Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-09-01, 18:15   #1
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Garantiiberäkningsprogram WinGar


Fick lite feedback på förra versionen som jag la upp i "den stora systemtråden" tack ska ni ha. Jag har gjort de förändringar som föreslogs och lagt till lite nya funktioner. här är länken: http://www.mediafire.com/file/6sk3k4..._BETA.exe/file

Tänkte bara visa några nya saker som införts och tar Tords post #211 på sidan 15 i systemtråden till hjälp. Börja med att kopiera systemet:

http://www.mediafire.com/view/a00m589baqkif3j/info1.png

Klistra in det i WinGars systemeditor:

http://www.mediafire.com/view/ndu34oy2auw7cao/info2.png

Gör om det till ett för programmet hanterbart format:

http://www.mediafire.com/view/rbbn3ps7qecnzwv/info3.png

I systemet är de tre säkra första matcherna säkra, dessa skall bort innan garantiberäkning. Markera och tryck delete:

http://www.mediafire.com/view/po3dg3zzbd7sa5s/info4.png

Tord uttryckte besvikelse över att det bara var 11:a rättsgaranti vid 3 U-tips och funderade över hur han skulle täcka i de 256 rader som inte gav 12:a.

http://www.mediafire.com/view/3vnsffccw7ldihf/info5.png

Då måste man först veta vilka 256 rader det är som inte ger 12:a. Högerklicka på garantitabellen och ett nytt fönster "poppar upp". Fyll i de utfall som är aktuella. I det här fallet så här:

http://www.mediafire.com/view/xsqnz1t58xfejsc/info6.png

Tryck på utöka systemet. En ny garantiberäkning utförs och de 256 raderna läggs till systemet. För att lättare hitta dem finns texten "Nya rader:" i editorn.
http://www.mediafire.com/view/nhd11fzcw12az84/info7.png
Denna text måste suddas innan en ny garantiberäkning utförs. Funktionen används alltså förstärka system man har men vill förändra. Lycka till!
/Bosse
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
reflex (+50), Tord (+50)

Senast redigerad av BosseEk den 2018-09-01 klockan 18:22. Anledning: Inga bilder syns, lägger länkar till dom istället.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 18:29   #2
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Bra det

Där "Tord uttryckte besvikelse över att det bara var 11:a rättsgaranti vid 3 U-tips och funderade över hur han skulle täcka i de 256 rader som inte gav 12:a."
Jag lyckades att bara flytta om garderingarna lite så vart det 12 rätt även där, men om ditt program kan fixa det snabbare än mitt ommöblering så är det ju kalas

Senast redigerad av Tord den 2018-09-01 klockan 20:06.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 18:43   #3
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Bra det

Där "Tord uttryckte besvikelse över att det bara var 11:a rättsgaranti vid 3 U-tips och funderade över hur han skulle täcka i de 256 rader som inte gav 12:a."
Jag lyckades jag att bara flytta om garderingarna så vart det 12 rätt även där, men om ditt program kan fixa det snabbare än mitt ommöblering så är det ju kalas
Sorry Tord. Jag bara tyckte att det passade sååååå bra att visa de nya funktionerna med just det exemplet. Jag visste inte hur jag skulle kunna förklara dem annars. Faktum är att programmet inte flyttar om garderingar det bara utökar systemet med rader, således är det sämre. Men funktionen är inte så tokig om man jobbar med ett system och undrar vilka rader som inte är "täckta" i garantitabellen.

Tack för input i morse jag tror att ctrl+a skall fungera som Du föreslog nu. Även "Musklickar"-problemet är omhändertaget. "Släpande" radnummer kan tas bort genom att högerklicka på editorn och välja Uppdatera.

Senast redigerad av BosseEk den 2018-09-01 klockan 18:50.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 19:21   #4
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Sorry Tord. Jag bara tyckte att det passade sååååå bra att visa de nya funktionerna med just det exemplet. Jag visste inte hur jag skulle kunna förklara dem annars. Faktum är att programmet inte flyttar om garderingar det bara utökar systemet med rader, således är det sämre. Men funktionen är inte så tokig om man jobbar med ett system och undrar vilka rader som inte är "täckta" i garantitabellen.

