Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-07-05, 07:54   #16
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dgothe Visa inlägg
Jag tror jag kan hjälpa till där, eftersom jag har en liknande setup i mina baseball formler..

Har du två potentiella resultat (över eller under) så har du också två potentiella odds från bookien.
Ja, förstås. Tack.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 07:59   #17
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard

Som dgothe säger ja.

Hamnar mitt odds på t ex 2,20 och bookien har 2,22 är det spelbart eftersom odds = sannolikhet och bookiens borde ligga på 2-2,1 om vi båda har samma sannolikhet (med hans cut inräknad.
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 00:03   #18
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

somerled: Jag har tittat på din excel-fil och hittade inget felaktigt. Dina formler för beräkning av antal mål ger resultat som är rätt nära poisson.

Jag har nog inget förslag på förbättringar just nu, mer än att möjligen testa den andra formeln som jag föreslog tidigare.

Poisson är egentligen inte helt optimal fördelning för antal mål har jag läst. Eventuellt kan man försöka googla sig fram till varför och modifiera fördelningen så att den passar bättre.

Edit: En av anledningarna till att den inte är optimal är att målen inte är oberoende. Om det blir ett mål så ökar sannolikheten att det blir ett till. Poisson förutsätter oberoende.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 00:07   #19
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LTG Visa inlägg
somerled: Jag har tittat på din excel-fil och hittade inget felaktigt. Dina formler för beräkning av antal mål ger resultat som är rätt nära poisson.

Jag har nog inget förslag på förbättringar just nu, mer än att möjligen testa den andra formeln som jag föreslog tidigare.

Poisson är egentligen inte helt optimal fördelning för antal mål har jag läst. Eventuellt kan man försöka googla sig fram till varför och modifiera fördelningen så att den passar bättre.
Efter drygt 40 avgjorda matcher får jag ett ROI på drygt 100. Kör nog lite till och sen testar jag nog lite annat, typ matcher där mina odds avviker stort från bookies. Nästa steg blir att testa din andra formel, vi får se
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 00:16   #20
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard



Poisson prediction i grått och faktiska mål i svart. Inte så stor skillnad så att det stör och med lite större marginal kommer man kanske undan den lilla skillnaden.
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 10:00   #21
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

har inte hunnit kolla på excel-filen ännu, men tack för mailet.

Kommer främst använda den som hjälpmedel för att kombinera i matcher där jag själv redan valt sida för att sedan kolla om statistiken säger att oddset är på tok för dåligt.

Har man själv information som stödjer den ena sidan så kanske man kan leva med att statistiken säger att oddset är korrekt om man själv värderar chanserna för utgången aningens större än vad oddset säger.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 20:12   #22
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av somerled74 Visa inlägg
Efter drygt 40 avgjorda matcher får jag ett ROI på drygt 100. Kör nog lite till och sen testar jag nog lite annat, typ matcher där mina odds avviker stort från bookies. Nästa steg blir att testa din andra formel, vi får se
100 är inte så positivt kanske, men 40 matcher är inte så stort urval heller. Naturliga variationer är stora och det är svårt att säga om modellen är bra eller inte.

Hur många matcher har lagan spelat i ligorna du tittar på? Jag tror inte formeln är så bra att använda i början av säsongen då det är stor varians på målsnitten. Det bör bli bättre mot slutet av säsongen, men då tillkommer istället det andra faktorer som påverkar antalet mål, tex matcher som måste vinnas för att gå vidare, lag som redan är klara för slutspel låter stjärnor vila osv.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-07-07, 05:20   #23
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LTG Visa inlägg
100 är inte så positivt kanske, men 40 matcher är inte så stort urval heller. Naturliga variationer är stora och det är svårt att säga om modellen är bra eller inte.

Hur många matcher har lagan spelat i ligorna du tittar på? Jag tror inte formeln är så bra att använda i början av säsongen då det är stor varians på målsnitten. Det bör bli bättre mot slutet av säsongen, men då tillkommer istället det andra faktorer som påverkar antalet mål, tex matcher som måste vinnas för att gå vidare, lag som redan är klara för slutspel låter stjärnor vila osv.
Exaktemundo, men kan man få det runt 100% såhär enkelt går det säkert att förfina. Någon som orkar räkna ut hur många matcher man behöver kolla med ett schysst konfidensintervall på säg 95%?

Urvalet av ligor är ju lite skralt just nu, men jag har valt de som ligger runt hälften spelade, som superettan, Irland, Norge, Finland osv. Eftersom jag skiljer på bortamål resp hemmamål blir ju tyvärr totalt 12 spelade matcher bara 6 så visst är variansen stor. Å andra sidan borde ju oddssättarna ha samma problem.

Senast redigerad av somerled74 den 2010-07-07 klockan 08:43. Anledning: fel
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td