?num=200&cur=60-sek.1kr så ser du rätt snabbt att det inte är så osannolikt som man tror. Av någon anledning efter en lång winningsstreak med många vinster i rad brukar loosingstreaken komma som ett brev på posten tämligen omgående likt en aktie med en parabolisk fas där man tappar halva värdet av winningsstreaken. Jag tror även detta dels beror på att man ser värden som inte finns. Sak samma också att i en loosing-period så ser man inte värden som finns. Det perfekta målet vore att sätta en punkt i grafen på första spelet man gjorde fram till det sista man lade och sätta ett streck mellan dessa punkter med en linjal och säga "så här vill jag springa".

Att spela många spel är inte alltid bara till godo. Jo, det stämmer ju. Är du inte en vinnande spelare efter 3600 spel har man säkert gjort något fel. Men du kommer också få långa och längre vinst och förlust perioder ju fler spel du spelar. Kommer ihåg en matematiker på Allt Om Spel som sa att man borde tänka som att man ska spela i oändlighet. Tror nog inte detta var direkt genomtänkt eftersom man då inte skulle komma fram till den punkt där man till slut kan säga att "jag vann", och tänk alla superstreaks som kanske t.o.m. kunde döda kassan.

För att försöka undvika loosingstrak så gott det går gäller det att värdera alla spel "perfekt" oavsett när. Man kan även fundera på att istället för 2 % sätta 1 % och istället höja när kassan stegrat 25 % om man tidigare gjorde det vid 50 %. Du hade ju fortfarande förlorat dina 11 spel, men det är viktigt att skydda kassan så bra som möjligt, speciellt ju större den och den gör skillnad i din vardag. Sen är ju faktiskt 2 % relativt. Har du en kassa på 100k och tänkt höja när den når 150k och du exempelvis ligger på 125k för tillfället, så sätter du ju egentligen inte 2 % längre utan närmare 1,5 %. Tänk då om man istället för 2 % satt 1 % från början då hade du enbart investerat 0,8 % på detta bet. Tål att tänkas på, speciellt om man spelar onormalt många spel. Visst, man omsätter mindre, men går man någon gång bankrutt gör man det för att maxbeten är för hög och inte tvärtom. Kanske inte så roligt att sänka sin normala insats direkt med 50 % utan det kanske är bättra att vänta ut den i så fall.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Casstel (+10)

Senast redigerad av Lobo den 2018-06-04 klockan 22:50.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 10:48   #7
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Tack för din input.

Jag tror att jag måste jobba systematiskt och anpassa allt jag har lärt mig under åren till just mitt spelande.

För det första, måste jag bygga upp min kassa att komma upp i lite mer "insats-flexibla"-nivåer. Just nu kör jag med flatbet 2% och med en förväntad ROI på ca 105%, bör jag ligga på kanske 1%-1.5%. Jag tror att det skulle passa mig perfekt. Problemet är dock att SM har lägsta insats och jag kan inte lägga mig under dessa just nu, vilket gör min MM lite oflexibel för tillfället.

Att det är fler som har torskat 10-14 raka trots att man har ROI på 105-110% är verkligen wow! Jag trodde att det hade med mig att göra och man börjar tvivla trots att man har testat sina skills på 1000 vad på Blogabet.

Efter många år inom betting börjar jag inse att hitta vinnare är en väldigt liten del av den totala framgången. MM är fruktansvärt viktigt men också att förstå psykologin bakom och att kunna kontrollera sina känslor.

Senast redigerad av Casstel den 2018-06-05 klockan 11:00.
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 12:13   #8
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 61
Sharp$: 941
Standard

Blev litet nyfiken och simulerade 1.000.000 spel med 50% sannolikhet... vid 494 tillfällen blev det minst 10 förluster i rad, och som mest 19 förlorade spel i rad
mirran2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 12:56   #9
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 25
Sharp$: 213
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mirran2 Visa inlägg
Blev litet nyfiken och simulerade 1.000.000 spel med 50% sannolikhet... vid 494 tillfällen blev det minst 10 förluster i rad, och som mest 19 förlorade spel i rad
Casstel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td