Tack för input i morse jag tror att ctrl+a skall fungera som Du föreslog nu. Även "Musklickar"-problemet är omhändertaget. "Släpande" radnummer kan tas bort genom att högerklicka på editorn och välja Uppdatera.
Gör inget. Bra det följer med instruktioner för dom som inte vet
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 19:44   #5
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

I framtiden kanske programmet skulle optimera raderna så att det blev 12 rätt om det gick, men det är väl mycket svårt är jag rädd för. Krävs väl att man har schack kunskaper minst för datorer


Edit:
Kan detta vara rätt Bosse? 0 U tecken är rätt men vid 1 U tecken ser det lite knas ut när det gäller procenten

Kod:
1          -     -     3    14    192/480      40,00%
           -     -     2    12     96/480      60,00%
           -     -     2    10    192/480      100%

0          -     -     -     4    192/192      100%

Senast redigerad av Tord den 2018-09-01 klockan 20:22.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 20:19   #6
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
När jag gör nya rader så att det ska bli 12 rätt där det var 11 och 75.Ska jag radera alla gamla tecken för det U tecknet? annars blir det ju systemet mycket dyrare än vad som behövdes i mitt fall som stannade på samma radantal

I framtiden kanske programmet skulle optimera raderna så att det blev 12 rätt om det gick, men det är väl mycket svårt är jag rädd för. Krävs väl att man har schack kunskaper minst för datorer
Nej Du har rätt. Man måste tänka själv när man gör system. Funktionen jag lade till är som ett stöd. Du har helt rätt i att datorer inte kan ersätta den mänskliga hjärnan när det gäller att konstruera system. Faktum är att det är ett forskningsområde inom bl a "diskret matematik" och combinatorial theory, där man under många årtionden försökt utnyttja datorkraft men inte helt kommit i mål. Här presenterat av några från NSAB: https://www.jstor.org/stable/2974552...n_tab_contents, för den som inte vill trycka på länken så leder den till en vetenskaplig artikel i The American Mathematical Monthly från 1995 med titeln :Football Pools--A Game for Mathematicians, fritt översatt Stryktipset - ett spel för matematiker.

Skriver man in "football pool problem" i google får man 49 900 000 resultat. De allra flesta träffarna leder till vetenskapliga rapporter. Skummar man resultaten ser man att en ansenlig mängd rör just försök att på så få rader som möjligt täcka in flest garderingar, med och utan datorstöd. För små system med få garderingar eller system med enbart halvgarderingar kan datorer mäta sig med dig och mig Tord, men redan vid 6 helgarderingar med 12 rättsgaranti är det förmodligen kört... och då pratar vi om 73 enkelrader.

Så jag kan redan nu säga att WinGar (eller något annat amatörmässigt tipsprogram i likhet med WinGar) aldrig kommer att klara av att skapa system som kan mäta sig med mänskligt framställda. Jag tänker inte ens försaka skapa en sån funktion, det vore att luras.

Senast redigerad av BosseEk den 2018-09-01 klockan 20:57.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 20:24   #7
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Nej Du har rätt. Man måste tänka själv när man gör system. Funktionen jag lade till är som ett stöd. Du har helt rätt i att datorer inte kan ersätta den mänskliga hjärnan när det gäller att konstruera system. Faktum är att det är ett forskningsområde inom bl a "diskret matematik" och combinatorial theory, där man under många årtionden försökt utnyttja datorkraft men inte helt kommit i mål. Här presenterat av några från NSAB: https://www.jstor.org/stable/2974552...n_tab_contents, för den som inte vill trycka på länken så leder den till en vetenskaplig artikel i The American Mathematical Monthly från 1995 med titeln :Football Pools--A Game for Mathematicians.

Skriver man in "football pool problem" i google får man 49 900 000 resultat. De allra flesta träffarna leder till vetenskapliga rapporter. Skummar man resultaten ser man att en ansenlig mängd rör just försök att på så få rader som möjligt täcka in flest garderingar. För små system med få garderingar eller system med enbart halvgarderingar kan datorer mäta sig med dig och mig Tord, men redan vid 6 helgarderingar med 12 rättsgaranti är det förmodligen kört... och då pratar vi om 73 enkelrader.

Så jag kan redan nu säga att WinGar (eller något annat amatörmässigt tipsprogram i likhet med WinGar) aldrig kommer att klara av att skapa system som kan mäta sig med mänskligt framställda. Jag tänker inte ens försaka skapa en sån funktion, det vore att luras.
La till lite text i posten ovan
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 20:37   #8
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
I framtiden kanske programmet skulle optimera raderna så att det blev 12 rätt om det gick, men det är väl mycket svårt är jag rädd för. Krävs väl att man har schack kunskaper minst för datorer


Edit:
Kan detta vara rätt Bosse? 0 U tecken är rätt men vid 1 U tecken ser det lite knas ut när det gäller procenten

Kod:
1          -     -     3    14    192/480      40,00%
           -     -     2    12     96/480      60,00%
           -     -     2    10    192/480      100%

0          -     -     -     4    192/192      100%
Ja det stämmer. Det är summerad %-chans.
192/48=40%
96/480=20%
40+20=60%
Jag förstår att det ser konstigt ut, men tanken är att man snabbt skall kunna se hur stor chans det är till minst 12 -rätt i ett elvarättsgaranterande system, alternativt flera tolvor i ett 12-rättsgaranterande.
Så här på S 3-0-5: minst 3 tolvor i 33,3%
Kod:
    13    12    11    10                      Chans
---------------------------------------------------
     1     -     3     1           4/27      14,81%
     1     -     -     4           1/27      18,51%
     -     3     -     2           4/27      33,33%
     -     1     3     1          12/27      77,77%
     -     1     2     2           6/27      100%
---------------------------------------------------
Bra om man har system med samma rad- och garderingsantal med samma minimigaranti. Vill man veta %-chansen till samma utfall kan man ta 33,33-18,51 utfallet innan =14.82%, ellet 4/27*100.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 20:40   #9
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Ja det stämmer. Det är summerad %-chans.
192/48=40%
96/480=20%
40+20=60%
Jag förstår att det ser konstigt ut, men tanken är att man snabbt skall kunna se hur stor chans det är till minst 12 -rätt i ett elvarättsgaranterande system, alternativt flera tolvor i ett 12-rättsgaranterande.
Så här på S 3-0-5: minst 3 tolvor i 33,3%
Kod:
    13    12    11    10                      Chans
---------------------------------------------------
     1     -     3     1           4/27      14,81%
     1     -     -     4           1/27      18,51%
     -     3     -     2           4/27      33,33%
     -     1     3     1          12/27      77,77%
     -     1     2     2           6/27      100%
---------------------------------------------------
Bra om man har system med samma rad- och garderingsantal med samma minimigaranti. Vill man veta %-chansen till samma utfall kan man ta 33,33-18,51 utfallet innan =14.82%, ellet 4/27*100.
Ok, då förstår jag
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 07:48   #10
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Bosse skulle du kunna lägga till [F5] som uppdatera editorn? det är ju standard för uppdatera i Windows

Senast redigerad av Tord den 2018-09-02 klockan 07:53.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 07:59   #11
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Bosse skulle du kunna lägga till F5 som uppdatera editorn? det är ju standard för uppdatera i Windows
Jo för tusan - så skall det ju vara!

Tyvärr kommer det nog att dröja innan jag får tid att göra uppdateringar, men fyll på med idéer.

Jag funderar bl a på någon slags funktion där man kan spara sina system för inlämning, dvs placera ut säkra, U/E/M-garderingar så att man faktiskt kan använda de system som produceras på ett enkelt sätt. Kanske är det bättre att lägga den funktionen i ett separat program, vi får se....
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-02, 13:28   #12
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Jo för tusan - så skall det ju vara!

Tyvärr kommer det nog att dröja innan jag får tid att göra uppdateringar, men fyll på med idéer.

Jag funderar bl a på någon slags funktion där man kan spara sina system för inlämning, dvs placera ut säkra, U/E/M-garderingar så att man faktiskt kan använda de system som produceras på ett enkelt sätt. Kanske är det bättre att lägga den funktionen i ett separat program, vi får se....
Ta den tid du behöver. Du satt väl ganska länge igår med uppdateringarna
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 02:13   #13
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Bosse, jag vet inte om du behöver lägga till F5 som uppdatera. Jag upptäckte att när man raderat alla systemrader med Ctrl + A och trycker Ctrl + A igen så rensas radnumren på vänster sida
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 05:37   #14
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 138
Sharp$: 2149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Bosse, jag vet inte om du behöver lägga till F5 som uppdatera. Jag upptäckte att när man raderat alla systemrader med Ctrl + A och trycker Ctrl + A igen så rensas radnumren på vänster sida
För sent... Redan fixat, men det är också allt jag gjort så jag väntar med att lägga upp något på mediafire. Skulle vilja lägga till några fler funktioner.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 11:35   #15
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
För sent... Redan fixat, men det är också allt jag gjort så jag väntar med att lägga upp något på mediafire. Skulle vilja lägga till några fler funktioner.
Ok, inga problem. Då har man ju två alternativ
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td